Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Správným SMĚRem

In-progress builds
Odeslat odpověď
Příspěvků: 3564 • Stránka 192 z 238 • 1 ... 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195 ... 238
  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod vrazel » 17 pro 2021, 15:57

Dost často je jen hra světla, stínů a portů. Ty porty prověšení opticky dost evokují.
Ale souhlas - v 1:48 nebo 1:32 se tím může jeden zaobírat.
Pro srovnání přidávám foto z NTM z jiného úhlu:
BH-9 Foto zprava5.jpg

Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1081
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod vrazel » 17 pro 2021, 19:32

Ještě poslední dvě fotky ode mě.
V rámci výzkumu ztvárnění plátěného potahu na BH-3 jsem si fotil křídlo Bk-11 z Kbel.
A ano, rozhraní překližka/plátno je tam vidět z dálky díky shromážděné barvě a hodně zblízka je vidět i vlnka přechodu.
Ale mezi žebry je plátno rovné. Možná trošku snížené, jak se vypínací lak víc přichytil k žebru a o milimetr snížil výšku plátna.
Dojem prověšení dělají nalepené porty. A pokud na ně správně zboku dopadne světlo, tak dojem prověšení zvětší.
Je velmi pravděpodobné, že u starších strojů už plátno trochu povolilo. Ale pak je podle mě potřeba také zkrabatit i překližku na trupu.
Ta povolila určitě dřív.
Tak to jen ode mě malá vsuvka a už se budu jen dívat, kochat a držet palce k výsledku.
křídlo2.jpg

křídlo.jpg

Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1081
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Dr. zvied » 17 pro 2021, 21:50

Sice teď nejsem tak aktivní, jak bych měl být, ale občas sem kouknu. Otázka prověšení plátna u křídla Avie mě zajímá také. Asi by bylo dobré kouknout se na pár dobových fotografií. Kvalita možná není nejlepší, ale kdo chce, své si najde. Osobně si myslím, že prověšení plátna na křídle model oživí. Nic by se však nemělo přehánět.
Přílohy
bh9-1.jpg
bh9-5.jpg
IMG_20190729_215639 křídlo BH-9.jpg
070012_04.jpg
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1639
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod sedan1 » 18 pro 2021, 00:49

Pokrok na Moranu. Vzpěry křídel a podvozku jsem si sesadil ke křídlu, “kovové” části chci stříknout jinou stříbrnou, otázka jestli to potom bude vidět…
Základní stříbrný nástřik Tamiya TS-30 Silver leaf. Dál už to bude Mr.Paint Dark Alu 146, nádrž Duraluminium 008.
Přílohy
505E07A0-BFDA-4691-921C-F52A715543F4.jpeg
7863AC15-862E-49D0-AC31-CB85310D786A.jpeg
32F63710-23D1-48A4-A022-8C7C1C8ACE69.jpeg
5C6AB75A-C681-4F7B-85FF-6795168BF7E4.jpeg
Honza
Uživatelský avatar
sedan1
 
Příspěvky: 920
Registrován: 08 kvě 2011, 22:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod pepsini » 18 pro 2021, 11:28

zatím moc pěkný moranek ;-I ,jsem zvědav na výsledek ,mám ho doma ,ale nějak nemám na něj odvahu (:)
2022 viewtopic.php?f=6&t=147487 2021 viewtopic.php?f=6&t=142957&hilit=pozdni+sber
2020 viewtopic.php?f=6&t=137562&p=2383849&hilit=pozdni+sber+2020 2023 viewtopic.php?f=6&t=151434 2024 viewtopic.php?f=6&t=155213
Uživatelský avatar
pepsini
 
Příspěvky: 2236
Registrován: 17 kvě 2019, 20:12
Bydliště: Sedlnice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod JimiX » 18 pro 2021, 11:59

Morane moc pěknej... ;-I
A pepsini. Se nelekej. Tohle je opravdu jednoduchá stavebnice 8-)
Radek Bednařík
Uživatelský avatar
JimiX
 
Příspěvky: 4557
Registrován: 24 srp 2017, 07:58
Bydliště: Křenovice u Slavkova
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Dr. zvied » 18 pro 2021, 12:15

JimiX píše:Tohle je opravdu jednoduchá stavebnice,


kterou si lze zpříjemnit některými osobními komplikacemi. Jednou z prvních může být např. úprava ocasních ploch. :wink: 8-)

Stavba pěkná. Zajímavý postup stavby trupu...
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1639
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod sedan1 » 18 pro 2021, 13:53

pepsini píše:zatím moc pěkný moranek ;-I ,jsem zvědav na výsledek ,mám ho doma ,ale nějak nemám na něj odvahu (:)


Jeden poznatek ze stavby a moje chybka, ale řešit to už nebudu. Je to vidět jen zepředu.
Nalepil jsem vzpěry křídel a potom (pro mě logicky) krátké vzpěry k trupu. A když jsem přilepil podvozek a následně tlumičové vzpěry, nesešlo se mi to ve stejném bodě. Takže buď provrtat skrz naznačený otvor na křídelní vzpěře, aby vzpěra k trupu měla jasné ukotvení. Nebo vzpěry k trupu až po podvozku…
Přílohy
C202F578-9B5D-440F-A148-4AA2A21EDD08.jpeg
Honza
Uživatelský avatar
sedan1
 
Příspěvky: 920
Registrován: 08 kvě 2011, 22:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 18 pro 2021, 19:18

vrazel píše:V rámci výzkumu ztvárnění plátěného potahu na BH-3 jsem si fotil křídlo Bk-11 z Kbel.
A ano, rozhraní překližka/plátno je tam vidět z dálky díky shromážděné barvě a hodně zblízka je vidět i vlnka přechodu.
Ale mezi žebry je plátno rovné. Možná trošku snížené, jak se vypínací lak víc přichytil k žebru a o milimetr snížil výšku plátna.
Dojem prověšení dělají nalepené porty. A pokud na ně správně zboku dopadne světlo, tak dojem prověšení zvětší.

Soudě podle ostatních letadel s plátěným potahem trupu a křídel, měla na prověšení plátna celkem velký vliv aktuální vlhkost. A ta bude v uzavřené hale výrazně nižší než venku. A navíc, pokud byl potah nafoceného křídla rekonstruován, bude hodně záležet na použitém materiálu. Kdyby byl použitý moderní materiál, bude provněšení minimální i díky tomu.
Ale ať už je to tak nebo tak, v každém případě se bavíme se o mírném až nepatrném prověšení. S tím souhlasím.


vrazel píše:Je velmi pravděpodobné, že u starších strojů už plátno trochu povolilo. Ale pak je podle mě potřeba také zkrabatit i překližku na trupu.
Ta povolila určitě dřív.

Pravda, nad zvlněním překližky na bocích trupu jsem už taky přemýšlel. Na některých fotkách zkrabatění trupu vidět není a na těch kde vidět je, to vypadá, že zkrbabatění bylo poměrně malé a mělo tvar jemných nepravidelných vlnek se svislou orientací. Nejpatrnější je na trupu přibližně od začátku 1. kabiny po konec druhé kabiny.
Přemýšlím, jestli vůbec a pokud ano, jak je realisticky ztvárnit. Ale popravdě, zatím mě mimo vyškrabování nic nenapadá.


vrazel píše:Tak to jen ode mě malá vsuvka a už se budu jen dívat, kochat a držet palce k výsledku.

V každém případě velký dík za podnětné příspěvky a pěkné fotky ;-I
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Dr. zvied » 18 pro 2021, 21:39

sedan1 píše: Jeden poznatek ze stavby a moje chybka, ale řešit to už nebudu. Je to vidět jen zepředu. Nalepil jsem vzpěry křídel a potom (pro mě logicky) krátké vzpěry k trupu. A když jsem přilepil podvozek a následně tlumičové vzpěry, nesešlo se mi to ve stejném bodě. Takže buď provrtat skrz naznačený otvor na křídelní vzpěře, aby vzpěra k trupu měla jasné ukotvení. Nebo vzpěry k trupu až po podvozku…


Pokud by to věci pomohlo. Myslím si, že lepší by bylo srovnat podvozkové nohy na křídelních vzpěrách. Ony by se potom mohly od trupu trochu "rozjet", což by mohlo působit jako "prosednutí" podvozku na zemi. Třeba by to potom vypadlo lépe, než na fotce.

Jestli jsem se nevyjádřil srozumitelně, zkusím přiložit pár fotek. Určitě je dobře, že jsi to sem dal, protože to vypadá jako nectnost stavebnice.
Přílohy
morane-saulnier-ms-230_5.jpg
ms230_f-bejo_02_legermuseumbru13.jpg
morane-saulnier-ms-230-tehnicheskie-harakteristiki_1.jpg
1287766-medium.jpg
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1639
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Dr. zvied » 18 pro 2021, 23:03

KLuK píše:
vrazel píše:Je velmi pravděpodobné, že u starších strojů už plátno trochu povolilo. Ale pak je podle mě potřeba také zkrabatit i překližku na trupu. Ta povolila určitě dřív.

Pravda, nad zvlněním překližky na bocích trupu jsem už taky přemýšlel. Na některých fotkách zkrabatění trupu vidět není a na těch kde vidět je, to vypadá, že zkrbabatění bylo poměrně malé a mělo tvar jemných nepravidelných vlnek se svislou orientací. Nejpatrnější je na trupu přibližně od začátku 1. kabiny po konec druhé kabiny. Přemýšlím, jestli vůbec a pokud ano, jak je realisticky ztvárnit. Ale popravdě, zatím mě mimo vyškrabování nic nenapadá.


Já bych se na to vyprdnul. Prověšení plátna na křídlech... To má něco do sebe, protože křídla jsou poměrně velká plocha a opírá se o ně nejvíce světla. Žebra jsou rovnoběžná a zvlněný povrch to jen podtrhne. Trup, zejména hranatý, nebude tak výrazný. Zkrabatění - zvlnění překližky nemá v sobě to, co žebra na křídlech. Překližka na trupu se nebude vlnit tak rovnoměrně. Přitom je třeba respektovat to, že je upevněná k nějaké vnitřní konstrukci. Podle mě taková úprava povrchu představuje hodně těžkou práci, a i kdyby se člověk obrnil bůhví jak velkou trpělivostí, očekávané růže by se nekonaly. :'-(

Takhle bychom tady mohli také probírat nýtovaný povrch kovových letadel. A pak by se to mohlo zvrhnout v takový nápad jako: A co tu Bosku udělat celokovovou s nýty? :grin:
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1639
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 18 pro 2021, 23:54

Nazdar Radku!
Ta celokovová onýtovaná BH.9 je fakt dobrý nápad, do toho se určitě pustím (:) Jenom ještě udělám pár drobných úprav. Upravím křídla na šípovitá, doplním zatahovací podvozek, vyměním motor za proudvý, přidám překryt kabiny a ... ještě pár dalších drobností ... a budu tomu říkat MiG :grin: :grin: :grin:


Ale vážně, se zvlněným trupem jsem došel ke stejnému závěru jako Ty. Prošel jsem si fotografie Bé-Há devítek a jedenáctek. Na některých nelze zvlnění prokázat díky (ne)kvalitě fotografie, na některých zvlnění překližkového potahu trupu vidět není, na některých vidět je. Pokud je zvlnění viditelné, je to na fotografiích z blízka a zvlnění je poměrně nevýrazné.
Jak jsi správně podotknul, mělo zvlnění potahu také respektovat vnitřní konstrukci trupu a místa, kde byla potahová překližka připevněna na kostru trupu.
Ono by to udělat šlo, ale znamenalo by to
- buď překreslit si na boky trupu polohy všech přepážek, podélníků a dalších výztužných prvků a potom mezi nimi opatrně a jemně škrábat
- nebo postavit úplně nový trup stejnou technologií, jakou se stavěl originál - sestavit nejdříve kompletní kostru trupu a tu potom potáhnout tenkou plastovou fólií. Na tenké fólii (řádově 0,1 - 0,2 mm) by se zvlnění dalo snadno ztvárnit ještě před jejím nalepením na boky trupu.
Ne, že by to nešlo, ale ... z mého pohledu je to v obou případech příliš práce s něčím, co nakonec skoro nebude vidět :bad:

Takže překližkový trup na mých Aviích zůstane hladký.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Josef Maier » 19 pro 2021, 11:53

Citace od Dr.Zvied:
Pokud by to věci pomohlo. Myslím si, že lepší by bylo srovnat podvozkové nohy na křídelních vzpěrách. Ony by se potom mohly od trupu trochu "rozjet", což by mohlo působit jako "prosednutí" podvozku na zemi. Třeba by to potom vypadlo lépe, než na fotce. Jestli jsem se nevyjádřil srozumitelně, zkusím přiložit pár fotek. Určitě je dobře, že jsi to sem dal, protože to vypadá jako nectnost stavebnice.

Ahoj,
kromě této opravy (doopravdy by byla vhodná), ještě bych doplnil jednu.
Když už ses tolik věnoval interiéru/kokpitu, předělej ("zjemni"/zeslab) ty táhla ke "křidélkům", to by si ten model zasloužil.

Pepa
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Josef Maier
 
Příspěvky: 817
Registrován: 29 črc 2004, 15:02
Bydliště: Ústí nad Labem
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Patlal » 24 pro 2021, 17:03

Hezký vánoce bohatýho ježicha hezký nový rok
Mám rád what-if s čs. Letectvo
Uživatelský avatar
Patlal
 
Příspěvky: 108
Registrován: 02 dub 2021, 16:22
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Namesicniiik » 28 pro 2021, 18:39

Čajkujeme pomalu Správným SMĚRem :D (finský znaky na horním křídle jsou menší, původní se rozpadly :( )
Přílohy
IMG_20211228_182742 (1).jpg
Namesicniiik
 
Příspěvky: 207
Registrován: 08 úno 2016, 17:39
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 3564 • Stránka 192 z 238 • 1 ... 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195 ... 238

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 162 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY