Stránka 1 z 22

DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 18 pro 2010, 21:29
od marty-ma
Aneb jak nadšení vystřídalo zděšení (a to přetrvává dodnes)

Velká bedna o hmotnosti blížící se 25 kilogramům je výsledkem (alespoň v modelářské veřejnosti tradovaným) objednávky Helleru u firmy Soar Art Workshop z Hong Kongu. Železniční kanon takového rozměru je i v modelovém provedení 1/72 povedeným drobkem, no v měřítku 1/35 nabízí skvělou alternativu jak se bleskurychle zbavit starší sektorové stěny z obýváku a nahradit jí něčím, na co se dá koukat (pokud nebude manželka nebo partnerka proti). Pokud ano, doporučoval bych zbavit se jak stěny, tak partnerky… :grin:
Ale konec srandiček. [-X Pokusím se popsat nejasnosti, omyly a i zjevné nesmysly na této gigantické stavebnici. Zahloubal jsem se do ní natolik, že jí již stavím (někdy rychleji, jindy na ni nesáhnu měsíc) čtvrtým rokem. Pomocí podkladového materiálu, kterým je dokonalá publikace „ Deutsche Eisenbahn Geschütze od Gerharda Taubeho“, se postupem doby začalo vynořovat čím dále více detailů i celých velkých konstrukčních prvků, které stavebnice pomíjí nebo je doslova „očůrává“. Kopírování takových publikací ze zásady odsuzuji, ale při troše hledání se na internetu dá pořídit asi 70-75% všech fotografií v publikaci prezentovaných.
Budu zde prezentovat i své „slepé uličky“ při modelařině. Tzn. něco, co jsem postavil a vzápětí zjistil, že je to zcela blbě a bude se to muset překopat.
Pro ty, kteří budou chtít sledovat stavbu až do konce, bych doporučoval obrnit se notnou dávkou trpělivosti. Jak jsem již uvedl, jsou období, kdy to vše frčí jako po másle, ale pak nastanou dny a týdny beznaděje a ani jednoho říznutí do plastu…
Pokusím se v těch nejzákladnějších rysech naznačit, co kde a jak se výrobcům nějak „vymklo“ kontrole, co opomenuli a jakým způsobem a s použitím co možná nejjednodušších modelářských technik a dovedností alespoň trochu napravit.
Po úvodním prostudování návodu i dílů stavebnice, po prvotní konfrontaci s podklady, jsem si stanovil priority ke zdárnému (snad) dokončení celé stavby.
- model bude velký a majestátný, proto se mohou ztratit malé nepřesnosti
- těžko budu urgovat výrobce, aby nepovedené nebo nesmyslné díly vyrobil znovu a správně
- těžko „zlomím“ výrobce doplňkových setů k tomu, aby chyby ve stavebnici opravil a vyrobil za původního výrobce (zde se mě povedl jeden kousek, který stojí za to, ale vzpomenu ho, až bude čas :-D )
- musím se smířit s tím, že i velké díly nebudou zcela podle skutečnosti a bude to vidět
- chci se dožít důchodu a již se nebudu rozčilovat...

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 18 pro 2010, 21:40
od marty-ma
Takže historií a nasazením nehodlám zatěžovat. To samé platí i o rozdílech mezi DOROU a GUSTAVEM, protože ani dobové fotky se neshodují v označení jednotlivých prostředků, které jsou na nich vidět.
Budu popisovat s jakými problémy se případní stavitelé setkají, budou-li toto monstrum stavět od počátku, jak je nabádá stavební návod. Zde si neodpustím první „soudobou“ vsuvku. Po zběžném prohlédnutí stavebních dílů u modelu 1/72 je zřejmé, že výrobce se pokusil některé hlavní nesmysly „velkého bratra“ napravit a tím pádem modelářům usnadní sestavu a hodnověrnost celého modelu.
Objemnost bedny (1/35) s modelem již byla prezentována mnohokráte. Celkem dobré se jeví značení dílů či pytlů s díly na víkách jednotlivých krabic. Z vlastní zkušenosti bych chtěl odradit ty, jež by si vše z pytlů a pytlíků vysypali na koberec a pak chtěli vše znovu zpět umístit. Udělal jsem to ze čtyřmi pytlíky a bez rozstřelu stavebních dílů z návodu bych asi nepřiřadil díly do správně označeného sáčku. Když jsem se z této „dětinské“ chyby vyléčil, díly jsem i se sáčky rozložil v garáži a vlastní stavbu provádím v dílně. Pravda, hodně se nachodím, ale nemám v dílech moc velký chaos.
Stavební návod je zpracován počítačovou grafickou formou a působí na mne dojmem veliké zjednodušenosti. Najdou se zde problémy s přeházenými čísly jednotlivých stavebních dílů a i nejasnosti s počtem i umístěním. Za významné považuji, že některé díly jsou špatně namalovány, což by mohlo vést při snaze dodržet znázornění v návodu ke komplikacím při vlastním osazení. O tom, že návod neposkytuje informace kam umístit zhruba na dvě stovky dílů, se zmíním až k tomuto „menšímu“ zádrhelu dorazím.

Pojezdové skupiny
Jak jsem začal stavět pojezdové vagony, byl jsem sice trochu nahlodán pochybnostmi o tom, že tak dlouhé (desetinápravové) vagony by se asi těžko někam vlezly do zatáčky, ale o železnici jsem začínal teprve nabírat informace a taky jsem se domníval, že by přece na tak velkém modelu neudělali takovou pitomost… Udělali, ale to jsem zjistil až později, kdy jsem měl všechny vagony pěkně postavené, slepené, sešroubované a v základním nástřiku. I drobné patině jsem se již začal věnovat...

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 18 pro 2010, 21:50
od marty-ma
V té době mě „učarovala“ nesmyslnost kompletace brzdových segmentů podvozku. Nejenom, že jsou podle fotek na špatných místech (nápravách), ale modelářsky se mají nalepit na místa, kam následně – podle návodu – mají přijít samořezné šrouby! :shock: :shock: :shock: Takže, v tomto kroku opatrně. Nejdříve se mrkněte, co kam má přijít a co sešroubovat. Nakonec jsem páky brzd lepil na dotažené šrouby…
Pokračoval jsem v přípravě drobností, které se mají po zkompletování pojezdových vagonů, objevit na jejich horních plochách. Všechny bedny a bednička i další vybavení jsem se snažil doplnit o drobnosti z domácího vrakoviště. Různé přezky, panty, táhla a atp. jsou dodělané podle dostupných fotek.

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 18 pro 2010, 22:03
od marty-ma
...zásah do vagonů byl drastický, ale nevyhnutelný

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 18 pro 2010, 22:12
od Roman Bukovinsky
Tak uz je Dora tu \:D/ Velmi sa na tuto stavbu tesim a ako vidim,tak to nie je praca pre amaterov.Zatial co som videl Tvoje rozpracovane a hotove modely,tak je to parada [-o< Mam rad takyto sposob modelarcenia.Tak nech sa dari :)

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 18 pro 2010, 22:27
od El Thud
To co Soar spáchal je fakt na žalobu. Model za 14 000Kč (!!!!) by měl být na 101% přesný a pasovat do sebe jako klik klak Tamiya. Bohužel v tomto případě se sázelo hlavně na TY ŽÓVA efekt a jak vidno výzkum při vývoji modelu byl zřejmě neznámé slovo... Slyšel jsem i že se to dost blbě lepí protože ta hmonta je trochu jako novodur...Že výrobci nebyla hanba vydat takovéhle nepovedené "škaredé ledačo"... Dát za model takovou dardu a pak zjistit že to je "DSDS" (Dodělej si doma sám) - tak by mě asi kleplo a požadoval bych vrácení peněz....

Stavbu budu sledovat protože dodělat tuhle potvoru bude fakt něco...

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 09:25
od Robert C.
Uplně s tebou El Thude souhlasím,takový vyjímečný model a takový elementární chyby.Jakoby nebylo dost podkladu.Sem se občas podívám-Takový model se nevydí každý den takže ti Marty přeju hodně času a trpělivosti,jenom bych tě chtěl poprosit jestli by jsi nemohl při focení tam něco přidat (třeba plechovku barvy) aby jsme měli představu o velikosti

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 09:27
od marty-ma
Amputace vagonů byla úspěšná. Následovala sestava nosných platforem. Ty spojovaly oba pojezdové vozy a nesly hlavní čepy uložení pro dlouhé boční lafety. Jejich sestava byla jednoduchá, jsou odstříknuty z jednoho dílu a "překryty" perforovaným plechem. Zde trochu odbočím, po té době, co jsou díly (plast+plech) slepeny, nevím proč, ale plech se začal vlnit a protahovat? (nebo plastový díl smrskávat :shock: :shock: :shock: ). Dneska musím plechové díly opatrně odřezávat žiletkou a nachystat je na zkrácení. Přečnívají o 1-1,5 mm. O to by nešlo, ale oni se posunuly i otvory v plechu a nesedí s plastem. Následně předělávat zábradlí a čudlíky u všech beden a podlážek na čtyřech platformách, by se mě už nechtělo :evil:

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 09:35
od marty-ma
Robert C. píše:Uplně s tebou El Thude souhlasím,takový vyjímečný model a takový elementární chyby.Jakoby nebylo dost podkladu.Sem se občas podívám-Takový model se nevydí každý den takže ti Marty přeju hodně času a trpělivosti,jenom bych tě chtěl poprosit jestli by jsi nemohl při focení tam něco přidat (třeba plechovku barvy) aby jsme měli představu o velikosti


Kolegové, zatím "vařím" z fotek a informací několik let zpět. Udělám několik současných fotek s nějakým poměrem a šoupnu je sem. Při prvním focení, jak stavba postupovala, jsem to opomenul. Ale foto barvy můžu přiložit ... :grin: :grin: :grin: . Ale zapomeň na to, že se objeví plechovčička (Revell nebo Humbrol). Velký model - velká barva! Nechal jsem si v drogošce namíchat rovnou skoro celé kilo (0,9) podle RAL kódu. Je pololesklá, celkem se dobře stříká a je určena na okapy, latríny atp. :grin: :grin:

