...áá mně se líbí Bob...tedy Kawasaki Ki-28, A-Z Model, 1/72

Pro začátek něco chvály. Je to model nádherného letadla (mimochodem kromě toho, že je hezčí z estetického hlediska svému konkurentovi Ki-27 dávalo pěkně na kušnu i v rychlosti a stoupavosti, ten v soutěži zvítězil jen díky extrémní obratnosti) a postavit se to dá. Za zbytek mě u A-Z asi moc rádi mít nebudou. Nad stavebnicí jsem měl chvílemi dojem, že se vydali cestou Dragonu – v krabici krása, při stavbě horor. A přitom kokpit zapadne do trupu prakticky bez problémů, jen je nutno v horní části trošku zúžit palubní desku, aby mezi ní a trupem nebyla fuka. To, že díky lisování do měkkých forem modely od A-Z nemohou mít odtokové hrany jako břitva chápu, ale proč je horní část křídla z vnitřní strany vylisována do roviny, aby se to co nejhůř zbrušovalo nechápu. Na SOP si taky rovnou připravte nový arch šmirglu (já to pro začátek vzal 150tkou), směrem k odtokové hraně se plynule rozšiřuje. Křídlo jakoby v zadní části přechodu do trupu patřilo k jinému letadlu, nezbývalo, než do něj z vnitřní strany vypilovat jeden kaňon a dvě rokle, násilím zohýbat veprostřed nahoru a u hran trupu zpět a divit se, co to udělá s geometrií (viz fotky). Čtyři kolíčky na prádlo měly co držet, ale vydržely. Do spodního spoje trupu v přídi vlepte pásek plastu 0.2mm, do spojů s krytem motoru a zbraní z každé strany pásek 0.13mm, jinak bude vrtulový kužel přečnívat přes obrys trupu. Chladič oleje je vylisován jen jako jakýsi oblouček, je nutno doplnit bočnice. Lepty, znázorňující mřížky chladiče kapaliny mají obdélníkový půdorys, zatímco tělo chladiče je vypouklé, vytmelit a vybrousit tyhle přechody je docela sranda. Kabinky jako by byly vytaženy přes nevybroušené kopyto, mají zrnitý povrch a moc průhledné nejsou, což sice odstranila koupel v Lakfixu, který bohužel, když model stříkáte lihem ředěnou barvou, má tendenci „oživnout“, prostě – jsem blbec a kabinka podle toho vypadá. Na některých fotkách má prototyp dvě pitotky, návod uvádí jednu, ve stavebnici není žádná, našel jsem jí v domácích zdrojích. Zlatým hřebem je doporučení, aby tubus, znázorňující teleskopický zaměřovač, modelář vyrobil z tyčinky o průměru 2mm. S trochou násobilky si dovolím poznamenat, že roury od kamen jako zaměřovače Japonci opravdu nepoužívali.
Na jednu stranu je mi velmi sympatické, že A-Z Model zdatně vyplňuje mezery na trhu s modely a neváhá se pustit i do letadel, které se vyskytly jen v pár kusech, jenže když si firma téhle velikosti stanoví výrobní program pomalu jako Tamiya, bohužel se ta horká jehla někde projeví. Se zkušeností člověka, který modely staví přes 20 let a který s dříve vydanou stavebnicí Bredy 27 téže firmy žádné výše popisované trable neměl, se domnívám, že by si u A-Z měli vzpomenout na známé „méně znamená někdy více“ a spočítat si, zda pro ně nebude výhodnější na trh uvést stavebnici sice o měsíc dva později, ale zato v kvalitě, se kterou si bez problémů poradí i začínající modelář, než vydat model, na kterém si zasochaří jen pár skalních příznivců toho kterého letectva.
Na jednu stranu je mi velmi sympatické, že A-Z Model zdatně vyplňuje mezery na trhu s modely a neváhá se pustit i do letadel, které se vyskytly jen v pár kusech, jenže když si firma téhle velikosti stanoví výrobní program pomalu jako Tamiya, bohužel se ta horká jehla někde projeví. Se zkušeností člověka, který modely staví přes 20 let a který s dříve vydanou stavebnicí Bredy 27 téže firmy žádné výše popisované trable neměl, se domnívám, že by si u A-Z měli vzpomenout na známé „méně znamená někdy více“ a spočítat si, zda pro ně nebude výhodnější na trh uvést stavebnici sice o měsíc dva později, ale zato v kvalitě, se kterou si bez problémů poradí i začínající modelář, než vydat model, na kterém si zasochaří jen pár skalních příznivců toho kterého letectva.