Stroj z HMS FENCER , kromě liščí (nebo možná spíš foxteriéří?) imatrikulace zajimavý tím, že na něm létal Dennis White, pozdější ředitel muzea FAA v Yeoviltonu.
Zde zachycený v létě 1944 v Biskajském zálivu:
Z fotky vyzařuje pohoda, věřím, že posádka si to užívala, jinak Fencer operoval spíš na dalekém severu, viz fotka z května téhož roku:
Celkem jeho letadla při doprovodu konvojů sejmula 4 ubooty, takže slušnej oddíl. Jeho nejslavnější akce ale byla operace Tungsten - nálet na Tirpitz, kde zajišťoval protiponorkové krytí.
Model je stavěný ze stavebnice FM-1, kterou jsem před časem ulovil na eBayi. Model letos pokud vím slaví 20 let od vydání.
Nevím jestli má smysl něco psát k tak staré a známé stavebnici, no dělám to vždycky, tak co už:
Kit je to perfektní, bez diskuze dodnes nejlepší Wildcat napříč měřítky, snadná stavba a co umím posoudit, i věrnost předloze. Rozum zůstává stát nad obchodní politikou Gawy, která to dnes vydává jen v nesmyslném dual combu s obstarožním Hellcatem v pozitivu
Chyb se najde jen pár:
- stavebnice nemá žádnou podvozkovou šachtu, je tam jen díra. Vyřešeno setem od True Details, který rovnou obsahuje i kokpit. Ten set je naprosto super, kokpit je i věrnej, šachta už míň, ale i tak paráda. Aby nebylo dokonalosti příliš, šachta je tak o necelý milimetr na každé straně užší než trup, ty fuky se velmi špatně tmelí a brousí, hlavně v místě těch vykouslin pro kola, ty jsou pak i hlubší než mají být, když se to sečte s okraji trupu. Přišlo mi, jako kdyby výrobce chtěl ušetřit práci, aby to pasovalo bez ztenčování plastu, ale naopak tím práce přidal..
- překryt kabiny zdánlivě perfektně sedí - je přesně stejně vysoký a široký jako trup za ním, takže by nešel odsunout. Byť jde o nepatrný rozdíl, trkne to. U předchozích modelů jsem to řešil obroušením hřbetu trupu, aby vznikl schod, ale je to voser.
Koupil jsem z Hannants acetátový překryt od Squadronu, inzerovaný jako suitable for Hasegawa, spolu s maskami od Eduarda. Při doručení jsem zjistil, že to měli na eshopu špatně označený a přišel mi překryt suitable for Frog/Novo (tzn. i Revell, Academy, prostě ta příšerná zrůda s tlustým trupem, prakticky jiný letadlo). Dostal jsem z nich peníze zpět, aniž bych musel vracet zboží, zákaznickou podporu mají perfektní. Pak jsem zjistil, že žádný acetát pro Gawu se kupodivu nevyrábí, a že budu muset použít tenhle. Chvilku jsem měl černý svědomí, že jsem se na úkor Hannants obohatil, když jsem zjistil, co všechno je potřeba udělat, abych to tam napasoval, zase mě to přešlo Vršek trupu je vydatně přetmelený milliputem, překryt i štítek jsem seřezával, brousil a ohýbal, dokud to nesedělo. Prozřetelnost se mi stejně pomstila, protože už přilepený, vymaskovaný a stříknutý štítek jsem si nakonec rozleptal debondérem a dělal ho celý znovu (Squadron prodává acetáty po dvou). Navíc když jsem ho odlamoval, vylomil jsem si spolu s ním i celou tu krustu milliputu na trupu, prostě klasickej modelářskej relax.. No, procvičil jsem se v maskování kabinek a v ovládání vzteku Mimochodem ty masky od Eduarda jsem ztratil a mám pocit, že jsem je omylem hodil do koše, jako ňákej malej žlutej papírek..
Na překryt jsem dodělal ty packy vzadu.
- dekly na doplňování střeliva zespodu na křídlech jsou pro tuto verzi špatně, jsou tam dva užší pod sebou, jako kdyby to bylo F4F-4 bez třetího páru kulometů. Správně má být u FM-1 i FM-2 jeden společný široký, tady je to vidět krásně:
To jsem přetmelil a přeryl.
