Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Galerie letadel
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Yak-9T. I.N.Stepanenko, ARK Models 1:48

Aircraft gallery
Odeslat odpověď
Příspěvků: 23 • Stránka 2 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Re: Yak-9T. I.N.Stepanenko, ARK Models 1:48

Příspěvekod Jan Pavlik » 13 lis 2020, 09:42

Pěkný Jak...gratuluji Jirko. Stěpaněnka mám v plánu na jiném letadle.
66misos jen technická otázka? Netočí se to kolo i při zavírání, že by stále z něho odlétalo bláto, špína?
Uživatelský avatar
Jan Pavlik
 
Příspěvky: 14685
Registrován: 29 črc 2004, 20:23
Bydliště: Děčín
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Yak-9T. I.N.Stepanenko, ARK Models 1:48

Příspěvekod Dr. zvied » 13 lis 2020, 10:53

To je polemika pouze na teoretické úrovni. Pohled na věc se může lišit podle toho, kolik se nás sejde, abychom tuto polemiku rozebrali.
Určitě se shodneme, že by trochu pomohlo, kdybychom měli k dispozici alespoň jeden pohled na spodní plochy letadla. A to je vzácnost, protože málokdy se najde kvalitní snímek letadla v letu, nebo ještě lépe v nízkém průletu (navíc, když jde o snímek starý cca 70-80 let a více). Pokud je letadlo na zemi, zpravidla stojí na podvozku a nikdo ho zespodu nepodlézá aby fotil zašpiněný spodek. Pokud nestojí na podvozku, je na břiše (to je tuplem prd vidět) a nebo, u havarovaných letadel, jde spíš už jen o trosky, u kterých při důkladné prohlídce nezjistíme nic.

Také se shodneme na tom, že kolo není setrvačník a nemůže se točit donekonečna. Ani v podvozkové šachtě (pravděpodobně by došlo k poškození samotného kola, nebo i šachty). Zatahování podvozku trvá nějakou dobu a za tu dobu na kolo působí nějaké síly. A to ještě musíme vzít v potaz tu skutečnost, že zatahované kolo mění neustále polohu (z vertikální do horizontální - ve většině případů). Dříve nebo později zvítězí tření, a to točící kolo zastaví. Dokážete si představit, co by takové točící kolo udělalo třeba v případě Ar-369, P-40, F5F, F4U?

Na čem se však neshodneme? Na tom jaké panovaly na tom kterém polním letišti podmínky pro start toho kterého letadla, které mohlo stát několik dní než vzlétlo, nebo mohlo vzlétnout i několikrát za den. A to je možná to, z čeho autor modelu vycházel. Třeba.

Osobně, já bych byl s bahnem nebo podobným zašpiněním na spodní části křídla zdrženlivý. Za prvé, letadlo není bojová technika, za druhé na bahně to dost klouže, i na mokré trávě (jaké mohou být podmínky pro vzlet nebo přistání?) a za třetí, on ten proudící vzduch kolem křídla (trupu) je prevít. Neustále povrch obrušuje (spolu s drobnými částečkami prachu a různých nečistot) a kolikrát odloupne i na některých místech barvu, a ta by měla sakra něco vydržet! Proč by si při tom neporadil i s naneseným bahnem? Něco jiného je únik provozních kapalin. Když to teče, tak to prostě teče.

Autor se k tomu postavil po svém, už má hotovo, a kvůli nám rejpalům to určitě předělávat nebude. 8-)
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1637
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Yak-9T. I.N.Stepanenko, ARK Models 1:48

Příspěvekod 66misos » 13 lis 2020, 14:03

Pani, ja vobec neriesim, ci nejake blato na kridle bolo, alebo nie. To je vec umeleckeho stvarnenia autorom modelu. Ja riesim vylucne polohu pasu s ofrknutym blatom na kridle.
Pri rotacii kolesa sa kusky blata/spiny odtrhnu od povrchu kolesa a po priamke pokracuju dalej. Priklad - ked na bicykli (kole) nemas blatnik a prejdes po blate, resp. spinavej vode, kde budes zaprskany"? A ked bicykel s otacajucim sa kolesom polozis bokom na zem a koleso sa bude otacat paralelene so zemou, vznikne na zemi pas frkancov?
Preto tvrdim, ze zablateny povrch kridla v tvare pasu kludne moze byt, ale bude nad kolesom v otvorenej polohe, nie krizom cez sachtu. Ako sa to zablatene koleso po odlepeni sa lietadla od zeme stale otaca a zaroven zasuva do sachty, rovina otacania kolesa voci kridlu sa postupne meni z kolmej na rovnobeznu. Takze tesne pred zasunutim do sachty je otacajuce sa koleso takmer paralelne s kridlom a odletujuce blato lieta na vsetky strany, tiez takmer paralelne s kridlom.
Uživatelský avatar
66misos
 
Příspěvky: 2552
Registrován: 04 bře 2014, 22:04
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Yak-9T. I.N.Stepanenko, ARK Models 1:48

Příspěvekod Dr. zvied » 13 lis 2020, 15:45

Samozřejmě s Tebou souhlasím. Ten pás zašpinění by měl být spíše v ose vysunutých kol hl. podvozku. Já tu však nechci vést nějaký spor o tom, kde by měl být pás zašpinění, ani to, jaký by měl mít tvar. Vůbec se nechci hádat. Ani o to jak dlouho se může točit kolo po odlepení od země.

Svůj příspěvek jsem se snažil vést spíše směrem k tomu, jestli je nezbytně nutné provádět takovéto "zkrášlení" křídla? Samozřejmě je to otázka názoru. Ten můj je ten, že bez pořádné fotky alespoň jednoho stroje se nikdy nedopídíme toho, jak má vypadat křídlo "zaflákané" od zabahněného kola.

S příkladem na kole (bicykli) máš pravdu. Ale mě nezajímá jen to, co se stane s blátem na kole, které lítá podle toho, jak mu nařizuje odstředivá síla. Mě jde i o povrch na kterém bláto ulpí, a kde musí odolávat proudu vzduchu, jehož rychlost bychom vyjádřili nejlépe m/s. To si myslím je slušná rychlost. Potom je tu i prostředí, ve kterém se plocha křídla ocitne po vzletu. Prší? Potom je křídlo doslova omýváno. Neprší? Potom musí být aspoň někde nějaká oblačnost. Takže křídlo jde opět do vlhkého prostředí a stále je omíláno vzduchem (příp. vlhkým vzduchem). Přistáváme, dosedáme a všude kolem sebe cákáme a do toho pořád ta spousta proudícího vzduchu.

Takže, jak je možné vytvořit zašpinění od bláta odletujícího od kol na spodní ploše křídla, aby to vypadalo opravdu realisticky? Proto, já osobně bych se na to vyprd a žádnou hnědou lajnu bych na křídle neztvárňoval. Ani vpravo od kola, ani vlevo. Snad jen nejdůležitější zašpinění (určitě spáry, kde se špína usazuje a úniky provozních kapalin, příp. spaliny výfukových plynů). Navíc spodní plochy nejsou tak na ráně jako vršek.

Samozřejmě si můžete říct: Tak si se "doktore zvěde" pěkně vykecal, a teď si běž dělat to svoje. Stejně tu na tebe není nikdo zvědavej!
Takže se seberu, protože už jsem se vykecal a jdu si dělat to svoje. :wink:
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1637
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Yak-9T. I.N.Stepanenko, ARK Models 1:48

Příspěvekod Jacque » 13 lis 2020, 19:07

Ako písal autor, stavebnica nič moc, ak by chcel modelár zo starého ICMka urobiť skutočný Jak-9 musel by riešiť aftermarket celý opravný trup, ovladacie plochy, kolesá, kabínku, vrtulové listy a kužeľ, spodný radiator atd atd. Takých šialencov je málo, teda príjemný vitriňáčik zo zábavy do zbierky je asi maximum čo sa dá pri tomto dosiahnuť - komentovať teda nejaké chyby nebude mať zmysel, keď nebolo zámerom nejaké honenie milimetrov.
Za mňa palec hore za čistotu stavby a airbrush, najmä sa mi páči ošisovanie krídel z hora. Na druhej strane nie som fanúšikom "čierny wash všade", najmä na spodných plochách je moc silný - ale to je len môj vkus.
Čudné zablatenie za podvozkom ma tiež trošku prekvapilo, že prečo...
Jacque
 
Příspěvky: 604
Registrován: 18 črc 2007, 18:28
Bydliště: Rača
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Yak-9T. I.N.Stepanenko, ARK Models 1:48

Příspěvekod onysx » 13 lis 2020, 19:34

Jirko po dlouhé době zase model od tebe. =D> =D>
Já tenhle model mám doma taky ale v originálním balení. Nějak jsem ale nenašel energii jej dodělat. Líbí se mě tvoje pojetí a zpracování kamufláže. A ten vybraný marking tomuhle Jaku vyloženě sluší. =D>
Roman Pavlů,KPM Brněnec, koordinátor pro oblast východ

"Čas je pouze relativní pojem. Důležitý je zda chceš ležet nebo modelařit!" :wink:
Rozpracováno:2x Fw-190A-4, Ju-88A-4,H.Hurricane mk.IID,G.Meteor mk.I, Bf-109 G-6,..........atd.
Hotovo 2019: Fw-190 A-3 Eduard
P-39 Q Eduard
Hotovo 2020: 2x Fw-190 A-5 Eduard
Uživatelský avatar
onysx
 
Příspěvky: 5170
Registrován: 11 lis 2006, 09:12
Bydliště: Svitavy
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Yak-9T. I.N.Stepanenko, ARK Models 1:48

Příspěvekod JimiX » 15 lis 2020, 16:01

Moc pěkný =D>
Radek Bednařík
Uživatelský avatar
JimiX
 
Příspěvky: 4556
Registrován: 24 srp 2017, 07:58
Bydliště: Křenovice u Slavkova
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Yak-9T. I.N.Stepanenko, ARK Models 1:48

Příspěvekod MRMLA » 22 lis 2020, 12:53

A to ještě zapomněli na možné zabrždění kol po vzletu a mezní vrstvu... :grin:
Máš to moc pěkný, moc se mi tenhle kousek líbí! =D> =D> =D>
M.R.M.L.A.
Martinova Rekonstrukční Manufaktura Létavých Aparatur
Uživatelský avatar
MRMLA
 
Příspěvky: 5005
Registrován: 22 čer 2014, 22:03
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 23 • Stránka 2 z 2 • 1, 2

Zpět na Galerie letadel

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY