diskusia ohladom Kobier, resp. Kobry P-39 G.A.Reckalova uz utichla tu, aj na ruskych forach, takze tu som formou profilov zosumarizoval zavery, resp. moje interpretacie. Najpodstatnejsi je fakt, ze vetky zname fotografie ukazujuce predok reckalovovej Kobry s hviezdickami vitazstva ukazuju stale tu istu Kobru.
Verzia D-2 bola prva Kobra, na ktorej lietal. Podla E.Pilawskeho to bola prave tato, ktora bola dodana do 16 giap v prvej varke. Po desiatich dnoch bitky na Kubani v aprili 1943 bola zostrelena. Trupove cislo nie je zname.
Reckalov lietal dalej, nie je (mi) vsak zname, na akej Kobre. V polovici maja 1943 zacali prichadzat prve N-kove verzie (okrem inych aj Pokryskinova "100" s/n: 42-9004). Reckalov dostal 24.maja 1943 prvy krat vyznamenanie Hrdina Sovietskeho Zvazu za 12 lietadiel zostrelenych samostatne a 2 v skupine.
Takto mohla vyzerat jeho pripadna nova P-39N-0 kratko pred vyznamenanim. Nie znama fotka Reckalovovej Kobry z tohto obdobia, urcite vsak niesla vtedy platny styl cervenej hviezdy bez bieleho lemu. Zaznam zo Zurnalu bojovych akcii zo 17.4.1943 pri Reckalovovej Kobre neuvadza ziadne trupove cislo. Pri Pokryskinovi je "130".
V lete 1943 su zavedene cervene hviezdy s bielym a cervenym lemom a na jesen je v 16 giap zavedeny cerveny vrtulovy kuzel a horny vrch smerovky.
Nasledovne profily vychadzaju z fotografii uvedenych v jednotlivych profiloch.
Prva, resp. najstarsie znama fotografia predku Kobry P-39N0 s/n: 42-8747:
1.jula 1944 je Reckalov vyznamenany druhy krat titulom Hrdina Sovietskeho Zvazu za 48 lietadiel zostrelenych samostatne a 6 v skupine. Z tohto obdobia pochadza viacero fotografii, ani jedna vsak neukazuje cele lietadlo. Fotky vsak naznacuju, ze na jeho N-0 Kobre je vymenena smerovka z verzie Q-15 ci uz spolu s kormidlom, alebo bez neho. Seriove cislo uvedene pod dverami zostava z N-0 verzie.
Spickovi sovietski piloti postupne tlacia Kobry do takych manevrov, ze oni sami sice sposobene pretazenia znesu, ale Kobry to nevydrzia. Vznikaju poskodenia lietadiel a smrtelne havarie. Dosiahne to taku uroven, ze pracovnici firmy Bell cestuju do ZSSR, aby to vysetrili a navrhli riesenie. Medzitym technici prichazaju s provizornym riesenim - na zadny trup pripevnuju kovove platy, aby ho zosilnili. Firma Bell takto zacne tovarensky upravovat Kobry od neskorsich Q verzii. Tmave pozadie medzi hviezdou a pismenami RGA naznacuje, za takto mohla byt upravena aj Reckalovova Kobra. Ci s tym mohla pripadne suvisiet aj vymena smerovky, nie je zname.
EDIT 22.8.2016, updatovane profily, vid http://www.mig3.sovietwarplanes.com/lendlease/p-39/misos/rechkalov/rechkalov.htm
Presli necele dva mesiace a 19.augusta 1944 Pokryskin vo funkcii velitela 16 giap dostava treti krat titul Hrdina Sovietskeho Zvazu. Ako bolo jeho dobrym zvykom, aj teraz sa nechava odfotit, resp. nafilmovat v nie svojej, ale "cudzej" Kobre, konkretne Reckalovovej:
Reckalov postupne zastava rozne funkcie, nacas sa stava velitelom 16 giap, zatial co Pokryskin veli celej 9 giad. Stale vsak lieta a jeho skore sice pomaly, ale predsa narasta. Vojnu zakoncil so 61 samostanymi zostrelmi a 4 v skupine. Toto cislo zahrna aj 3 zostrely z roku 1941, ktore su sice v zaznamoch jednotky uvedene, ale Reckalovovi neboli oficialne priznane.
Pri verzii N-0 som sa snazil farebne znazornit blednutie, resp. hnednutie Olive Drab s narastajucim vekom, ako aj narastajuce olietanie - tato Kobra lietala takmer 2 roky. Hadam to je na obrazkoch vidno.
Diskusia na uvedenu temu je na http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=875&t=94027#p1738871 a ciastocne aj v "Rozkresleno" na http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=647&t=94150
Naposledy upravil 66misos dne 22 srp 2016, 14:27, celkově upraveno 3