Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Technika na kolejích ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

In-progress builds
Odeslat odpověď
Příspěvků: 25 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Jančara » 07 dub 2013, 18:50

Již dlouho jsem měl chuť se do této stavebnice pustit a nyní už je to tady.
Lokomotivy 555.3, kterým se přezdívá "mazutka" (z důvodu mazutového vytápění) jsou přestavbou osvědčených nákladních lokomotiv 555.0. Vzhledově se lokomotiva, krom přestavby přední části dýmnice a zmenšení dýmničních dvířek moc výrazně neliší od lokomotiv 555.0. Největší změny se udály v místech,která nejdou vidět a to hlavně ve skříňovém kotli byly změny velmi rozsáhlé.Tendr prošel také úpravou a to tak,že místo uhláku je nádrž na mazut.
Lokomotivu 555.3008 zprovoznil klub KPHŽD (Klub priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ ) v roce 2011 po 12-ti letech usilovné práce.

Nějak takto bych to chtěl dotáhnout (číslo lokomotivy nesedí bude to 555.3008):
555.3060a.JPG
Fotografie 555.3060 – foto Jiří Maurenz

Uživatelský avatar
Ondřej Jančara
 
Příspěvky: 33
Registrován: 13 črc 2012, 10:18
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Vít Doležal » 07 dub 2013, 18:57

Budu se zájmem sledovat. Držím palce!!
Uživatelský avatar
Vít Doležal
 
Příspěvky: 697
Registrován: 10 pro 2011, 12:14
Bydliště: Mnichovice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Nadrchal » 08 dub 2013, 10:57

Tak na tuhle stavbu se budu těšit a se zájmem sledovat. Taky jsem měl takovou přestavbu, před lety, v plánu, ale jak jsem čichl ke skreči, tak už to asi nezrealizuji. Pokud bys potřeboval, tak mám nafocený odpřažený mazutový tendr, co zrekonsruhovali kluci z KHKD.
Dokončeno:555.0153 KHKD, 477.043 ČSD, Z1.39456 KHKD
Na stole: 477.004 ČSD
Uživatelský avatar
Ondřej Nadrchal
 
Příspěvky: 2605
Registrován: 18 kvě 2006, 11:37
Bydliště: Roztoky
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Jančara » 09 dub 2013, 19:25

Ondro,určitě fotečky posílej.Předem děkuju.

Tak jsem se pustil do stavby,ale zatím není moc co ukázat.
Začal jsem od toho nejjednoduššího a to kolejových polí.Jelikož kolejové pruty nesou stropy po vyhazovačích pustil jsem se do tmelení a broušení.
Také jsem si udělal zlepšovák na pražcové pole a to tak,že jsem mezi volné části pražců (kde jsou jen výstupky) nalepil Učko (Evergreen 4mm),pasuje naprosto přesně a navíc už se ty pražce nekroutí a drží stále rovný tvar.Po zasypání štěrkěm to navíc nebude ani vidět.
Přílohy
1_Kolej_prut_netmelen.JPG
Kolejnicový prut před tmelením
6_Prazce.JPG
Zpevnění pražcových polí
Uživatelský avatar
Ondřej Jančara
 
Příspěvky: 33
Registrován: 13 črc 2012, 10:18
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Jančara » 02 čer 2013, 12:15

Takže konečně jsem se posunul dále a dokončil koleje i barvení a oježdení kolejnic.
Na začátek celkem dost práce.Podloží z krabice se určitě nedalo použít.Tak jsem nasbíral hrubší štěrk,který jsem prosil a roztřídil na různé frakce a postupně si namíchal ještě s jemnýn štěrkem takový mix,který jsem po nástřiku sypal mezi pražce.Kolejnice se museli docela dost tmelit,ale šlo to.Kolejnice jsou spojeny jednou spojkou (trošku sem je upravil ať se podobají českým), protože dvě by byly na tak krátký úsek moc.Následně přišlo míchaní barev a nástřik pražců a kolejových prutlů.Poté jsem přilepil finálně pražce a zaštěrkoval.Potom jsem nasunul pruty (docela makačka,ale vlézt se museli).Poté už jen dobarvování a oježdění kolejnic.Koleje jsem zamýšlel udělat pojížděné,ale né jako na koridoru (vyleštěné),prostě taková kolej někde v depu,kde se jezdí každý den několikrát.Ještě chci udělat nějaké pohozené drobné kolejivo (spojky,šrouby,podkladnice).Uchycení kolejnic sem nepředělával,takže zůstalo uchycení pomocí hřebů.
Jak to vše dopadlo posuďte sami.
Přílohy
36_koleje_podklad.JPG
Nadhled
35_koleje_podklad.JPG
Koleje
34_koleje_podklad.JPG
Spojky
33_koleje_podklad.JPG
Koleje
32_koleje_podklad.JPG
Koleje
Uživatelský avatar
Ondřej Jančara
 
