Stránka 1 z 3

A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 lis 2017, 13:54
od Marcel Matuška
Protože jsem teď něco málo dodělal, tak si tady zakládám další tematickou stavbu, která se mi již delší dobu honí hlavou. Tentokrát to bude trochu „z jiného soudku“ a to sice z období války ve Vietnamu. Konkrétně je námětem této stavby příběh dvou letců z letadlové lodi CVA-19 USS Hancock, kteří byli v v rámci operace „Rolling Thunder“ v červnu roku 1966 krátce po sobě sestřeleni a oba strávili téměř 7 let v severovietnamském zajetí.

Nejdříve tedy pár slov a obrázků k příběhu pilota A-4C Paula Galantiho. Ten byl v říjnu 1964, přiřazen k jednotce VA-216 dislokované na zmíněné letadlové lodi USS Hancock, která v říjnu 1965 připlouvá do oblasti Jihovýchodní Asie, aby se zúčastnila letecké kampaně „Rolling Thunder“. Galanti odlétal 97 bojových misí, než byl 17. června 1966 sestřelen severovietnamskou protiletadlovou obranou a následně zajat. Téměř 7 let pak strávil v nechvalně známém zajateckém komplexu „Hanoi Hilton“ a válečným zajatcem zůstal až do svého propuštění 12. února 1973.
g046_2.jpg
g046_2.jpg (14.36 KiB) Zobrazeno 10325 krát

V osudný let pilotoval Galanti Skyhawk A-4C, NP-693, Bu.No. 149528, který však není fotograficky zdokumentovaný a zřejmě se ani nejednalo o jeho stroj.
149528.jpg

Sám Galanti je vyfocen u stroje NP-694, Bu.No. 148442, na kterém bylo údajně uvedeno jeho jméno. Tento stroj je také podstatně lépe zdokumentován.
148442c.jpg

148442b.jpg

148442a.jpg

Navíc byl tento stroj také předmětem rekonstrukce a jeho slavnostní kolaudace se v červnu 2006 zúčastnil i sám Paul Galanti.
803089814_bd1796b91e.jpg

148543-museum2_paul-gilchrist_atwell_mod1-19.jpg

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 lis 2017, 14:14
od Bari Ball
Marceli, pekný začiatok. Držím palce a budem sledovať.

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 lis 2017, 14:15
od David Hényk
Skvělej nápad Marceli ;-I
Jen drobnost, Severovietnamský s pomlčkou vypadá divně a podle mě ani není správně.

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 lis 2017, 14:28
od Marcel Matuška
David Hényk píše:Skvělej nápad Marceli ;-I
Jen drobnost, Severovietnamský s pomlčkou vypadá divně a podle mě ani není správně.

Díky Davide. Čeština opravena, i když slovo "severovietnamský" mi takhle nechtělo přejit přes automatické opravy textu :wink:

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 lis 2017, 14:38
od Bari Ball
Kašli na slovíčka! Aké stavebnice použiješ?

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 lis 2017, 14:42
od David Lengyel
To vypadá na zajímavý projekt. Držím palce ;)

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 lis 2017, 15:17
od David Hényk
Marcel Matuška píše:
David Hényk píše:Skvělej nápad Marceli ;-I
Jen drobnost, Severovietnamský s pomlčkou vypadá divně a podle mě ani není správně.

Díky Davide. Čeština opravena, i když slovo "severovietnamský" mi takhle nechtělo přejit přes automatické opravy textu :wink:


No možná se pletu já, ale odvozuji to od jihovietnamského a to jsem nikde s pomlčkou neviděl. Mrknu do čs. literatury o Namu.
BTW DP Casper dělají aršík na Rolling Thunder III, kdyby jsi chtěl rozjet zase "skupinovku" :-D Vietnam je moje srdcovka, takže se těším jak ti to půjde od ruky. Předpokládám, že F-8 bude Academka a A-4 Fujimka.

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 lis 2017, 19:43
od Marcel Matuška
David Hényk píše:No možná se pletu já, ale odvozuji to od jihovietnamského a to jsem nikde s pomlčkou neviděl. Mrknu do čs. literatury o Namu..

Severovietnamský by mělo být správně a i mně se to tahle víc zamlouvá. Ale když to tady napíšu, tak to mám červeně podtržený a automatická oprava mi nabízí rozdělit to na dvě slova...
David Hényk píše:BTW DP Casper dělají aršík na Rolling Thunder III, kdyby jsi chtěl rozjet zase "skupinovku" :-D Vietnam je moje srdcovka, takže se těším jak ti to půjde od ruky.

No tentokrát jsem to pojal jen jako soukromou stavbu těchto dvou modelů, ale případné skupinovce na téma Vietnam bych se taky nebránil. Zejména pokud jde o námořníky a mariňáky.
David Hényk píše:Předpokládám, že F-8 bude Academka a A-4 Fujimka.

Skoro jsi to trefil Davide, F-8 bude Academka, ale A-4 Airfix - podrobněji viz. další příspěvek.

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 lis 2017, 20:01
od Marcel Matuška
Základem pro stavbu Skyhawku bude A-4B od Airfixu.
Airfix Douglas A-4B Skyhawk.jpg

Pro konverzi na A-4C bude třeba odříznout původní nos a nahradit ho delším provedením s radarem. Koupil jsem na to tuhle konverzní sadu od Attack Squadron (poslední kus u Hannants!).
Attack Squadron 72035 A-4C conversion set.jpg

Dál jsem ještě přikoupil masky, interiérové a exteriérové lepty od Eduardu, kola od Pavly a sedačku od Quickboost.
Eduard cx335.gif
Eduard cx335.gif (9.75 KiB) Zobrazeno 9881 krát

Eduard ss459.gif

Pavla Models PAVU72139.jpg

Quickboost QB72444.jpg

Pokud jde o výzbroj, tak bych chtěl stavět variantu 2x „bobtail“ tanks pod křídly a 1x MER + 6x Mk.82 Bombs pod trupem. Koupil jsem proto ještě přídavné nádrže od Freightdog.
Freightdog FDR72025.jpg

Bomby a závěsník MER budu brát ze sady Hasegawa. Rozbušky u bomb bude třeba trochu přiblížit realitě, jinak je to celkem použitelný…
Hasegawa US Aircraft Weapons I.jpg

A nakonec ještě obtisky. Původně jsem chtěl stavět verzi od VA-146 a již dříve jsem koupil tuhle sadu od Worldwide Aviation Decals.
Worldwide Aviation Decals WAD72002.jpg

Pro plánovanou verzi od VA-216 jsem ještě přikoupil sadu na A-4B od Xtradecal.
X72180_2.jpg

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 lis 2017, 22:07
od Bari Ball
Tak na toto sa fakt teším.

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 14 pro 2017, 01:19
od Marcel Matuška
Začátek stavby Skyhawka.

Přední šachta by byla docela použitelná, kdyby tam nebyly ty hrozný vyhazováky. Býval bych i investoval do nějakého resinového odlitku, když už jsem toho tolik dokupoval, ale překvapivě to ve dvaasedmdesátině asi nikdo nedělá.
100_0299.JPG

Takže jsem odřezal jeden bok a ty vyhazováky vybrousil.
100_0320.JPG

Následně pak doplnění hlavních vedení pode fotek a zpětně uzavření šachty.
100_0331.JPG

100_0337.JPG

100_0343.JPG

Kokpit doplněný o eduardí lepty.
100_0349.JPG

Motorové díly před uzavřením trupu.
100_0354.JPG

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 14 pro 2017, 10:34
od Tomáš Macourek
Když už takhle hezky tuníš ten Skyhawk, tak bych doporučil investovat i do toho MERu s bombičkama z resinu od Eduardů. Rozhodně se to vyplatí a rozdíl proti gawímu setu je obrovský.

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 pro 2017, 16:54
od Marcel Matuška
Tomáš Macourek píše:Když už takhle hezky tuníš ten Skyhawk, tak bych doporučil investovat i do toho MERu s bombičkama z resinu od Eduardů. Rozhodně se to vyplatí a rozdíl proti gawímu setu je obrovský.

Mám to v merku, ale s koupí jsem zatím odolal :)
Je mi líto nepoužít ten Gawa set, když už ho mám doma. MER nebude se zavěšenými bombami zas tak vidět a ty bomby hodlám upravovat. Nicméně, není všem dnům konec a je možný, že nakonec neodolám, protože ten Eduardí resin vypadá opravdu pěkně.

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 pro 2017, 17:07
od Marcel Matuška
Trup je v kupě.

Odříznul jsem nos a nahradil ho konverzním dílem od Attack Squadron. Ten mne popravdě dost zklamal. Tvarově je sice v pořádku a pasuje také jakž takž (po drobném zatmelení a zabroušení), ale detaily prakticky nula. Bez prohloubení by nebyly použitelný ani ty spáry a další detaily jsem musel doplňovat. Když pak vezmu v úvahu, že tento jeden díl (plus plíšek leptů, který stejně nepoužiju) stojí polovinu ceny celýho modelu, tak bych přece jen čekal trošku víc...

01.JPG

02.JPG

Re: A-4C a F-8E “From Hancock to Hanoi Hilton” 1/72

PříspěvekNapsal: 29 pro 2017, 17:23
od Marcel Matuška
Pokud jde o povrch vlastního modelu, působí to docela "hračkoidně". Ani mi moc nevadí to hluboký rytí, ale Airfix na modelu vynechal spoustu krytek, otvorů a vstupů vzduchu a nejhorší je naprostá absence rychlošroubů. Protože navíc nebudu nýtovat (u moderních strojů se mi to moc nelíbí), tak jsem se snažil přidat podle "walkaroundu" alespoň ty nejvýraznější prvky, aby to alespoň trochu ten povrch oživilo.

03.JPG

04.JPG

05.JPG

06.JPG

07.JPG

Propojil jsem závěsy pohyblivé části SOP s pevnou částí.
08.JPG

A příprava pro tankovací nadstavec - budu ho dělat z injekční jehly.
09.JPG