Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

MiG-21bis in 72nd scale - WIP

In-progress builds
Odeslat odpověď
Příspěvků: 123 • Stránka 1 z 9 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 9
  • Odpovědět s citací

MiG-21bis in 72nd scale - WIP

Příspěvekod ya-gabor » 09 bře 2025, 09:04

How about a 72nd scale MiG-21bis (or be it 48th or any other scale)?

OK, let’s take it step by step.

First of all we have to clear in minds what is exactly a MiG-21bis?

The bis in the name implies that it is a “second”, “reborn” version (to take just few of the meanings of the bis) but in Soviet aviation terminology it always meant a re-think, completely re-engineered version of an already existing aircraft type. Of course there were other names also given to this aircraft, like in GDR service the SAU was often used, referring to the SAU system in the aircraft. In Hungary Type 75AP name was given to the latest version with the Poljot system. It was a completely local identification made up from 75A which is the export version of the basic bis, and the P referring to the Poljot system. This 75AP was applied for identifying and differentiating from the Lazur equipped “standard” 75A. The Soviets simply called it 75 with the Poljot system. But I am sure there are other exclusive / local designations in other parts of the world also. 

In case of the Fishbed family of aircraft the MiG-21bis was a last re-think of the basic airframe idea started in February 1971 order for upgrading two soviet aircraft types to a completely new standard. One of them was the MiG-21. Internally it had most system replaced in comparison to previous versions like the MiG-21MF (Type 96) or Types 15 and 50.

THE INTERNAL CHANGES OF COURSE HAD EFFECT ON THE OUTER LOOK OF THE AIRCRAFT apart from the structural changes made to the airframe.

It is exactly the same as changes to a Spitfire, a Mustang or a Me 109 nose section with introduction of a new engine, new service panels, new bigger or smaller bumps, new cooler intakes. . . Do they look different? Of course! And some kit producers take great care to make the differences accordingly, produce brand new sprues for them and try to communicate even a few inch movement of a small fuel filler cup to one or other direction / position.

What about the MiG-21bis?

From the forward nose all the way to the tail new equipment was introduced. New radar, new radar cooling, new electronics including navigational equipment, new cover panels, new fuel system, new fuel tank, new gun ammo box, new weapons . . .   and a brand new engine at the very other tail end. Should we as modellers care about this? Well, if one cares so meticulously about differences in a Spitfire, Phantom or Mustang then a modeller would expect to have similar care for this aircraft also.

ALL AND EVERY INTERNAL CHANGE IS VISIBLE on the outer surface (which is interesting from a modelling point of view). Just like on a Spitfire or an F-16 the introduction of new engine, radio equipment or wing armament resulted in new panels, bumps, ejector ports. . .      

This was the first basic step, next time let’s get further down this road, step by step.

Co třeba 72. MiG-21bis (nebo 48. nebo jakýkoli jiný)?

Dobře, pojďme na to krok za krokem.

Nejprve si musíme ujasnit, co přesně je MiG-21bis?

bis v názvu naznačuje, že se jedná o „druhou“, „znovuzrozenou“ verzi (abychom vzali jen několik významů bis), ale v sovětské letecké terminologii to vždy znamenalo přehodnocenou, zcela překonstruovanou verzi již existujícího typu letadla. Samozřejmě se tomuto letounu dávaly i jiné názvy, stejně jako ve službách NDR se často používal SAU, odkazující na systém SAU v letadle. V Maďarsku byl název Type 75AP dán nejnovější verzi se systémem Poljot. Byla to zcela lokální identifikace vytvořená z 75A, což je exportní verze základního bis, a P odkazující na systém Poljot. Tento 75AP byl použit pro identifikaci a odlišení od „standardního“ 75A vybaveného Lazurem. Sověti tomu říkali jednoduše 75 se systémem Poljot. Ale jsem si jistý, že existují i ​​další exkluzivní / místní označení v jiných částech světa.

V případě letounů rodiny Fishbed byl MiG-21bis posledním přehodnocením základní myšlenky draku zahájené v únoru 1971 zakázkou na modernizaci dvou sovětských typů letadel na zcela nový standard. Jedním z nich byl MiG-21. Interně měl většinu systému nahrazenou ve srovnání s předchozími verzemi, jako je MiG-21MF (Typ 96) nebo Typy 15 a 50.

VNITŘNÍ ZMĚNY SAMOZŘEJMĚ MĚLY VPLYV NA VNĚJŠÍ VZHLED LETADLA kromě konstrukčních změn provedených na draku letadla.

Je to úplně stejné jako změny na Spitfiru, Mustangu nebo Me 109 příďové části se zavedením nového motoru, nových servisních panelů, nových větších či menších nerovností, nových sání chladiče. . . Vypadají jinak? Samozřejmě! A někteří výrobci kitů si dávají velký pozor na to, aby odpovídajícím způsobem provedli rozdíly, vyrobili pro ně zbrusu nové vtoky a pokusili se sdělit i jen několikapalcový pohyb malého plnicího hrdla paliva do jednoho nebo druhého směru / polohy.

A co MiG-21bis?

Od přední přídě až po ocas bylo představeno nové vybavení. Nový radar, nové chlazení radaru, nová elektronika včetně navigačního vybavení, nové krycí panely, nový palivový systém, nová palivová nádrž, nová schránka na munici, nové zbraně. . . a úplně nový motor na druhém konci. Měli bychom se o to jako modeláři starat? No, když se člověk tak pečlivě stará o rozdíly ve Spitfiru, Phantomu nebo Mustangu, pak by modelář očekával podobnou péči i u tohoto letadla.

VŠECHNY A KAŽDÁ VNITŘNÍ ZMĚNA JE VIDĚT na vnějším povrchu (což je zajímavé z hlediska modelování). Stejně jako u Spitfiru nebo F-16 přineslo zavedení nového motoru, rádiového vybavení nebo výzbroje křídla nové panely, hrboly, vyhazovací otvory. . .

Toto byl první základní krok, příště pojďme dále po této cestě, krok za krokem.


Best regards
Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 792
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod ya-gabor » 12 bře 2025, 11:11

The brand new MiG-21bis kit will include just one single new sprue to represent this late version Fishbed. It is Sprue „K” 70170. Let’s see what really new on this sprue in comparison to Sprue J8230 which was included in the 2011 48th scale MiG-21bis kit.

Actually in a sense there is more but also less. There is more in that a new pair of air to air missiles are provided. The R-3R radar guided missiles are included along with the appropriate APU-13U2 launch pylons. (by the way they were already available in the aftermarket range for many years in 72nd scale)  There is also a pair of flare dispenser, the ASO-2 version or something which should look like it. Unfortunately the shape is off, but as usual this is just a MINOR problem.

Of course there is the main fuselage halves. If you remember in 2011 the company boss was defending the irrelevance of the different nose shape by saying that in 48th scale the difference can be measured in fractions of millimetre. So there is absolutely no point in making what they called “Gabor’s nose” at a very high expense for the company. Modellers should be happy with a MiG-21MF fuselage and nose shape. . .

It is interesting that now in the much smaller 72nd scale at a considerable expense to the company after all they decided to make that “Gabor’s nose” on the fuselage. If it was not worth making in quarter scale why was it suddenly important in 72nd where it is even less noticeable and can be measured just in microns!?!?

Basically the same antenna sets are included, like the “Pion” antennas of the RSBN system. There is one under the nose and one on top of the fin. A complete separate “Pion” antenna is also provided. It is the same as in the 48th scale version.

More soon

Zbrusu nový MiG-21bis kit bude obsahovat pouze jeden nový vtok, který bude reprezentovat tuto pozdní verzi Fishbed. Je to Sprue „K” 70170. Pojďme se podívat, co je na této sprue skutečně nového ve srovnání s Sprue J8230, která byla součástí stavebnice MiG-21bis 2011 v měřítku 48.

Ve skutečnosti je v určitém smyslu více, ale také méně. Je toho víc v tom, že je k dispozici nový pár střel vzduch-vzduch. Součástí dodávky jsou radarově řízené střely R-3R spolu s příslušnými odpalovacími pylony APU-13U2. (mimochodem byly již mnoho let k dispozici v sortimentu náhradních dílů v měřítku 72)  K dispozici je také dvojice dávkovačů světlic, verze ASO-2 nebo něco, co by mělo vypadat. Bohužel tvar je vypnutý, ale jako obvykle je to jen MENŠÍ problém.

Samozřejmostí jsou hlavní poloviny trupu. Pokud si vzpomínáte, v roce 2011 šéf společnosti obhajoval irelevantnost odlišného tvaru nosu tím, že ve 48. stupnici lze rozdíl měřit ve zlomcích milimetru. Takže absolutně nemá smysl vyrábět to, co nazývali „Gaborův nos“, za velmi vysoké náklady pro společnost. Modeláři by měli být spokojeni s tvarem trupu a přídě MiGu-21MF. . .

Zajímavé je, že nyní v mnohem menším měřítku 72 za nemalé náklady pro společnost se přece jen rozhodli udělat ten „Gaborův nos“ na trup. Pokud to nemělo cenu dělat ve čtvrtinovém měřítku, proč to bylo najednou důležité v 72., kde je to ještě méně nápadné a lze to měřit jen v mikronech!?!?

Součástí jsou v zásadě stejné anténní sady jako „Pion“ antény systému RSBN. Jeden je pod nosem a jeden nahoře na ploutvi. K dispozici je také kompletní samostatná anténa „Pion“. Je to stejné jako ve verzi 48.

Více brzy 


Best regards

Gabor
Přílohy
21 bis comparison 1.jpg
21 bis comparison 2.jpg
ya-gabor
 
Příspěvky: 792
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod ya-gabor » 14 bře 2025, 13:49

So the new kit will have one new frame “K” plus all the old sprues from the 7 year old MiG-21MF “Interceptor” kit. Which is the later version of the MF manufactured in Aircraft factory №21 in Gorki. Here is the frame and also a list of the parts. This is the moulding tool for the outer side of the sprue, that is where most of the surface details are.

The inner half of the mould is less “exotic” although it also has some interesting details. The third part is the slide mould insert for the one piece fuel tank/fin Part K3 inside.

