Fieseler-Skoda FiSk 199 „Jabo-Rei“
Tato neobvyklá konstrukce vznikla v rámci potřeby dálkového stíhacího bombardéru úpravou a přestavbou Messerschmittu Bf 109 G. Jako základ byla zvolena verze
Bf 109G-2 a dovybavena závěsníkem ETC 500 pod trup a dvěma přídavnými nádržemi po 300 litrech pod každou polovinu křídla. Protože byl předpoklad, že ponese bombu SC 500kg, byl původní motor DB 601 vyměněn za motor DB 605 a namontována větší hlavní podvozková kola. Nejmarkantnější změnou bylo přidání třetí podvozkové nohy v místě odtokové hrany, protože v základní konfiguraci podvozku by „pětistovka“ svou polohou znemožnila start. Po startu se třetí podvozek odhodil a na padáku přistál na zemi. Z výroby byl vybrán typ Bf 109 G-2/R-1 a projekt přestavby zpracovala firma Fieseler. Vlastní přestavbu provedla firma Skoda v Praze. Zkoušky v Rechlinu v rozpětí červen-srpen 1942 proběhly úspěšně, ale tato modifikace se dál nevyráběla, vzhledem k vhodnějším úpravám
Focke-Wulfů Fw-190 G.
Stavebnici prodává firma KORA plastic kits z Rožnova pod Radhoštěm, která při tvorbě stavebnice postupovala obdobně. Základ tvoří univerzální rámečky na Bf 109 G-0/2/6 od AZmodels, konverzní díly – třetí podvozková noha + kolo, přídavné nádrže, závěsník ETC 500, pumu SC 500kg, odlišný motorový kryt a hlavní podvozková kola- tvoří resinové odlitky průměrné kvality, malý leptík s pasy a pedály, tištěná palubní deska Nejméně se povedly odlitky nádrží. Stavební návod je z 80% kopie návodu AZ, doplněný návodem ke konvertování. Kamuflážní schema tvoří čtyři varianty, z toho jedna je zbarvení prototypu BD+GC a tři z oblasti „what if“. Stavba proběhla v pohodě, AZ-kové messerschmitty mám už „nacvičené“ a pasují velmi dobře a bez tmelu.U rezinů jsem se pokusil vylepšit vzhled nádrží, bombu jsem doplnil o výztuhy stabilizátorů a pár detailů.Bez komplikací byla třetí podvozková noha, kde jsem do vidlice umístil kolo otočně na drátek kvůli finálnímu posazení – má naznačené zatížení. Kryt motoru jsem nepoužil, upravil jsem kryt ze stavebnice na verzi pro G-2. Aršík obtisků byl velmi nahuštěný, obsahoval sice vše, ale měl základní lak po celé ploše a černá barva na křížích při použití bezbarvého laku pro fixaci se pod štětcem rozpouštěla a mazala. Sáhl jsem tedy do vlastních zásob. Finále jako vždy barvami Humbrol ze sady RLM a štětečky.
Dědek Franta
Neříkej že to nejde postavit, najde se někdo kdo to neví a postaví to!