Stránka 1 z 3

MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 11 pro 2018, 14:04
od cmiroslav
Jak je již v názvu tématu uvedeno, bude se jednat o MiG-21MF e.č.1207. Tento stroj se pokusím postavit tak, jak se vrátil po srážce na letiště 5.slp Líně. Jak to dopadne, to si vážně nedovolím říct. Toto téma které bych chtěl zachytit do plastu edí dvacetjedničky již nosím v hlavě dlouho. Nyní to beru jako závazek k tomu, co jsem sliboval jednomu z účastníků této kolize, mimo jiné mému dobrému kamarádovi Honzovi Čelechovskému. Bohužel už tady mezi námi není, taktéž, jako druhý účastník Petr Budínský. Podrobnosti k události v přiložených materiálech. V dalším vstupu bych se již věnoval vlastnímu éru e.č. 1207 a s tím náležící stavebnici.
PS: Pokud je text v režimu tučně- není to záměrně, nemohu změnit. Taktéž se omlouvám za formát obrázků, může být trochu natažený, další fotky už budou v pořádku.

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 11 pro 2018, 21:17
od klimeji
Tak tenhle projekt budu rád sledovat. Tento způsob modelařiny se mezi letadýlkáři příliš nevidí (technikáři se s těmi poškozenými stroji přecejen potýkají častěji); o to víc se těším na postup a výsledek.

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 12 pro 2018, 14:25
od cmiroslav
Tak dnes, již ke konkrétní mašině e.č.1207 a modelu. Výlisky overtrees, krabice v tématickém polepu, takto čekající na svůj čas, plus brassin: kabina, šachty, kola, štíty. Dále quickboost: padáková dvířka, komínky a nakonec od AMIGO models AMG 48012-2 tryska, která je parádní, opravdu zmenšenina skutečné trysky. Ta mi hodně ulehčí práci na zadku mašiny.

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 16 pro 2018, 08:48
od cmiroslav
První ochutnávka. Nejprve jsem říznul do stabilizátoru, opravil jsem uchycení, tak jak je ve skutečnosti, možnost nastavení jiné, než nulové polohy, což je skoro vždy. Později upravím na silnější jehly stabilizátorů. Dále jsem ztenčil vnější plášť krytí výstupní trysky, to se bude dále hodit a vnitřky podvozkových šachet(prostory pro hlavní kola).

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 16 pro 2018, 18:03
od Martin Janoušek
Na to jsme se celou dobu těšil, že se někdo do do tohoto konkrétního letadla pustí. =D> Chtěl jsem ho i "propašovat" do limitky, ale to neprošlo. Tak aspoň bokorys s poškozenou zádí do knížky a doufal, že to někoho bude inspirovat, protože všechno v obtiscích je.
Tak budu sledovat a těšit se na výsledek. Budeš opravovat šedivku na MF/MA?

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 16 pro 2018, 20:22
od cmiroslav
Něco určitě ano, štíty, kryt kanonu, montážní otvor křídlové pal. úseky, to je jistý.
Periskop, plůtky pod dvířkami přídavného nasávání, R-13 motor, to tam bude, mašina aspoň jak já pamatuji, i když už je to hodně dávno.
Martine, popřípadě mě oprav, kdybych něco zásadního opomněl, nebo se ubíral špatným směrem.

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 17 pro 2018, 23:37
od Martin Janoušek
Myslím, že "starýho psa" a navíc profesionála není třeba hlídat (:) Rozdíly MF/MA jsme řešili nedávno v jiném tématu viewtopic.php?f=57&t=124316 . Jde asi spíš o to, do čeho se ti bude chtít a co necháš plavat. No, já bych si s těmi rozdíly dal záležet, aby to bylo po technické stránce na 100%, když děláš takové zajímavé poškození. (:) Jinak, pěkná krabička =D>

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 20 pro 2018, 14:08
od cmiroslav
Po dalším hloubkovém zkoumání mi vyšlo, že pro stavbu původního MÁčka by se daleko lépe hodila PFMka a na ní dát hřbet z MFky(šestka nádrž + kýlovka).
Už jsem řízl do šedivky, takže...

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 23 pro 2018, 19:29
od cmiroslav
Přidávám další poznatek, že na MiG-21MA/MF přední brzdíci štíty nemají stejný tvar jako na verzi PFM - nemá prostor pro kanon GŠ-23.
MA/MF - klasika jako u dalších MFek, co se umístění kanonu týče. Štíty mají jiný tvaru než u dalších MFek.

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 24 pro 2018, 00:29
od Martin Janoušek
Pěkné =D> a zajímavé. Spousty věcí si člověk všimne teprve až když to staví. Ten delší tvar štítů MA je pěkně vidět vůči dvířkům na nábojový pás.

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 28 pro 2018, 19:36
od cmiroslav
Tak jsem si bláhově myslel, že pomocí brasin sad si ulehčím spoustu práce, ale realita je poněkud odlišná. Takže na mačkání plechu dojde později. Jsem překvapen těmi pro mě nepochopitelnými hluchými místy v kabině vzadu za sedačkou, proč potom to zpracování sedačky zezadu. K sedačce se ještě vrátím později. Šachta příďáku vzadu otevřená, přední přepážka v kabině taky ne, tak si myslím při pohledu proti světlu to musí svítit, nebo to už je dnes jedno? Jak je vidno, pověnoval jsem se hlavním podvozkovým stojinám. Také by bylo dobré, kdyby brasin sada Wheel wells obsahovala kryty podvozkových noh. Ty jsou ve stavebnici dost mimo.
Omlouvám se za tu snůšku kritiky.

