Já jsem se stavbou Lagg-3 taky trochu pokročil. Dnes odpoledne, tak ta jako každou neděli, budeme s Tomášem v našem modelářském kutlochu , povzbuzeni kafíčkem, štrůdlíkem a božskými Pipnk floid modelařit. Večer to nafotíme a dám to na net. Myslím, že bude zajímavé, obě stavebnice v průběhu stavby a po dokončení srovnávat. Slíbené dekály na tohoto krasavce ti v pátek přivezu do Prostějova.
Přikládám pár fotek z dosavadního průběhu stavby. Stavebnice Lagg-3 od firmy TOKO je tvarově i rozměrově perfektní. Je třeba si ale dát pozor na některé její záludnosti, které pramení z toho, že stavebnice nabízí možnost stavby prakticky všech verzí letounu Lagg - 3 od 1. až po 66. výrobní sérii. Stavebnice tudíž logicky obsahuje řadu alternativních dílců od spodních a horních krytů motorů, až po křídla, výškovky,směrovky, výfuky a vrtulové kužele . Z toho vyplývá to, že některé díly je nutno nejprve dolícovat na sucho a teprve až pak lepit. Tím se vyhneme nejenom nadměrnému tmelení a broušení , ale především zničení velmi jemně provedené paneláže modelu. Já jsem měl problémy hlavně při dopasovávání jak horního, tak i spodního krytu motoru. Horní kryt jsem musel snížit cca o 0,3 mm, ale pak jej bylo nutno zase o něco zúžit. Ale i tak jsem se nevyhnul dotmelení krytu motoru před pevným přkrytem kabiny. Oříškem je rovněž spoj obou polovin trupu v odtokové šachtě od vodního chladiče motoru v trupu a umístění chladiče motoru do trupu. Malá vychytávka - chladič jsem umístil na kryt chladiče a ten vlepil do trupu teprve až po komletaci křídla a trupu.
Laďa Hladík
Přílohy
vychytávka umístění chladiče motoru na spodním krytu chladiče
Se stavbou jsem od minulponěkud pokročil. Při dolícování směrovky s rohovým vyvážením, které měli letouny Lagg - 3 od 35. série, musíte ale nejprve zúžit vrchní část kýlovky. Jinak jsem se nevyhnul opakovanému tmelení a broušení - viz. přiložená fotodokumentace. Po opakovaném nástřiku surfem to ale už vypadá hodně dobře.
Roman Pavlů,KPM Brněnec, koordinátor pro oblast východ
"Čas je pouze relativní pojem. Důležitý je zda chceš ležet nebo modelařit!" Rozpracováno:2x Fw-190A-4, Ju-88A-4,H.Hurricane mk.IID,G.Meteor mk.I, Bf-109 G-6,..........atd. Hotovo 2019: Fw-190 A-3 Eduard P-39 Q Eduard Hotovo 2020: 2x Fw-190 A-5 Eduard
Dárky rozdány, rybí polévka, řízek z kapříka a bramborový salát snězen, klid a pohoda. LaGG-3 s tlamou dokončen. Pár poznámek ke stavbě, možná, že se budou někomu hodit. Pokud si budete chtít v měřítku 1/72 postavit LaGG-3, pak doporučuji model od firmy TOKO, oproti modelu od firmy DAKO má tyto přednosti: - obrysová přesnost modelu přesně odpovídá dostupné výkresové dokumentaci - jemné rytí, které rovněž naprosto přesně odpovídá dostupné výkresové dokumentaci - přívodní a odtahová šachta k vodnímu chladiči v trupu pod sedačkou. V modelu od firmy DAKO vstupní šachta k vodnímu chladiči schází, což lze jen obtížně napravit. - hluboké, modelové podvozkové šachty. Podvozkové šachty od DAKO jsou příliš plytké. Model od firmy TOKO má ale také své záludnosti. Ze stavebnice TOKO je možno postavit řadu verzí letounu LaGG-3, což ale představuje komplikace při stavbě: - dopasování vrchního motorového krytu zvolené verze je velmi náročné. - v modelu jsou k dispozici všechny možné provedení výfukového potrubí, na verzi 35 s dvojitými výfuky, ale bohužel schází. Musel jsem je použít ze stavebnice DAKO verze 35. - příliš hrubé, nemodelové regulační klapky olejového a vodního chladiče, nutno vyrobit nové.
S aplikací dekálů na model nebyly žádné problémy,
Použité barvy a krycí laky Mr. Paint jsou perfektní, jak po stránce odstínů, tak i při jejich aplikaci. Nemusí se ředit, stačí je ve skleničce s ocelovou kuličkou protřepat, nalít do stříkací pistole a aplikovat na model. Navíc je pro mne důležité i to, že vše odpouštějí a netvoří přechody při opravách.