Kolegové,
dovolte, abych Vám představil čerstvě dokončený model F-5E TIGER, na kterém jsem začal pracovat asi před dvěma roky, tedy, ihned po vydání stavebnice výrobcem KH a uvedením na trh. Využil jsem zde také sadu leptů od EDUARDA. Stavba se mi protahovala nejen množstvím dodělávek a náročností úprav, ale také se již bohužel hlásí můj věk. Dnes bych Vás seznámil s problémy, se kterými se setkáte při stavbě F-5E verze pro IRIAF, pokud se pochopitelně pro ni rozhodnete. Nebudu zde rozvádět postupy úprav, které jsou zapotřebí provést, jelikož byly celkem podrobně popsány a diskutovány na stránkách LARGE SCALE PLANES. K nahlédnutí jsou zde i technické nákresy a fotografie. Jen heslovitě uvádím, čeho se potřebné zásahy týkají. Jedná se o zaslepení ventilační štěrbiny ECS na kabině, odstranění antén VOR/ILS, VHF,RWR, úprava křídla s LERX, odstranění zásobníku chaff/flare s následnou opravou panelu. Dvě plnící zátky paliva na hřbetě trupu je třeba zaslepit a vymodelovat nové na opačné / levé/ straně, jak má být. Pod kabinou a přídi letounu pravé strany je třeba tmelením odstranit chyby v paneláži a umístění krytek, pak je vyrýt nově na správné místo a doplnit o další jednu, která na modelu chybí. Vše je vidět na mých fotkách. Dále bych se zmínil už jen o potřebných úpravách , o kterých je zde psáno okrajově a nedostatečně, či zcela unikly pozorností modelářů. Začal bych kokpitem, který ne příliš jednoduchými úpravami může odradit od stavby verze IRIAF nejednoho modeláře. Hlavním problémem je absence vystřelovací sedačky IRQ 7A /BRQ 7A/, kterou stavebnice postrádá. Tento nedostatek jsem se rozhodl vyřešit přepracováním dostupného výrobku M.B. Mk GQ- 7A. Vybíral jsem z produktů CMK a AIRES. Zvolil jsem výrobek AIRES, který se jeví jako propracovanější a také lépe vyhovuje i rozměrově. Upravoval jsem obě bočnice sedačky, bederní opěrku a prakticky nově jsem vystavěl schránku na stabilizační padák za hlavou pilota. Aby sedačka perfektně zapadla do kokpitu, bylo zapotřebí odříznout příliš plytkou podlahu tohoto prostoru a snížit ji asi o 5mm. Místa směrem k trupu je dostatek. Jelikož mám sedačku fixovanou magnety a mohu ji lehce vytáhnout, musel jsem panel za zády pilota doplnit o další detaily. Přístrojová deska od EDUARDU je vymaskována a stříklá sjednocující šedou barvou interiéru. Využil jsem i další díly z planžety. Prostor s mechanizmem zavírání kabiny je také doplněn o řadu detailů, kabeláže, lanovody, atd. Mnozí z vás určitě znají starší resin set od Black Box pro F-5 TIGER, určený pro model Hasegawa a následné pozdější výrobce. Pokud jej seženete, dá se s jednoduchými úpravami napasovat i do současného modelu od KH. Ovšem sedačku IRQ 7A tam nenajdete. Je spousta fotek tohoto resinu- můžete porovnat a zhodnotit, zda se moje práce a trápení s tímto prostorem vyplatila. Přikládám několik detailních záběrů s odděleným překrytem kabiny, které mi spolehlivě drží 4 ploché magnety. Troufám si říci, že stavba tohoto kokpitu patřila mezi ty nejsložitější, které jsem kdy stavěl. K otevření prostoru obou kanonů mě vyprovokovaly pěkné EDUARDÍ lepty a představa zajímavého, detailně propracovaného prostoru na modelu. Bohužel se zde KH model nevyznamenal a připravil mi nemilé překvapení spočívající v chybném provedení levého zásobníku na munici, který náleží dvoumístné verzi F. Takže bez problému můžeme prostor zcela odkrýt pouze na pravé straně. Na levé straně je lépe otevřít pouze horní část s kanonem a dolní nechat uzavřenou. Protože jsem chtěl mít plně otevřenou i levou stranu, vyrobil jsem tento díl pomocí zásobníku z pravé strany, otiskem do hliníkové fólie, zpevněné následně epoxidem. Také je zapotřebí na trupu poopravit rytí vyhazovačů kanonových nábojnic a upravit je do uzavřené pozice. Toto je snad nejlépe vidět na fotce s pilotem na žlutém žebříku. Dalším nedostatkem stavebnice je absence vnitřních kanálů vedoucích vzduch k motorům. Tyto chybějící díly dnes vyrábí firma PHASE HANGAR. Já jsem tento problém vyřešil stočením ohebného plastu a jednoduchým vsunutím směrem k motorům- viz foto. Je to dobré vyřešit, protože pří čelním pohledu do nasávacích otvorů je vidět na vnitřní konstrukci podvozkových šachet. Tak jako řada různých výrobců, tak i KH si nedělá starosti s propracováním spodní strany zbraňových závěsníků. O to víc mě potěšil výrobek od EDUARDU, který toto vyřešil pěknými lepty pro křídelní pylony. Proč ovšem zcela ignorovali závěsník trupový? Takže mě nic jiného nezbylo, než si jej vypracovat od nuly. Přes tento nedostatek, EDUARDE- palec nahoru! Dávám zde více fotek, abyste si prohlédli, jak vypadá TYGR zespodu při různých konfiguracích podvěsů, které mám na magnetech, takže je mohu různě prohazovat. Velikým nedostatkem jsou negativní řady nýtů, kde se nachází vyústění motorů. Odstranění této velké chyby výrobce, není vůbec jednoduché. Pokusil jsem se tento problém napravit zakoupením řady pozitivních nýtů od HGW. Bohužel i zde mě čekalo zklamání. Po aplikaci a následném nástřiku stříbrné GUNZE byl výsledek nevýrazný a nýtové řady jako by se vytratily. Hlavičky nýtů nejsou dostatečně vysoké a k tomuto účelu nevhodné. Na doporučení kolegů jsem objednal nýty od firmy ARCHER, které by měly být podstatně výraznější. Objednal jsem tento produkt u jednoho dodavatele, ale ani více jak po ¾ roce čekání jsem se nedočkal. Po tomto několikerém zklamání jsem rezignoval a model dokončil, tak, jak vidíte na fotkách- „ zadek“ s chybou výrobce KH. Moc mě tato prohra mrzí. Podvozky, podvozkové šachty a jejich kryty jsou nafoceny podrobněji a také ještě před nabarvením, kde jsou lépe vidět provedené úpravy. Jsou zde určité rozdíly, zda TYGR pochází z rannější či pozdější výroby. U starších provedení narazíme ještě na některé díly, instalaci rozvodů, orientaci zámků krytů atd. , která je patrná u F-5A. Snažil jsem se tyto rozdíly na modelu IRIAF zohlednit, což je ostatně vidět na fotkách. Snaha byla. Model je nastříkán barvami GUNZE C. Se stupněm opotřebování jsem si trochu vyhrál. Snažil jsem se napodobit vzhled povrchu jaký je vidět na dostupných fotkách IRIAF letounů- povrch poznamenaný provozem. Na model jsem ještě umístil červenou krytku a zavěsil RBF pásky od HGW. Omlouvám se za obsáhlejší komentář této stavby. K rozepsání mě vedlo zjištění, že zde na našem MODELFORU / pokud vím/ , se touto stavebnicí ještě nikdo nezabýval. Na zahraničních webech jsem zaznamenal jednu prezentaci TIGRA 1/32 v provedení IRIAF, bohužel bez patřičných úprav pro tuto verzi. Takže, snad, někomu bude moje stavba s výkladem k užitku. Budu velmi rád, když si uděláte chvilku a něco mi napíšete. Prosím o trpělivost s vkládáním fotografií, kterých je poměrně hodně.
A protože se blíží konec nelehkého roku 2020, rád bych všem kolegům, modelářům a kamarádům zde na MODELFORU popřál poklidné prožití Vánočních svátků a v roce 2021 hlavně pevné zdraví, které všichni budeme potřebovat. Toto z celého srdce přeji i Vašim rodinám.
Další foto bude následovat.....