Let Z-37A Čmelák, KP + dopňky + dodělávky 1/72

Tak je dobojováno. Nelze říct, že to je nepodstavitelné, ale že by to byl model na nedělní odpoledne se také říct nedá. Tmel i plastové destičky přijdou vhod. Model představuje jednoho z Čmeláků současnosti (možná už taky nelétajícího) OK-NJK od již zaniklé společnosti Air Special. Seznam doplňků:
rozmetadlo Sundetail - z mého pohledu nepostradatelný doplněk pokud Čmeláka chcete stavět s rozmetadlem, proti tomu ve stavebnici sakra rozdíl. Jen je potřeba trochu hlídat přilepení dílů náhonů rozmetadla. V návodu jsou prohozeny, kratší má být napojené na tu velkou kapku a delší naopak na tu menší. Navíc by silnější část náhonu měla být u kapky a ne rozmetadla. Prostě dvojitý prohoz. Já si bohužel včas všiml pouze záměny dílů a jejich polohu jsem z fotky zjistil až po přilepení.
kokpit Sundetail - moc pěkný doplněk, chce to trochu poladit usazení palubky a přepážky, ale určitě je s tím méně práce jak s lepty a rozložení přístrojů více odpovídá skutečnosti než u leptů
lepty Marabu - vzhledem k výše zmíněnému kokpitu jsem použil jen exteriérové díly a ještě ne všechny, např. u blatníků jsem kombinoval plast s lepty. Jednak jsem líný ohýbat a nahřívat lept a druhak plastový blatník se mi lépe lepil, stačilo zakápnout tamkou a přichytil se k podvozkové noze. Není sice tak tenký jako plastový ale primárně mi šlo o leptané uchycení ke kolům. Dále např. boční žaluzie motoru je lepší vzít plastové a zbrousit je, aby vše sedlo. Jinak ale sada v kombinaci s novým rozmetadlem bohatě stačí k vylepšení kitů a napravení největších nedostatků.
obtisky Avalon - aplikačně s nimi není problém, kvalita ujde, ale nesmíte být trouba a věřit návodu. Jednou za celou stavbu jsem se nekoukl na fotky (ano zrovna při aplikaci obtisků) a už vím, že mám např. blbě umístěné tygří stopy, ale to už přežiju.
masky Avalon nejsou kabuki ale fóliové. Čelní štítek a pravá strana OK, okna trucovny ale byla velká a levé okno kokpitu naopak malé, takže tam jsem stejně musel maskovat samodomo.
Z domácích úprav:
- stupačky z drátku (ano vím jsou silné, příště to chce tenčí cca 0,3 mm, já použil 0,45 mm)
- dodělána pitotka pod křídlem (plochá leptaná prostě není ono, použil jsem zbylou pitotku z Fw-190A-5)
- doryta spára na středu motoru
- dodělán malý dekl u pravého blatníku (tvarově není úplně 100%)
- větrník žaluzií oříznut a nalepen co nejvíce na kraj motorového krytu, k tomu zbroušena vrtule aby šla zasadit co nejhlouběji a nevyčnívala
- čelní kolmé rámování nastříkáno barvou vnitřku - reálně je to rámování uvnitř kabiny a v podstatě žádná mašina ho nemá v barvě letounu
- chladič na pravé straně je potřeba řádně seříznout. V podstatě stačí k sobě slepit plastová čela a opatřit leptem, prostředek vyhodit. Ten chladič je zkrátka 2x tak dlouhý než ve skutečnosti.
- lehce odvrtány výfuky (a nebo použít plastový profil, dle chuti)
Pokud bych se do této stavebnice ještě někdy pouštěl, dal bych větší bacha na povrch, řádné přebroušení by byl základ. Vím, že jsem tam napráskal prasárny, na tom žlutém jednolitém povrchu pak krásně vykukujou. Patina je nulová, pouze trocha oleje do spár. Mohl udělat nějaké bílé oprasení rozmetadla a spodku, nicméně oni i tihle "hnojaři" jsou poměrně slušně opečovávaní, takže i na čistou mašinu před akcí se dá narazit.
Suma sumárum pokud se s touto stavebnicí přiblížit trochu více realitě, je potřeba větší investice do doplňků i času. Netvrdím, že dosud postavené krabičkové Čmeláky jsou špatné, já ale tohle éro trochu nakoukané mám, tak si těch nedostatků všíml o něco více a musel jsem se v tom trochu povrtat. A to by se jistě dalo upravit a doladit mnohem více drobností. V každém případě doufám, že na dalekém severu projekt nové stavebnice není fake a že se ho opravdu jednou dočkám pro reparát. Aktuálně jsem trochu nalomený, zda ještě jít do KP spárky. Ale asi budu muset mít hodně slabou chvilku, abych se do toho ponořil znovu.
rozmetadlo Sundetail - z mého pohledu nepostradatelný doplněk pokud Čmeláka chcete stavět s rozmetadlem, proti tomu ve stavebnici sakra rozdíl. Jen je potřeba trochu hlídat přilepení dílů náhonů rozmetadla. V návodu jsou prohozeny, kratší má být napojené na tu velkou kapku a delší naopak na tu menší. Navíc by silnější část náhonu měla být u kapky a ne rozmetadla. Prostě dvojitý prohoz. Já si bohužel včas všiml pouze záměny dílů a jejich polohu jsem z fotky zjistil až po přilepení.
kokpit Sundetail - moc pěkný doplněk, chce to trochu poladit usazení palubky a přepážky, ale určitě je s tím méně práce jak s lepty a rozložení přístrojů více odpovídá skutečnosti než u leptů
lepty Marabu - vzhledem k výše zmíněnému kokpitu jsem použil jen exteriérové díly a ještě ne všechny, např. u blatníků jsem kombinoval plast s lepty. Jednak jsem líný ohýbat a nahřívat lept a druhak plastový blatník se mi lépe lepil, stačilo zakápnout tamkou a přichytil se k podvozkové noze. Není sice tak tenký jako plastový ale primárně mi šlo o leptané uchycení ke kolům. Dále např. boční žaluzie motoru je lepší vzít plastové a zbrousit je, aby vše sedlo. Jinak ale sada v kombinaci s novým rozmetadlem bohatě stačí k vylepšení kitů a napravení největších nedostatků.
obtisky Avalon - aplikačně s nimi není problém, kvalita ujde, ale nesmíte být trouba a věřit návodu. Jednou za celou stavbu jsem se nekoukl na fotky (ano zrovna při aplikaci obtisků) a už vím, že mám např. blbě umístěné tygří stopy, ale to už přežiju.
masky Avalon nejsou kabuki ale fóliové. Čelní štítek a pravá strana OK, okna trucovny ale byla velká a levé okno kokpitu naopak malé, takže tam jsem stejně musel maskovat samodomo.
Z domácích úprav:
- stupačky z drátku (ano vím jsou silné, příště to chce tenčí cca 0,3 mm, já použil 0,45 mm)
- dodělána pitotka pod křídlem (plochá leptaná prostě není ono, použil jsem zbylou pitotku z Fw-190A-5)
- doryta spára na středu motoru
- dodělán malý dekl u pravého blatníku (tvarově není úplně 100%)
- větrník žaluzií oříznut a nalepen co nejvíce na kraj motorového krytu, k tomu zbroušena vrtule aby šla zasadit co nejhlouběji a nevyčnívala
- čelní kolmé rámování nastříkáno barvou vnitřku - reálně je to rámování uvnitř kabiny a v podstatě žádná mašina ho nemá v barvě letounu
- chladič na pravé straně je potřeba řádně seříznout. V podstatě stačí k sobě slepit plastová čela a opatřit leptem, prostředek vyhodit. Ten chladič je zkrátka 2x tak dlouhý než ve skutečnosti.
- lehce odvrtány výfuky (a nebo použít plastový profil, dle chuti)
Pokud bych se do této stavebnice ještě někdy pouštěl, dal bych větší bacha na povrch, řádné přebroušení by byl základ. Vím, že jsem tam napráskal prasárny, na tom žlutém jednolitém povrchu pak krásně vykukujou. Patina je nulová, pouze trocha oleje do spár. Mohl udělat nějaké bílé oprasení rozmetadla a spodku, nicméně oni i tihle "hnojaři" jsou poměrně slušně opečovávaní, takže i na čistou mašinu před akcí se dá narazit.
Suma sumárum pokud se s touto stavebnicí přiblížit trochu více realitě, je potřeba větší investice do doplňků i času. Netvrdím, že dosud postavené krabičkové Čmeláky jsou špatné, já ale tohle éro trochu nakoukané mám, tak si těch nedostatků všíml o něco více a musel jsem se v tom trochu povrtat. A to by se jistě dalo upravit a doladit mnohem více drobností. V každém případě doufám, že na dalekém severu projekt nové stavebnice není fake a že se ho opravdu jednou dočkám pro reparát. Aktuálně jsem trochu nalomený, zda ještě jít do KP spárky. Ale asi budu muset mít hodně slabou chvilku, abych se do toho ponořil znovu.