Příspěvky: 33
Registrován: 13 črc 2012, 10:18
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Nadrchal » 07 čer 2013, 12:03

Tak, předehra je za náma a teď šup na lokomotivu :D
Vypadá to dobře, temeno kolejnic by si ještě nějakou péči zasloužilo.
Dokončeno:555.0153 KHKD, 477.043 ČSD, Z1.39456 KHKD
Na stole: 477.004 ČSD
Uživatelský avatar
Ondřej Nadrchal
 
Příspěvky: 2605
Registrován: 18 kvě 2006, 11:37
Bydliště: Roztoky
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Jančara » 02 črc 2013, 19:12

Hlavy kolejnic ještě čeká dokončení oježdění.Zkouším co bude nejlepší,ale stále se mi to nějak nezdá.
Před začátkem stavby lokomotivy jsem si ještě udělal čuby, ať je čím vozidlo zajistit.
Mastr nahoře a odlitky v laku podtím.Každá čuba má mírně jinou povrchovou úpravu.Ještě je čeká to "provozní opotřebení" .
Přílohy
cub1.jpg
Zarážka
Uživatelský avatar
Ondřej Jančara
 
Příspěvky: 33
Registrován: 13 črc 2012, 10:18
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Jančara » 06 črc 2013, 19:49

Tak jsem se pustil do stavby lokomotivy.
Začal jsem odspodu.Pravou částí hlavního rámu.Ložiska byla na originále pevně přidělaná na rám,což by pro jízdu nebylo ideální.Nastala tedy úprava ložisek a doděláním kluzátek pro ložiska a následné omatkování a ošroubení celého rámu.Nakonec přišlo nařadu ještě zesílení rámu pod skříňovým kotlem.
Výsledek práce zde :
Přílohy
40_ramy-srovnani_4.jpg
Oba rámy - rozdíl je patrný
39_ramy-srovnani_3.JPG
Ložiska
38_ramy-srovnani_2.JPG
Ložisko před úpravou po úpravě (nahoře)
37_ramy-srovnani_1.JPG
Zesílení rámu
Uživatelský avatar
Ondřej Jančara
 
Příspěvky: 33
Registrován: 13 črc 2012, 10:18
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Jančara » 09 srp 2013, 12:31

Tak jsem opět trošku pokročil na rámu a na kotli - spíše na topeništi.
Na rám jse doplnil všechny šrouby,které se týkají náprav a jejich vedení.Rámy jsem slepil a doplnil nápravy.Následovalo nalepení vypružení a vahadlového systému.
Dle fotodokumentace jsem zjistil,že rám v přední čísti hned za čelníkem má jiný tvar než ten ze stavebnice,tudíž jsem jej taky upravil.Poté se vrhl na slepení nového čelníku,jelkož ten co je ve stavebnici se nedá použít.Poté jsem si udělal mastr na nárazník a odlil jej.Talíře použiji ze stavebnice.
Na koltli jsem naznačil rytím plechy na skříňovém kotli a zbývá je ještě "ošroubkovat".Na skříňový kotel jsem doplnil i výmyvky,které ale ještě nejsou úplně dokončeny.
Toť asi prozatím vše.
Přílohy
54_ram+kotel.JPG
Pohled na skříňový kotel
53_ram+kotel.JPG
Zezadu ...
52_ram+kotel.JPG
Zepředu ...
51_ram+kotel.JPG
Nasucho vše sestaveno
50_celnik+narazniky.JPG
Čelník s nárazníky
49_topeniste.JPG
Skříňový kotel
48_ram.JPG
Samotný rám
Uživatelský avatar
Ondřej Jančara
 
Příspěvky: 33
Registrován: 13 črc 2012, 10:18
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Jančara » 22 srp 2013, 10:57

