Hawker Hart byl docela určitě nejvýznamnějším technickým milníkem britského leteckého průmyslu v období mezi oběma válkami. A pokud se bavíme o klasické bombardovací verzi s motorem Kestrel, je taky jedním z těch šťastnějších meziválečných letounů, které přitáhly významnější pozornost výrobců modelů. Počínaje pradědečkem Frog Penguin z roku 1936, a pokračujíc Airfixem (1957), Aeroclubem (někdy ze začátku devadesátek) a Amodelem (2012). Úmyslně neuvádím ani stavebnici AZ, která je Hart jenom podle nápisu na krabičce, a vyžaduje a priori poměrně dost řezničiny, aby člověk dosáhl kýženého výsledku, ani kopii modelu Frog Penguin od Merlinu.
Nejnovější přírůstek do rodinky vydala ukrajinská firma Arsenal Model Group (AMG) a docela nečekaně se objevil na trhu letos v létě přímo uprostřed válečné vřavy. Stavebnici jsem už krátce představil v Novinkách:
https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=1&t=95825&hilit=hawker+hart&start=13710
Co se kvality výlisků týče, celkem s jistotou se jedná o zatím na míle nejlepší model Hartu v měřítku 1:72. A co se týče úrovně zpracování detailů, jak v interiéru, tak v exteriéru, je tenhle kit mokrý sen každého detailisty. Aspoň při pohledu do krabičky. Takže uvidíme, jak si model povede při stavbě. Nechystám se použít ani jeden z markingů ze stavebnice. Místo toho budu Harta stavět coby K-2091 ve službě u 11. perutě, operující na konci třicátých let z indického Risalpuru:
Obtisky budou z klasického aršíku od Modeldecalu:
Konstruktér se držel striktně velmi kvalitních podkladů a prokázal podle mého docela neuvěřitelný smysl pro detail, když vezmu v potaz, že Hart není žádný mainstreamový typ. Takže mě trošku překvapilo, že se mi hned po otevření krabičky povedlo najít na první dobrou pár opomenutí. To první je chybějící tělo kulometu v kabině. Podle všeho se na něj tak nějak "zapomnělo", protože táhlo závěru na planžetě s plechy je – teda aspoň si to myslím (oranžová šipka). Mimochodem, nevěděl byste někdo, k čemu by mohl být dobrý ten díl označený šipkou zelenou? A jen tak mezi námi, návod je hodně generický, asi aby jej šlo s minimálními změnami v budoucnu použít pro co nejvíc krabiček Hart family. Pro pravověrné fanoušky to nebude tak velký problém, pro nezasvěcené ale instrukce můžou být místy dost zavádějící.
Zatímco chybějící kulomet v kabině je prkotina, kterou lze lehce napravit (a navíc stejně nebude skoro vidět), druhý problém je horší. Na rozdíl od stavebnice AMG v měřítku 1:48, mladší bratříček v 1:72 nabízí jenom jednu variantu centroplánu horního křídla, a to tu se dvěma palivovými nádržemi. To sice není můj problém, protože Hart, kterého chci stavět, pochází (čistě náhodou) z padesátikusové série Hart (India), která byla už ve výrobě vybavená dvěma nádržemi - viz oranžová šipka na fotografii K-2091. Většina Hartů (a to hlavně těch z výzbroje perutí přímo na ostrovech) byla ale vybavená pouze jednou křídelní palivovou nádrží, takže bude třeba obezřetně hodnotit podklady a případně křídlo modifikovat. Anebo záležitost ignorovat coby nepodstatný detail .
Hart patří naštěstí i mezi ta meziválečná letadla, která jsou dobře popsaná v literatuře. Takže jako obvykle, na závěr úvodního příspěvku vlákna, ukázka z knihovničky.
Patrik Meixner