Frame K 70170  parts list:         (same as . . . Refers to identical parts made for the 48th scale kit back in 2011)

Part 1 Antenna                                                                                    Same as J20
Part 2 Small                                                                                        Same as J23
Part 3  one part №7 fuel tank with fin including rudder                   Same as J1 + J27
Part 4  Small antennas                                                                        Same as J12
Part 5  “Pion” RSBN antenna under the nose with no “wings”          Same as J26
Part 6  R-3R  Air to Air missile
Part 7  2 ASO-2 flare dispensers
Part 8  Engine afterburner flame holder rings
Part 9   R-3R  Air to Air missile
Part 10  Fuselage left side
Part 11  Fuselage right side
Part 12  Radio compartment cover & di-icing alcohol cover
Part 13  Instrument panel cover under the windshield                       Same as J6
Part 14  Instrument panel without surface details for photoetch parts
Part 15  Instrument panel with surface details
Part 16  Intake ring
Part 17  Tail section
Part 18  Tail
Part 19 APU-13U2 missile launch rail
Part 20   Croatian antenna                                                               Same as J21
Part 21
Part 22   Solo “Pion” RSBN antenna with “wings”                             Same as J16
Part 23   Small intake on the nose                                                    Same as J17
Part 24   Small antenna                                                                   Same as J13
Part 25
Part 26  APU-13U2 missile launch rail
Part 27 Croatian antenna base                                                        Same as J4
Part 28  Small                                                                               Same as J14
Part 29 “Pion” RSBN antenna on top of fin without “wings”             Same as J10
Part 30  “Pion” RSBN antenna on top of fin                                    Same as J11


Takže nová stavebnice bude mít jeden nový rám „K“ plus všechny staré vlečky ze 7 let staré stavebnice MiG-21MF „Interceptor“. Což je pozdější verze MF vyráběná v Aircraft factory №21 v Gorki. Zde je rám a také seznam dílů. Toto je lisovací nástroj pro vnější stranu vtokového kanálu, kde je většina povrchových detailů.

Vnitřní polovina formy je méně „exotická“, i když má také některé zajímavé detaily. Třetí částí je posuvná vložka formy pro jednodílnou palivovou nádrž/ploutev díl K3 uvnitř.

Seznam dílů rámu K 70170:         (stejný jako ... Vztahuje se na identické díly vyrobené pro 48. stavebnici v roce 2011)

Část 1 Anténa                                                                                     Stejné jako J20
Část 2 Malá                                                                                      Stejné jako J23
Část 3  jedna část №7 palivová nádrž s ploutví včetně kormidla               Stejné jako J1 + J27
Část 4  Malé antény                                                                        Stejné jako J12
Část 5  Anténa RSBN „Pion“ pod nosem bez „křídel“          Stejná jako J26
Část 6  R-3R  Raketa vzduch-vzduch
Část 7  2 Zářiče světlic ASO-2
Část 8  Kruky držáku plamene motoru přídavného spalování
Část 9   R-3R  Střela vzduch-vzduch
Část 10  Levá strana trupu
Část 11  Pravá strana trupu
Část 12  Kryt prostoru pro rádio a kryt namrazovacího alkoholu
Část 13  Kryt přístrojové desky pod čelní sklo                       Stejné jako J6
Část 14  Přístrojová deska bez povrchových detailů pro díly z fotoleptů
Část 15  Přístrojová deska s detaily povrchu
Část 16  Sací kroužek
Část 17  Ocasní část
Část 18  Ocas
Část 19 Odpalovací kolejnice raket APU-13U2
Část 20   Chorvatská anténa                                                               Stejné jako J21
Část 21
Část 22   Solo „Pion“ RSBN anténa s „křídly“                             Stejné jako J16
Část 23   Malý příjem na nose                                                     Stejné jako J17
Část 24   Malá anténa                                                                    Stejné jako J13
Část 25
Část 26  Odpalovací kolejnice raket APU-13U2
Část 27 Chorvatská anténní základna                                                        Stejné jako J4
Část 28  Malá                                                                               Stejné jako J14
Část 29 Anténa RSBN „Pion“ na horní straně ploutve bez „křídel“             Stejné jako J10
Část 30  Anténa RSBN „Pion“ na horní straně ploutve                               Stejné jako J11


Best regards
Gabor
Přílohy
MiG-21 bis 72 parts.jpg
ya-gabor
 
Příspěvky: 792
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod ya-gabor » 15 bře 2025, 10:47

What are the actual new parts or true 100% MiG-21bis parts on this new Frame “K”?

Let’s start from the nose area. Part K12 is the combined forward radio compartment cover plus the Alcohol bottle cover panel. In 48th scale the Alcohol cover was a separate part or to be more precise two parts. Two versions of the cover were given in 48th scale, the “early” Part J8 and the “late” version Part J5. Since the breakdown of parts for the line of kits in 72nd scale had a different setup (one piece nose cover) for the new 72nd scale MiG-21bis the same combined part was designed. The alcohol cover was redesigned for the early 21bis version. Here start one of the problems.

As indicated before everything is connected with everything and since the MiG-21bis has brand new equipment, a new radar with new cooling system including the far bigger combined Alcohol container. The Alcohol bottle is much larger which interferes with the radio compartment cover after of it. So the shape of the cover was modified by the Mig designers and since it had different “black boxes” inside they had different circular access panels in comparison to those for the MiG-21MF. I am speaking here of course about the real full size aircraft.

What do we have on Part K12?

At the front a new Alcohol cover (ala early 21bis) followed by a straight forward copy of the MiG-21MF radio compartment cover. Part K12 is a HYBRID between MF and 21bis. Well basically it is a downscale of the same “minor mistake” as on the 48th scale 21bis kit where they left the original MF cover for the MiG-21bis kit.

Is K12 a simple copy of the earlier MF kit?

Well not exactly, somewhere on the way one of the circular panels was left off from the engraving file for the anode. This is a very simple technological mistakes in production which could have been avoided with a little attention by the tool maker. Only the fast-lock screw head of that panel was engraved.

Oh well, the circular access panels are all wrong anyway for a 21bis version!

There is nothing new under the sun. Forgetting panel lines can happen. On frame 70140A (“Interceptor” version which will be included for this MiG-21bis kit) there are similar “minor” problems of forgetting panel lines in production. So get out the engraver tool and . . .

The company boss suggested that I will create/see problems with or on the kit.
Here is what he wrote in March issue of his company publication:

. . . „I am sure that Gabor is already sharpening his teeth to chew this kit apart and spit it out, but there will be no Gabaresque issues with the intake this time around” . . .

I don’t have to invent or look for anything, the company does it all for us.   (:) :-D   The silly blunders are served on a silver plate by the company! :lol: :)

I hear you ask: Why didn’t you contact the company directly with the details?
Well, as a matter of fact I did.

Back in 2011 ALL AND EVERY DETAIL, MEASUREMENT, PHOTO . . . WAS PROVIDED TO THEM to help with design. Including the cover of the radio compartment on the MiG-21bis the way it was on the real aircraft.

Stay tuned there is more to come. 

Jaké jsou skutečné nové díly nebo skutečné 100% díly MiG-21bis na tomto novém rámu „K“?

Začněme od oblasti nosu. Část K12 je kombinovaný přední kryt prostoru pro rádio a krycí panel na láhev s alkoholem. V osmačtyřicátém byl samostatný díl nebo přesněji dva díly Alcohol cover. Dvě verze obálky byly vydány v měřítku 48, „raná“ část J8 a „pozdní“ verze část J5. Vzhledem k tomu, že rozpis dílů pro řadu stavebnic v 72. měl jiné uspořádání (jednodílný příďový kryt) pro nový MiG-21bis 72., byl navržen stejný kombinovaný díl. Alkoholový kryt byl přepracován pro ranou verzi 21bis. Zde začíná jeden z problémů.

Jak již bylo naznačeno, vše souvisí se vším a protože MiG-21bis má zcela nové vybavení, nový radar s novým chladicím systémem včetně daleko větší kombinované nádoby na alkohol. Láhev s alkoholem je mnohem větší, což po ní zasahuje do krytu přihrádky na rádio. Tvar krytu tedy konstruktéři Migu upravili a jelikož měl uvnitř jiné „černé skříňky“, měly jiné kruhové přístupové panely než u MiGu-21MF. Mluvím zde samozřejmě o skutečném letadle plné velikosti.

Co máme v části K12?
Na přední straně nový kryt Alcohol (ala brzy 21bis) následovaný přímou kopií krytu radiostanice MiG-21MF. Část K12 je HYBRID mezi MF a 21bis. No v podstatě jde o zmenšeninu stejné „drobné chyby“ jako na 48. stavebnici 21bis, kde nechali původní kryt MF pro stavebnici MiG-21bis.

Je K12 jednoduchou kopií dřívější sady MF?
Tedy ne tak docela, někde na cestě zůstal jeden z kruhových panelů vynechán z rytého souboru pro anodu. Jedná se o velmi jednoduché technologické chyby ve výrobě, kterým se dalo při troše pozornosti výrobce nástrojů vyhnout. Vyryta byla pouze hlava rychloupínacího šroubu tohoto panelu.

Ach dobře, kruhové přístupové panely jsou stejně špatné pro verzi 21bis!

Není nic nového pod sluncem. Může dojít k zapomenutí řádků panelu. Na rámu 70140A (verze „Interceptor“, která bude součástí této stavebnice MiG-21bis) jsou podobné „drobné“ problémy se zapomínáním panelových řad ve výrobě. Takže vytáhněte nástroj pro rytí a . . .

Šéf společnosti navrhl, že vytvořím/uvidím problémy s nebo na soupravě.
Zde je to, co napsal v březnovém vydání své firemní publikace:

. . . „[i]Jsem si jistý, že Gabor si už brousí zuby, aby tuto soupravu rozkousal a vyplivl, ale tentokrát nebudou žádné gabarské problémy se sáním.
“ . . .

[color=#0000FF]Nemusím nic vymýšlet ani hledat, vše za nás udělá firma. (:) :-D   Hloupé kiksy společnost podává na stříbrném talíři! :) :lol:

Slyšel jsem, že se ptáte: Proč jste nekontaktovali přímo společnost s podrobnostmi?
No, ve skutečnosti jsem to udělal.

Ještě v roce 2011 VŠECHNY A KAŽDÝ DETAIL, MĚŘENÍ, FOTO . . . BYLA JIM POSKYTNUTA pomoc s designem. Včetně krytu rádiového prostoru na MiG-21bis tak, jak tomu bylo u skutečného letadla.

Zůstaňte naladěni, bude toho víc.
[/color][/i]

Best regards
Gabor
Přílohy
MiG-21 bis K12 3.JPG
MiG-21 bis K12 1.jpg
MiG-21 bis K12 2.jpg
MiG-21 bis K12 4.JPG
ya-gabor
 
Příspěvky: 792
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod Michael Czerny » 15 bře 2025, 11:33

Thank you for the very interesting comments. However, I'm afraid that considering the manufacturer (whose name must not be pronounced) it's just beating one's head against a brick wall.
I think, your proverb says: "Dobálni a borsót a falra".
Uživatelský avatar
Michael Czerny
 
Příspěvky: 29
Registrován: 09 zář 2016, 20:49
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod ya-gabor » 15 bře 2025, 13:34

Michael Czerny píše:Thank you for the very interesting comments. However, I'm afraid that considering the manufacturer (whose name must not be pronounced) it's just beating one's head against a brick wall.
I think, your proverb says: "Dobálni a borsót a falra".


Ahoj Michael!

In a way you are right. But what I really want is a good 72 nd scale MiG-21bis which is a scale representation of the original aircraft. To achieve this I started this kit build and since one company is scheduled to release a Hybrid MiG-21 in the near future it is perfectly understandable that I look at what they are making. Along the way it is important to clear few points about the actual MiG-21bis (Type 75).

Yes, in a way it is a completely futile attempt to make changes, but so it was in 2011 also. After months of similar arguments in the end a 48 th scale kit was released and few of the ideas and details that I suggested ended up to be included in that kit. So it was not 100% futile after all.

I know that the bos of this company is writing that my suggestion / recommendations are crap and nonsense /completely useless contributions to the company. Which are not even opened and considered and they make company designers angry and mad at me. : ) BUT it seems that after all someone did look at those comments and made changes in 2011. And in the end even the bos, the chief kit designer also thanked me for the contributions. So what is the truth then?

But it was years, more than a decade ago. The problem is that they have learned nothing in the past 15 years and in 2025 they only made alterations to the intake while this was only the first point in a very long list of how the MiG-21bis differs from the MF.

After my comments at Moson 2011, soon after the company visited the Gatow example and “scanned” the nose, but for the rest of the airframe it was announced: …there is no other change on the rest of the fuselage . . .

Problems start here! But more about this later in my 21bis build.

Svým způsobem máte pravdu. Ale to, co opravdu chci, je dobrý MiG-21bis v 72. měřítku, což je zmenšené zobrazení původního letadla. Abych toho dosáhl, začal jsem stavět tuto stavebnici a protože jedna společnost plánuje v blízké budoucnosti uvést na trh hybridní MiG-21, je naprosto pochopitelné, že se dívám na to, co vyrábí. Po cestě je důležité vyjasnit si několik bodů o skutečném MiGu-21bis (Typ 75).

Ano, svým způsobem je to zcela marný pokus o změny, ale tak tomu bylo i v roce 2011. Po měsících podobných hádek nakonec vyšla 48. stavebnice a jen málo nápadů a detailů, které jsem navrhl, se nakonec dostalo do této stavebnice. Takže to nakonec nebylo 100% marné.

Vím, že šéf této společnosti píše, že můj návrh / doporučení jsou kraviny a nesmysly / zcela zbytečné příspěvky pro společnost. Které se ani neotevírají a neuvažují a firemní designéry na mě zlobí a zlobí. : ) ALE zdá se, že přeci jen se na ty komentáře někdo podíval a provedl změny v roce 2011. A nakonec mi za příspěvky poděkoval i šéf, hlavní konstruktér stavebnice. Jaká je tedy pravda?

Ale bylo to před lety, více než deseti lety. Problém je v tom, že se za posledních 15 let nic nenaučili a v roce 2025 provedli pouze úpravy sání, přičemž to byl pouze první bod ve velmi dlouhém seznamu toho, jak se MiG-21bis liší od MF.

Po mých poznámkách na Moson 2011, krátce poté, co společnost navštívila příklad Gatow a „naskenovala“ nos, ale pro zbytek draku bylo oznámeno: …na zbytku trupu nejsou žádné další změny. . .

Problémy začínají tady! Ale více o tom později v mé 21bis sestavení.


Best regards
Gabor
Přílohy
Nonsense 4.JPG
Nonsense 5.JPG
Edu MiG-21bis No Other Change.jpg
ya-gabor
 
Příspěvky: 792
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod Vl.Šulc » 15 bře 2025, 16:59

Gábore, a co kdybys alešpoň počkal, až bude ta stavebnice vydaná?
Uživatelský avatar
Vl.Šulc
 
Příspěvky: 11768
Registrován: 24 čer 2015, 14:42
Bydliště: Litvinov
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod ya-gabor » 16 bře 2025, 11:06

After a look at details of parts for the front of the aircraft let’s have a look at the other end of it.

Everything is related to everything else and MiG-21bis differed from its predecessors by having a new engine, the R-25. It looks very different from the R-11’s and R-13’s of earlier Fishbed versions. Here I am speaking not about how the engine looks like from the outside and its performance parameters but more about the inside or to be more precise what is visible of it from the outside, looking up its tail end. What is visible of it on a model, after all this is what should interest us.

The R-25 engine had a new set of constriction petals which make up the ring at the very end of it. It was new and had new colours but what is far more noticeable is the inner walls of the burner duct. They had a very distinct heat protection shield running all the way to the front (looking from the after end), to the afterburner flame holder rings. It is very similar to what the J-79 engines look like with that perforated wavy inner surface. In comparison to this the earlier MiG-21 engines had a tube with plain surface, welded from sheets of heat resistant alloy.

The R-25 engine also had a distinct set of three afterburner flame holder rings, once again very similar to those in the J-79 engine.

So what do we get on Frame “K” for our new MiG-21bis kit to represent the R-25?

There is a new part here which was not addressed in the 48th scale kit at all. Part K8 is the “crown” so to say of the flame holder rings.

For the afterburner duct one has to go back to Frame “D” 70140  the “common” for all versions sprue with a lot of different MiG-21 parts. Of course for the earlier versions on Frame “D” one will find parts D49 and D54 for the engine burner duct assembly. Since the earlier versions used the plain surface duct they have unfortunately little reality to represent the R-25 engine of the MiG-21bis.

You can say that little of the burner duct will be visible on the finished model. Yes. You could be right, but then again you have Part K8 for the afterburner flame holder rings which is buried far deeper inside that “black hole” and far less visible and still it was produced.