Hnusné počasí a dostatek času.To bylo ideální pustit se do další čísti a to úpravy Kraus - Helmholtzova podvozku a výrobu lokťových kol.
Dle dokumentace se to jevilo jako jednoduchá úprava,ale zabralo to docela dost času.Výroba lokoťových kol byla pohodová práce.Obruč jsem upravil ze stavebnice a náboj kola použil také ze stavebnice..Loukotě jsou z plastu.Nejvíce práce na tom všem bylo asi vše vystředit aby to nikde nekopalo.
Poté přišla řada na samotný podvozek.Musel jsem doplnit kluzátka a samotný mechanizmus radiálního vypružení a dodělání pivotu,který jde vidět jak zvrchu tak zespodu.Jelikož původní podvozek ze stavebnice neměl nějaký "spodní díl" musel jsem také vyrobit nový.Následovalo doplnění šroubů a šroubečku a trubiček na mazání kluzných ploch u pivotu.S výsledkem jsem spokojen.Bude to takové oživení,co ale nebude moc vidět.
Přílohy
56_KH_pojezd_pred.jpg
Před úpravou.Jen po slepení.Loukoťová kola jsou zkušební odlitek a jsou jen nasazená
55_KH_pojezd_pred.jpg
Před úpravou
64_KH_pojezd_final.JPG
Hotový podvozek v surfu
61_KH_pojezd_final.JPG
Hotový podvozek v surfu
65_KH_pojezd_final.JPG
Hotový podvozek v surfu s nasazenými koly.Odlitky kol ještě nejsou zašištěny
66_KH_pojezd_final.JPG
Hotový podvozek v surfu s nasazenými koly.Odlitky kol ještě nejsou zašištěny
Uživatelský avatar
Ondřej Jančara
 
Příspěvky: 33
Registrován: 13 črc 2012, 10:18
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Nadrchal » 22 srp 2013, 14:30

Pěkně to vypadá, Ondro :shock:
Koukám, že jsi se pustil do odlévání dílů, to dokáže v budoucnu uspořit hromadu času. Nevím, co používáš za silikon, ale pokud průsvitný, tak se mrkni jak jsem odléval kola na papouchy. Je tam naznačený způsob zaformování a nařezání formy, co se mi nejvíc osvědčil. Nemusí se skoro začišťovat.
Dokončeno:555.0153 KHKD, 477.043 ČSD, Z1.39456 KHKD
Na stole: 477.004 ČSD
Uživatelský avatar
Ondřej Nadrchal
 
Příspěvky: 2605
Registrován: 18 kvě 2006, 11:37
Bydliště: Roztoky
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Jančara » 03 zář 2013, 16:37

Díky.
Používám RT620.

Jelikož do rámu půjde trochu vidět rozhodl jsem se dodělat i druhou stranu "ošroubení" a to okolo ložisek.
Také jsem dolepil čelník nahotovo a dosadil nárazníky.
Přílohy
68_ram_kluzatka_a_srouby_uvnitr .JPG
Uvnitř rámu
70_celnik_surf .JPG
Čelník
Uživatelský avatar
Ondřej Jančara
 
Příspěvky: 33
Registrován: 13 črc 2012, 10:18
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Jančara » 08 pro 2013, 09:02

Menší postup kupředu.
Dodělal jsem listové pružiny na předku rámu.Zatím na nich chybí ještě matky.
Bohužel stavba jde teďka docela pomalu,kvůli jiným věcem,které mají přednost,ale začínají dlouhé zimní večery,takže s tím snad pohnu.
Přílohy
73_listove_pruziny_final.JPG
Listové pružiny
72_listove_pruziny_final.JPG
Listové pružiny
71_listove_pruziny_final.JPG
Listové pružiny
Uživatelský avatar
Ondřej Jančara
 
Příspěvky: 33
Registrován: 13 črc 2012, 10:18
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod Ondřej Jančara » 12 říj 2014, 17:51

Po hodně delší pauze jsem opět velmi decentně postoupil ve stavbě.
Udělal jsem nové víka válců.Ve stavebnici byly ploché.Válce sestavil a zkušebně nasadil na rám.
Zadělal jsem dýmnici - 555.3008 má pouze malý otvor,jelikož není třeba dýmnici vybírat.
Poté jsem nasadil již komín na dýmnici a zkušebě nasadil písečník a parojem.
Přílohy
78_Komin.JPG
Komín a pouze nasazený písečák
77_Dymnice+komin.JPG
Dýmnice s kmínem
76_Čelník_s_valci.JPG
Válce,čelník a vodítka.
Uživatelský avatar
Ondřej Jančara
 
Příspěvky: 33
Registrován: 13 črc 2012, 10:18
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

Příspěvekod marty23 » 24 pro 2014, 17:51

Sleduji tuto stavbu a jelikoz se v lokomotivach moc nevyznam,tak se chci zeptat,jak se lisila nase rada 555.1 od nemecne BR52?A jeste jake tendry bylo mozno videt za BR52/555.1.Jinak se mi tato lokomotiva moc libi.
marty23
 
Příspěvky: 91
Registrován: 30 srp 2010, 21:45
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 25 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY