Northrop F-5E Eduard FREEDOM TIGER 1/48

Tak asi po 30 letech sbírání modelů Agresorů, kdy bylo ve skříni 6 modelů F-5E/F od Monogramu a ESCI a přikoupení dalších tří od AFV došlo příchodem Eduardu konečně na stavbu. První bude taková „seznamovací,“ abych zjistil, jak to jde dohromady. K dvěma limitkám jsem si koupil pár overtreesů, nějaké samostatné pásy SEATBELTS STEEL a jednu SPACE přístrojovku, se kterou nemám dosud žádné zkušenosti. A protože mám doma i původní výlisky AFV, krabici MiG-28, kde jsou oba rámečky, kterými se liší pozdější verze se shark nosem a většími LERXy. Přo bližším ohledání jsem zjistil, že jiná je i přístrojovka a sedačka má širší záhlavník. Další odlišnosti jsou reliéfy hlavních podvozkových krytů a kryt příďáku.
Já se ale budu zabývat prvními Agresory v kamuflážích SNAKE, FROG, FLOGGER, GHOST, PUMPKIN a OLD LIZZARD. Z doplňků použiji asi jen pásy.
Model je pěkně detailní s jemným rytím a opatřen nýtováním. Předek má oddělené kryty kanonu, ale „střeva“ pod nimi nenajdete. Asi změna plánu v době vzniku. Naštěstí vnitřek dělá AIRES. Zástavbu je potřeba si ověřit, neboť pozdější agresoří jednotky létaly bez kanonu, který byl nahrazen balastem.
Co mi na modelu chybí: Mám rád „skleněná“ světla, takže vždy když to jde, nahrazuji barvu barevnými sklíčky. K tomu využívám polohovky od CMK, případně Céčka. U toho éra je světel poměrně hodně. Největší je červený antikolizní maják na kýlovce, nad ním jsou z obou stran zadní bílá polohová světla. Polohovky na křídlech jsou oválná, vystupující nad obrys potahu a jsou z obou stran. Jsou naznačena pouze v platu. Některá éra mají kolem barevných skel stříbrný kulatý rámeček, někdy jsou polohovky stíněny v některých segmentech. Další polohovky jsou na koncích pylonů. Zvláštností je, že na pravé straně jsou modré, jako u Japonců a ne v obvyklé zelené. Další dvě nesymetricky umístěná bílá světla jsou zespodu na trupu před sacáky. Poslední světlo jsem našel na obou stranách za odklopným překrytem. Vypadají jako formační světla pro let ve skupině, ale další jsem na trupu nenašel, tak nevím. Asi jediné vylepšení vidím v rámech překRYtu – jsou holátka. Chybí napravo kulatá trubka a hlavně vlevo docela tlusté potrubí asi klimatizace. To má ve výbavě kokpit od Airesu, takže ho určitě zakoupím a podle něho si udělám i pro další stavby. A spolu s ním i vnitřek kanonu, abych měl jeden model odkrytovaný.
Překryt pravda mohl být tenčí, má 1 mm, takže solidní pancíř, ale zepředu bude na rámu plech se zrcátky. Čelní štítek je stejně tlustý, ale zdá se, že nezkresluje. Před ním je v plastu i límec, ve kterém jsou ve skutečnosti ukryté trysky na odmrazování čelního skla.
Lepty jsou tu tři, přičemž LEPT 3 je pro mne překvapením /myslím, že v původní předobjednávce nebyl avizován/ - obsahuje pouze dva plíšky s dírkami do bočního klínu sacáku. Stejný díl obsahuje i LEPT 2, takže ho můžeme zužitkovat v overtreesu.
Návod je barevný a přehledný. Nechybí ani poznámka u možnosti vybrat si u krytů pomocného sání, kdy otevřené žaluzie jsou jen u motorů v chodu, což byla častá zbytečná chyba na postavených modelech. U kokpitu mohla být ještě poznámka na černou barvu dvou „kapes“ na svislých bortech kabiny. Zadní zvedací část kabiny můžeme skoro celou „oplechovat“ z přiloženého leptu. Já tam dám verzi z krabice, ikdyž ty tyčky by chtěly ztenčit /jsou v plechu/ , často jsou žlutočerné a tvoří pěkný detail.
Já se ale budu zabývat prvními Agresory v kamuflážích SNAKE, FROG, FLOGGER, GHOST, PUMPKIN a OLD LIZZARD. Z doplňků použiji asi jen pásy.
Model je pěkně detailní s jemným rytím a opatřen nýtováním. Předek má oddělené kryty kanonu, ale „střeva“ pod nimi nenajdete. Asi změna plánu v době vzniku. Naštěstí vnitřek dělá AIRES. Zástavbu je potřeba si ověřit, neboť pozdější agresoří jednotky létaly bez kanonu, který byl nahrazen balastem.
Co mi na modelu chybí: Mám rád „skleněná“ světla, takže vždy když to jde, nahrazuji barvu barevnými sklíčky. K tomu využívám polohovky od CMK, případně Céčka. U toho éra je světel poměrně hodně. Největší je červený antikolizní maják na kýlovce, nad ním jsou z obou stran zadní bílá polohová světla. Polohovky na křídlech jsou oválná, vystupující nad obrys potahu a jsou z obou stran. Jsou naznačena pouze v platu. Některá éra mají kolem barevných skel stříbrný kulatý rámeček, někdy jsou polohovky stíněny v některých segmentech. Další polohovky jsou na koncích pylonů. Zvláštností je, že na pravé straně jsou modré, jako u Japonců a ne v obvyklé zelené. Další dvě nesymetricky umístěná bílá světla jsou zespodu na trupu před sacáky. Poslední světlo jsem našel na obou stranách za odklopným překrytem. Vypadají jako formační světla pro let ve skupině, ale další jsem na trupu nenašel, tak nevím. Asi jediné vylepšení vidím v rámech překRYtu – jsou holátka. Chybí napravo kulatá trubka a hlavně vlevo docela tlusté potrubí asi klimatizace. To má ve výbavě kokpit od Airesu, takže ho určitě zakoupím a podle něho si udělám i pro další stavby. A spolu s ním i vnitřek kanonu, abych měl jeden model odkrytovaný.
Překryt pravda mohl být tenčí, má 1 mm, takže solidní pancíř, ale zepředu bude na rámu plech se zrcátky. Čelní štítek je stejně tlustý, ale zdá se, že nezkresluje. Před ním je v plastu i límec, ve kterém jsou ve skutečnosti ukryté trysky na odmrazování čelního skla.
Lepty jsou tu tři, přičemž LEPT 3 je pro mne překvapením /myslím, že v původní předobjednávce nebyl avizován/ - obsahuje pouze dva plíšky s dírkami do bočního klínu sacáku. Stejný díl obsahuje i LEPT 2, takže ho můžeme zužitkovat v overtreesu.
Návod je barevný a přehledný. Nechybí ani poznámka u možnosti vybrat si u krytů pomocného sání, kdy otevřené žaluzie jsou jen u motorů v chodu, což byla častá zbytečná chyba na postavených modelech. U kokpitu mohla být ještě poznámka na černou barvu dvou „kapes“ na svislých bortech kabiny. Zadní zvedací část kabiny můžeme skoro celou „oplechovat“ z přiloženého leptu. Já tam dám verzi z krabice, ikdyž ty tyčky by chtěly ztenčit /jsou v plechu/ , často jsou žlutočerné a tvoří pěkný detail.