Surely the manufacturer decided to cut corners in preparing this MiG-21bis kit and said let’s use what we have on that Frame “D” for the duct itself. No point in making those fairly big parts brand new and true representation of the R-25, no one will see the difference anyway.

Here is what the afterburner duct of a real MiG-21bis looks like and what will be provided in the kit. Do you see any difference???

The solution in the 48th scale kit was that after a time one was able to buy from this aftermarket company an “upgrade” photoetch set to make it look a little closer to a MiG-21bis. Later on, even at a higher price a resin R-25 engine was offered separately but overall this increased the amount the modeller pays even further making a “cheap” injection moulded kit not so cheap after all.

I would imagine that the same will happen here. Just one question: Has anyone tried to make all those waves on the photoetch and then bend it into a tube and fit it inside the burner can? Even in 48th scale it is challenging, what will it be like in 72nd scale?

One can say, “But the kit hasn’t been released yet so how can you tell”? All we can go by at the moment are the official company statements over the years, the presentations at shows/trade fairs dealing with the kit, the openly talked about plans for this kit, officially released images of the sprue in making. Now either this is just a cunning plan for global misinformation of other manufacturers and modellers worldwide or it is in fact the truth of what is to be released in this kit.

Of course it is possible that images of Frame “K” were only a fiendish ploy, and in reality several new sprues with all the correct MiG-21bis details were prepared in secret . . .  :) :-D

I for one would be the happiest modeller if this was true!!!  :hurray: (:) : )  : )

Po prohlídce detailů dílů pro přední část letadla se podívejme na její druhý konec.

Vše souvisí se vším a MiG-21bis se od svých předchůdců lišil novým motorem R-25. Vypadá velmi odlišně od R-11 a R-13 dřívějších verzí Fishbed. Zde nemluvím o tom, jak motor vypadá zvenku a jeho výkonových parametrech, ale spíše o vnitřku, respektive o tom, co je na něm vidět zvenčí, při pohledu na jeho záď. Co je z toho vidět na modelce, to je přece to, co by nás mělo zajímat.

Motor R-25 měl novou sadu svíracích plátků, které tvoří prstenec na jeho samém konci. Byl nový a měl nové barvy, ale co je mnohem nápadnější, jsou vnitřní stěny potrubí hořáku. Měly velmi zřetelný tepelný ochranný štít probíhající až dopředu (při pohledu zezadu) až ke kroužkům držáku plamene přídavného spalování. Je to velmi podobné tomu, jak vypadají motory J-79 s tím perforovaným zvlněným vnitřním povrchem. Oproti tomu dřívější motory MiG-21 měly trubku s hladkým povrchem, svařenou z plechů žáruvzdorné slitiny.

Motor R-25 měl také odlišnou sadu tří kroužků držáku plamene přídavného spalování, opět velmi podobných těm v motoru J-79.

Co tedy dostaneme na rámu „K“ pro naši novou sadu MiG-21bis, která bude reprezentovat R-25?

Je zde nový díl, který nebyl ve stavebnici v měřítku 48 vůbec řešen. Část K8 je „koruna“, tak říkajíc kroužků držáku plamene.

Pro potrubí přídavného spalování se musíme vrátit k rámu „D“ 70140 „společnému“ pro všechny verze vtoků se spoustou různých dílů pro MiG-21. Samozřejmě pro dřívější verze na rámu „D“ najdete díly D49 a D54 pro sestavu potrubí hořáku motoru. Vzhledem k tomu, že dřívější verze používaly kanál s hladkým povrchem, mají bohužel jen malou realitu, aby reprezentovaly motor R-25 z MiGu-21bis.

Dá se říci, že na hotovém modelu bude vidět jen málo z potrubí hořáku. Ano. Můžete mít pravdu, ale opět máte díl K8 pro kroužky držáku plamene přídavného spalování, který je pohřben mnohem hlouběji uvnitř té „černé díry“ a je mnohem méně viditelný, a přesto byl vyroben.

Výrobce se jistě rozhodl při přípravě této stavebnice MiG-21bis ubrat a řekl, že použijeme to, co máme na rámu „D“, pro samotný kanál. Nemá smysl dělat ty docela velké díly úplně nové a věrné reprezentaci R-25, stejně nikdo rozdíl neuvidí.

Zde je návod, jak vypadá potrubí přídavného spalování skutečného MiGu-21bis a co bude součástí sady. Vidíte nějaký rozdíl???

Řešením ve stavebnici v měřítku 48 bylo, že po nějaké době bylo možné od této společnosti na trhu s náhradními díly zakoupit „upgrade“ sadu fotoleptů, aby vypadala trochu blíže MiGu-21bis. Později, dokonce i za vyšší cenu, byl resinový motor R-25 nabízen samostatně, ale celkově to zvýšilo částku, kterou modelář platí, ještě více, takže „levný“ vstřikovaný kit nakonec není tak levný.

Představoval bych si, že totéž se stane i zde. Jen jedna otázka: Zkoušel někdo udělat všechny ty vlny na leptadle a pak ho ohnout do trubice a vložit do nádoby na hořák? I ve 48. je to náročné, jaké to bude v 72.?

Někdo může říct: „Ale ta sada ještě nebyla vydána, tak jak to můžeš vědět“? V tuto chvíli můžeme jít pouze o oficiální prohlášení společnosti v průběhu let, prezentace na výstavách/veletrhech zabývajících se stavebnicí, otevřeně diskutované plány této stavebnice, oficiálně zveřejněné obrázky vyráběné sprue. Buď je to jen mazaný plán na globální dezinformace ostatních výrobců a modelářů po celém světě nebo je to ve skutečnosti pravda toho, co má být v této stavebnici vydáno.

Samozřejmě je možné, že snímky Rámu „K“ byly pouze ďábelským trikem a ve skutečnosti bylo tajně připraveno několik nových spruů se všemi správnými detaily pro MiG-21bis. . . (:) (:) (:)

Já bych byl nejšťastnější modelář, kdyby to byla pravda!!!
:hurray: (:) :hurray:

Best regards
Gabor
Přílohy
MiG-21 bis K12 5.jpg
MiG-21 bis K12 6.JPG
MiG-21 bis K12 7.JPG
MiG-21 bis K12 8.JPG
ya-gabor
 
Příspěvky: 792
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod ya-gabor » 17 bře 2025, 17:39

Here is the MAY newsletter featuring new kits for MAY, which will be released in MAY, which is the fifth month of the year MAY. :lol: :D :-D :) : )  : )

OK. This can happen to anyone when in a hurry to put together his work. But as I have said before they offer silly blunders on a silver plate.  [-o< :grin:

One tries to help the company where ever one can, so corrected the title to May.  : )  : )  : )

But here is what was written about the “new” MiG-21bis kit which will be a Dual Combo in Limited Edition.

Zde je květnový newsletter s novými kity na KVĚTEN, který vyjde v KVĚTNU, což je pátý měsíc v roce KVĚTEN.

OK. To se může stát každému, když spěchá skládat své dílo. Ale jak jsem řekl dříve, nabízejí hloupé chyby na stříbrném talíři. :-D :) :D =D>

Člověk se snaží pomáhat firmě, kde se dá, a tak název opravil na květen.
:lol: =D> :grin:

Ale tady je to, co bylo napsáno o „nové“ stavebnici MiG-21bis, která bude Dual Combo v limitované edici.

The main new release for May will be a 1/72 scale model kit of the MiG-21bis supersonic fighter jet, issued as a Dual Combo in the Limited Edition series. After a long break, we are introducing our first jet aircraft kit in this scale, and we expect a positive response from the modeling community. Notably, this is the third model from new molds that we are releasing this year. For the MiG-21bis variant, we have developed an entirely new fuselage mold, including the dorsal spine and vertical stabilizer, along with new interior cockpit parts. Additionally, the new sprue will include two R-3R air-to-air missiles, which are characteristic of the MiG-21bis but were not included in previous 1/72 scale MiG-21 editions. Other sprues, such as the wings and smaller parts, remain the same as in our existing MiG-21 kits. However, the clear parts sprue has been updated with components specific to the bis version. Since this is a Dual Combo kit, it will contain plastic parts for two complete models. The decal sheet offers markings for ten aircraft, featuring Hungarian, Soviet, Finnish, Iraqi, Libyan, East German, Croatian, Cuban, Polish, and Indian versions, all with highly attractive color schemes. We have also included antennas for various systems, which distinguish aircraft from different air forces following modernization programs in the 1990s.

 
Best regards
Gabor
Přílohy
Edu MiG-21bis May  1.jpg
Edu MiG-21bis May  2.jpg
Edu MiG-21bis May  3.jpg
ya-gabor
 
Příspěvky: 792
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod Kubouš » 17 bře 2025, 19:56

Jsem si myslel, že se tady rozjelo zajímavé téma se stavbou nějakých předsériových výlisků, které milostpán dostal na test. A ono ejhe, vrchní honič milimetrů si tady zatím akorát tak honí ... triko nad něčím, co ještě ani nikdo pořádně neměl v ruce. Toto je rozestavěno, verstehen? Sorry, znalosti sice suprové, ale už s tím začínáš být otravnější než Thud a svítiplyn dohromady. :roll:
Kuba Jirásek
Beep! Beep!


in progress: Antonov An-225 Mrija
Hotovo v r. 2018 - viewtopic.php?f=6&t=124977 Hotovo v r. 2019 - viewtopic.php?f=6&t=131298 Hotovo v r. 2020 - viewtopic.php?f=6&t=137559
Hotovo v r. 2021 Hotovo v r. 2022 Hotovo v r. 2023 Hotovo v r. 2024
Uživatelský avatar
Kubouš
 
Příspěvky: 10981
Registrován: 12 úno 2007, 18:00
Bydliště: blízko Pardubic :-)
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod Vl.Šulc » 17 bře 2025, 20:29

Pokud vše dobře dopadne, budou první výlisky v sobotu na Proseku. K první stavbě bychom to pak někomu dali hned, jakmile bude hotový návod a obtisky.
Uživatelský avatar
Vl.Šulc
 
Příspěvky: 11768
Registrován: 24 čer 2015, 14:42
Bydliště: Litvinov
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod ya-gabor » 18 bře 2025, 09:29

Kubouš píše:Jsem si myslel, že se tady rozjelo zajímavé téma se stavbou nějakých předsériových výlisků, které milostpán dostal na test. A ono ejhe, vrchní honič milimetrů si tady zatím akorát tak honí ... triko nad něčím, co ještě ani nikdo pořádně neměl v ruce. Toto je rozestavěno, verstehen? Sorry, znalosti sice suprové, ale už s tím začínáš být otravnější než Thud a svítiplyn dohromady. :roll:


Ahoj Kubous!

As the title is saying this is a build of a MiG-21bis in 72nd scale. There is absolutely no mention there in the title of the czech aftermarket company!
If I would want to build a Hybrid MF/bis kit then certainly I would wait for what they are planning to sell. But since I am building a real copy of a MiG-21bis in 72nd scale I have to work from other sources, use my own research of the past 40 years and do what I can to make it really look like a 21bis.

What this aftermarket company is doing another question, all I do is look at what parts they plan to make and compare them to what they look like on a REAL 1/1 scale MiG-21bis.

Jak název napovídá, jedná se o stavbu MiGu-21bis v 72. měřítku. V názvu české aftermarketové společnosti není absolutně žádná zmínka!
Pokud bych chtěl postavit Hybrid MF/bis kit, pak bych určitě počkal, co plánují prodat. Ale protože stavím skutečnou kopii MiGu-21bis v měřítku 72, musím pracovat z jiných zdrojů, použít vlastní výzkum za posledních 40 let a udělat, co můžu, aby to opravdu vypadalo jako 21bis.

Co tato aftermarketová společnost dělá, další otázka, vše, co dělám, je podívat se na to, jaké díly plánují vyrobit a porovnat je s tím, jak vypadají na SKUTEČNÉM MiGu-21bis v měřítku 1/1.


Best regards
Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 792
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod sedan1 » 18 bře 2025, 10:50

ya-gabor píše:
Kubouš píše:Jsem si myslel, že se tady rozjelo zajímavé téma se stavbou nějakých předsériových výlisků, které milostpán dostal na test. A ono ejhe, vrchní honič milimetrů si tady zatím akorát tak honí ... triko nad něčím, co ještě ani nikdo pořádně neměl v ruce. Toto je rozestavěno, verstehen? Sorry, znalosti sice suprové, ale už s tím začínáš být otravnější než Thud a svítiplyn dohromady. :roll:


Ahoj Kubous!

As the title is saying this is a build of a MiG-21bis in 72nd scale. There is absolutely no mention there in the title of the czech aftermarket company!
If I would want to build a Hybrid MF/bis kit then certainly I would wait for what they are planning to sell. But since I am building a real copy of a MiG-21bis in 72nd scale I have to work from other sources, use my own research of the past 40 years and do what I can to make it really look like a 21bis.

What this aftermarket company is doing another question, all I do is look at what parts they plan to make and compare them to what they look like on a REAL 1/1 scale MiG-21bis.

Jak název napovídá, jedná se o stavbu MiGu-21bis v 72. měřítku. V názvu české aftermarketové společnosti není absolutně žádná zmínka!
Pokud bych chtěl postavit Hybrid MF/bis kit, pak bych určitě počkal, co plánují prodat. Ale protože stavím skutečnou kopii MiGu-21bis v měřítku 72, musím pracovat z jiných zdrojů, použít vlastní výzkum za posledních 40 let a udělat, co můžu, aby to opravdu vypadalo jako 21bis.

Co tato aftermarketová společnost dělá, další otázka, vše, co dělám, je podívat se na to, jaké díly plánují vyrobit a porovnat je s tím, jak vypadají na SKUTEČNÉM MiGu-21bis v měřítku 1/1.


Best regards
Gabor


No, Gábore,
zatím tady probíhá jen kydání hnoje, žádná stavba.
A na tento způsob komunikace opravdu nejsem zvědavý. Neexistuje dokonalý model, stejně jako neexistuje dokonalý člověk. Možná bys na sobě mohl zapracovat, abys byl tak dokonalá osobnost, jako tvůj vysněný MiG-21bis. A potom se možná vrátit…
Děkuji, Honza
Honza
Uživatelský avatar
sedan1
 
Příspěvky: 922
Registrován: 08 kvě 2011, 22:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod ya-gabor » 18 bře 2025, 12:13

Ahoj Sedan 1!
Everyone is building kits their own way. So do I. There is no international standard on how a modeller should build a kit!

The problem with the MiG-21bis is that basic details of the real aircraft have to be cleared so that others can understand what is what and why it should look like it.

The build of this MiG-21bis in 72nd scale has been going on for a long time, along with other kits. I show what I want to show when I want to show it. It is absolutely not compulsory to follow what is written if someone does not like it.

Každý si staví stavebnice po svém. Já také. Neexistuje žádná mezinárodní norma, jak by měl modelář postavit stavebnici!

Problém MiGu-21bis je v tom, že základní detaily skutečného letadla musí být vyčištěny, aby ostatní pochopili, co je co a proč by to mělo vypadat.

Stavba tohoto MiGu-21bis v měřítku 72 probíhala dlouhou dobu spolu s dalšími stavebnicemi. Ukazuji to, co chci ukázat, když to chci ukázat. Není absolutně povinné řídit se tím, co je napsáno, pokud se to někomu nelíbí.


Best regards
Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 792
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-21bis in 72nd scale

Příspěvekod RomanV » 18 bře 2025, 12:26

Tak si v klidu stavěj toho svého dokonalého bise a přestaň tady prudit svými blbými kecy! Ty když si alespoň jednou týdně nekopneš do Eduardu tak se ti asi nepostaví, co? Začínáš tady srát dost lidí!
Lokaji! Ohlašte své paní že přišel Antonio Serutti.!
-"Má smutek. Nepřijímá!"
Uživatelský avatar
RomanV
 
Příspěvky: 1066
Registrován: 21 dub 2011, 21:27
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 123 • Stránka 1 z 9 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 9

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: HlavaXXII, Michael Czerny a 190 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY