Stránka 1 z 7

Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 10:20
od klimeji
Před uvedením Bedny se tu vzpomínalo "šílenství" kolem přebalu zvezdích Hindů - na to, kolik a jak rychle se prodaly, prý nejsou nikde moc vidět. Po té, co jsem do toho zaříznul, mám na to svou teorii.
Krásnou krabici plnou krásných výlisků DVOU vrtulníků a jedné tříkolky doplněné na Edí standard plechy, maskami a na nadstandard resiny, jsem koupil po dohodě s kamarádem, že se o obsah i cenu šábnem. To bylo před dvěma roky, od té doby jsem hlavně díky stavebnicím od Eduardu přešel z dvaasedmdesátek na čtvrtky, takže vrtulníkový projekt upadl do hlubin skříně. Nakonec jsme si ale řekli dost a po nemalém hecování jsme vrtulníky vybalili na podzimním patláku. Tolik úvod do děje, teď teorie.

Proč se tak dobře prodávaly:
  • Hind od Zvezdy je v 1/72 definitivní kit, který jen tak někdo nepřekoná.
  • Eda krabici krásně našlápl, doplnil Velorex, krásný boxart a fůru kamufláží.
  • Marketing firmy Eduard je famózní.

Proč nejsou vidět:
  • Při důkladnějším studiu obsahu stavebnice dojde spousta modelářů k názoru, že je kit příliš složitý. To je rozhodně pravda - Zvezda vrtulník solidně rozřezala a našlápla detaily, které by většina lidí nepotřebovala řešit. Ergo kit se vrací do kitníku.
  • Při ještě důkladnějším studiu návodu dojde další řada lidí k názoru, že je to ještě složitější a navíc nepřehledné. To je ještě pravdivější - návod 2116 je asi to nejhorší, co jsem od Eduardu viděl, rozvedu později. Ergo kit se vrací do kitníku.
  • Pokud předchozí fáze člověk překoná, potýká se s plastem, jež má vlastnostmi velmi blízko ke gumové kačence. I to může být důvod k odložení; tentokráte třeba již nastálo.
  • Když se rozhodne bojovat, tak bojuje na několika frontách - se složitostí kitu, s pitomě se chovajícím plastem a nejvíc s autorem návodu. Kolega boj málem vzdal, když třetí patlákový den dopoledne do zadního kokpitu zaboha nemohl usadit palubní desku se stínítkem - plechový sendvič díl, který čistý do kokpitu krásně sedí, rozšíří natolik, že je to opravdu o nervy. Chvíli to vypadalo, že si zajde pro jinou stavebnici a cestou milého Hinda hodí do popelnice. To máme další nehotové modely.
  • Na mé nervy nejvíce působí návod, který si zaslouží vlastní stať.
  • A nakonec - spousta modelářů staví jen doma, takže ty hotové kusy veřejně vidět nejsou.

Tolik k teoretickému úvodu, dále se prakticky podíváme na jednotlivé aspekty, které mně osobně dávají nejvíce zabrat.

EDIT: jen formátování

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 10:25
od klimeji
K té praxi.
Díly sedí solidně, ale kvůli jejich gumovosti se člověk docela nadře, než je k sobě spojí. Při lepení polovin trupu jsem v momentě spojení spodku trupu se vsazenou sestavou interiéru měl u reduktoru 8 mm spáru - člověk může zapomenout na extratenká rozpouštědlová lepidla, která mám nejraději a musí sáhnout po extrarychlém a pevném sekunďáku. Já si ještě pomáhal bandáží z izolační pásky.
PA035270.JPG
gumová kačenka

PA035263.JPG
kvůli pružnosti plastu se mi nepovedlo spojit spodek trupu přesně


Resinový podbradek sedí v mém případě na vrstvě plastových destiček. Kolega ten plastový také podkládal, ale u něj to zdaleka nebylo tak děsivě vypadající.
PA035264.JPG
podbradek bylo potřeba vypodložit na výšku i na délku


Rytí by zřejmě zmizelo pod vrstvou surfu nebo barvy, takže po nějakém ladění, kterého mám před sebou stále hromadu, je třeba veškeré rytí obnovit a protáhnout. Některé linky už jsem opečovával.
PA035267.JPG
zavřená nákladová vrata mají nestejnoměrnou linku


Jinak je stavebnice krásně detailní, jen potřebuje trochu péče a hodně přemýšlení.
PA035265.JPG
motory po odrátkování a doplnění dílů, které Eda v návodu nemá (ještě mi tam nějaké chybí), vypadají k světu

PA035266.JPG
motory po odrátkování a doplnění dílů, které Eda v návodu nemá (ještě mi tam nějaké chybí), vypadají k světu


Další bude návod, který mi pije krev nejvíc.

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 10:53
od romanmig
Znamená to, že ani plast z tohto Eduardovského prebalu nie je v kvalite Eduard, ale klasika guma-Zvezda?
#-o

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 11:02
od Atlis
A aký by mal byť? Eduard nekúpil formy, ale plast.

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 11:05
od ujík
Tohle musím sledovat. :foto: Díky za všechny postřehy.

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 11:06
od Tomáš Pelej
někde se psalo, že si to Eda nechává odstříknout ze "svého" plastu

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 11:07
od ujík
No tenkrát to bylo p. Šulcem prezentováno tak, že dodali Zvezdě pro výrobu rámečků jejich vlastní plast, aby právě nebyly tak měkké, jako mívá Zvezda obvykle.

edit: Tomáš mě předběhl.

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 11:08
od klimeji
Návod. (k prohlédnutí na webu)
Jedním slovem katastrofa. :-&( U modelu sedím skoro denně už dva týdny a při každém sezení najdu něco, co mě nasere. S ohledem na postup stavby je dost blbě řazený a nepřesně kreslený -např na straně 8 při usazování polovin přídě, kterou je lepší lepit ještě mnohem dřív samostatně na poloviny trupu, jsou zakreslené výtokové roury, které se však osazují až na straně 14. A takových kiksů je tam víc. Uvádím pár příkladů:

V motorové sekci není vůbec uvedeno několik dílů, které Zvezda označuje k nepoužití při zavřených krytech. Eda se na ně vykašlal úplně. Např F30, F31 (zakroužkované; ty se dají doplnit později, já je tam teď nemám - přišel jsem na to včera večer) nebo trubice F13 (té je třeba si všimnout zavčas, usazuje se kolem ní vzpěra F15, já tam po slepení trupu tahal olověný drátek). Nejhorší je, že ty díly Eda v dalších krocích má nakreslené, ale vykašlal se na upozornění, že je máme použít a přilepit!
CCF_000114.jpg


V interiéru je např. označeno osazení nějakého dílu, ale již není specifikováno jakého. Normálně se toho člověk nedomákne, protože do vyznačeného prostoru sedí díl z upgrade sady na Mi-24/35.
CCF_000112.jpg


Když je resinový podradek jen pro 4 verze a pro ty samé 4 verze se nepoužije díl A57, proč musím tmelit jeho osazení na resinu?
CCF_000115.jpg


EDIT:
A tohle je asi největší perla z celého návodu. Celou dobu Eda používá písemné označení verzí dle obtiskových variant a tady najednou Mi-24 a Mi-35. To sedí, ale u Mi-24 jsou uvedené obtiskové verze Mi-35 (výčet strojů v levém horním rohu neplatí, resp. sedí k pravému obrázku). /EDIT Pro které stroje mám odstranit ten kousek na stínítku (krok H) a pro který vrtat jednotlivé otvory, to už je vyloženě detektivka. (Řešení mého případu, stroje B - nic nevrtám, stínítko jsem očistil). Jaký a jestli vůbec nějaký díl PE11 nebo PE36 použiju, to ještě musím vypátrat. :? Po jejich uvolnění (zatmelení podbradku a přerytí trupu), na to nasadím své nejlepší lidi. Bohužel kecám, budu si to muset vyřešit sám, nemám šikovného syna, kterého použil kolega na osazení té zadní palubní desky.
CCF_000116.jpg


Mé doporučení:
Stáhněte a vytiskněte si originální návod od Zvezdy (např ze Scalemates). Zkuste vydedukovat, které plechy a resiny pro váš stroj přijdou použít a dopište/dokreslete si to ke Zvezdě. Ta aspoň hned na začátku upozorňuje, že se dá model postavit otevřený a dále v návodu rozvádí, jak toho docílit. Eda na straně 7 lepí zavřená vrata nákladového prostoru, na straně 10 zavřené kryty motorů, aby nám na straně 13 pak dal konečně vybrat, jestli to budeme zavírat nebo otevírat. A jako třešničku na dortu si nechá na konec, ke schématu popisků, že na ta nákladová vrata patří tři nějaké obtisky, což vás nasere, když jste zrovna zavřeli trup se zavřenými levými vraty, na nichž budou pravými otevřenými ty chybějící popisky krásně vidět.

Takže asi tak. Nevím, nakolik toto téma budu dále stavebně rozvádět, ale musel jsem varovat modelářský lid. Na spoustu těch potíží se dá připravit, případně jim předejít. Při náležité přípravě zbude k poražení pouze gumový plast a mělké rytí, jinak to docela sedí a detaily má model také pěkné, tak vzhůru do boje, přátelé! :mrgreen:

P.S.: Plast je jiný, než z jakého to stavěl Jarda Špaček v recenzi v modeláři. Tenhle je tmavší, ale je vyloženě otřesný.

EDIT:
vyznačený, po několik dnech přemýšlení mi asi došlo, jak to Eda myslí s těmi palubními deskami, i když nevím, zda to dokážu interpretovat (pokud je vůbec můj výklad správný).

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 11:29
od Pojistovak
Jsem zvědav na pokračování.-)
edit: než jsem to odeslal, je zbytek zde.-)

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 11:50
od Lonestar
Já jsem se s prvním ze svých pěti Hindů (Eda + 3x Zvezda) zatím dostal k odekálování a od té doby leží více než rok v koutě :(
Potvrzuju, že je lepší jet návodu Zvezdy :)

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 12:31
od Marek Branda
Jsem rád za tento návod, který je určitě dobrým počinem. Ne všechny trable člověk zaregistruje. Za sebe mohu říct, že jsem Hinda odložil velmi krátce co jsem do něj řízl kvůli použitému plastu výlisků. Stavbu začínám přerytím a s pasováním, a ta obnová vlásenkového rytí na tom doslova debilním plastu je nervydrásající. Takže jsem sehnal ještě další vylisky z výrazně světlejšího a tvrdšího plastu, který mě víc vyhovuje a snad se ke stavbě zas někdy odhodlám.
Jinak zajímavé bylo následné zjištění, že ty mnou nově sehnané výlisky mají méně výrazné vtaženiny a lepší přesnost dílů. Jako příklad uvedu díly krytů motoru (já chtěl motory zavřené, takže mě to hned na začátku taky rozčarovalo). Ty z výlisků co měl Eduard v krabici jsou o dobrý milimetr menší než je výřez v trupu, naopak ty z toho světlejšího plastu sedí téměř dokonale.

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 13:31
od klimeji
Díky, že se návod líbí. Obávám se, že jsem stejně ještě na všechny trable nepřišel a jejich typ a počet záleží na konkrétním stroji a konfiguraci, ve které se člověk stroj rozhodne postavit. Se zavřeným strojem je víc práce při pasování, otevřený kousek potřebuje pečlivější práci s návodem a přidáním pár detailů.
Rozhodně si nedovedu představit, že bych stavěl druhý...

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 14:19
od Marcel Matuška
Velmi zajímavé pojednání a palec nahoru za odvahu na ostrou kritiku eduardích nedostatků. Tohle se tu moc nenosí... ;-I
I když nepatřím k těm, co si tuhle limitku pořídili, tak tohle budu určitě sledovat :foto:

Držím palce a pevný nervy!

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 14:31
od lovcicak
Inspirující,budu sledovat ! [-o<

Re: Proč tu nejsou aneb Hind dle Eduardu (exZvezda 1/72)

PříspěvekNapsal: 03 říj 2018, 15:44
od zdenek frumolt
Jirko moc pěkně si to napsal, asi jsme měli smůlu v tom že jsme koupili ty výlisky z gumového plastu. Nedokážu si ale představit, když by ten plast byl tvrdší, např.jak má Eda, tak si myslím, že ten trup nezavřeme, nebo nevím. Já ho mám teda v surfu a všechny dveře jsem pro jistotu zavřel. Je to ale těžký boj a tato stavba mě nebaví, ale doufám že z toho nejhoršího jsem venku a snad to dodělám. Plánek je tragedie, to plně souhlasím že se Eduardům nepovedl. Myslím si, že je veliká škoda, že tento model vrtulníku Mi24/35 nevyrobí přímo Eduard, myslím si, že by to byl luxus.
Tak tě přeju Jiřiku hodně zdaru k dokončení stavby a brzy se stavím pro ty resinové dílky.