Stránka 1 z 14

Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 03 lis 2020, 17:41
od hans dlouhán
Servus kolegové,

založím si zde téma, které bych chtěl věnovat prototypům, zkušebním a testovacím strojům Luftwaffe. K vidění nebudou žádné řadové kousky ošlehané válečnou vřavou,
ale mašiny, na kterých se zkoušely různé zbraňové systémy nebo vybavení, zkrátka netypické nesériové exempláře. Postupem času se tak na scéně objeví například
Focke-Wulfy 190, Messerschmitty 109 či 262. Kvůli přehlednosti budu stavět vždy jen jeden model. Odkazy na začátky staveb a galerie budu postupně vkládat do tohoto
prvního příspěvku, a vytvořím tím vlastně takový rozcestník, aby se daly informace rychle dohledat. Chtěl bych totiž po vzoru kolegy Marcela Matušky,
jehož práce se mi moc líbí, uvádět ke stavěným strojům i zajímavé informace. Těch nebude samozřejmě tolik, jako v jeho případě, ale budu se fakt snažit...
A taky si trochu naivně myslím, že to bude někoho zajímat. :)
Pokud bude mít kdokoliv z vás k předlohám modelů nějaké připomínky, doplňující informace nebo jiné/nové fotky, velmi je uvítám. Doufám, že se vám vlákno bude líbit
a teď už vzhůru do bádání a krájení plastu...

Blohm und Voss BV 246 "Hagelkorn" (kroupa/krupobití)

V průběhu roku 1943 vyvíjela společnost Blohm und Voss z Hamburgu bezmotorovou kluzákovou pumu označovanou jako BV 226. V prosinci 1943 se označení změnilo na konečné
BV 246. Jejím konstruktérem byl Dr. Richard Vogt. Zbraň byla plánována v několika variantách, pro plnění různých úkolů. Jednoduchý trup doutníkového tvaru o délce
3,5 m s křížovými ocasními plochami měl přimontováno velmi štíhlé křídlo s rozpětím 6,4 m. Celková hmotnost byla 730 kg a hmotnost nálože 435 kg. Jádro bomby
bylo ocelovo-hliníkové s tenkou vrstvou betonu. Napružené křídlo při vypuštění bezpečně vzdálilo pumu od letounu/nosiče. Teoreticky mohla puma shozená z výšky
10 000 metrů doklouzat do cíle vzdáleného až 200 km. Tím se mělo zabránit sestřelení mateřského stroje protiletadlovou palbou ze země.

Zkoušeno bylo několik typů navádění, mimo jiné i pomocí FuG 103, všechna však britové dokázali účinně rušit. Mezi 3. 7. 1943 a 5. 7. 1944 bylo otestováno 119 bomb.
Např. pro zkoušky naváděcího vybavení firem Askania, VDO a LGW (36 kusů) nebo stanovení lepšího úhlu skluzu (61 kusů) apod. Jako nosiče byly použity hlavně He 111
a Ju 88, avšak pumu unesl a testoval i Fw 190.

Počátkem léta 1944 byly do Erprobungsstelle Karlshagen (dříve Peneműnde-West) dodány minimálně čtyři Fw 190 k provádění zkoušek vypouštění a řízení BV 246.
17. července 1944 bylo 29 bomb při náletu na Karlshagen zničeno, ty byly ale doplněny z existujících zásob. Testy probíhaly průběžně až do začátku roku 1945.
Mimo jiné se testovaly různé typy gyroskopů nebo navádění. Třeba televizní nebo pomocí ultra krátkých vln, které vyvinul Dr. Ing. Kleinwachter.

