Dneska mi dorazila stavebnice, tak se můžu dát do díla, což by měl být zlatý hřeb pro moje dio. Jak jsem zmínil na své homepage, je to kopie CMK resinového kitu realizovaného dříve. Jako CMK, použil i Trumpeter číslo 245, které vůbec neodpovídá konstrukčním prvkům a vzhledu lokomotivy použitým ve stavebnici. Výroba BR 86 245 začala těsně na konci roku 1935 a lokomotiva (výrobní číslo 3291) opustila Schichau-Werke továrnu 10.3.1936. Otázka pro CMK, jejichž barevné schéma v návodu stavebnice odkazuje na červenočerný nátěr z roku 1935??? Ostatně bych pochyboval i o těch červených kolech v tomto případě. Lokomotiva jezdila v oblasti Schwerin a Roztoky a po skončení 2. světové války připadla v rámci kompenzací bývalé NDR a byla používána v oblasti Augsburku. 19.2.1980 byla BR 86 245 prodána do Wustermarku jako topná lokomotiva a pravděpodobně ukončila svou životní pouť na berlínském vrakovišti někdy v roce 1985. Stavebnice je zjednodušena naprosto stejně jako ta od CMK, mnoho významných dílů chybí nebo jsou naprosto neodpovídající předloze. Kolem roku 1934 začala většina výrobců série BR 86 vybavovat nové stroje rozdílným kompresorem, změnila se konstrukce podvozku a také délka hlavní ojnice, objevily se nové injektory a konstrukce běhounů byla upravena, mnoho dalších úprav se týká dílů, které ve stavebnici stejně nejsou. Některé markantní rozdíly na cylindrech a kompresoru jsou patrny z obrázků, stejně jako zcela odlišné čelní víko. A Trumpeta taky použil i číslo 271 nabídnuté dříve CMK pro šedý nátěr lokomotivy. Nyní se snažím zjistit, jakou barvu BR 86 271 měla. Tato lokomotiva byla také vyrobena v Schichau-Werke pod sériovým číslem 3306. Bránu výrobce opustila 9. ledna 1937 a začala sloužit v oblasti Frankfurtu, domovská stanice Altenkirchen, po válce jezdila v oblasti Norimberku a svou životní pouť ukončila 11. prosince 1968. Její datum výroby ovšem znamená, že se opět konstrukčně velmi lišila od lokomotivy ze stavebnice, jež spíš odpovídá některé z prvních vyrobených BR 86 někdy před rokem 1931, v tom případě ovšem s nesprávnými modernějšími cylindry. Přidám víc informací, jakmile dokončím své pátrání. Stejně budu stavět obě lokomotivy, Trumpetu jako starší a CMK jako novější typ, a během práce zmíním rozdíly mezi stavebnicemi, pokud nějaké najdu. Fotečka pro srovnání [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
A fotka skutečné 86 245 na nádraží v Dráždanech
Za pár hodin razím do Němec posbírat co nejvíc informací a fotek, a pak se vesele pustím do práce.
To zas bude projekt ,spravedlivé nebe. Držím palce ,a to fest,je vidět, že tu modelařinu bereš opravdu z gruntu vážně(a ne jako někdo..) .Je dobře ,že na MF takový fanatici jako ty sou,protože celé Fórum posunují vejš....superb.
Tomáš"Duch"Ducháček - Sudéta V -dorf Quod fuimus, estis; quod sumus, vos eritis.
Díky, Tomáši, přinejmenším se budu snažit neudělat si moc velkou ostudu Nejlevnější, co jsem dokázal najít a sehnat tady, Jirko: http://www.moduni.de/product_info.php/products_id/9360217 Nafotil jsem přes 800 fotek pro tuto stavbu, v níž budu následovat BR 86 283, jež je stále ke spatření v německém muzeu parních lokomotiv v Neuenmarktu. Ponechám také původní šedou barvu, použitou výrobcem z Berlína, Orenstein und Koppel. Ti použili na jejich čtyřech osmdesát šestkách (282 - 285) vyrobených mezi 25.10.1937 a 2.1.1938 modernější, ale stále jen jednoválcový kompresor Tolkien-Knorr namísto starší Nielebock-Knorr pumpy. Také mnoho dalších částí lokomotivy bylo vylepšeno a zmodernizováno podle nových technologických poznatků, uváděných postupně do praxe mezi roky 1931-1936, například přidán třícestný ventil a přesnější vodoznaky v kabině, dvojité pero pro hák, vychýlení držáků běhounů bylo sníženo ze 110 na 100 mm, osy kol byly zesíleny, mnoho dalších inovací proběhlo v mazacím a elektrickém zařízení lokomotiv. BR 86 283 vyjela z továrny 3.11.1937 v šedé barvě (několik lokomotiv v průběhu výroby osmdesát šestek bylo natřeno šedou barvou na vodní bázi, většinou pro potřeby propagandy a fotografování, a skoro ve všech případech byly dotyčné stroje záhy přebarveny do obvyklé černé a řídčeji také černo červené kombinace, pouze několik málo strojů si podrželo šedý a ve dvou nebo třech případech šedo černý kabát po delší dobu.
Tak jsem zjistil, že to tak rychle nepůjde Zbývá totiž vyřešit několik markantních problémů. První se týká rámu. Trumpetův rám je mnohem slabší, než by měl být, a síla stěny je naznačena jen ve spodní části tím směšným ohybem dovnitř. Také domky vypadají nepřirozeně a stejně tak osy, v porovnání s originálem. Na druhou stranu nutno dodat, že Trumpeta opravil délku lokomotivy, kterou CMK udělali o více než 5mm kratší (skoro 20cm u skutečného stroje), takže opravil, ale za cenu špatných rozměrů nyní hlavně v oblasti kabiny. To ovšem není tak do očí bijící, takže Trumpeta má u mne malé bezvýznamné plus.... CMK rám má správnou tloušťku po celé ploše, ale použít zde nejde, právě kvůli chybějícím milimetrům, protože věci od Trumpety by na to nepasovaly. Takže to můžu nechat a spoléhat, že dolů stejně nebude moc vidět, anebo vyrobit celý rám znovu a správně.
Díky, Tomáši, nějak se s těmi mašinkami rozrthl pytel, ne? Předevčírem jsem zjistil, že jsem ještě větší hlupec, než jsem si myslel, totiž že mi unikla hodně podstatná věc, která od samého začátku markantně bila do očí, jmenovitě konstrukce brzd. Jde o to, že většina BR 86 měla klasické jednostranné brzdy, ale protože se postupně zvyšovala jejich jízdní rychlost, kolem stovky strojů z téhle doby dostalo zkušební dvoudílnou brzdu, takže kola jsou brzděna z obou stran. No a tahle mašina je jedna z nich, a já hlupák měl za to, že to byla běžná konstrukce brzdy pro tuhle řadu a předpokládal to mít ve stavebnici, . No, dobrá zpráva je, že jen několik málo mašin dostalo brzdy i na běhouny, a tahle mezi ně nepatřila. Takže mimo jiné budu muset udělat komplet brzdy A co se týká rámu, nechám ho zatím stranou a budu stavět odshora a pak uvidím.
Takže pro začátek jsem slepil kotel a obrousil kroužky kolem na přijatelnou mez. Taky jsem odstranil podivnou trubku na pravé straně. [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Potom jsem se zaměřil na popelník a skříňovou část kotle, naznačil spáry mezi plechy podle originálu a nýty na spodku, kde jsou plechy připevněny k popelníku. Rohy s výmyvkami jsou ve stavebnici chybně zkoseny, správně mají být oblé, také umístění výmyvek se bude muset upravit podle skutečnosti. Přidám chybějící výmyvky po obou stranách kotle a další části popelníku, jež ve stavebnici pochopitelně také nejsou. [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Dal jsem do kupy dvířka k popelníku a a přidal zbytek plechů, pro zadní stranu jsem si nachystal rychlý resinový odlitek a chybějící úhelník. A tady je hotový popelník před surfem.
Pokračoval jsem výmyvkami, vybrousil tvar a předvrtal otvory, kam později zasadím resinové vršky, z tenkého plastiku jsem si vyrobil nýtované proužky, jimiž jsem oblepil žlábky, a ve finále jsem zkompletoval popelník se skříňovým kotlem. Pro další výmyvky jsem navrtal otvory po stranách a olemoval lepty od Eduardu.
Nádoby písečníků jsem opatřil nýty po obvodu, víčka budou plechová, přidám panty a zámky z leptů a madla. Parojemy jsem onýtoval podél pat, opět přidám panty a zámky podle předlohy, spolu se zesílenými plechy pod armaturami.
Díky, Kubrte, pokud klon, tak značně nepovedený, protože chtít následovat Ondrovo práci je asi jako chtít se v letadlech vyrovnat těm tvým Nicméně nehledě na to, jak vysoko Ondra nastavil laťku, ukázal tady taky hodně velice zajímavých technik a cestu, která by při troše dobré vůle mohla vést k nadstandardnímu modelu pro každého z nás, kdo se tou cestou nechá vést, nehledě na osobní dispozice. Je to i o tom, že Ondra vidí, že jeho práce stranou modelu - myslím tím publikování o odlévání dílů, i jeho osobní zkušenosti, o něž se neváhal se mnou podělit - že tahle jeho práce nese ovoce a našla si modeláře, kteří chtějí zkusit něco nového. To ovšem platí i o tobě, protože když jsem loni začínal s modely, byla tvoje sajtna jedna z prvních, kde jsem našel hodně moc dobrých informací, které mi jsou užitečné dodnes No, zpátky do díla. Mrkl jsem se na stěnu topeniště a zjistil, že skoro všechno je jinak Odstranil jsem předlité detaily a ponechal horní postranní výmyvky. Dolní jsou moc nízko, takže vytmelím a vytvořím na správném místě. Nýtování nad dvířky musím posunout výš, taky přidat několik dalších výmyvek, a vyrýt siluety plechů, které pak opatřím nýty. Co se týče dalšího vybavení kabiny, zdá se, že ze stavebnice nepůjde použít skoro nic, možná sedátka, to jsem ještě neporovnával. Na modelu jsem si zhruba označil, čím začnu, z pořízených fotografií odměřím přesné rozmístění upravovaných částí a dám se do toho.
Moc pekna prace a neuveritelne ti to odsejpa Jsem rad ze se nektere moje postupy zacinaji ujimat mezi modelari. Nerad bych si bral vsechna ta "tajemstvi" do hrobu Jestli ti jeste mohu poradit, udelej na povrchu kotle leskly finis, dokud tam nejsou nalepene detaily. Pozdeji se to hrozne blbe dela. Ten povrch musi byt temer zrcadlove vylesteny a nesmi zustat zadne stopy po smirglu, protoze potom to vypada blbe a uz se s tim neda nic udelat. Take vsechny ostre hrany po zaskrabavani je dobre zaoblit, jinak to pusobi dost neprirozene. Vyborne se mi na tuhle praci pri dolestovani povrchu osvedcily ty Gunze brusne mrizky Mr. Griding cloth. Da se s nimi lestit i nerovny povrch a docela to odsejpa. Cesta, jakou jsi se rozhodl jit, bude dost nesnadna, tak drzim palce
Díky, Ondro, chytře jsem slepil dohromady dva největší díly, a tak to vypadá, že už mám půlku mašiny hotovou S tím leštěním, to je rada nad zlato, čekám, až mi na to přijdou věci, co jsem objednával, pak se do toho dám. Dneska mi končí dovolená, takže toho času už pak tolik nebude a povleče se to tempem hlemýždím....
Přidělal jsem základy pro stavoznaky a udělal několik dalších úprav. Ve stavebnici je podivný shluk pěti budíků, místo osmi správných, také jejich velikost a rozmístění je poněkud zvláštní. Jeden vyhovující jsem si ponechal, zbytek použil jako vycpávku pro vyrobené budíky, které opatřím šroubením a později vytisknu číselníky. Jejich velikost a rozmístění nyní odpovídá reálu. S jistými obtížemi jsem osadil hutně tmelenou přední stanu kabiny, abych zjistil, jak špatně to lícuje, proto jsem do skříňového kotle vsadil jakousi rozporku, která tomu dost pomohla, ale i přesto jsem opět tmelil a brousil. Podobný problém tady bude se stěnou ohniště, jež je širší cca 1mm po obou stranách