Vložka lana
Nazývá se také duše lana. Úkolem vložky lana je vytvářet pevnou, ale zároveň pružnou podložku pro prameny lana, které jsou kolem vložky spirálově stáčeny. Vložka zabraňuje radiálnímu posouvání a bočním tlakům pramenů a současně vyplňuje prostor mezi prameny. Dalšími úkoly vložky jsou zajišťování kruhového průřezu ocelového lana a zásobování lana mazivem.
Materiálem vložky lana bývají nejčastěji různé plastové materiály (Bariflex, polypropylen...). Jsou odolné vůči vyšším teplotám, mají větší odolnost proti otěru a v porovnání s přírodními materiály používanými v minulosti lepší pevnost v tahu. Vložka musí mít porézní strukturu, kvůli absorbování dostatečného množství maziva. V některých případech je vložka lana kovová. Je to zejména v provozech s teplotami nad 60° C a když je požadovaná větší nosnost lana při daném průřezu. Mazací část je pak vložena mezi vnitřní lano a jeho oplet ve formě pramenů. Tato lana jsou tužší.
Mazivo lana
Mazivo chrání lano před korozí, snižují vzájemné tření mezi dráty a prameny, snižují tření mezi lanem a kladkou a zabraňují vnikání nečistot a vody do nitra lana.
Požadované vlastnosti
Mazivo nesmí vytékat
Mazivo nesmí být odstranitelné vodou a kapalinami s nimiž přichází do styku
Mazivo musí být stále a odolné vůči povětrnostním a teplotním vlivům, a tím chránit proti korozi i lano
Mazivo nesmí být korozivní ani jinak chemicky působit na drát
Maziva se vyrábějí podle účelu použití lana, zvláštní maziva se používají na domazávání lan v provozu.
Jen malý výtah z Wiki....pracuju s ocelovými lany 25 let, je možné, že někdy chytne lišku, ale jak s ním hneš samo se promazává.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A1t% ... C3%A9_lano