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 30 pro 2018, 20:31
od cmiroslav
Tentokrát jsem se trochu podíval do kabiny do prostoru za sedačkou, to mi fakt nedalo a k tomu jsem upravil sedačku, která mi přijde, že také není v pořádku, všechno je příliš masivní. Kdyby to jen trochu šlo, tak jsem to osadil Aires sedačkou, ale ta je do Edího interiéru malá. Edí sedačku jsem krátil, jelikož sedačka je zhotovená v maximální délce, asi, sedák je až na podlaze, ale to se málo kdy využívalo, protože tak velcí piloti v sedu nebyli. Bylo na to i omezení pro výběr pilotů, výška v sedu. Většinou se horní rovina sedáku pohybovala kolem hrany bočních pultů, nebo pár cenťáků dolů. Sedák jsem odřízl od zadní mechaniky sedačky a posunul jsem ho nahoru tak 2mm. S tím je spojeno sklopení ochrany nohou při katapultáži, které se naklápí mechanicky v závislosti na výšce nastavení sedačky. Do sedačky jsem dále zhotovil padák za zádovou oporu, kde byla, opět pro mne, nepochopitelná díra. Také jsem dost zapracoval na záhlavníku, který je příliš robusní a tvarově neodpovídající. Na pohledu shora na záhlavník jsem znázornil uložení stabilizačních prvků sedačky. Také pořád nevím co s pásama. Moc se mi nechce jít do těch plecháčů, pak jedině výroba z plastiku. Jinak jsem si ztenčil hrany prostoru pro osazení přední podvozkové šachty a s tím i výdech od chlazení lokátoru, to samé u hlavního podvozku..

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 02 led 2019, 15:01
od Martin Janoušek
Moc pěkné =D>

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 04 led 2019, 09:16
od cmiroslav
Martine díky za podporu, jsem rád, že z toho co je zatím vidět, tušíš, jakou cestou jsem se vydal. I když původně jsem do toho nechtěl takhle zabřednout. Jak jsem dříve zmiňoval, myslel jsem, že doplňky budou více reálné, ale to fakt nešlo, to by nemělo cenu se tomu "pozadí" tak věnovat.
Teď mám ještě jednu myšlenku, co pásů sedačky se týče. Sice jsem se defacto rozhodl zničit Aires sedačku, ale pokusil jsem se z ní vytesat pásy a myslím, že se věc podařila. Mimo to jsem si odřezal boční omezení paží, přijde mi lepší, než to Edí a jinou drobotinu ze zadní části sedačky, kterou použiju.
A tak mě napadlo, proč se neodlévají pásy takto samostatně? Myslím, že vypadají velice reálně a odpadá složitá kompletace a u plechů neforemnost atd. A šlo by to na každý typ sedačky, nakonec Aires sedačky jsou většinou v dvojím provedení, s pásy i bez pásů. Ideální volba, podle mne, sedačka bez pásů a k tomu pásy v plastu zvlášť.

Re: MIG-21MA/MF 1207 1:48 Eduard

PříspěvekNapsal: 27 led 2019, 07:51
od cmiroslav
Pomalými krůčky postupuji dále, nejdříve se pozastavím u přední části. Horní výdech chladícího vzduchu, kde je patrné zeslabení na sílu plechu a dodělání takové okapničky, z které byla případná voda sváděna mimo letoun. Dále u přední části, kde jsem se snažil upravit vstup do reálnějších rozměrů, jsem zeslabil vstup na minimum až k osazení pro kužel. To jsem doladil až po slepení obou polovin trupu, na vstupním kuželu jsem naznačil štěrbinu pro přívod vzduchu na chlazení lokátoru. Kužel budu nasouvat přes otvor v trupu pro křídlo, potom přední šachtu, na závěr kabinu a uzavřu upravenou zadní přepážkou kabiny. Kabinu jsem musel o kousek prodloužit a uzavřít přední přepážkou kabiny, protože by nebylo místo na vyšlápnuté pedály směrovky, které tam spadnou samovolně, k tomu samozřejmě směrovka vychýlená do koncové polohy (+-25°). Na spodku kabiny jsem dodělal zadní část přední podvozkové šachty.
U Zadní části trupu bude postup při kompletaci podobný. Výstupní tryska zezadu, vlnovec výstupní trysky a plynová turbína se stabilizátory plamene bude spojena po vložení přes prostor pro křídlo. Na zadní části jsem po zeslabení dodělal výztuhy na nerezovém prstenci, chlazení spodního pracovního válce regulace trysky, v horní části zadní části kryt táhla směrovky. Poslední přepážka, která už je prezentována na předešlých snímcích, je taktéž opatřena přívody vzduchu pro chlazení pracovních válců regulace trysky, tudy ještě povede kabeláž ovládání prstence i když nevím jestli to je, bude viditelné a na boku torzo po drenáži. No a teď se pustím do ohýbání a deformování.