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 09:52
od Hronec Filip
Výnimočne musím s thudom súhlasiť,ak mám vysoliť za model 500,-e a bude to paskviľ,ktorý má s prelohou spoločný len názov,tak je to na zváženie...však to je klamanie zákazníka!!!
Marty,želám hodne zdaru a pevných nervov,nech to dotianeš v zdraví do konca. Máš môj obdiv!!! [-o< [-o< [-o< =D> =D>

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 10:33
od marty-ma
Slepené platformy (plast+plech) se podle výrobce jen mají nasadit na čepy vozů. To byl záměr, ale v okamžiku, kdy jsem vagony rozřízl, doplnil čela a posunul trochu od sebe - podle fotek - tak se objevil zádrhel. Platformy měly pevně odstříknuté čepy na usazení a naráz to nevycházelo. Na netu jsem objevil dalšího nešťastníka, který nad tím také dumal a v podstatě jsem přišel na to samé, co on. Ale on byl rychlejší a zveřejnil to, takže mu patří "prvenství" =D> =D> . Jeden čep u každé platformy se amputoval a posunul zhruba o 6 mm k čelu celého rámu. Tím jsem docílil protažení čepů a relativně modelového provedení rozestupů mezi vozy.

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 10:51
od marty-ma
Ale jak u této stavebnice je již "zcela normální" jedna vychytávka a oprava vyvolá řetězovou reakci dalších problémů :evil: . V první řadě, a to nebylo to nejhorší, se muselo upravit modelové ztvárnění jakého si aretačního čepu na vagonu. To šlo jenom seříznout a potom platforma s posunutým předním (u zadních vagonů zadním) čepem dosedla bez toho, aby jí něco nadzvedávalo.
Horší se ale jevilo zjištění, že posunutím čepů na platformách jsem docílil "rozhození" celé délky modelu. Ono se řekne, že na dvou metrech není nutné přepočítávat nějakých 6 mm navíc. Je to pravda v okamžiku, kdyby na tento posun nenavazoval průser až v úplném konci modelu. Skutečná DORA i model mají na konci muniční výtahy. Levým se dopravovaly dělené prachové náplně, pravým samostatné projektily. Tyto výtahy byly pevně ukotveny na konci muniční lávky, zcela nahoře, v úrovni závěru děla. Spodní část výtahů byla - opět podle fotek - zcela ve vzduchu, o nic se neopírala a vycházela až nad nárazníky zadních vozů. Posunem o těch nešťastných 6 mm se mě vše (zatím teoreticky, tuto skupinu ještě nemám slepenou) dostalo až nad úroveň samotných zadních vagonů. Až se k tomu dostanu (snad :P ), tak budu muset zadní část celé muniční lávky nastavit materiálem o těch pitomých 6 mm :evil:

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 10:57
od Miloš Kubelík
Je super, že stavba, která začala na stránkách časopisu HPM, zase pokračuje. =D>

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 11:10
od marty-ma
A nyní následuje "sebechvalný" odstavec. Vypadá to až neuctivě a arogantně, ale sám sobě si zatleskám - =D> . Od počátku, kdy tato stavebnice přistála u mě doma, mě vadila jedna nejdůležitěší "optická" vada modelu (to jsem ještě nevěděl o těch technických a konstrukčních vadách). Model nemá ani jeden obtisk! Takový gigant byl i podle těch nejzrnitějších fotek z netu doslova poset popiskami a tabulkami. Vadilo mě to až tak moc, že jsem asi na 5-6 neděl zasedl a tisíckráte prohlížel již prohlídnuté fotky z podkladové knihy a postupem doby jsem dokázal z fotek vychytat poměrně velkou galerii nápisů, popisek, technických údajů atp. Následovalo jakési "napravení" mých popisek do němčiny, a to podle dalších postahovaných podkladů na německé vagony té doby. Do té doby jsem o němčině věděl jen to, že se s ní mluví na západ a jih našeho území :D . Pravdou zůstává ta skutečnost, že ani po následném "popiskovém" rychlokurzu němčiny se mé znalosti vůbec nezlepšily [-( [-( .
Vznikla dvojice obtisků vydaná firmou Norland Models v jednom sáčku. Je to A4 + A5 celkem hustě zaplácaná, převážně bílými popiskami a čísly. Součástí je i rekonstrukce kamuflážního schématu, kde jsem si dovolil nabídnout i alternativu - oproti celošedému prostředku - i částečně doplněného o hady. Stavební návod na umístění popisek má také 8 stran.
Je to jen jeden bod mé stavební osnovy, kde se mě podařilo "zlomit" nějakého výrobce, aby vydal něco na tohoto drobka, co by model oživilo a vylepšilo (snad #-o ).

Re: DORA 1/35 - železniční kanon ...

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 12:02
od Marder
Pěkné, ale nějak mi tam vadí ta jednolitá barva na tak velkém povrchu.