Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Kreslené podklady ‹ Letadla ‹ Galerie
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

RF-101 VooDoo

Odeslat odpověď
Příspěvků: 5 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

RF-101 VooDoo

Příspěvekod Matrix » 05 srp 2022, 13:18

RF-101 začaly létat nad jihovýchodní Asií na podzim 1961. Podle dohod nemohly ve Vietnamu operovat vojenské proudové letouny, ale na podzim 1961 obdrželo americké letectvo od jihovietnamské vlády pozvánku na leteckou přehlídku. 18. října přistály na letišti Tan Son Thut 4 RF-101C patřící 15.TRS z japonské základny Kadena (PACAF měla dvě perutě RF-101 - 15.TRS "Cottonpickers" a 45.TRS "Polka Dots" v Misawě). Spolu s letadly přicestovala i buňka pro zpracování a vyhodnocování fotografií. Akce nesla název Pipe Stem. Přehlídka byla vzápětí zrušena, ale protože v deltě Mekongu byly v té době rozsáhlé záplavy, zůstaly VooDoo v zemi pod záminkou snímkování záplav. Letadla prováděla průzkumné lety nejen nad Vietnamem, ale i nad Laosem. Mimo jiné se jim povedlo vyfotografovat transportní Iljušiny 14 které u laoského letiště Tchepone zásobovaly příslušníky komunistického hnutí Pathet Lao. Po měsíci záplavy opadly a RF-101 nebylo možné dal držet v zemi.

Pipe Stem přinášel důležité informace, Američané chtěli v jihovýchodní Asii udržet moderní proudové letouny. Už na jaře 1961 nabídla thajská vláda Američanům umístit v zemi tři RF-101, ale Američané nabídku tehdy nepřijali. Na podzim se povedlo povolení rozšířit na čtyři RF-101. 7. listopadu 1961 přistály na letišti Don Muang VooDoo od 45.TRS (15.TRS v té době stále měla letadla v misi Pipe Stem). Operace nesla označení Able Mable. Na jaře 1962 letectvo rozhodlo, že se 15. a 45.TRS budou v Don Muang střídat po půl roce. 23.května 1962 vystřídaly letadla 45.TRS čtyři VooDoo od 15.TRS.

Na počátku 60.let bylo větším problémem laoské hnutí Pathet Lao než jihovietnamský Vietkong. Na počátku působení Able Mable proto 75% průzkumných letů probíhalo na Laosem. Během roku 1962 se ale poměr letů změnil a v prosinci 1962 se Able Mable přestěhoval na jihovietnamské letiště Tan Son Nhut. V polovině roku 1963 se TF Able Mable přesunulo pod Detachment 1, 33.Tactical Group, stejné jednotky, pod kterou spadaly i RB-57E “Patricia Lynn”. Na jaře 1963 byl navýšen počet letadel na 6 strojů.

Po Incidentu v Tonkinském zálivu spustilo americké letectvo bombardování Severního Vietnamu. Požadavky na průzkum se zvýšily. Pro RF-101C byly Severní Vietnam i Laos ze základny Tan Son Nhut špatně dostupné. V dubnu 1965 začalo šest RF-101C od 15.TRS operovat z thajského Udornu jako TF Green Python. O měsíc později byl počet RF-101 “Green Python” navýšen na 12 letadel.
Také u “Able Mable” v TSN se v roce 1965 navýšil počet RF-101C nejprve na 8 a následně na 12 letadel.

V listopadu 1965 nastala změna v rotacích “Able Mable”. Na základnu Tan Son Nhut přilétla 20.TRS ze základny Shaw, pouze personál bez strojů a vybavení. 20.TRS převzala zodpovědnost za “Able Mable” K tomu využívala 12 letadel 15.TRS. Šest RF-101C 45.TRS přelétlo v listopadu do Udornu jako výpomoc 15.TRS.

V dubnu 1966 došlo k dalším změnám mezi jednotkami. 20.TRS převzala v Udornu “Green Python”. Do TSN se nastěhovala 45.TRS. 15.TRS se vrátila do Japonska, kde jí čekalo přezbrojení na RF-4. Její RF-101C byly posílány jako náhrada za zničené stroje 20. a 45.TRS. O měsíc později došlo i k navýšení počtu letadel v TSN i Udornu na 16 RF-101.
Již v únoru 1966 došlo k aktivaci průzkumného křídla 460.TRW, pod které spadaly i RF-101 z TSN. Druhé průzkumné křídlo bylo aktivované v srpnu 1966, pod 432.TRW spadaly všechny průzkumné jednotky umístěné v Thajsku.

Počet RF-101C se vlivem ztrát, poruch i pracovní zátěži snižoval. 31.října byla deaktivována 20,TRS v Udornu. Většina letadel i personálu se přesunul do TSN ke 45.TRS, jediné zbylé jednotce PACAF s RF-101C. V říjnu 1968 bylo zastaveno bombardování Severního Vietnamu, RF-101C od té doby vykonávaly průzkumné lety “na sever” pouze příležitostně.

Od počátku roku 1970 se ale připravovalo stažení letadel RF-101C z jihovýchodní Asie. Od 1.listopadu zastavila 45.TRS všechny průzkumné lety. Letadla byla předána Letecké národní gardě státu Mississippi.

RF-101A
rf-101a.jpg
RF-101A 56-1512, TF Green Python (1965)

Od počátku nasazení RF-101 VooDoo v roce 1961 létala nad jihovýchodní Asií verze RF-101C. Do konfliktu v jihovýchodní Asii ale zasáhly i RF-101A. Dostaly se tam náhodou a jejich počet by se nejspíš dal spočítat na prstech jedné ruky nepříliš opatrného truhláře. V dubnu 1965 se do thajského Udornu přesunulo šest RF-101 od 15.TRS, kde fungovaly jako TF Green Python. O měsíc později byl počet letadel navýšen na 12 letadel. Jako výpomoc 15.TRS se na japonskou základnu Kadena přesunulo osm RF-101, šest těchto strojů pocházelo od 363.TRW ze základny Shaw v USA. Právě mezi těmito RF-101 byly i letadla verze RF-101A. Šest letadel bylo obratem odesláno do Udornu k TF Green Python. Původně na dočasné převelení 5-7 dní, které bylo vzápětí změněno na neurčito. Neurčito trvalo do listopadu 1965, kdy je nahradily RF-101C od 45.TRS. RF-101 363.TRW ale pravděpodobně dál létaly v Japonsku ještě přes půl roku.

Stroje 363.TRW byly nápadné svou experimentální kamufláží. I na velmi špatných záběrech se dají rozeznat podle kombinace kamufláže a velkých výsostných znaků (především světlých hvězd). Nejvíce fotografovaný je stroj RF-101A 54-1512, ale v této kamufláži byl v Japonsku zachycen i RF-101A 54-1517, v Japonsku nebo Vietnamu i RF-101C 56-0203 a 56-0228. O zbylých dvou RF-101 363.TRW nic nevím, je možné, že mezi byly i RF-101A.

Experimentální kamuflážní nátěr pocházel nejspíše z roku 1964. V publikaci Detail & Scale F-101 je fotografie stroje 54-1512 v šedém zbarvení pořízená v únoru 1964. U 363.TRW se kamuflážní nátěr (a zároveň ochrana před korozí) zkoušel již v roce 1963. Tehdy ale dva stroje nesly rozdílné barevné schéma.

Přihazuji odkaz na Youtube z Udornu (https://www.youtube.com/watch?v=FpXaHqT9maI), kde je v čase mezi 2:52 - 3:25 vidět 12 RF-101, z toho 5 kamuflovaných a 4 mají vidět velké hvězdy (spíš bílé fleky). Poslední má možná také bílou hvězdu, ale ruku do ohně za to nedám.



RF-101C

rf-101c_51.jpg
RF-101C 56-0051, TF Pipe Stem (1961)

RF-101C v barvě kovu s barevnými doplňky. Tento stroj 15.TRS se zúčastnil akce Pipe Stem v listopadu 1961, ale i první rotace 15.TRS v akci Able Mable v Don Muang.
Z Don Muang znám pouze nepříliš kvalitní fotografii, kde je stroj zachycen z opačné strany. A nápis na přídi se zdá být rozdílný. Je možné, že byl stroj přejmenován, nebo že nesl na každé straně jiný nápis, ale i to, že nápis je stejný a na vině je nekvalitní fotka. Šedé plochy pod kabinou jsou ochranný nátěr proti korozi.

rf-101c_84.jpg
RF-101C 56-0084, TF Able Mable (1962)

Také při prvních rotací "TF Able Mable" v Don Muang byly RF-101C v barvě kovu s barevnými doplňky. Fotografií z tohoto období moc není, ale tento RF-101C 45.TRS nese na trupu tygra ve skoku. Emblém nosily některé thajské F-86 a na své stroje si ho malovali i Američané. Vidět je i na F-102A umístěných v Don Muang.

rf-101c_48.jpg
RF-101C 56-0048, TSN (1964)

Tuším že už někdy v roce 1962 začaly RF-101 nést šedou barvu, která měla sloužit i jako ochrana před korozí. Protože stroje nenesly žádné další rozlišovací označení, dá se těžko rozeznat ke které jednotce patří. Stroje 15.TRS možná nesly žluté pásky pod kabinou, ale možná to jen náhoda. vycházet se dá z historie stroje, ale tento 56-0048 létal v období 1961/62 i u 45.TRS, měl to být dokonce jeden z prvních strojů "Able Mable" v Don Muang. Ale podle datace snímku by měl tento stroj patřit 15.TRS. Další pomůckou by mohly být drobné odlišnosti v označování u jednotek, např. "Rescue" šipky.

rf-101c_71_66.jpg
RF-101C 56-0071 (1966)

Už někdy v roce 1965 se objevují RF-101C v kamufláži SEA. Schéma barevných ploch je ale odlišné od pozdější kamufláže SEA. Nápadné je hlavně na této pravé straně podle velké pískové plochy na přídi. Protože stroje opět nenesou žádné zvláštní označení, dá se těžko určit ke které jednotce patří. Předpokládám, že tento stroj by měl patřit 45.TRS. Jistotu ale nemám.

rf-101c_71_68.jpg
RF-101C 56-0071 (1968)

Pozdější barevné schéma na stejném stroji jako na předešlém obrázku - 56-0071. Dovolím si drobnou poznámku k umístění ocasního kódu. Zpočátku stroje nesly písmena AH umístěné dost vysoko a vpředu. A s větší mezerou mezi písmeny a číslicemi. Později se označení přesunulo více do středu SOP.

Edit 6.8.2022 (Matrix): Úprava názvu tématu, výměna obrázku RF-101C 56-0071 (1968), drobné doplnění textu u tohoto obrázku.
Edit 25.11.2022 (Matrix): Přidání obrázku RF-101C 56-0051, doplnění textu k obrázku. Výměna všech obrázků RF-101C kvůli drobným úpravám a opravám.
Naposledy upravil Matrix dne 25 lis 2022, 12:09, celkově upraveno 2
Matrix
 
Příspěvky: 58
Registrován: 20 úno 2007, 12:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: RF-101 VooDoo

Příspěvekod Dolin » 04 lis 2022, 12:54

Ty jo to bych chtěl takto umět! hezké.
Spomienka na slávne 20. storočie: Striedavo sme kľučkovali medzi padajúcimi bombami a padajúcimi hovnami,.....
A všade samé čisté zásahy!
„Nesouhlasím s tím, co říkáš, ale do poslední kapky krve budu bránit tvé právo to říci.“ — Voltaire
Uživatelský avatar
Dolin
 
Příspěvky: 9831
Registrován: 15 čer 2006, 12:36
Bydliště: Hrušky
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: RF-101 VooDoo

Příspěvekod Matrix » 05 lis 2022, 10:51

Díky že jsi se slitoval a nechal tady koment (:) . Po pravdě - udělat hezky model je náročnější než takhle namalovat obrázek. Já to dělám přímo v počítači, takže mi to spoustu věcí ulehčuje. Když udělám chybu, většinou mám možnost vrátit se o několik kroků zpět. Také to dělám ve vrstvách -jako kdybych to maloval na průhledné fólie, které jsou na sobě. Když se mi nelíbí umístění znaku, jednoduše ho posunu o kousek dál a podklad je stejný, protože je v jiné vrstvě. Nemusím se starat o přetahování, prostě si označím, kde chci pracovat. Vrstvu mohu různě zprůhlednit - třeba stíny od slunce. Tu konečnou "parádu" udělá vrstva, kterou já pojmenovávám jako "lesky stíny", která to letadlo (vrtulník, vojenskou techniku) vymodeluje. Pro zajímavost dávám obrázek bez této vrstvy (v tomhle případě těch vrstev "lesků stínů" bylo několik).

Já tyhle "lesky stíny" dělám na každý obrázek jiný. Bylo by pro mě jednodušší vrstvu zkopírovat, ale mě se líbí zachytit ty různý světelný podmínky. Proto třeba ten poslední obrázek má ty lesky přepálený - prostě jsem to dělal podle fotky, která byla pořízená asi někdy v poledne, kdy sluníčko fakt pralo.

voodoo.jpg

Matrix
 
Příspěvky: 58
Registrován: 20 úno 2007, 12:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: RF-101 VooDoo

Příspěvekod boticka5 » 06 lis 2022, 06:29

No máš to krásný já myslel v první chvíli že je to stažený a píšeš l tomu koment, ale tohle, klobouk dolů

Odesláno z mého Redmi Note 9 Pro pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
boticka5
 
Příspěvky: 1252
Registrován: 16 srp 2015, 06:59
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: RF-101 VooDoo

Příspěvekod Matrix » 25 lis 2022, 12:24

Povedlo se mi dát dohromady obrázek RF-101C 15.TRS v barvě kovu s barevnými doplňky. Navíc je to stroj, který byl použit během prvního nasazení VooDoo ve Vietnamu v listopadu 1961 a o něco později i v Thajsku. Mám velkou radost, že jsem našel obrázek, podle kterého se dal stroj namalovat. Díky Japoncům, že už tehdy byli blázni do focení.
I celkově znám jen pár fotek, na kterých jsou VooDoo 15.TRS s barevnými doplňky, naproti tomu "puntíkatých" Polka Dots 45.TRS znám celkem dost. Ale u nich byl problém dát dohromady podobu stroje, u kterého bylo téměř jisté, že byl nasazen v Thajsku. Buď znám čísla strojů, ale nemám jejich fotky, nebo mám fotky letadel, ale nemám jistotu, že byly v akci nasazeny, nebo mám fotky z jiného časového období.
Proto mě VooDoo 15.TRS těší dvojnásob.

Obrázek je v úvodním příspěvku, první RF-101C, žlutočerné barevné doplňky.
Matrix
 
Příspěvky: 58
Registrován: 20 úno 2007, 12:24
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 5 • Stránka 1 z 1

Zpět na Galerie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY