Konečně jsem se k tomu dokopal a sepsal to (je to výřez z emailu pro kolegu), tak pozdě je to proto, že je to trochu delší a trvalo než jsem si na to sepsání našel čas.....
Nejprve budeš muset vyzkoušet jaká metoda ti nejlépe sedne. Například já maluju obličeje akryláty Vallejo (používá většina světové špičky) a unifromy metodou stínování barvami Humbrol ( např. Marijn van Gils, Mirko Bayerl)
Malování akryláty je složitější, náročnější a trvá ohromnou dobu než člověk získá zkušenosti a vůbec než pochopí ten princip! Odměnou je jsou mnohem dokonalejší výsledky než jinými metodami.
Malování Humbrolkami je principiálně jednodušší, ale chce to um, aby člověk dosáhl dobrých výsledků.
Teď popíšu jak jsem dělal figury na Panther (u dalšího modelu přejdu čistě na akryláty, abych se posunul zas trochu dál)
Začnu hlavou:
Pro namíchání pleťové barvy používám odstíny doporučené Jaume Ortizem (jeden z nejlepších světových figurkářů), ale já maluju odlišněji proto používám navíc ještě žlutou.
Tady jsou podle mě NEZBYTNÉ barvy pro vytvoření pleti (Vallejo model color): 815 basic skintone, 916 sand yellow, 876 brown sand, 859 black red.
Ideální základ pro pleť vznikne cca 40% sand yellow + 60% basic sknitone. (je potřeba to mít hodně zředěné a nanášet ve více vrstvách aby to nebylo hrudkovité a kocourovité)
Než začneš nanášet stíny pořádně prostuduj výtvory špičkových figurkářů (vřele doporučuju blog Calvina Tana
http://zyclyon.blogspot.com/ ) a pečlivě si všímej kde přesně mají nanesené stíny a světla, je to důležité!
Pak začínám stínovat, do základního pleťového odstínu (uvedl jsem směs výše) postupně přidávám 876 brown sand, barva MUSÍ být hodně naředěná vodou (až 60-70%vody) a pak začínám nanášením stínů, kde jakoby rovnoměrně pokládám zředěnou barvu. Původní odstnín ztmavím cca 3x .
Malování akryláty spočívá v jejich transparentnosti tzn. že když mi vznikne ostrý přechod stínu, namíchám si nějaký střední odstín, který silně naředím (asi 80 % vody), naberu na štětec, otřu do kapesníku (!) a v malém množství nanáším přesně na místo ostrého přechodu tak dlouho než je to dokonale plynulé. Vallejo 859 black red lze použít na úplně nejtmavší stíny (já to ale moc nepoužívám protože by obličej vypadal moc překontrastovaně), na oči, vnitřek uší a ústní otvor.
Světla v podstatě pak už nejsou moc potřeba, snad jen lehkým přidáním bílé do základního odstínu a nanést na nejvýraznější místa výše popsaným způsobem.
Oči: Nejprve nad nadočnicovým obloukem vytvořím tmavý stín, a zároveň udělám tenkou linkou stín na poočnicových váčcích. Žádné bělmo nemaluju (!!). Zornice maluju přímo na pleťovku a nikdy nepoužívám černou - v měřítku by to všechno vypadalo "divně". Na zornice se mi dobře osvědčila Vallejo 859 black red (uvedena v základních barvách) s lehounkým přídavkem bílé. Je třeba dát pozor, aby nešilhal. (dobře prohlídni si dobře oči na mojich figurách)
Pusa: Rty není nutné malovat, ale pokud je chceš, použij trochu pleťovky s malinkatým přídavkem tmavě červené. Je to ale náročné, protože pokud to správně neodhadneš bude vypadat jako lehká holka. Navíc často promrzlí nebo zemdlení vajáci měli rty úplně vybledlé... pro nezkušeného to může být zbytečné trápení nebo zničení předchozí snahy
Strniště: Strniště taky není nutné, navíc vyžaduje pokroučilé zkušenosti s barvami. Během stínování obličeje, přidávám v místech, kde vousy budou, lehký přídavek tankově šedé barvy.
Uniformy:
Uniformy jsem maloval Humbrolkama. Nejprve jsem ji nastříkal požadovaným odstínem a nechal cca 3 dny schnout (ten čas opravdu hraje svou roli !!) (taky nezapomeň barvu dobře rozmíchat a nepoužívej žádné staré zdrclé kousky, nikdy).
Pak základní barvu jednoduše zesvětlím a ztmavím a vytvořím 1.světlo a 1. stín, nechám cca 15 minut zavadout a štětcem lehce navlhčeným v ředidle stín a světlo roztupuju. Po cca 4 hodinách vytvořím i 2. světlo a 2. stín...
Patina:
Figury špiním strouhanými suchými pastely a pigmenty. Je to jednoduché, ale člověk si musí uvědomit základní věc. Pokud se podíváš na bežnou evropskou hnědozem, všimni si že není ani tak hnědá jako šedá. Takže když budeš špinit figury zeminou použij světle šedou, hnědé stačí úplně minimální množství. Pokud bys použil třeba zemité pigmenty MiG, figury by vypadaly jako by vylezly z továrny na čokoládu...
Hodně kolegů používá taky metodu malování olejovkama, podle mě ovšem nejhoší metoda a navíc mi moc nešla, ale třeba Roger Hurkmans ji ovládá skvěle.
Už teď je mi jasné že po dočtení tohoto románu v tom máš velký zmatek, a ještě mnohem víc otázek vyvztane, když se sám pustíš do malování. V tom případě neváhej a klidně mi napiš, já se to pokusím vysvětlit nějak lépe srozumitelněji.
Takto slovy je to opravdu těžké popsat, to člověk musí vidět. U příštích figur udělám alespoň fotodokumentaci.
Nejhorší u figur je, že opravdu vyžadujou zkušenosti a věřím že než se dopracuješ požadovaných výsledků, budeš mě x krát proklínat a říkat si "jak to sakra udělal?" (alespoň u mě to tak bylo

)
Když se ale člověk jednou chytí, tak mu to zůstane napořád, je to stejné jako s jízdou na kole - to se nezapomíná.
Pak navíc člověk může budovat na stávajících zkušenosech a neustále se zdokonalovat...
Hodně štěstí,
Jirka