Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Kreslené podklady ‹ Letadla ‹ Galerie
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

OV-10A Bronco

Odeslat odpověď
Příspěvků: 6 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

OV-10A Bronco

Příspěvekod Matrix » 14 dub 2021, 11:17

Asi před rokem a půl jsem v jiném vlákně sliboval obrázky OV-10, které jsem měl skoro hotové. Bohužel jsem si na chvíli odskočil i k jiným věcem. Mimo jiné jsem se po pětadvaceti letech vrátil k modelům, snad vlivem krize středního věku. A mezitím jsem zapomněl, co mi chybí na obrázcích OV-10 dodělat. Protože se teď stále doléčuji z covidové mrchy, měl jsem nějaký volný čas obrázky letmo projít. Snad jsem odhalil většinu nedodělků a kdyby ne, tak holt chuj s tím. Všechna Bronca pochází z konfliktu v jihovýchodní Asii, tedy Vietnam.
-------------
OV-10 Bronco vznikl z návrhu na lehký ozbrojený pozorovací letoun. Hlavními uživateli byly USAF a USMC. Obě složky obdržely OV-10 v roce 1968 a v ten samý rok je začaly provozovat i ve Vietnamu.

USAF a USMC přistupovaly k OV-10 rozdílně. Letectvo používalo OV-10 především jako předsunuté letecké návodčí (FAC). Zpočátku létala Bronca USAF neozbrojená, pouze se značkovacími raketami. To je případ i letadla na obrázku. Je to jeden ze strojů s volacím znakem "Rash", který podporoval jednotky 1st Cavalry Division (Airmobile).
Ve Vietnamu létaly s OV-10A tři jednotky USAF – 19., 20. a 23.TASS. Letadla nesla šedé zbarvení, vyjímečně s nějakým barevným doplňkem. Obvykle byly největším "odvazem" barevné kužely vrtulí.

ov-10a_19tass.jpg
OV-10A, 19.TASS

-----
Mariňáci od počátku věšeli pod Bronca nejrůznější výzbroj. Většinou se jednalo o kombinaci raketnic pro rakety 70 mm a Zuni. Ale známé jsou i fotky s pouzdry pro minigun 7,62 mm a s kanónem 20 mm.
Ve Vietnamu provozovala Námořní pěchota OV-10 u třech jednotek. Nejznámější je VMO-2, která ve Vietnamu působila delší dobu. Méně známá VMO-6 létala ve Vietnamu poměrně krátce, necelý rok. Po odchodu VMO-2 z Vietnamu v březnu 1971 převzala jednotka H&MS-11 čtyři jejich Bronca a létala s nimi do konce května 1971, kdy i tato jednotka opustila Vietnam.
Stroje USMC létaly v barevné kombinaci zelené a šedé na trupu. Křídlo bylo buď komplet bílé, nebo kombinace zelená/šedá, ale vrchní část křídla byla z větší části bílá, zelené byly pouze široké okraje křídla a hrany.
Bronca VMO-2 nesla často barevné emblémy jednotky, buď na SOP nebo pod kabinou.

Poznámka ke stroji 155405. Viděl jsem, že někteří výrobci buď modelů nebo jen obtisků (nezkoumal jsem to blíže) nabízejí obtisky na stroj 155405 s bílým značením a s emblémem na přídi, na kterém je kocour ve žlutém poli. S popiskem, že se jedná o stroj VMO-6 z Da Nangu z roku 1969. OV-10A v tomto zbarvení se skutečně ve Vietnamu mihnul, ale až v roce 1971, kdy ho přelétávali z Okinawy (základny VMO-6) do Binh Tuy k VAL-4, kde nahradil jiný zničený stroj.

ov-10a_vmo-6.jpg
OV-10A, VMO-6

-----
US Navy si od USMC zapůjčilo 18 OV-10A, ze kterých vytvořilo Light Attack Squadron Four (VAL-4) "Black Ponies". V období 1969-72 měla peruť velitelství v Binh Tuy a dělila se na dva detašmány. Det.Alpha byl umístěn v Binh Tuy, det.Bravo ve Vung Tau. Black Ponies prováděli sledování provozu v deltě Mekongu, ničili případné cíle a podporovali jednotky v oblasti. Například hlídkové čluny námořnictva a také týmy SEALs.
Pokud jde o výzbroj, mám za to, že námořníci trumfli i mariňáky. Ti většinou u podvěšené výzbroje dodržovali nějakou souměrnost, ale námořníci si na souměrnost moc nehráli a jejich Bronca vypadala dost divoce.