Mezi Focke-Wulfy byl stroj verze A-4 s W.Nr. 5596 a Stammkennzeichen VL+FC. Takto to alespoň uvádí třetí díl knihy vydavatelství Classic Publications na straně
854 a 855. Ovšem ve druhém díle v tabulkách výrobních čísel na straně 662 je to jinak. Mašina správně zapadá do výrobního bloku 5580 - 5600 (VL+EA - VL+EU)
továrny Arado ve Wareneműnde a tyto údaje jsou ověřené (převzaty z originálních dokumentů Luftwaffe). Výrobní čísla a SKZ jsem si hodil do jednoduché tabulky
a vyšlo mi tovární označení jako VL+EQ, což je vidět i na fotografii. "E" lze rozeznat celkem slušně, ale "Q" bohužel trochu zaniká. Pro udávané VL+FC bylo přiděleno
W.Nr. 5608. Autoři navíc ještě víc mlží. U popisu fotek a v textu je VL+FC, ale na barevném bokorysu VL+FG. Obojí je bohužel špatně a Stammkennzeichen bylo VL+EQ.
Kdyby měl někdo náhodou chuť a čas si s fotkou trochu pohrát, aby se dalo víc vyčíst, rád přijmu. V knize je fotka samozřejmě kvalitnější, můj skener je pro srandu
králíkům... Bob a Bobek prominou... A aby to mělo grády, tak výkresy od R. Vavřiny označují letoun jako A-5/U15 VL+FG s W.Nr. 151282...

Projekt 01: Focke-Wulf 190A-4, W.Nr. 5596, VL+EQ s kluzákovou pumou Hagelkorn
Stavba: zde
Galerie: viewtopic.php?f=6&t=138078#p2390939

Projekt 02: Me 262S-10 VI+AO, W.Nr. 130015 se zařízením "BALDRIAN"
Stavba: viewtopic.php?f=57&t=136730&p=2422733#p2422733
Galerie:

VL+EA - VL+FG.png

2020-10-26_174405.jpg



Vařit budu z následujících ingrediencí:

Stavebnice:
Eduard 8212X (Overtrees)

Doplňky:
Eduard FE 944 (lepty Weekend)
Eduard EX 587 (masky TFace)
S.B.S. 48019 (pilotní sedačka)

Hagelkorn bude upravena z doublekitu MPM German missiles Set No.2 (C48004). Masky Stammkennzeichen VL+EQ dodal Ondra a jeho Omask na zakázku. Vřelý dík.
Na začátek nezbytná trocha mikropoezie.

Tahle puma klouzavá,
co mi visí pod břichem,
jestli není rezavá,
odpoutá se s úspěchem...


Protože eduardí kit je v podstatě Lego, začnu Hagelkornem. Ten bude vyžadovat spoustu úprav a navíc mě čeká měření uchycení pumy k letounu a to by na sestaveném
Focke-Wulfu šlo blbě.

fw190A-4 VL+EQ,wnr. 5596 mit Hagelkorn   001.jpg
Stavebnice má jen pár short-runových dílů. Závěsník ze dvou polovin šel hned do koše a ostatní budu upravovat.
fw190A-4 VL+EQ,wnr. 5596 mit Hagelkorn   002.jpg
Začal jsem křídlem, který profilem připomíná spíš nosný prvek Eiffelovy věže, než profil štíhlého křídla.
fw190A-4 VL+EQ,wnr. 5596 mit Hagelkorn   003.jpg
Tělo pumy je jediná část modelu, která má usazovací kolíčky, jinak se vše ostatní lepí natupo. Provrtáno skrz a vsazen "nosník" v podobě mosazné kulatiny 1 mm v průměru. Zalepeno Extra Thinem a pevně sevřeno ve svěráku, aby materiál vyhřezl a vyplnil tak nesrovnalosti.
fw190A-4 VL+EQ,wnr. 5596 mit Hagelkorn   004.jpg
Po zaschnutí jsem nasunul poloviny křídla a všechno prolil dvousložkovým epoxidem HpH. Trochu mi zbylo, tak jsem vzal i spoj polovin trupu.
fw190A-4 VL+EQ,wnr. 5596 mit Hagelkorn   005.jpg
Druhej den jsem to nahrubo vybrousil a přesunul se k VOP.
fw190A-4 VL+EQ,wnr. 5596 mit Hagelkorn   006.jpg
Tam jsem kvůli pevnosti taky vytvořil čep a hlavně podložku, aby VOP byla v rovině letu a ne zalomená vzad.
fw190A-4 VL+EQ,wnr. 5596 mit Hagelkorn   007.jpg
Už se mi nechtělo míchat znova epoxid, tak jsem to prolil hustým vteřinovým gelem a zastříknul aktivátorem.

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 03 lis 2020, 19:24
od Jester
Hansi, super téma. Budu chodit rád nakukovat, sosat informace a těšit se z postupu.

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 03 lis 2020, 19:42
od Lubomír Kerék
tiež sa Hansi pridám k nakukavačom , držím palce ... (:)

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 04 lis 2020, 09:34
od Skřivan
No super. Konečně téma kam se můžu i připojit s nějakou tou studiovkou :D :D

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 04 lis 2020, 20:21
od Mirek Franc
zajímavé téma Hansi, určitě budu sledovat. Nedávno jsem viděl dokument na youtube o Německých letadlech. Asi znáš: Nacistická letadla, přísně tajné cca 12 dílů (https://www.youtube.com/watch?v=9ZFFSfNTkRY&t=2s). Tam mě zaujal hned v prvním Me P.1101, prý z něj vycházeli při konstrukci X-5. Ať se dílo daří.

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 04 lis 2020, 20:27
od hans dlouhán
Děkuju, Mirku. Neznám, ale postupně si to přehraju...

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 04 lis 2020, 20:29
od Mirek Franc
nemáš zač. Já si to pouštím k lepení, když nemám puštěný rádio zrovna.

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 04 lis 2020, 21:35
od Jarek S.
Taky si tu odložím, i když 48 měřítko opouštím. Docela by mě zajímalo, jestli F-8 od Revellu ve 72 má nějaký reálný základ.

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 04 lis 2020, 22:29
od ceti
Jee, tu sadu od MPM/Condor mam, v 1:72. Hansi, samozrejme, ze me tema velice zajima, jen tak dal, at si zase trochu poskladam puzzle vedomosti..za trochu poezie ktera nikoho nezabije - Daumen hoch!
*Was macht eine Bombe im Bordell? "Puff!" ..hahaha...

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 05 lis 2020, 08:24
od Rimmer
1/72 bych jako zaklad FW190A-8 spis pouzil Edu nez Revell. Pro BV246 je to asi jedno, Revell i Condor maji hodne zjednodusene zadni ovl.plochy a zespod trupu nejaky bazmek, ale ten na fotce neni (jina varianta navadeni?).
Pekny fotky na A-8 s BV246 jsou tady: viewtopic.php?f=52&t=91020&start=975
Tahle A-8 sice nema vnejsi kanony MG151, ale spodni dekly ma pro tyto kanony zachovany (ne rovny dekly jako na F-kach), staci jeste dolnit par detailu k navadeni.

Edit: jeste Hawa vydala limitku FW190A-8 w/BV246 (01984) https://www.super-hobby.cz/products/FOC ... 38962.html

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 05 lis 2020, 12:36
od Jiří Mikeš
Honzíku, v první chvíli jsem myslel, že už jsi se z těch stodevítek pomátl a začal jsi stavět drony. :grin:

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 05 lis 2020, 16:59
od hans dlouhán
Hansi a Lubo, díky za sledování a podporu... ta se hodí vždycky...
Dane, už jsme si to s tím Tvým STUDIEM několikrát vysvětlili, ale jsem nucen zvolit agresivnější a vulgárnější interpretaci: "Ty nehodný hochu!" :)
Jarku, to nemám nejmenší tuchy, co je Revell 1/72 zač... na to Ti snad někdo fundovanější (Rimmer) odpoví.
Ceti, díky.
Rimmere, díky. Ty fotky mám samozřejmě v kompu a navíc jsem dostal od kolegy parádní fotky na Hagelkorn z muzea...
Jirko, zbláznil, pravdu díš... :lol:

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 05 lis 2020, 18:02
od Rimmer
Ty fotky jsem dal jen kvuly dotazum na Revell A-8/F-8, pac si jeste pamatuji nasi debatu ohledne tech fotek cca pred rokem, je mi jasne ze je znas.

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 05 lis 2020, 18:09
od Skřivan
Nemůžeš být furt tak uzkoprsí, je potřeba se nad některé věci povznést =;
A příště napiš: Jdi mi s tím Studiem k šípku :lol:

Re: Luftwaffe ve vývoji - 1/48

PříspěvekNapsal: 05 lis 2020, 18:20
od onysx
Dry za spam ale musel jsem.
Dane svého času bavila tahle hláška :"heej di do prdele s tím video!" :lol: :lol: Ale nikde nic o studiu :grin: Tudíž buď v klidu a nenech se svými pokusy Hansem odradit. :wink: :)

Hansi těším se na výsledek celého tohoto tématu. Sám mám v merku taky pár těchto spešl strojů. Ty víš o čem mluvím a ostatní poznají při výrobě v Brémách. :wink: