Zdar kolegovia. Rozhodol som sa založiť vlákno o Tomcatovi od AMK. O tomto čínskom prehypovanom Epic-Faile sa už toho popísalo dosť, riešili sa rôzne tvarové nepresnosti sprevádzané (možno miestami až zbytočne) intenzívnymi emóciami. Pravda je taká, že keď sa mi to dostalo v októbri 2019 do rúk a videl som to na vlastné oči, + som prečítal rôzne diskusie, tak som to šmaril do police a ani som nepredpokladal, že sa do toho niekedy pustím. Po čase sa to vo mne tak nejak uležalo, a povedal som si, že to najhoršie , čo tomu modelu môžem spraviť je, že ho postavím.... No...Aspoň sa o to pokúsim. Stavbu som začal už pred nejakou dobou, dosť času som strávil aj pri rôznych podzostavách a čakal som, nech sa mi nahromadí nejaký fotomateriál, nech to tu nezíva prázdnotou. Pozorne som sledoval recenznú stavbu Tomáša Peleja a dual Láďu72, ako aj iné stavby na internete, tak som +/- vedel čo ma čaká. Bude to čistá krabička (možno tu a tam nalepím nejaký kábel alebo kus plastovej doštičky),v pozícii "ready to launch"(vyhodené klapky a sloty, zavretá kabína, dvaja vajčaci v kokpite a spustený predný podvozok). Takto mi pripadá Tomcat najviac "sexi" a najdominantnejšie. Za fotky sa dopredu ospravedlňujem, nebude to žiadna sláva, fotím len mobilom a trochu ladím na kompe. Tak poďme na to.
Přílohy
Naposledy upravil SamFrench dne 15 říj 2023, 02:14, celkově upraveno 1
Stavbu som začal kokpitom, detaily sú celkom pekné. Nakoľko bude kabína zavretá, tak som sa tomu nejak výraznejšie nevenoval. Nastriekal som to Gunzáckou cečkovou FS 36231, bočné panely som vymaľoval a sem tam použil dekály zo ztavebnice, ktore sú síce pekným doplnkom ale príde mi, že majú tak nejak slabé rozlíšenie. Pridal som nejaké dekály zo setu Airscale a dopasoval niečo z iných stavebníc, nasledoval ľahký drybrush a trošičku napustil panellinerom od Tamiye aby sa nepovedalo. Ako som spomínal, kabína bude dolu a ak tam bude náhodou vidno tak som nechcel aby kokpit vyzeral ako chliev na družstve v Nechválovej Polianke. Pri kompletácii vane kokpitu sa vyskytol menší problém s pasovaním zadných bočných "stien". Trebalo upraviť ich cekovú dlžku a potom to tak nejak sadlo... Kokpit sa vsúva odzadu do prednej časti trupu, ktorá je vylisovana z jedného kusu, a aby to tam vošlo "jako do maminky", tak som boky trochu obrúsil. Jedíný hardwér ktorý som doplnil je tiahlo na vysúvanie podvozku.
Podvozková šachta: naozaj veľmi pekné detaily, fakt kalap dolu... Asi by sa to ešte dalo vytuningovať ale na súťaž to isto ťahať nebudem a do vitríny je to viac než postačujúce. Strieknuté na bielo, vymaľované podľa fotiek, pridaných pár popisiek a nejaký dekál, zašpinené olejovkami a zalakované. ŽÁVES.
Vďaka páni. Šachtu podvozku, kokpit, a šachtu tankovania za letu som skompletoval a vsunul do trupu, všetko sadlo bez najmenších problémov, čiže túto časť som nezdokumentoval. Pustil som sa do nasávania vzduchu k motorom. Zámerne som si túto časť skomplikoval, chcel som sa pokúsiť o povestný "seamless" (vstupy vzduchu bez viditeľných spojov). Poskladanie sacích kanálov na sucho mi ukázalo , že surový stav ma od toho veľmi ďaleko. To si vyžiadalo nenáročné drobné úpravy súčiastok a po chu... veľmi veľa tmelenia a brúsenia. Celé mi to zabralo asi 3 týždne. Miestami mi z toho už preskakovalo. Dôkazom toho bolo, že počas prestávky kedy mi schol kontrolný surf som prilepil čumák (ktorý sadol bez najmenších problémov) a po pár dňoch som zistil, že ja cocot som zabudol do trupu vlepiť ústie kanónu . Proste dement. Doteraz som nenašiel chuť odlomiť radom a dať to do poriadku ale nevyhnem sa tomu. Ale poďme k tým sacákom. Prvé 2 stupne kompresoru sa nelepia na vnútornú štruktúru sacieho kanálu ale sú myslené ako súčasť motora . To je fajn ak sa niekto rozhodne vybrať motor a použiť ho do nejakej servisnej diorámy. Problém je v tom, že tam potom vznikne nepatrný ale (pre mňa) rušivý spoj. Tak bolo trochu estetickej chirurgie. Tu by som poznamenal, že AMK je jediný producent Tomcata v 1:48, ktorý má na prvom stupni kompresoru F110-GE-400 správny počet lopatiek (17). To len tak mimochodom... Viac naznačia fotky.
Přílohy
V prvom rade trebalo zatmeliť stopy po vyhadzovačoch a obrúsiť všetky prasačiny, ktoré borci z číny "pridali" do súčiastok.
tmelím. brúsim. tmelím. brúsim. tmelím. brúsim...
...ešte stále tmelím a brúsim... tie spoje boli fakt na h0vn0...
teraz trochu režem
dorezal som a kochám sa tou nádherou
asi 15 sekúnd som lepil a znovu tmelím a brúsim...
Pokračoval som vlepením časti hlavného podvozku, ktorá susedí so sacím kanálom resp. je súčasťou jeho steny. Nepáčilo sa mi ako to tam ani po viacnásobnom pribrusovaní a ladní sedí , tak som tomu pomohol svorkami. Predtým som zistil, že mi tam ten diel šachty hlavného podvozku robí neplechu (ďalší spoj) a preto som ho celý stenčil a na sacák v patričnom mieste prilepil kus tenkej doštičky aby som ten sajgon prekryl. Následne som to celé viackrát tmelil a brúsil aby som z toho spravil celistvý kus. Pravdupovediac som to neurobil veľmi dobre, pretože bol spoj príliš slabý a niekoľko krát mi pri pasovaní na sucho praskol, vrátane situácie kedy to už bolo nafarbené a v podstate som to šiel nalepiť. Vlastnou blbosťou som si pridal roboty (nie posledný krát, ale o tom neskôr). Nevadí. Až raz budem Tomcata od AMK znovu lepiť (tj. nikdy ), urobím to inak. Nakoniec som to nejako dokopal do rozumného stavu (to je taký, kedy ma pri pohľade voľným okom do šachiet nenapínalo...). Inak celé tie šachty aj napriek brúsenie dosadacích plôch 80tkou šmirgľom pasovali k trupu na prd a tmeleniu po ich takmer celej dĺžke som sa aj tak nevyhol.Nejaké foto pre predstavu ako to celé dopadlo.
Přílohy
brute force
...
ako je vidieť , dosť som brúsil dosadacie plochy sacích kanálov kvôli lepšiemu lícovaniu po nalepení. nepomohlo :-/ . čierny fľak je kúsok čiernej plastovej doštičky. V tomto mieste bola pri suchom pasovaní malá štrbinka tak som tam doplnil kus materiálu aby som sa vyhol tmeleniu. aký som bol naivný...
a tu je výsledok celej tej pakárne. pohľad do sacieho otvoru .keď tak na to s odstupom času pozerám, neviem či to stálo za to. ale aspoň mám kľud na duši.
Nooo, tak to je jasnačka!!!!!Tam to nejde )) Držím palce a ať se daří. Stavěl sem Academku a vstupy vzduchu - děsné díky členění a hlavně nepřesnostem tvarů.
Klub plastikových modelářů Uherské Hradiště Rozpracováno, 1/48: X-15 Special Hobby, F-80A HB, F6F-3 Eduard, P-47M Tamiya
Nasledovalo nalepenie prvých dvoch stupňov kompresoru do upravených sacích kanálov. Po vložení kompresoru do otvoru som zistil, že je trošilinku menší ako otvor v upravenom diely. Asi som nepatrne zmenil priemer otvoru opakovaným brúsením a tmelením a presvitalo mi tamaď svetlo. Tak som pomocou šupléry a Shadow Hobby Thinnerline Circle Cutteru (parádna vecička, len trochu drahá) , vyrezal z čiernej plastikovej doštičky záslepku zodpovedajúceho priemeru, nalepil zozadu na kompresor a celý komplet vlepil do zadnej strany sacieho kanálu. Pokračoval som zostavou rámp , ktoré regulújú rýchlosť prúdenia vzduchu ku kompresoru. Nafarbil som ich, trochu zadžubal s olejovkami a nalepil na príslušné miesto. Tu som si uvedomil, že pri tejto stavebnici je naozaj dôležité (až kritické) dôkladne začisťovať každú jednu súčiastku, pretože otrepy/deliace roviny sa občas tvária akože tam majú byť. Celé to pasuje neuveriteľne natesno, čo vôbec nie je dobré pretože akákoľvek (aj naozaj miniatúrna) odchýlka môže výrazne skomplikovať ďalší krok pri stavbe. Niekto by si povedal, že to je vlastne super, že všetko dokonale sedí ale v skutočnosti takáto nulová tolerancia skôr lezie na nervy. Aspoň mne, takže to skôr berte ako moju subjektívnu výtku, nie chybu modelu.
V ére videí na youtuboch vidím ako niektorí autori určité kroky pri stavbe “spatlajú”, “ošulia” ale nakoniec je z toho krásny model. Odvtedy už zvažujem, čo bude vo výsledku vidieť a čo nie. Tohoto diabla skrytého v slovách “urobil som to pre kľud v duši” tak odháňam od pracovného stola a radšej treba ušetrit čas pre rodinku, sex, šport, kamošov a áno, aj na ďalších 400 nepostavených škatúľ ! (nehodiace sa škrtnite). Dobrou ukážkou je postup kolegu Kansasa ( Kansas je mimochodom vynikajúca art rocková kapela z rovnomenného mesta).
Dovolím si poznámku, neprežívaj to tak s tými šachtami. sú naspodu a nebude z nich veľa vidieť )))
To Raymond: Rozumiem, čo máš na mysli. Akurát v tomto prípade bude toho spredu vidno pomerne dosť. Alternatívne usporiadanie rámp v Kansasovom príspevku je vhodné pre stroj s vypnutými motormi a nie pre stroj pripravený na štart na parnom katapulte (aspoň v tom žijem celý čas, možno sa nájde niekto kto ma vyvedie z omylu). Ja som jeden z tých staromódnych, som rád ak si po nejakom úkone (je úplne jedno či pracovnom, modelárskom alebo alkoholickom) môžem povedať, že som odviedol 100 percentný výkon, hoci nie zo 100 percentným výsledkom, ale viem , že som nič neodflákol a keď to nie je úplne perfektné - nevadí, ďalšia skúsenosť, nabudúce sa podarí lepšie. Ja tento koníček beriem ako relax na prečistenie mysle ale zároveň ako tréning trpezlivosti a nervov, čo mi pomáha aj v bežnom každodennom živote. Na druhú stranu, ak je niečo, o čom už dopredu viem , že výsledok nebude ani z polovice zodpovedať vynaloženému úsiliu, tak na to samozrejme dlabem (uvidíš v nasledujúcih príspevkoch ).
Pokračujem kompletáciou motorovej časti. Tak ako som AMK pochválil za prednú podvozkovú šachtu a v podstate aj kokpit, tak tu si zaslúžia chlapci mandarínsky vstýčený prostredník a poriadny kopanec do rozkroku kanadami s oceľovou špičkou. Takýto hnus som už dávno nevidel. Nie len že je to medzi rebrovaním zaje.ane nejakým bordelom , ktorý asi vznikol pri lisovaní a ťažko sa to odtiaľ odstraňuje ale hrana polovíc tunelov na odvod spalín je zaoblená a tým pádom pri spojení oboch polovíc vznikne rygol jak hovado.... Pamätám sa že niekto v niektorej diskusii tu na MF hovoril niečo o "Lisařské špičce od AMK". Bol by som zvedavý, ako by sa vyjadril k tomuto. Neviem si veľmi dobre predstaviť ako by som mal toto opraviť. Tmeliť a brúsiť medzi rebrovaním v takomto úzkom priestore: ta dzéééé !!! Tak som to nastriekal, zasvinil, zlepil a zabudol na to. A to až tak, že som to nevyfotil v zlepenom stave. Až budem najbližšie u seba na dielni tak ten kentus vyfotím ...
Přílohy
WTF ??? Top stavebnica z číny... Asi by potrebovali školenie od chlapcov z Tamiye...