Po převzetí nesla Bronca US Navy stejnou kamufláž jako stroje USMC – kombinace zelená/šedá. Křídlo bylo vždy ve stejné kombinaci. Svrchní část celá zelená, bez bílého "chodníku", který měly stroje USMC.
Zpočátku nesly stroje pod kabinou vzpínajícího se černého poníka, případně doplněné o bílé číslo. Poník byl na obou stranách kabiny. O něco později nesla letadla VAL-4 pod kabinou kulatý znak perutě, ale pouze na pravé straně trupu. Takže 155480 na obrázku znak nejspíš také nese, ale je na opačné straně trupu. Znak se objevoval ve dvou provedeních. Někdy byl ve znaku sršeň (možná to byl jiný hmyz), častěji ale byl ve znaku poník.
Nápis "TASK FORCE 116" na trupovém nosníku zas tak často vidět není. Opět jako v případě sršně/poníka jsem nezkoumal podrobnosti proč tomu tak je, jestli se týkalo určitého období, nebo jen některých strojů apod.
Na závěsnících má ten 155480 naprostou bídu. Pod každých křídlem sice dvě rakety Zuni, ale pod trupem nese pouze přídavnou nádrž a raketnice LAU-68/A pro sedm raket 70mm na vnitřních závěsnících. Tuto kombinaci námořníci klidně doplnili o další dvě raketnice, třeba LAU-10/A pro rakety Zuni.

ov-10a_val-4_70.jpg
OV-10A, VAL-4, 1970

-----
V roce 1971 změnily námořní OV-10 kabát a to na kompletně světle šedý. 155471 na obrázku nese typické zbarvení z té doby. Emblémy s poníkem na ocase a pod kabinou (pod kabinou pouze z jedné strany), červené vrtulové kužely. Na některých letadlech je vidět i nápis "TASK FORCE 116", ale většinou ho nenesly. Na přídi číslo stroje a jeho jméno.
Také kombinace podvěšené výzbroje je na fotografiích dost často vidět a to pouzdro s minigunem a raketnice LAU-69/A na 19 raket 70 mm na pravých závěsnících, na levých potom dvojice raketnic LAU-10/A, každá pro čtyři rakety Zuni. A dvojice Zuni pod každým křídlem.

ov-10a_val-4_71.jpg
OV-10A, VAL-4, 1971

-----
Stroj 67-14695 je jeden z patnácti OV-10A označovaných jako "Pave Nail". Takto upravená Bronca začala létat v roce 1971 převážně nad Ho Či Minovou stezkou. Pod trupem nese otočnou věžičku (Pave Spot) s laserovým značkovačem a také optikou, která se dala používat ve dne i v noci. OV-10A "Pave Nail" létaly jako letečtí návodčí a pomocí laseru mohly označovat cíle pro laserem naváděné pumy vypouštěné z phantomů F-4. Kromě ničení cílů se "Pave Nail" Bronca podílela také na vyhledávání a záchraně sestřelených pilotů.

Letouny měly základnu na thajském letišti Nakhon Phanom a patřily pod 23.TASS. Jeden z volacích znaků 23.TASS byl "Nail", proto byly tyto upravené OV-10A označeny jako "Pave Nail".

Věžička měla být otočná o 360° a značkovač mohl směřovat i kolmo dolů. Osobně odhaduji, že celá věžička se otáčela kolem svislé osy a užší část (na obrázku vzadu) se potom samostatně otáčela kolem horizontální osy. Značkovač i optika byly umístěny na boku tubusu a mohly se pohybovat v rozsahu 90°, tedy vodorovně až kolmo dolů. (Na obrázku nejsou průhledy pro optiku a značkovač vidět, protože jsou na opačné straně.) Zaměřování prováděl druhý člen posádky. Optika údajně měla jen úzké zorné pole a nehodila se k vyhledávání cílů, pouze k zaměřování. Vyhledávání cílů prováděla posádka "po staru", pomocí dalekohledu.

Kromě věžičky byly letouny vybaveny navigačním systémem LORAN, pomocí kterého mohly být samy naváděny a nebo navádět jiný letoun přímo k cíli. Nápadná anténa je pod trupovým nosníkem. Protože "Pave Nail" Bronca nemohla nést kvůli věžičce přídavnou nádrž na centrálním závěsníku, nesla přídavné nádrže (původem z A-37) pod křídly.

Někdy v roce 1974 byly věžičky z letadel sejmuty, ale systém LORAN i přídavné nádrže zůstaly na letadlech zachovány. Protože v oblasti působily až do roku 1975, dají se tyto bývalé "Pave Nail" na fotografiích zahlédnout a rozpoznat.

ov-10a_pavenail.jpg
OV-10A "Pave Nail", 23.TASS


Edit: Úprava textu, doplnění info o jednotce USMC H&MS-11.
Naposledy upravil Matrix dne 04 kvě 2021, 07:06, celkově upraveno 2
Matrix
 
Příspěvky: 58
Registrován: 20 úno 2007, 12:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: OV-10A Bronco

Příspěvekod David Hényk » 14 dub 2021, 12:30

Nice ;-I
Obrázek

HKPM Prostějov
Uživatelský avatar
David Hényk
 
Příspěvky: 6326
Registrován: 04 led 2007, 14:12
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: OV-10A Bronco

Příspěvekod sobi » 15 dub 2021, 10:33

super, jen tak dal =D> Prave jsem docetl Operace stepni pozar - nenasel bys ve svych zdrojich i podobu stroje Toma Yarborougha?
Přílohy
operace-stepni-pozar.jpg
knizka super, obal kravina
operace-stepni-pozar.jpg (17.55 KiB) Zobrazeno 1690 krát
Na stole: 1:35 SD-100 Dragon
2020 1:32 Caudron C.714 Fin, SH 1:32 Fiat G-50.II Fin, Special Hobby
2019: 1:35 ACV Dorchester Alenka, SKP Model
2018: 1:35 ČSR Panther, Dragon
Uživatelský avatar
sobi
 
Příspěvky: 2329
Registrován: 27 říj 2007, 13:17
Bydliště: LV-426
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: OV-10A Bronco

Příspěvekod Matrix » 15 dub 2021, 12:11

Vůbec nevím, že kniha u nás vyšla, takže i jméno autora mi bylo doteď neznámé. Když jsem se teď v rychlosti mrknul o co se jedná, tak měl létat u 20.TASS a na ně nemám skoro nic, natož konkrétní stroj. Ale zkusím se podívat, jestli se nedá někde něco vykopat.
Mnozí mi dají určitě za pravdu, že někdy se dají lépe sehnat fotky na letadlo, které je poměrně vzácné, než na letadlo běžné. Myslím tím typ letadla, ne jeden konkrétní stroj. Od nějakého typu či verze létalo několik kusů, ale fotek se dá najít poměrně dost. V porovnání s typem, kterého létaly mraky.

Před časem vydal stejný vydavatel knihu o MACV-SOG (Výsadek v džungli). Je to vyprávění jednoho člověka, ne nějaká studie. Ale dost jsem se u toho bavil, fakt vtipně napsané. Stepní požár by mohl na tuto knihu "navazovat", ve smyslu, že to jsou operace SOG z pohledu FAC.
Omnibooks vydal 4 knihy z Vietnamu a poměrně atraktivní, ale ty názvy... Já jsem se díval na náhled originálu a teprve tehdy mi došlo, že "Stepní požár" je "Prairie Fire". Oni se snaží, aby název zněl atraktivně, ale z mého pohledu ta "atraktivita" sklouzává k "béčkovitosti".

Trošku jsem odbočil od OV-10...
Matrix
 
Příspěvky: 58
Registrován: 20 úno 2007, 12:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: OV-10A Bronco

Příspěvekod David Hényk » 15 dub 2021, 13:54

Ahoj, obě knížky jsou absolutně super. Vlastně všechny knížky co na Nam vydali v Omnibooks. Ta SOGáčská je naprosto úžasná a doufám, že vydají i druhý díl. Jsou tam sem tam chyby v překladu, hlavně u zbraní, ale jinak je to výborný čtení. Třeba ta storka s německou přilbou, to jsem se fakt nasmál. Kdybych s ní nějakýho SOGa viděl na akci to bych teda ocenil :lol:
Abych taky něco k Broncu, co takhle ty kamuflovaný YOV od Marines, budou?
Obrázek

HKPM Prostějov
Uživatelský avatar
David Hényk
 
Příspěvky: 6326
Registrován: 04 led 2007, 14:12
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: OV-10A Bronco

Příspěvekod Matrix » 15 dub 2021, 15:00

Já ty obrázky nedělám kvůli fóru, ale především na web. (Paradoxně jsem tam ještě nic z toho, co je tady na fóru, nepověsil.)
A mám rozdělaný text na Canberry, chtěl jsem je vzít jedním vrzem, takže zrovna teď jsem začal malovat australskou a ještě bych chtěl i ty průzkumný - B-57E Patricia Lynn a možná i RB-57F (WB-57F).
Takže by možná i pro mě bylo výhodnější udělat YOV-10. Zase bych si mohl na webu odfajfknout jedno hotové letadlo a bylo by to dřív, než dodělám ty canberry. Nějaký matroš na ně mám.
Matrix
 
Příspěvky: 58
Registrován: 20 úno 2007, 12:24
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 6 • Stránka 1 z 1

Zpět na Galerie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY