How about a 72nd scale MiG-21bis (or be it 48th or any other scale)?
OK, let’s take it step by step.
First of all we have to clear in minds what is exactly a MiG-21bis?
The bis in the name implies that it is a “second”, “reborn” version (to take just few of the meanings of the bis) but in Soviet aviation terminology it always meant a re-think, completely re-engineered version of an already existing aircraft type. Of course there were other names also given to this aircraft, like in GDR service the SAU was often used, referring to the SAU system in the aircraft. In Hungary Type 75AP name was given to the latest version with the Poljot system. It was a completely local identification made up from 75A which is the export version of the basic bis, and the P referring to the Poljot system. This 75AP was applied for identifying and differentiating from the Lazur equipped “standard” 75A. The Soviets simply called it 75 with the Poljot system. But I am sure there are other exclusive / local designations in other parts of the world also.
In case of the Fishbed family of aircraft the MiG-21bis was a last re-think of the basic airframe idea started in February 1971 order for upgrading two soviet aircraft types to a completely new standard. One of them was the MiG-21. Internally it had most system replaced in comparison to previous versions like the MiG-21MF (Type 96) or Types 15 and 50.
THE INTERNAL CHANGES OF COURSE HAD EFFECT ON THE OUTER LOOK OF THE AIRCRAFT apart from the structural changes made to the airframe.
It is exactly the same as changes to a Spitfire, a Mustang or a Me 109 nose section with introduction of a new engine, new service panels, new bigger or smaller bumps, new cooler intakes. . . Do they look different? Of course! And some kit producers take great care to make the differences accordingly, produce brand new sprues for them and try to communicate even a few inch movement of a small fuel filler cup to one or other direction / position.
What about the MiG-21bis?
From the forward nose all the way to the tail new equipment was introduced. New radar, new radar cooling, new electronics including navigational equipment, new cover panels, new fuel system, new fuel tank, new gun ammo box, new weapons . . . and a brand new engine at the very other tail end. Should we as modellers care about this? Well, if one cares so meticulously about differences in a Spitfire, Phantom or Mustang then a modeller would expect to have similar care for this aircraft also.
ALL AND EVERY INTERNAL CHANGE IS VISIBLE on the outer surface (which is interesting from a modelling point of view). Just like on a Spitfire or an F-16 the introduction of new engine, radio equipment or wing armament resulted in new panels, bumps, ejector ports. . .
This was the first basic step, next time let’s get further down this road, step by step.
Co třeba 72. MiG-21bis (nebo 48. nebo jakýkoli jiný)?
Dobře, pojďme na to krok za krokem.
Nejprve si musíme ujasnit, co přesně je MiG-21bis?
bis v názvu naznačuje, že se jedná o „druhou“, „znovuzrozenou“ verzi (abychom vzali jen několik významů bis), ale v sovětské letecké terminologii to vždy znamenalo přehodnocenou, zcela překonstruovanou verzi již existujícího typu letadla. Samozřejmě se tomuto letounu dávaly i jiné názvy, stejně jako ve službách NDR se často používal SAU, odkazující na systém SAU v letadle. V Maďarsku byl název Type 75AP dán nejnovější verzi se systémem Poljot. Byla to zcela lokální identifikace vytvořená z 75A, což je exportní verze základního bis, a P odkazující na systém Poljot. Tento 75AP byl použit pro identifikaci a odlišení od „standardního“ 75A vybaveného Lazurem. Sověti tomu říkali jednoduše 75 se systémem Poljot. Ale jsem si jistý, že existují i další exkluzivní / místní označení v jiných částech světa.
V případě letounů rodiny Fishbed byl MiG-21bis posledním přehodnocením základní myšlenky draku zahájené v únoru 1971 zakázkou na modernizaci dvou sovětských typů letadel na zcela nový standard. Jedním z nich byl MiG-21. Interně měl většinu systému nahrazenou ve srovnání s předchozími verzemi, jako je MiG-21MF (Typ 96) nebo Typy 15 a 50.
VNITŘNÍ ZMĚNY SAMOZŘEJMĚ MĚLY VPLYV NA VNĚJŠÍ VZHLED LETADLA kromě konstrukčních změn provedených na draku letadla.
Je to úplně stejné jako změny na Spitfiru, Mustangu nebo Me 109 příďové části se zavedením nového motoru, nových servisních panelů, nových větších či menších nerovností, nových sání chladiče. . . Vypadají jinak? Samozřejmě! A někteří výrobci kitů si dávají velký pozor na to, aby odpovídajícím způsobem provedli rozdíly, vyrobili pro ně zbrusu nové vtoky a pokusili se sdělit i jen několikapalcový pohyb malého plnicího hrdla paliva do jednoho nebo druhého směru / polohy.
A co MiG-21bis?
Od přední přídě až po ocas bylo představeno nové vybavení. Nový radar, nové chlazení radaru, nová elektronika včetně navigačního vybavení, nové krycí panely, nový palivový systém, nová palivová nádrž, nová schránka na munici, nové zbraně. . . a úplně nový motor na druhém konci. Měli bychom se o to jako modeláři starat? No, když se člověk tak pečlivě stará o rozdíly ve Spitfiru, Phantomu nebo Mustangu, pak by modelář očekával podobnou péči i u tohoto letadla.
VŠECHNY A KAŽDÁ VNITŘNÍ ZMĚNA JE VIDĚT na vnějším povrchu (což je zajímavé z hlediska modelování). Stejně jako u Spitfiru nebo F-16 přineslo zavedení nového motoru, rádiového vybavení nebo výzbroje křídla nové panely, hrboly, vyhazovací otvory. . .
Toto byl první základní krok, příště pojďme dále po této cestě, krok za krokem.
Best regards
Gabor