Je to blbost, ako mnoho inych povesti a bajok na temu VVS kamuflaze z obdobia WWII.
Pokial sa bavime o standardnych farbach (AIIx, AMT-x atd.) aplikovanych priamo v tovarni pocas vyroby lietadla, tak tie kryli dostatocne, pricom AIIx boli vyslovene leskle, AMT boli podla nazvu matne (to je to M v nazve AMT), ale v skutocnosti skor polomatne/pololeskle. V reale museli vydrzat par tyzdnov, resp. mesiacov, potom to lietadlo bolo zvycajne zostrelene/znicene, alebo islo na generalku. Pritom trosky na fotkach nizsie maju radovo 60 rokov.
(Pred-)vojnova AII3 - tmava zelena a AIIg svetla modra na MiG-3:
farba je aj po desiatkach rokov stale leskla a stale kryje, nepresvita spod nej zlty nitrotmel, ktory vidno na skrabancoch.
Vojnova zelena AMT-4, a cierna na troske LaGG-3
Zelena aj cierna desiatky rokov po vojne stale drzia odtien a dobre kryju, zlta spod nich nepresvita a opat je vidno len na skrabancoch. Hviezda v lesklej cervenej AIIkr tiez stale dobre kryje a drzi odtien. A to nebola striekana na biely podklad, ako pri modelarskych farbach.
Vojnova modra AMT-7, hoci dlhe roky pod zemou, tj. nie v optimalnom prostredi, stale si zachovava odtien a nepresvita spod nej zlty podklad. Do pozornosti davam tiez modry lem trupoveho cisla, je to z La-5FN.
Ina vec su provizorne natery v polnych podmienkach zo zaciatku vojny, kedy bola zavedena cierno-zelena kamuflaz. Predstav si situaciu z leta 1941, kedy vojska ustupovali a mali starosti s holym prezitim. Vtedy v polnych podmienkach podstate lubovolnu dostupnu ciernu jednoducho natreli na na povodnu tmavu zelenu AII3. A ked bolo ciernej malo, tak ju viac nariedili, alebo spravili custom mix ciernej a zelenej. Aj to je jeden z dovodov, preco je kontrast ciernej a zelenej na napr. mnohych MiG-3 po zacati vojny taky maly.
Viac na
http://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/colors/mark-colors/mark-colors.htmlLukas, sorry ze Ti tu plevelim vlakno.