
Tak přesně tímto způsobem jsem se zaradoval po otevření krabičky firmy X wings. Konečně stavebnice dopraváku, při jejímž sestavování nemusí člověk absolvovat Cestu do pravěku a která nevypadá ani jako pohrobek produkce Web Plasticart z bývalé NDR, ani jako kdoví kolikátá reinkarnace čehosi, co se zrodilo v garáži leteckého nadšence v roce 1995, prostě jako něco, u čeho člověk stráví nekonečné hodiny tmelením, broušením, leštěním a přerýváním, přičemž to jediné, v co může doufat, je že výsledný model bude při vhodném osvětlení, z patřičné vzdálenosti a pod pečlivě zvoleným pozorovacím úhlem alespoň vzdáleně připomínat svůj velký vzor. Na tomto počinu je naopak vidět, že vznikl ve třetí dekádě tohoto století: čistý povrch, výrazné detaily, ostré rytí tak akorát hluboké, tenké nálitky, minimum otřepů, a i na nejmenších součástkách prakticky neznatelná dělící rovina. V krabici navíc krásné obtisky s bezchybným soutiskem, masky na okýnka pilotní kabiny a kolečka podvozku a návod jako barevný sešitek na křídovém papíře. Může si člověk za cca 1300,- přát něco víc? Jak se brzy ukázalo, může… Třeba dostat odpověď na otázku, proč?!

Proč měl konstruktér modelu zapotřebí opustit tradiční dělení křídel, výškovky a směrovky na horní a dolní, resp. pravou a levou polovinu a místo toho tyto sestavy rozdělil na segmenty, po jejichž slepení zůstávají viditelné spáry táhnoucí se napříč panely na těch nejméně vhodných místech!


Nakonec ale zvítězila nOstalgie – modelářům z kategorie 50+ netřeba vysvětlovat, pro ostatní: právě tento typ v identickém zbarvení, ze stavebnice výše zmíněného východoněmeckého výrobce, zdobil po několik let poličku v mém dětském pokoji. Ale abych jen nehaněl, třeba motory jsou naprosto dokonalé, jejich sestavení s přesností na desetiny milimetru je vyložená lahůdka a na své místo na pylonech pod křídly sedly jako zadek na hrnec!

Zmenšeninu krásného stroje v úžasné klasické livery, přinášející navíc osobní vzpomínku na staré, krásné časy (kecám – nic takového nikdy nebylo!

