Stránka 1 z 1

Douglas A-1 Skyraider

PříspěvekNapsal: 22 lis 2019, 14:29
od Matrix
Další várka letadel z konfliktu v jihovýchodní Asii.

Ve Vietnamu létaly s A-1 tři uživatelé – námořnictvo (U.S. Navy), letectvo (USAF) a jihovietnamské vzdušné síly (VNAF).

Námořnictvo, původní uživatel, postupně stárnoucí Skyraidery vyřazoval ze své služby, poslední jednotka zasáhla do vietnamského konfliktu tuším někdy v roce 1968.

Už v roce 1960 obdrželo jihovietnamské letectvo první jednomístné A-1H. Původně byly Skyraidery vyzbrojeny dvě perutě, ale jejich počet narůstal.

Dalším odběratelem vyřazených námořních strojů bylo americké letectvo. Na USAF přešly povinnosti s výcvikem jihovietnamských pilotů. Zpočátku létalo USAF v jižním Vietnamu s vícemístnou verzí, i když výcvik často sloužil jen jako krytí pro běžné bojové lety. Po Incidentu v Tonkinském zálivu (srpen 1964) a plném zapojení Američanů do konfliktu se měnily i úkoly perutí se Skyraidery a letectvo začalo ve Vietnamu létat i s jednomístnými stroji.
V průběhu války předávalo letectvo další Skyraidery Jihovietnamcům, asi největší předávání souviselo s postupným odchodem Američanů na počátku 70.let.
-------------------------------

Tento A-1E je známý stroj, se kterým letěl Bernard Fisher podporovat napadený tábor Special Forces v údolí A Shau. A obdržel Medaili cti, když uprostřed bitvy přistál na táborovém přistávacím pásu, aby vyzvedl sestřeleného kolegu. Jestli si dobře vybavuji, nebyl to jeho osobní stroj, ale vzal si ho před misí, protože byl čistý a také si všiml nových pneumatik. Proto se později nebál přistát na troskami posetém letištním pásu.

Úmyslně jsem nepsal, z jaké doby pochází podoba stroje, protože to nevím. U fotografií, podle kterých jsem ho kreslil, jsem viděl rok 1964, 1965 i 1966. Fotografií z tohoto období existuje několik, ale na žádné není vidět podoba sériového čísla. To jsem dělal podle fotografií z roku 1967, kdy letoun havaroval. Zajímavostí je, že trojice číslic na pevné části svislé ocasní plochy je v původním "Navy stylu", ale dvojice na samotném "kormidle" je starší typ číslic užívaných u Air Force (lépe je to vidět na opačné straně, kdy číslice "2" je stejná jako na motorovém krytu). Nabízí se jednoduché vysvětlení, že směrovka byla vyměněna a sériové číslo domalováno podle šablon užívaných letectvem. Já ale nevím, kdy k této výměně mohlo dojít.
a-1e.jpg

-------------------------------

Ve Vietnamu létaly i stroje, které byly vyrobeny jako A-1G – noční varianta vybavená vyhledávacím radarem a reflektorem. Ale v době vietnamské války již toto vybavení nenesly. V podstatě byly přestavěny na standart A-1E. Ale nikde jsem nenašel, jestli byly i oficiálně přeznačeny. Některá literatura nerozlišuje mezi A-1E a A-1G, některá ano. Jednalo se o staré stroje, které převzalo USAF a později VNAF.

Tento stroj převzalo americké letectvo v roce 1965. Podle zamalované číslice "2" by mohl létat u 1.ACS. Za několik měsíců byl předán VNAF, kde létal u 516.perutě (jejím znakem byla hlava tygra). Ale za dva roky, na podzim 1967, byl znovu předán USAF. Obdržel kamuflážní zbarvení, ale hlava tygra zůstala zachována. V roce 1972 byl opět předán VNAF.

A-1G 52-132528 má překryt zadní kabiny s malým okénkem. Většinou je k vidění na "elektronických" EA-1E a EA-1F. Ale ve Vietnamu byly díly ze strojů různě kanibalizovány, takže tento překryt nebyl žadnou vzácností. Tento stroj má navíc pouze jednu část tohoto překrytu, na druhé straně je překryt běžný, "celoskleněný". Stejně tak opačné křídlo nenese černé zakončení. Zamalovaná číslice "2" na krytu motoru, nápis "U.S. Air Force" pod VOP a konec trupu je nejspíš provedeno stříbřenkou.
a-1g.jpg

-------------------------------

A-1H 135358 ve standartním zbarvení US Navy. U jednotek bylo šedivé zbarvení doplněno různými barevnými doplňky. Tento stroj byl v roce 1966 sestřelen.
a-1h_1.jpg

-------------------------------

Jihovietnamský A-1H. Kamuflážní schéma je stejné jako u Skyraiderů USAF. Šachovnicový pás na trupu je označení 23.taktického křídla. Prstenec motorového krytu, klapky a kabina nejspíš pocházejí z jiného stroje. Na fotografiích je to u letadel VNAF poměrně často vidět.
a-1h_2.jpg

-------------------------------

Další jihovietnamský A-1H. V roce 1966 nesly snad všechny Skyraidery, VNAF i USAF, šedé zbarvení. Kamuflované A-1 byly zvláštností, stejně jako tato peruť, která plnila zvláštní úkoly. Zvláštní byly i použité barvy, především hnědá s nádechem do fialova. Letadla této perutě nenesly žádné výsostné znaky, pouze vlaječku na SOP. Na trupu je emblém jednotky. Znaky na motorovém krytu jsou snad původní vietnamské znaky (písmo), a tuším, že pocházejí z nějakých karet (hracích, vykládacích ?). Letouny nesly tři různé symboly s mírně odlišným významem, tyto by myslím měly znamenat "nejlepší z nejlepších".
a-1h_3.jpg

-------------------------------

A-1H USAF primárně určený pro noční operace. Má černé spodní plochy i písmena na trupu, ovšem na jiných letadlech je vidět i kombinace obojího (tmavé plochy/bílé písmo, světlé plochy/černé písmo). Na trupu nenese výsostné znaky (nejspíš ani na křídle), nebylo to vyjímkou.
Kola mají odlišné (plné) disky, USAF je začalo měnit na základě několika nehod.
a-1h_4.jpg

-------------------------------

Poslední vyráběná verze A-1J je snadno rozeznatelná podle sériového čísla, které vždy začíná číslicemi 142 (142 013 – 142 081). Vyrobeno jich bylo pouze 72. Nad Vietnamem létaly u US Navy, USAF i VNAF.
a-1j_1.jpg

-------------------------------

Námořní A-1J v experimentálním zbarvení. Stroj patří ke stejné jednotce a účastnil se stejné plavby, jako o něco výše vyobrazený A-1H 135358. Asi polovina všech strojů na palubě USS Kitty Hawk nesla kamufláž. Podle představ námořnictva měla létat kamuflovaná letadla nad džunglí, aby byly obtížněji vidět piloty severovietnamských MiGů. K malé radosti pilotů, kteří měli větší obavu z pozemní palby než z MiGů. Z kamufláže neměly radost ani týmy údržby, protože barvy měly vodní základ a z letounů se smývaly.

Tento A-1J 142016 létal v roce 1967 u VA-145 (AK 507), později byl předán USAF a nakonec skončil u VNAF.
a-1j_2.jpg

Re: Douglas A-1 Skyraider

PříspěvekNapsal: 26 lis 2019, 08:19
od arthur1966
Pekná zbierka!

Svojho času som aj ja nakreslil zo tri profily týchto nádherných strojov...a dosť ma to bavilo :D

str. 25-27
https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=647&t=52630&start=360

;-I ;-I ;-I ;-I ;-I

Re: Douglas A-1 Skyraider

PříspěvekNapsal: 26 lis 2019, 11:54
od Matrix
Skyraidery máš parádní (jako všechno ostatní).

Říkal jsem si, že by to chtělo ještě nějaký námořní, ale těch osm kousků mě nějak vyšťavilo a ke konci už mě to moc nebavilo. A když koukám na ten jihovietnamský A-1J, nejsem si jistý, jestli jsem ho vlastně dodělal...

Re: Douglas A-1 Skyraider

PříspěvekNapsal: 26 lis 2019, 12:32
od David Hényk
Pěkná várka jednoho z nejhezčích vrtuláku z Namu =D> Takhle nějak bych si to představoval ve vitrínce :-)
Co bude další?

Re: Douglas A-1 Skyraider

PříspěvekNapsal: 26 lis 2019, 14:26
od Matrix
Další vrtulák OV-10 Bronco. USAF / Marines /Navy.

Potom mám v plánu předělat nějaké starší věci, uvidím na co budu mít chuť, nebo spíš co bude schůdnější k předělání a doplnění. Možná nějaký fighter.

Re: Douglas A-1 Skyraider

PříspěvekNapsal: 28 lis 2019, 09:49
od David Hényk
Jojo Black ponies suportovali SEALs v Deltě ;-I

Re: Douglas A-1 Skyraider

PříspěvekNapsal: 28 lis 2019, 10:49
od Matrix
David Hényk píše:Jojo Black ponies suportovali SEALs v Deltě ;-I


Dva kousky od VAL-4 tam budou. Kdybych se hodně vydusil, tak možná i mariňácký YOV-10D, který zkoušeli u VAL-4 v Binh Thuy.

Re: Douglas A-1 Skyraider

PříspěvekNapsal: 28 lis 2019, 11:33
od David Hényk
To flekatý? To by mohlo být inspirativní. V nějakým squadronu jsem viděl pár fotek. Jdi do toho 8-)