Tupolev Tu-134A / Zvezda / 1:144

Tohle Túčko pro mě už navždy zůstane ikonou československé civilní letecké dopravy sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. I když se svými 14 provozovanými kusy nebylo v té době nejpočetnějším typem ve flotile ČSA (Il-62 bylo o jeden víc), stalo se doslova mediální hvězdou, která se zhusta objevovala nejen v dobovém tisku, ale i kinematografii. Za všechny jmenujme třeba poslední řadu seriálu o pánovi s kouzelnou buřinkou. Jeho estetice neodolali ani autoři komiksů – určitě nejsem jediný ze současných +/- padesátníků, kteří kdysi doslova hltali časopis ABC, a mají jeho obraz nesmazatelně vrytý do paměti díky úvodní scéně kultovního seriálu Tvrz.
Takže když už jsem se rozhodl, že v mé sbírce dopraváků je načase zabrousit do domácích vod, byla volba celkem jasná. Nebudu vás unavovat popisem morálních dilemat spojených s nákupem modelu konkrétního výrobce (zvlášť když aktuálně existuje domácí alternativa) a napíšu jen to, co považuji za důležité: ten model je opravdu skvělý! Materiál je měkčí, ale dobře opracovatelný, detaily ostré, rytí tak akorát, dělení dílů a podsestav logické, přesnost bezvadná a pokud už jsem musel něco tmelit a pak brousit, bylo to jen a jen vinou mé vlastní nešikovnosti. Pozor je potřeba si dát při vlepování pásu s okénky kabiny cestujících – některá jsou „utopená“, jiná naopak vystupují mírně nad povrch. Apropo, okénka: už několikrát jsem tu dostal kartáč (to je legrace, já vím, že to bylo míněno v dobrém
), za nerealistické ztvárnění zasklení pomocí obtisků, takže jsem se tentokrát rozhodl pro klasický postup a okýnka jak v trupu, tak ta od pilotní kabiny před stříkáním vymaskoval maskami KV Models. Další sadu stejné firmy jsem použil i pro vymaskování náběžných hran. Pruhy na trupu jsem musel nastříkat, protože obtisky Bra. Z. Models by průhledná trupová okýnka zase zakryly. Použití masek na čelní okna zároveň odhalilo jedinou zjevnou vadu stavebnice: zcela chybějící naznačení interiéru pilotní kabiny, což jsem si naštěstí včas uvědomil a vyřešil to alespoň černou papírovou záslepkou.
A ano - musím uznat, že práce se „skly“ se vyplatila a ve finále to opravdu vypadá líp, než při použití sériových obtisků
.
Podtrženo, sečteno: s výsledkem jsem spokojený i když jsem si samozřejmě neodpustil pár hloupých chyb. A protože, jak jsem psal v úvodu, legenda, jakou je tento letoun, si každopádně zaslouží důstojné zpracování, věřím, že se k „Tučku“ zase brzo vrátím, tentokrát třeba již s doplňky…
Takže když už jsem se rozhodl, že v mé sbírce dopraváků je načase zabrousit do domácích vod, byla volba celkem jasná. Nebudu vás unavovat popisem morálních dilemat spojených s nákupem modelu konkrétního výrobce (zvlášť když aktuálně existuje domácí alternativa) a napíšu jen to, co považuji za důležité: ten model je opravdu skvělý! Materiál je měkčí, ale dobře opracovatelný, detaily ostré, rytí tak akorát, dělení dílů a podsestav logické, přesnost bezvadná a pokud už jsem musel něco tmelit a pak brousit, bylo to jen a jen vinou mé vlastní nešikovnosti. Pozor je potřeba si dát při vlepování pásu s okénky kabiny cestujících – některá jsou „utopená“, jiná naopak vystupují mírně nad povrch. Apropo, okénka: už několikrát jsem tu dostal kartáč (to je legrace, já vím, že to bylo míněno v dobrém

A ano - musím uznat, že práce se „skly“ se vyplatila a ve finále to opravdu vypadá líp, než při použití sériových obtisků

Podtrženo, sečteno: s výsledkem jsem spokojený i když jsem si samozřejmě neodpustil pár hloupých chyb. A protože, jak jsem psal v úvodu, legenda, jakou je tento letoun, si každopádně zaslouží důstojné zpracování, věřím, že se k „Tučku“ zase brzo vrátím, tentokrát třeba již s doplňky…