Gauntlet v sršním hávu – 1:72 Aeroclub a spol.
Napsal: 04 črc 2022, 19:11
Gloster Gauntlet od Aeroclubu byl můj úplně první shortrun potom, co jsem před skoro 23 lety restartoval modelářskou kariéru. Objevil jsem ho tehdy, společně s Hawkerem Woodcock ze stejné stáje, v second hand rožku vlevo za dveřmi brněnské prodejny MPM. Prodavač se sice lehce podivoval, že jsem po obou tak rychle chňapnul, ale já jsem si je pyšně odnesl domů, otevřel knížku On Silver Wings, a můj osud byl zpečetěný. Nejen, že následovaly další modely od Aeroclubu a moje modelaření se nadosmrti zaseklo ve stříbrné meziválečné éře, zároveň se mi otevřel svět doplňků z bílého kovu a svět internetových (tehdy mailových) objednávek a plateb kartou. Dneska už si to skoro neumíme představit jinak, ale – věřte mi nebo ne – napoprvé to byly docela nervy.
Stejně jako jiné moje rané modely, je už Gauntlet zralý na výměnu. Původně jsem ho chtěl nahradit novějším modelem od AZ z éry, kdy ještě dělali docela normální poctivé shortruny. AZ Gauntlet ale není úplně bez vad, takže když se mi podařilo sehnat docela levný Gauntlet od Aeroclubu (protože v krabičce byly dva kusy spodního křídla, a nula kusů horního), rozhodl jsem se pro skládačku. Trup a interiér AZ, křídla a řídící plochy Aeroclub (horní křídlo kanibalizované ze starého Gauntleta), a zbytek kombinace obojího plus přebytky z dřívější stavby švédského Gladiatora od Airfixu.
Gauntlet naštěstí patří mezi nejlépe zdokumentované meziválečné stíhačky, dole výběr z literatury.
Budu ho stavět coby K7810 od 213. perutě s využitím nádherných obtisků od Model Alliance. Z mně neznámých důvodů je v profilech v literatuře, až na jednu výjimku, K7810 zobrazován s dvoulistou vrtulí a zaobleným předkem trupového značení, jeden příklad za všechny níže.
Jediná fotka, o které vím, ale ukazuje s jistotou vrtuli třílistou a předek značení rovný.
V obtiscích je to naštěstí správně, i když barvou disků kol si úplně jistý nejsem. Žlutá to podle mého nebude (příliš malý kontrast mezi diskem a pneumatikou na fotce), černá nejspíš taky ne (příliš velký kontrast mezi diskem a pneumatikou). Prozatím se kloním k modré a uvidím, jestli v mezičase někde nevypluje lepší důkaz.
No a proč je Gauntlet zrovna v sršním hávu, jste už asi mezitím zjistili sami.
Stejně jako jiné moje rané modely, je už Gauntlet zralý na výměnu. Původně jsem ho chtěl nahradit novějším modelem od AZ z éry, kdy ještě dělali docela normální poctivé shortruny. AZ Gauntlet ale není úplně bez vad, takže když se mi podařilo sehnat docela levný Gauntlet od Aeroclubu (protože v krabičce byly dva kusy spodního křídla, a nula kusů horního), rozhodl jsem se pro skládačku. Trup a interiér AZ, křídla a řídící plochy Aeroclub (horní křídlo kanibalizované ze starého Gauntleta), a zbytek kombinace obojího plus přebytky z dřívější stavby švédského Gladiatora od Airfixu.
Gauntlet naštěstí patří mezi nejlépe zdokumentované meziválečné stíhačky, dole výběr z literatury.
Budu ho stavět coby K7810 od 213. perutě s využitím nádherných obtisků od Model Alliance. Z mně neznámých důvodů je v profilech v literatuře, až na jednu výjimku, K7810 zobrazován s dvoulistou vrtulí a zaobleným předkem trupového značení, jeden příklad za všechny níže.
Jediná fotka, o které vím, ale ukazuje s jistotou vrtuli třílistou a předek značení rovný.
V obtiscích je to naštěstí správně, i když barvou disků kol si úplně jistý nejsem. Žlutá to podle mého nebude (příliš malý kontrast mezi diskem a pneumatikou na fotce), černá nejspíš taky ne (příliš velký kontrast mezi diskem a pneumatikou). Prozatím se kloním k modré a uvidím, jestli v mezičase někde nevypluje lepší důkaz.
No a proč je Gauntlet zrovna v sršním hávu, jste už asi mezitím zjistili sami.