Stránka 1 z 4

Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018, 19:13
od Marcel Matuška
Zdravím všechny.

Má další tematická stavba bude zaměřená na leteckou bitvu u řeky Chylchyn, která proběhla v poměrně krátkém časovém období od 11. května do 16. září 1939. Jak je z názvu tématu patrné, tak pro začátek půjde jen o stavbu Ki-27, ale v kitníku mám připravenou ještě Ki-30 za Japonce a I-15bis, I-153 a I-16 za Sověty. K tomu jsem si pořídil i aršík „Above Hasan and Halkin-Gol“ od Printscale, takže v budoucnu se chci k tomuto tématu vracet s dalšími stavbami. A kdyby se třeba někdo další chtěl přidat se stavbou jakéhokoliv letounu, který participoval v této bitvě, tak bude v tomto vlákně vřele vítán.

72-07-1.jpg

72-07-2.jpg

72-07-3.jpg

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018, 19:24
od Bari Ball
Tak si zablúdil do vôd, ktoré zaujímajú aj mňa, budem sledovať. Aj by som sa pridal, ale mám toho pred sebou tolko, že nebudem nič slubovať. Na stavbu sa teším.

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018, 19:27
od Marcel Matuška
Chalchyn Gol

Jak již se stalo mým zvykem, tak před samotnou stavbou přidám ještě „něco málo“ z historie. Konflikt nazývaný jako bitva u řeky Chalchyn, nebo také Nomonhan incident, vypukl v květnu 1939 na nejasně vytyčených hranicích mezi sovětským chráněncem, Mongolskou lidovou republikou, a Japonci okupovaným Mandžuskem. Původně omezená srážka, ke které došlo 11. května, rychle přerostla ve velké měření sil mezi Sovětským svazem a císařským Japonskem. Pokud jde o stíhací skupiny, tak v době vypuknutí konfliktu měli Sověti v Mongolsku dislokovaný 70. Stíhací pluk (70.IAP) se smíšenou výzbrojí Polikarpovů I-15bis a I-16, zatímco na Japonské straně byla v Mandžusku umístěna stíhací 24. Sentai vyzbrojená stíhačkami Nakajima Ki-27. V průběhu května pak Sověti přisunuli 22.IAP s obdobnou výzbrojí a posílili i Japonci přisunutím 11.Sentai taktéž vyzbrojené Ki-27. Z hlediska počtu stíhaček (a obdobně i bombardérů) si Sověti drželi od počátku konfliktu až po jeho konec množstevní převahu. Bylo to mimo jiné také z důvodu, že sovětská rozvědka v průběhu konfliktu opakovaně nadhodnocovala dislokované japonské kapacity. A obdobné nadhodnocování probíhalo i u nárokovaných sestřelů a to shodně na obou stranách válčících mocností.

tumblr_nsmkhqVjyf1u87v54o1_1280.jpg

0_138611_f60e883c_orig.jpg

Při samotném zahájení leteckých soubojů v průběhu května vyšla najevo naprostá technická i personální nepřipravenost na sovětské straně a z prvního kola soubojů vyšli jednoznačně vítězně císařští Sokolové. Na tuto situaci reagovalo sovětské velení vysláním skupiny zkušených stíhačů „veteránů“ ze zahraničních misí ze Španělska a Číny. Tato skupina pod velením zástupce náčelníka sovětských vzdušných sil J. V. Smuškeviče se na letišti Bajan Tümen objevila 2. června a byla rozdělena mezi stávající letky a pluky. Po vynucené přestávce spojené s dodatečným výcvikem zejména stávajícího personálu se tak posílené sovětské letectvo vrátilo na nebe nad řekou Chalchyn až v druhé půli června a postupně začalo přebírat iniciativu v leteckých soubojích, kterou si díky početní převaze udržovalo až do vítězného konce konfliktu. O zuřivosti probíhajících bojů svědčí také to, že na obou zúčastněných stranách bylo v těchto střetech sestřeleno nejedno letecké eso.

0_138600_a3164123_orig.jpg

0_1385ec_7493265d_orig.jpg

Pokud jde o srovnání zúčastněné techniky, pak na japonské straně znamenalo nasazení Ki-27 „Nate“ víceméně první velký bojový křest těchto letounů. Na straně Sovětů byly polikarpovovy stíhačky již bojem prověřené a co do technické kvality se jednoplošné I-16 plně vyrovnaly svým japonským soupeřům. Už i tady se však začal projevovat rozdílný náhled na strategii vedení leteckých soubojů mezi Japonskem a budoucími spojenci. Zatímco I-16 (a zejména na sklonku konfliktu nasazené typy 17 a 18) dominovaly ve výzbroji, pasivní ochraně pilota a ve střemhlavém letu a představovaly tak klasickou „západní filosofii“, tak u Ki-27 byl při konstrukci kladen důraz na obratnost, stoupavost a výhled pilota. Poněkud jiná byla situace při srovnání dvouplošných typů I-15bis. Ty se ukázaly být slabým článkem sovětských leteckých sil a podílely se významnou měrou na počtu ztrát v tomto konfliktu, zatímco jejich podíl na nárokovaných vítězstvích byl minimální. V průběhu bitvy tak byly postupně staženy k bitevním, defenzivním a výcvikovým úkolům a byly nahrazeny poslední generací dvouplošných stíhaček I-153 „Čajka“. A i přestože se Čajky zapojily do probíhajících bojů poměrně úspěšně, dal by se právě tento konflikt v parafrázi na jinou skupinovou stavbu zde na webu nazvat „Soumrakem stíhacích dvojplošníků“.

812.jpg

0_13860d_466e8eec_orig.jpg

Dne 16. září byly boje ukončeny poté, co japonská strana požádala o příměří a výsledek tohoto velmi krátkého, ale intenzivního konfliktu měl významný dopad na celý další průběh 2. Světové války. V japonském velení totiž tímto definitivně zvítězila expansivní strategie obsazení kolonií západních států v jihovýchodní Asii a to tím spíše, že evropské koloniální mocnosti byly fatálně oslabeny nacistickým tažením v západní Evropě. Po zbytek války pak již Japonsko Sovětský svaz nikdy nepadlo a 13. dubna 1941 byla v Moskvě uzavřena oboustranná dohoda o neútočení na pět let. Na základě této dohody a zejména pak po ubezpečení sovětské rozvědky o japonských záměrech mohlo sovětské velení v prosinci roku 1941 přesunout zálohy vázané na obranu východní hranice do probíhající bitvy o Moskvu a zvrátit tak její průběh ve svůj prospěch.

Pro tento úvodník jsem čerpal z následujících zdrojů.
Z internetu: Wikipedie, Článek Stalinovy „obratné dvouplošníky“ I-15bis nad Chalchyn golem od Miroslava Šnajdra
Publikace: Air War Over Khalkhin Gol, The Nomonhan Incident od SAM Publications, Polikarpov I-15, I-16 and I-153 Aces od Osprey Publishing a Ki-27 Nate Aces od Osprey Publishing

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018, 19:57
od Marcel Matuška
Bari Ball píše: Aj by som sa pridal, ale mám toho pred sebou tolko, že nebudem nič slubovať.

Naprosto chápu, Igore. Jsem na tom obdobně... :)
Nicméně, jak uvádím hned v úvodu, tak tohle téma bude určitě hodně dlouho otevřené. Takže pokud by kdykoliv v budoucnu byl z Tvé strany prostor a chuť, tak jen do toho.

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 23 zář 2018, 21:30
od Jan Pavlik
Další téma vhodné ke sledování....od koho máš Ki 27 a Ki 30?

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 07:33
od ujík
A tohle bude taky zajímavý chlívek. :foto:

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 08:22
od David Hényk
Přídáno ke sledovčce ;-I Ta I-15bis by se mi líbila, tak snad jednou :-D

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 12:26
od Marcel Matuška
David Hényk píše:Přídáno ke sledovčce ;-I Ta I-15bis by se mi líbila, tak snad jednou :-D

Jak jsem již psal, tohle téma bude hodně dlouho otevřené, takže kdykoliv, Davide. :-D

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 12:42
od Marcel Matuška
Jan Pavlik píše:Další téma vhodné ke sledování....od koho máš Ki 27 a Ki 30?

Výrobce Ki-27 jsem tentokrát neuvedl v předmětu vlákna, aby se před přívlastek "Chalchyn Gol" daly do názvu postupně doplňovat další modely. Takže abych to napravil, tak tady je kompletní sbírka z mého kitníku. Rozestavěnou mám již delší dobu jen tu Ki-27 a postupně budu vkládat i foto ze stavby.

Ki-27.jpg

Ki-30.jpg

I-16.jpg

I-15bis.jpg

I-153.jpg

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 17:08
od Jan Pavlik
Díky za info. Určitě budu sledovat, jelikož je mám v plánu také. Ki 27 jsem myslel na Hasegawu nebo ICM.

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 18:38
od Miloš Völkl
Parádní téma Marceli ;-I . A jako vždy perfektní úvodník.

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 21:18
od zonaria
Sorry jako, ale z I-16 od ICM fakt žádnou mašinu z Chalchyn Golu nepostavíš.......pro tyto účely je nejlepší I-16 od A-modelu, ale to je fakt děsivá stavebnice.

http://vvs.hobbyvista.com/Modeling/Poli ... /index.php

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 22:30
od Marcel Matuška
zonaria píše:Sorry jako, ale z I-16 od ICM fakt žádnou mašinu z Chalchyn Golu nepostavíš.......pro tyto účely je nejlepší I-16 od A-modelu, ale to je fakt děsivá stavebnice.

http://vvs.hobbyvista.com/Modeling/Poli ... /index.php


Děkuji za velmi užitečný odkaz ;-I
Do A-modelu ale v žádném případě nejdu, nejsem sebevrah :-D
Z I-16 typ 24 lze po drobné konverzi postavit typ 17, který byl v Chalkin Golu nasazen. Tady je docela pěkný návod na konverzi: https://massimotessitori.altervista.org ... ert51.html

A na sklonu konfliktu byl v Chalchyn Golu nasazen i typ 18, který by se dal postavit z ICM také. K tomuto typu ale nejde dohledat žádná fotka, či alespoň barevný profil, který by jeho bojové nasazení přímo potvrzoval. Já tedy plánuji postavit právě ten typ 17.

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 22:34
od Marcel Matuška
Miloš Völkl píše:Parádní téma Marceli ;-I . A jako vždy perfektní úvodník.

Děkuji Miloši. Mimochodem, Tvou stavbu Ki-27 od RS models mám uloženou jakou jeden ze vzorů, ze kterých budu při mé stavbě opisovat ;-I

Re: Ki-27 „Chalchyn Gol“, 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 22:44
od Marcel Matuška
Jan Pavlik píše:Díky za info. Určitě budu sledovat, jelikož je mám v plánu také. Ki 27 jsem myslel na Hasegawu nebo ICM.

Honzo, Hasegawu v žádném případě nebrat! To je starý model tuším snad někdy ze sedmdesátých let ještě s pozitivním rytím (nevím jestli s úplným, nebo jen částečným).

ICM je dle recenzí asi srovnatelné s RS Models, ale každá z těchto stavebnic má svoje klady a zápory. Ve prospěch ICM mluví cena, lepší sestavitelnost a provedení motoru, ale celková úroveň detailů, opracování a povrchu jednotlivých dílů je horší než u RS Models. Já jsem se rozhodl pro RS Models na základě shlédnutí několika staveb s pozitivním hodnocením tady na webu.