Ty, Ludvíku... To mi řekni, z jakého roku je ta "hořčice"? U nás se dá sehnat jen v plastovém kelímku, nebo v plastové lahvi. Fascinuje mě, že existuje něco, co se dá sníst, a potom se to dá ještě použít na něco užitečného. Třeba stavbu modelu. U plastového kelímku to tolik nepřekvapí, jako u tuby z plechu.
Mám doma několik plechových tub, jejichž obsah rozhodně není k jídlu. Např.: Chemopren, Kanagom, Super Glue (vteřiňák) a framikoinová mast. Po vypotřebování obsahu jsou tuby zcela k ničemu.
Osobně bych academku neřezal ,pokud bych z ní třeba nechtěl dělat nějakého dvouplošníka, připadala mi v vždy v pohodě a miga to taky připomínalo, ale na druhé straně chápu ty výlisky od Edu co zbyli, co stím že , a protože jsem taky příznivec sadomaso ,tak držím pěsti a budu čumet
Pro Radka (Dr.zvied): Z kterého roku je ta tuba od hořčice nevím, podle nápisu na tubě to byla speciální grilovací hořčice a není to zase tak staré cirka rok až dva. Sice už jsem z plechu odstřihl proužky na opravu boulí, ale ještě stále je poznat, jaký obsah tuba skrývala :
Tuby od lepidel jsou použitelné taky, ale musí se prvně očistit od zbytků lepidla a to může být pracné, to bych bral jen v případě nouze o materiál. Tuba od framikoinu je podle mě použitelná, jen je malá, takže plechu bude méně. Ale pokud se chceš držet toho, že si nejdříve pochutnáš a pak využiješ materiál na stavbu, mohu doporučit tubu s lososovou pastou nebo s kondenzovaným mlékem. Záleží na tom, co ti víc chutná
pro Pepsini: Je to přesně tak, jak píšeš. Ta Academka není zas tak špatná, když si člověk uvědomí že už je přes 20 let stará. V době svého vzniku byla skvělá. Dnes už je však k dispozici daleko lepší stavebnice od Eduardu. Nemít doma tu Academku s množstvím dalších doplňků a přebytečných dílů ze Stříbrných šípů, stavěl bych Eduarda. Ale takhle mě přišlo zajímavé postavit to z té Academky a zkusit opravit ty nejviditelnější tvarové chyby. Chápu, že pro mnohé je to nepochopitelné, ale jak už psal, mě tyhle předělávky baví. Nic víc za tím není.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Práce na Pé eFku zvolnily, ale pokračují. Po sjednocení povrchu trupu a křídel surfem, jsem provedl drobné opravy, kterých bylo méně, než jsem čekal. Po závěrečném přebroušení trupu i křídel jemnějším brusným papírem (č.1000) jsem začal postupně obnovovat rytí, poškozené předchozím tmelením a broušením. Je toho celkem dost a protože u přerývání dlouho nevydržím, tak dělám systémem každý den kousek.
Na focení to moc není, tak fotky sem dám, až budu mít narytý celý model. Což by podle stávajícího postupu mohlo být na konci týdne.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Po delší pauze jsem se zase vrátil ke stavbě. Po dokončeném přerytí povrchu trupu a křídel jsem se konečně dostal k přilepení křídel a výškovek k trupu.
Křídla k trupu sedla téměř dokonale, ale jen do doby, kdy jsem je mírně sklopil, abych dodržel jejich záprné vzepětí. Spoj výškovky s trupem jsem zpevnil čepem z tvrdého drátu, protože výškovky jsou lepeny na rezin.
Abych dodržel záporné vzepětí křídel a nemusel hlídat během schnutí lepidla geometrii, vyrobil jsem si pro přilepení křídel k trupu jednoduchý kartonový přípravek.
Po proschnutí lepených spojů přijde na řadu jejich vytmelení.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Po zaschnutí spojů u přilepených křídel a výškovek vznikly hlavně na horní straně spoje křídla s trupem viditelné mezery. Ty jsem nejdříve vyplnil nitěmi vytaženými z rámečků a po zaschnutí lepidla společně se spoji na dolní straně křídla vytmelil a přebrousil.
Po opravě spojů jsem celý model pro sjednocení povrchu přestříkal surfem.
Jako vždy, surf odalil na některých místech drobné nedostatky. Takže teď budu pracovat na jejich odstranění.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
To je hrozné, jak ten čas letí. Na chvilku jsem stavbu MiGa přerušil, abych si postavil dvě Avie a půl roku je pryč. No, co naplat. Avie jsou hotové, tak zase mohu pokračovat na MiGovi.
Aby ten návrat nebyl moc prudký, pro začátek jsem oprášil model a moje povědomí o stavu jeho rozestavěnosti. Pak jsem do kabiny vlepil připravenou sedačku a kabinu uzavřel přilepením překrytu. Ten jsem následně vymaskoval. Fotky přidám příště, až toho bude hotového více.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Využil jsem dnešní odpoledne a trochu pokročil ve stavbě. Na spodní část přídě jsem přilepil pár plechových doplňků - krytku kruhové antény za přední podvozkovou nohou, plechový kryt před přední podvozkovou šachtou a před ten kryt patku tříprsté antény. Stejnou patku jsem přilepil i na vrchol svislé ocasní plochy a do křídel jsem vlepil vysunuté přistávací klapky.
Po přilepení pelchů a přistávacích klapek jsem si namíchal barvu - stříbrnou s přídavkem šedé - a celý model s ní přesříkal. Nejdříve jsem nastříkal horní a boční plochy letadla ...
... a po zaschnutí barvy jsem dostříkal i spodní plochy.
Mezitím, co schnula barva na horních plochách, jsem si připravil brzdící štíty. Zadní štít je ze stavebnice od Eduarda, přední dva šíty jsou z plechové planžety s doplňky pro MiG-21 od stejného výrobce. Štíty jsem stříknul z venkovní strany na stříbrno ...
... a z vnitřní strany zelenošedou barvou. A tím jsem pro dnešek skončil.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Myslím si, že z nejhoršího už jsem venku. Řezničinu už mám za sebou, teď už to bude jen "obyčejná" kitařina. Po sjednocení povrchu a nástřiku stříbrnou už není pochyb ... opravdu to vypadá jako Pé Efka.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Do přídě jsem vlepil kužel a na příď přilepil kroužek vstupního otvoru vzduchu.
Na zádi jsem nastříkal poslední prstence, konečné provedení ještě mírně doladím.
I výstupní trysku ještě čekají drobné barevné korekce.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Z anonymního MiGu-21PF se stává konkrétní stroj. Pé Efky patřily mezi nejfádněji zbarvené stroje. V době kdy létaly, byla jakákoliv grafická tvořivost důsledně potlačována. A pokud se spřece jen nějaká malůvka na některém stroji objevila, neměla dlouhého trvání. Jednou z mála vyjímek bylo označení strojů jednotlivých letek v Českých budějovicích. Mě však zaujal stroj č. 1212, který létal v roce 1988 v Bechyni. Při generální opravě byl přestříkán hliníkovým lakem a jeho vrch tak získal jednotný vzhled bez rozdílnosti odstínů jednotlivých panelů jak tomu je u celokovových strojů, které byly lakovány "jen" průhleným lakem. Trupová čísla bechyňké Pé Efky byla vystínována, na pravé straně přídě byl namalovám znak města Bechyně a svislou ocasní plochu zdobily pruhy v oranžovo červené barvě.
Když jsem měl jasno ve zbarvení, začal jsem na model nanášet obtisky. Díky provozním popiskám bylo těch obtisků požehnaně.
Než mě začnate upozorňovat na to, že mám na spodních plochách výsostné znaky špatně orientované, chcěl bych vám říci, že o tom vím a že je to v tomto případě SRPÁVNĚ! Právě tato "chyba" mě na tomto stroji zaujala. Dnes už asi nikdo nezjistí, jestli to byl záměr nebo omyl, ale při generální opravě mu mechanici na spodní plochy nastříkali státní znaky modrou výsečí dozadu. Jak dlouho tyto obrácené znaky na Pé Efce 1212 vydržely nevím. Ale jejich podoba je je fotograficky zdokumentována.
Lepení obtisků s popiskami bylo zdlouhavé, ale je to jedna z mála věcí, které oživí jinak fádní šedostříbrný povrch.
Naštěstí už mám všechny popisky nalepené. Po drobných korekcích (např. obtisky s proužky na směrovce byly krátké, kousek jich budu muset domalovat), mohu model přestříknout lakem.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Natřel jsem vnitřní prostory podvozkových šachet a brzdících štítů.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily