Po dovolenkové pauze začínám pomalu se stavbou. Ki-84 bude čistě z krabičky ve vydání "Expert set", dokoupil jsem si pouze obtisky na 50.Sentai od Rising Decals. Z nich použiji jen Ki-84 a nechám si ještě jednu Ki-43-II. Zbytek nabízím za 2/3 původní ceny k odprodeji, takže pokud by měl někdo zájem, tak pište na SZ.
Stavbu Ki-84 od Arma Hobby vezmu trochu podrobněji - takže nejprve výlisky. Na spodním křídle jsou drobné propadliny, ale nic závažného.
Opraveno 500 surfem.
Stavebnice umožňuje postavit jak variantu Ko, tak i Otsu. Pro tu jsou zevnitř trupu předpřipraveny otvory pro 20mm kanony a variantně je řešen také horní díl okolo kokpitu. Nevýhodou je, že je trup ve předu spolu s krytem motoru rozsekán na menší díly. Při použitém 3D modelování výrobce by spasování nemělo činit problém, ale vyžaduje to pak velmi čistou stavbu s přesností na setiny mm a opravy případných přesahů jsou pak poměrně nepříjemné. Na sucho to sedí pěkně, ale uvidíme při stavbě...
Naposledy upravil Marcel Matuška dne 02 srp 2022, 18:11, celkově upraveno 1
A rovnou i kokpit. Tady jsem trochu bádal nad interiérovou barvou Nakajima, která je v různých zdrojích prezentována od světlé šedozelené (podobné interiorovce RAF) až po khaki. Takže jsem se s tím nakonec netrápil a namíchal jsem si svou vlastní interpretaci. Pokud bych stavěl pozdější verzi Ki-84, tak bych klidně šel i do neobarveného kokpitu, ale 50.Sentai byla na Ki-84 přezbrojena už někdy v létě 1944 a to se asi ještě vnitřky barvily.
P.S. Až na fotkách jsem zjistil, že jsem nechal v interiérovce i naznačené zadní části kulometů vedle palubovky. Kokpit už mám teď vlepený v trupu, takže pro příště...
K motoru je ve stavebnici k dispozici i lept s rozvody ke svíčkám, ale nějak se mi s tím tentokrát nechtělo drbat...
Jinak jsem pro inspiraci vycházel mimo jiné i z těchto původních fotek, takže jsem udělal šedou sedačku a odvrtal v ní díry. To byla také jediná úprava dílů ze stavebnice.
Stavební postup a pár poznámek ke spasování Ki-84. Při sestavení trupových dílů kolem kabiny a motoru jsem se neobešel bez tmelu.
Pro sestavení motorových krytů a čelního prstence jsem potřeboval trochu přihnout boční kryty, takže jsem musel zpětně vyjmout motor.
Po přihnutí bočních panelů a jemném přebroušení sedí jednotlivé díly krytu motoru pěkně. Pro jistotu jsem si ale předem odvrtal naznačení šroubů, abych si je pak neubrousil. Kabina sedí v pohodě, spáry jsem po zkušenostech s Mustangem zaléval řídkým disperzním lepidlem a následně přetřel lihem namočeným uchošťourem.
Přechody trup-křídlo: přední část a z vrchu úplně bez tmelu, zespodu jsem lehce tmelil jen přechod do zadní části trupu.
Odtoková hrana křídla je od výrobce řešena i se znázorněním přesahu klapek na spodku.
Na skutečném letadle v klidu mi ten přesah nepřijde zas tak patrný, ale možná jsem jen nenašel ty správné fotky.
Jinak tu Ki-84 od Swordu mám doma ve skříni také, ale já už ji asi nikdy nepostavím. Dost možná si totiž pro případnou další stavbu raději pořídím ještě jeden kousek od Arma Hobby v "osekaném" vydání, než se pouštět do Swordu. A to ne proto, že by to byl tak špatný model - naopak, na poměry shortrunu je to velmi slušný model. Arma Hobby modelovaná 3D technologií je ale úplně jiné stavění a čím jsem starší, tím jsem i línější...
Psal jsem již na začátku, že tato stavba bude primárně zaměřená na Ki-84. Nicméně, než se pustím do její kamufláže, tak si připravím i zamýšleného soupeře v podobě Spitfire VIII. Nejdříve tedy kokpit - z krabičky, bez úprav, navíc jen leptané pásy.
Další postup je následující - Spitfire VIII mám v surfu. Musím ale říct, že ačkoliv stavím eduardího Spitfira po druhé, tak ani tentokrát jsem si stavbu moc neužil. A to jsem si dokonce u své prvostavby zde dělal podrobné poznámky, co a jak dělat, nebo nedělat. Ani na podruhé se prostě nemůžu zbavit dojmu, že je ta stavebnice na dvaasedmdesátinu zbytečně překombinovaná, nebo jak říkají Amíci "over-engineered". No abych jen neplísnil zde "nedotknutelného" výrobce, pokud se člověk prokouše poněkud krkolomnější stavbou, tak výsledek pak stojí za to. A je pravda, že lepší model z hlediska kvality zpracování a řešení detailů na trhu stejně není...takže asi tak.