-------------
OV-10 Bronco vznikl z návrhu na lehký ozbrojený pozorovací letoun. Hlavními uživateli byly USAF a USMC. Obě složky obdržely OV-10 v roce 1968 a v ten samý rok je začaly provozovat i ve Vietnamu.
USAF a USMC přistupovaly k OV-10 rozdílně. Letectvo používalo OV-10 především jako předsunuté letecké návodčí (FAC). Zpočátku létala Bronca USAF neozbrojená, pouze se značkovacími raketami. To je případ i letadla na obrázku. Je to jeden ze strojů s volacím znakem "Rash", který podporoval jednotky 1st Cavalry Division (Airmobile).
Ve Vietnamu létaly s OV-10A tři jednotky USAF – 19., 20. a 23.TASS. Letadla nesla šedé zbarvení, vyjímečně s nějakým barevným doplňkem. Obvykle byly největším "odvazem" barevné kužely vrtulí.
-----
Mariňáci od počátku věšeli pod Bronca nejrůznější výzbroj. Většinou se jednalo o kombinaci raketnic pro rakety 70 mm a Zuni. Ale známé jsou i fotky s pouzdry pro minigun 7,62 mm a s kanónem 20 mm.
Ve Vietnamu provozovala Námořní pěchota OV-10 u třech jednotek. Nejznámější je VMO-2, která ve Vietnamu působila delší dobu. Méně známá VMO-6 létala ve Vietnamu poměrně krátce, necelý rok. Po odchodu VMO-2 z Vietnamu v březnu 1971 převzala jednotka H&MS-11 čtyři jejich Bronca a létala s nimi do konce května 1971, kdy i tato jednotka opustila Vietnam.
Stroje USMC létaly v barevné kombinaci zelené a šedé na trupu. Křídlo bylo buď komplet bílé, nebo kombinace zelená/šedá, ale vrchní část křídla byla z větší části bílá, zelené byly pouze široké okraje křídla a hrany.
Bronca VMO-2 nesla často barevné emblémy jednotky, buď na SOP nebo pod kabinou.
Poznámka ke stroji 155405. Viděl jsem, že někteří výrobci buď modelů nebo jen obtisků (nezkoumal jsem to blíže) nabízejí obtisky na stroj 155405 s bílým značením a s emblémem na přídi, na kterém je kocour ve žlutém poli. S popiskem, že se jedná o stroj VMO-6 z Da Nangu z roku 1969. OV-10A v tomto zbarvení se skutečně ve Vietnamu mihnul, ale až v roce 1971, kdy ho přelétávali z Okinawy (základny VMO-6) do Binh Tuy k VAL-4, kde nahradil jiný zničený stroj.
-----
US Navy si od USMC zapůjčilo 18 OV-10A, ze kterých vytvořilo Light Attack Squadron Four (VAL-4) "Black Ponies". V období 1969-72 měla peruť velitelství v Binh Tuy a dělila se na dva detašmány. Det.Alpha byl umístěn v Binh Tuy, det.Bravo ve Vung Tau. Black Ponies prováděli sledování provozu v deltě Mekongu, ničili případné cíle a podporovali jednotky v oblasti. Například hlídkové čluny námořnictva a také týmy SEALs.
Pokud jde o výzbroj, mám za to, že námořníci trumfli i mariňáky. Ti většinou u podvěšené výzbroje dodržovali nějakou souměrnost, ale námořníci si na souměrnost moc nehráli a jejich Bronca vypadala dost divoce.
Po převzetí nesla Bronca US Navy stejnou kamufláž jako stroje USMC – kombinace zelená/šedá. Křídlo bylo vždy ve stejné kombinaci. Svrchní část celá zelená, bez bílého "chodníku", který měly stroje USMC.
Zpočátku nesly stroje pod kabinou vzpínajícího se černého poníka, případně doplněné o bílé číslo. Poník byl na obou stranách kabiny. O něco později nesla letadla VAL-4 pod kabinou kulatý znak perutě, ale pouze na pravé straně trupu. Takže 155480 na obrázku znak nejspíš také nese, ale je na opačné straně trupu. Znak se objevoval ve dvou provedeních. Někdy byl ve znaku sršeň (možná to byl jiný hmyz), častěji ale byl ve znaku poník.
Nápis "TASK FORCE 116" na trupovém nosníku zas tak často vidět není. Opět jako v případě sršně/poníka jsem nezkoumal podrobnosti proč tomu tak je, jestli se týkalo určitého období, nebo jen některých strojů apod.
Na závěsnících má ten 155480 naprostou bídu. Pod každých křídlem sice dvě rakety Zuni, ale pod trupem nese pouze přídavnou nádrž a raketnice LAU-68/A pro sedm raket 70mm na vnitřních závěsnících. Tuto kombinaci námořníci klidně doplnili o další dvě raketnice, třeba LAU-10/A pro rakety Zuni.
-----
V roce 1971 změnily námořní OV-10 kabát a to na kompletně světle šedý. 155471 na obrázku nese typické zbarvení z té doby. Emblémy s poníkem na ocase a pod kabinou (pod kabinou pouze z jedné strany), červené vrtulové kužely. Na některých letadlech je vidět i nápis "TASK FORCE 116", ale většinou ho nenesly. Na přídi číslo stroje a jeho jméno.
Také kombinace podvěšené výzbroje je na fotografiích dost často vidět a to pouzdro s minigunem a raketnice LAU-69/A na 19 raket 70 mm na pravých závěsnících, na levých potom dvojice raketnic LAU-10/A, každá pro čtyři rakety Zuni. A dvojice Zuni pod každým křídlem.
-----
Stroj 67-14695 je jeden z patnácti OV-10A označovaných jako "Pave Nail". Takto upravená Bronca začala létat v roce 1971 převážně nad Ho Či Minovou stezkou. Pod trupem nese otočnou věžičku (Pave Spot) s laserovým značkovačem a také optikou, která se dala používat ve dne i v noci. OV-10A "Pave Nail" létaly jako letečtí návodčí a pomocí laseru mohly označovat cíle pro laserem naváděné pumy vypouštěné z phantomů F-4. Kromě ničení cílů se "Pave Nail" Bronca podílela také na vyhledávání a záchraně sestřelených pilotů.
Letouny měly základnu na thajském letišti Nakhon Phanom a patřily pod 23.TASS. Jeden z volacích znaků 23.TASS byl "Nail", proto byly tyto upravené OV-10A označeny jako "Pave Nail".
Věžička měla být otočná o 360° a značkovač mohl směřovat i kolmo dolů. Osobně odhaduji, že celá věžička se otáčela kolem svislé osy a užší část (na obrázku vzadu) se potom samostatně otáčela kolem horizontální osy. Značkovač i optika byly umístěny na boku tubusu a mohly se pohybovat v rozsahu 90°, tedy vodorovně až kolmo dolů. (Na obrázku nejsou průhledy pro optiku a značkovač vidět, protože jsou na opačné straně.) Zaměřování prováděl druhý člen posádky. Optika údajně měla jen úzké zorné pole a nehodila se k vyhledávání cílů, pouze k zaměřování. Vyhledávání cílů prováděla posádka "po staru", pomocí dalekohledu.
Kromě věžičky byly letouny vybaveny navigačním systémem LORAN, pomocí kterého mohly být samy naváděny a nebo navádět jiný letoun přímo k cíli. Nápadná anténa je pod trupovým nosníkem. Protože "Pave Nail" Bronca nemohla nést kvůli věžičce přídavnou nádrž na centrálním závěsníku, nesla přídavné nádrže (původem z A-37) pod křídly.
Někdy v roce 1974 byly věžičky z letadel sejmuty, ale systém LORAN i přídavné nádrže zůstaly na letadlech zachovány. Protože v oblasti působily až do roku 1975, dají se tyto bývalé "Pave Nail" na fotografiích zahlédnout a rozpoznat.
Edit: Úprava textu, doplnění info o jednotce USMC H&MS-11.
Naposledy upravil Matrix dne 04 kvě 2021, 07:06, celkově upraveno 2