Model je stařičká leč stále dobrá stavebnice Tamiya. Stavbu jsem zahájil nýtováním celého povrchu. Výkres, který jsem měl k dispozici mi byl stejně na nic vzhledem k tomu že se rytí neshodovalo s modelem. Takže je to takové cucoprsto na motivy. Nepřesnosti stavebnice v zadní části jsem neřešil stejně jako mnoho dalších věcí. Pan Janoušek a další odborníci jistě prominou mou lenost. Účelem stavby bylo si něco nového vyzkoušet a to se povedlo s novými obtisky od Eduardu. k těm později. Klapky jsem si konstruoval sám z leptu. Ty původní 24 let staré už mi zkrátka nebyly dost dobré. Při té příležitosti jsem si nechal vyrobit pár dalších detailů. Podvozková kola jsou od Res-KITU. Jsou velice pěkná, detailní a dobře se s tím pracuje. Těším se na další doplňky od tohoto výrobce z Ukrajiny. Barvy na kamufláž jsem použil od Alclladu II. Vzhledem k tomu, že před nějakou dobou změnil tento výrobce složení (asi kvůli EU) jsem nebyl s výsledkem spokojen. Tento model byl určen pro zkoušení nového postupu s nástřikem pod nižším tlakem než jsem byl doposavad zvyklí. Na povrchu však drží dobře jako ty staré a neloupou se pod maskami. Odolné vůči další chemii na patinu (Ak-interactive, olejovky...) jsou stejně jako ty staré.
A teď trochu o již zmíněných obtiscích od Eduardu. Jsou to ty z nové řady (digitální tisk). Nemohl jsem si nevšimnout, že se tu kolem nich celkem bzučí. Za sebe říkám, že mi obtisky vyhovují. Ano lak jde strhnout a to je na NMF kamufláže super výhoda. O jejich kryvosti nemohu napsat nic negativního, protože jsem na to nenarazil. A to mám za sebou 2x P-51D a jeno Eiko oboje od Edu 1/48.
Stručný popis práce s obtiskama
1. nejprve odmočit (jako klasický obtisk)
2. na povrch nanesu vodičky (modrou a zelenou mám smíchanou 1:1 oboje z řady gunze NEO) fungují i staré ale kupodivu víc se mi osvědčily ty NEO
3. usadit obtisk (nejsou to prkna od cartografu takže jemně a vždy je mít dostatečně mokré aby nedocházelo k adhezi s povrchem, ušetříte si mnoho problému)
4. nechat obtisk trochu napít (většinou usazuji 3-5 obtisků najednou pokud se nejedna o složité kopírování tvaru nebo rozměrově velký obtisk)
5. odstranit přebytečnou kapalinu (provádím uchošťourem)
6. při kroku 5 už myslím na ohnutí růžku laku (ostrou pinzetou nebo upraveným párátkem ideálně z měkčího dřeva)
7. kopírování povrchu (zpravidla to dělám navlhčeným molitanem. Ještě za živa na obtisk položim molitan a prostě to zmáčknu tak aby nepopraskal plast. Chce to trochu té praxe)
8. odpočinek ( obtisk nechám cca 2 hodiny schnout, u delší pauzy se ten lak taky dá strhnout ale je s tím o něco víc práce. Trhá se po menších plochách)
9. strhnutí laku ( no a je hotovo, dál už s tím nakládám jak je třeba)
-podklad je dobré mít připravený jako pro klasický obtisk
-samotná barva obtisku je rezistentní vůči chemii jako je wash od AK i vůči olejovkám.
No nejsem nějaký velký spisovatel a tohle se řadí k mým nejrozsáhlejším textovým výtvorům, tak snad vám to k něčemu bude.
Fotky jsou z mobilu. Snad se mi podaří do konce týdne vytvořit kvalitnější.
Když to nemá vrtuli, tak to neni letadlo!