- podvozek není úplně přesný, některé vzpěry chybí úplně (ty jsem doplnil), na jedné z těch hlavních chybí perforace (to jsem nejdřív zkusil provrtat, ale bylo to nad moje síly). Písty tlumičů jsem odřízl a nalepil nové z evergreenu, nějak nedokážu začistit vtoky a přesazení na kulatém tvaru, dycky z toho mám odlabanej klacek. Na vnitřní konstrukci podvozku jsem se tentokrát vykašlal. Kola mají z vnitřní strany velký vyhazováky, co jdou přes linii disku a pneumatiky, vyrábí se v resinu, ale na to jsem se do vitrínky vykašlal.
Co se týče dalších úprav, odřízl jsem ovládací plochy, SOP je moje práce, VOP jsem taky zkusil, ale nakonec jsem pokorně zakoupil set Quickboost, nejdřív mi to přišlo trochu jako vyhozený peníze, ale změnil jsem názor, je to perfektně čistě odlitý a sedí to v pantech tak, že se to nemusí ani lepit.
Pak už jen drobnosti typu drátky na motoru, co stejně nejsou vidět apod. Výfuky jsou z uchošťourů, je to strašnej materiál, třepí se to, nedrží na tom barva, příště koupím evergreen.
Obtisky jsou od Xtradecal z aršíku Yanks With Roundels, trochu tlustší lak, ale reagují skvěle na Hypersol, soutisk a barvy taky perfektní.
Barvy jsou Italeri/Vallejo, stříbrná je Alclad II. Aršík obtisků hovoří o použití ekvivalentních US barev (tzn. olive drab a sea gray, dole light gray), já ale jednak po čtení různejch zdrojů získal pochyby (sky byla v USA normálně dostupná od Dupontu a v General Motors ji měli, proč by ji nepoužili?), jednak se mi sky libíla víc. Nahoře je normální EDSG a sice opravdu olive drab, ale ta má od Italeri stejné FS jako dark slate grey - tím je řečeno vše o tom, jak má smysl ty odstíny řešit...
Mám pocit, že jsem se konečně s těma prokletejma vodovkama naučil dělat, klíč je fakt v kvantech retardéru, pak jde dělat i relativně jemná práce (kamufláž je komplet freehand). Pořád jsou to ale barvy, co při stříkání neodpustí žádnou chybu, jelikož se nedají brousit. Místy to byl porod. Ještě větší s následným lakem Italeri, nejdřív jsem to zmatnil téměř na "papírák", pak jsem se pokusil o pololesk, co z toho udělal psí kulky, tak jsem to přestříkl čistým matem, co z toho udělal ještě větší psí kulky (??!), po různých experimentech jsem to zmatnil zpátky na papírák, pak už jsem to radši nechal. Lesklý lak Italeri co jsem použil už na Pantheru je přitom super.
Pokusil jsem se barvy vyšisovat přidáním kapky šedé barvy do laku. Výsledek není španělská škola, ale spíš pomocná škola, nicméně už to tak nechám.
IFF antény už jsem měl skoro natažené, pak jsem jednu přepálil, druhou vytrhl, radši jsem dirky přebarvil a vzdal to. Ani nevím, jestli předloha IFF měla.
Povrchovka je místy taková těžkopádná, je tam znát dost vrstev barev, jednu vrstvu jsem taky sundaval, to všechno se nasčítá.. Vyšisování možná vypadá spíš jako neřešený problém s šedivějícím lakem a dost věcí jsem hlavně v závěru zbytečně dopatlal. Ke konci mě model už vůbec nebavil a je to znát. Ale jinak jsem docela spokojený, radost mám hlavně z té kabinky, myslím že i patina se místy povedla - vcelku decentní obouchání (tupování kousíčkem molitanu, poprvé jsem zkusil) nebo očouzení od výfuků.
Posuďte sami. Kritiku uvítám (fakt!). Fotky s bleskem pod lampičkou, lepší budou jen co to půjde.
EDIT: fotky pod sirym nebem
Jako odměna pro ty, co dočetli můj výlev až na konec: krásná fotka ukazující britsko americké "special relations" na osobní úrovni. Americký námořník a britská WReNka spolu dělají z Wildcata Martlet. Vilnej výraz námořníka nemá chybu
Naposledy upravil Vladimir Kafka dne 31 říj 2014, 10:37, celkově upraveno 5