Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Správným SMĚRem

In-progress builds
Odeslat odpověď
Příspěvků: 3564 • Stránka 202 z 238 • 1 ... 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205 ... 238
  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 30 led 2022, 19:23

Pěkná rychlostavba, čistě postovený francouzký elegán =D>

Co bude následovat?
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Robert kucera » 30 led 2022, 21:00

Díky za pochvalu, ale už nemám žádný model.
Pokračovat budu v tématu Prapodivnoplánů a Frog.
HKPM Prostějov
Robert kucera
 
Příspěvky: 839
Registrován: 02 pro 2015, 21:54
Bydliště: Vyškov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 30 led 2022, 22:20

Tak ať se daří!
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 31 led 2022, 23:49

Po chvilkách jsem začal dělat na motoru.
IMG_3319.JPG
Nejdříve jsem musel z motoru odstranil karburátor, přilepil jsem ho, když jsem myslel, že motor bude bez krytu. Pod krytem karburátor nebude vidět, ale hlavně by se pod něj nevešel.


IMG_3456.JPG
Z drátu o průměru 0,5 mm jsem vyrobil táhla ventilů a přilepil je na všechny válce.


IMG_3457.JPG
Na všech válcích jsem vrtáčkem 0,3 mm vyvrtal otvory do svíček.


IMG_3459.JPG
Do vyvrtaných otvorů jsem vlepil tenké drátky, znázorňující zapalovací kabely ke svíčkám.


IMG_3461.JPG
Po zaschnutí lepidla jsem drátky vytvaroval.


IMG_3463.JPG
A ještě zkouška, jak se vše vejde do krytu. Vše vypadá OK, zítra budu pokračovat barvvením.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 04 úno 2022, 01:04

Tak zase malý posun v práci na modelu. Na motoru jsem dobarvil zapalovací svíčky a jejch kabely.


IMG_3464.JPG
Když už jsem odzkoušel, jak si sednou kryt s motorem, byl jsem samozřejmě zvědavý, jak bude komplet krytu s motorem sedět na trupu. Sestava krytu s motorem jen na trup zatím jen nasezena bez lepení tak nedrží úplně ve správné poloze, ale pro představu je to celkem dostatečné.
IMG_3470.JPG



IMG_3473.JPG
No a mezitím zkoušením jsem ještě stihl udělat vrtuli dřevěný kabátek.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Dr. zvied » 04 úno 2022, 11:40

Řekl bych, že to vypadá dobře. :wink:
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1639
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod vrazel » 04 úno 2022, 15:16

Hezké to máš ;-I
Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1081
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Michal Dub » 04 úno 2022, 21:56

To kluk: Tak nějak si myslím, že to nasávaní karburátoru nebo co to je nemůžeš mít pod tím krytem.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2136
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 05 úno 2022, 02:18

Michale, dík za tu připomínku. Taky nad tím karburátorem přemýšlím. Problém je v tom, že nemám k dispozici fotografie, ze kterých by se dalo jednoznačně určit, jak to s tím karburátorem a jeho sáním vzduchu bylo. Existují dvě podoby tohoto stroje:
- jedna je pouze s vojenskou kamufláží a bez krytu motoru. Ke stroji v této podobě mám i fotografii zepředu, na které je vidět i motor s normálním karburátorem jako na sériových BH.9.
- na a potom existují fotografie této Avie s vojenskou kamufláží, na kterou je doplněna civilní imatrikulace L-BONG a ta již má i ten kryt motoru. Bohužel, k této podobě nemám k dispozici fotky z takového pohledu, ze kterého by se dalo určit, jak bylo vyřešeno zakapotování karburátoru a jeho příslušenství. Jediné, co mohu s jistotou říci je, že bez úprav by se karburátor se sacím potrubím vzduchu pod kryt nevešel.
Když tedy nemám k dispozici odpovídající fotky tohoto stroje, hledal jsem odpověď na fotografiích dalších strojů, které také měly kryt motoru. K jednoznačnému řešení jsem ale nedošel. Kvalitních fotografií ze kterých by šlo vysledovat jak to bylo, je jak šafránu. Proto jsem do svého průzkumu zahrnul verze BH.9, BH.10 a BH.11. K jednoznačné odpovědi jsem nedospěl, ale podařilo se mi alespoň zjistit, že možná řešení byla tři:

kryt motoru BH-11_01.jpg
1) část krytu motoru mezi spodními dvěma válci byla zkrácena tak, aby karburátor zůstal volně odkrytý


kryt motoru BH-10.jpg
2) karburátor (alespoň jeho větší část) je pod krytem motoru a skrze kryt je vyvedeno vzduchové sání.


kryt motoru BH-11_00.jpg
3) karburátor i sání vzduchu jsou kompletně pod krytem motoru


Já se nejvíc přikláním k druhému řešení, se schovaným karburátorem a vyvedeným sáním. Přijde mi to tak nějak nejvíc pravděpodobné.

Ona tahle BH.9 není (jak se ve starších materiálech uvádí) upravená sériová devítka, ale od začátku je stavěná jako speciál. Na tento fakt poukazuje i Marcel Sezemský ve své knize Letadla Avia konstrukce Beneš-Hajn. Na straně 47 publikuje fotografii z výroby B.9.11 na které je vidět, že již od počátku byla stavěna jako jednomístná, s palivovou nádrží místo prvního pilotního prostoru. Trochu záhadou je, že na téže fotografii má normální sériová křídla...
bh9_11 L-BONG.jpg
... ale na fotografii, co sem dal Dr.zvied, jsou vidět křídla s delšími křidélky. Těžko říci, jestli jsou to jen širší křidélka nebo se jedná o křídlo se zvětšeným rozpětím po vzoru speciálních verzí Avie BH.11. :?:
Naposledy upravil KLuK dne 05 úno 2022, 11:10, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Patlal » 05 úno 2022, 07:54

Moc pěkná ávka =D> [-o<. Já teď doma bojuju s Dewoitine d-520
Mám rád what-if s čs. Letectvo
Uživatelský avatar
Patlal
 
Příspěvky: 108
Registrován: 02 dub 2021, 16:22
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Michal Dub » 05 úno 2022, 08:37

Myslím že jsi zvolil dobře, provedení 3) jsem našel pouze na Bicanově závodní B-10 a ten kryt je takový nesymetrický. Pokud jsem našel fotku s "běžným ymetrickým" krytem na B-9 nebo B-11 čistě zepředu, tak tam ten nasávač byl.

Otázka rozpětí křídla a křidélek Tě myslím nemusí trápit, protože už máš nanesené obtisky. V každém případě křidélka začínají cca v místě závěsů křídelních vzpěr, takže jsou určitě větší. U speciálů BH-11C se směrem ke koncům křídla nezužovala hloubka křídla tak moc jak na běžných strojích, ale tenhle stroj se "tváří" jinak. Definitivní odpověď by mohlo dát napočítání žeber na kvalitní fotografii.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2136
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 05 úno 2022, 11:37

Jsem rád, že se na nasávači shodneme (:)

Ta křídla u mé Avky mě nijak netrápí, není to až tak velká odchylka a hlavně už jsou v podstatě hotová a předělávat je nehodlám. Spíš by mě zajímalo, jak to s těmi křídly bylo. Kdy a proč došlo k úpravě nebo jejich výměně? Byla to součást dalších úprav pro rekordní lety? Bohužel, tak dobrou fotku, abych na ní dokázal spočítat počet žeber křídla nemám.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Dr. zvied » 05 úno 2022, 13:41

S tím sáním ke karburátoru bych to viděl také na druhý způsob. A s tím křídlem?

Bohužel také nemám dost materiálů k porovnání. A je pravda, že ve zmíněné knížce na str. 47 se křídlo jeví jako běžné sériové. Ale obávám se, že na fotce Avie L-BONG, kterou jsem se vložil bude asi křídlo s mírně zvětšeným rozpětím. Proč si to myslím?

Jediný použitelný výkres křídla, který mi pomohl, jsem našel v knížce od V. Němečka, kde je znázorněná konstrukce trupu i křídla Avie B.H.11 (L-BONB). Pokud počítám počet žeber od křídelních vzpěr (resp. od řezu K) ke konci křídla, tak ať počítám jak počítám, vychází mi počet žeber 9.

Na přiložené fotografii L-BONG se podívám na to, jak se láme odraz světla na laku na konci křídla, na písmenu B, na to kde začíná křidélko... (což přibližně odpovídá řezu K). Zkusil jsem si to poměřit v kreslícím programu a vychází mi to na 11 až 12 žeber.

Potom se vrátím k výše uvedené knížce M. Sezemského na stranu 42 a 44, kde se píše, že pro dálkový let musela být Avie B.9.11 upravena kvůli zvýšené vzletové hmotnosti zejména zesílením podvozku (dle slov autora došlo ke zvětšení vzlet. hmotnosti díky zvětšení zásoby paliva a použitého materiálu na výrobu palivových nádrží). Přemýšlím... pokud došlo ke zvýšení vzletové hmotnosti, stačilo by jen zesílit podvozek? Nebylo by vhodné i rozšíření rozpětí křídla o pár žeber? Samozřejmě, že jen fantazíruji na čistě teoretické úrovni, takže pokud se mýlím, tak mě omluvte, příp. opravte. 8-)
Ostatně pokud bych nesledoval tuto stavbu, tak by mě to asi taky hned tak nenapadlo.
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1639
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 05 úno 2022, 17:23

Radku, s tím kresleslícím editorem to byl dobrý nápad. Dovolil jsem si použít Tvoji metodu s grafickým editorem a došel jsem ke stejnému závěru jako Ty (:)

FM_alba_Avia-030_001.jpg
Udělal jsem si z fotky výřez pouze s křídlem. Poté jsem si na něm červeně vyznačil polohu těch žeber, která jsou na fotografii viditelná (alespoň částečně) a žlutě pak dokreslil předpokládanou polohu zbývajících žeber. Nakonec jsem všechna žebra spočítal a vychází mi jich 11. A to přesně odpovídá prodlouženým křídlům Avie BH.11. Je to jen taková rychlovka od ruky a bez měření, ale myslím, že by to mohlo souhlasit.

S přihlédnutím k ostatním známým faktům, které jsi uvedl kousek výše, se to zdá logické a myslím, že to tak klidně mohlo být. Jak už jsem psal, křídla ke svému modelu už mám natolik hotová, že se mi je nevyplatí předělávat, ale kdybych tu Avii dělal ještě jednou, určitě bych na ní prodloužená křídla dal.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Dr. zvied » 05 úno 2022, 18:46

Jj, je to tak. Avie B.H.11.17 a 18 měly zvětšené rozpětí a ten počet žeber odpovídá počtu 11 od zmíněného řezu K. Teď na to koukám na výkresu od E. Bornhorsta, kde je ten řez označený jako G. Tak mě napadá, aby to tak bylo stejně postavené křídlo! Z toho by mě "šmejklo"!!! :shock:
Odpovídalo by tomu klenutí koncového oblouku, délka křidélka, a kdoví jestli i profil žeber v zesílené části nosníku křídla. Nicméně, nejsi jediný, kdo takhle křídlo neřešil. A pokud se někdy v budoucnu pustím do stavby, budu řešit max. to rozpětí s úpravou křidélek a možná ten koncový oblouk.

Děkuji za podporu mé teorie.
Naposledy upravil Dr. zvied dne 09 úno 2022, 16:39, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1639
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 3564 • Stránka 202 z 238 • 1 ... 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205 ... 238

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 167 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY