Radku, musím dát za pravdu těm, kteří říkají, že Gripen od Italeri je v podstatě hrubý polotovar. Ale s vynaložením nějaké té práce navíc se z ní dá postavit slušný model. Pokud by sis chtěl práci ušetřit, poohlédni se po Gripenovi od Kitty Hawk. Má sice také nějaké chybičky, ale proti Italeri je to nebe a dudy Je pravda, že Gripen od Kitty Hawku byl dost drahý, ale oproti Italeri je krabice doslova nacpaná rámečky s díly. Nabídka výzbroje a výstroje je daleko širší, jsou tam i fotolepty a velký obtiskový aršík pro stroje od několika různých uživatelů včetně českých. Jediná věc, která ve stavebnici chybí jsou baky. Italerka má alespoň jeden, u Kitty Hawku není žádný.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Po včerejší odbočce s tryskou jsem se vrátil ke kabelům v kabině.
Z plastové destičky 0,1 mm tlusté jsem si připravil čtvereček 2 x 2 mm a vyvrtal do něj po čtyřech otvorech ve dvou řadách. Destičku jsem natřel na černo a do předvrtaných otvorů začal provlíkat drátky. Provlečené drátky jsem ze zadní strany čtverečku zalil sekunďákem a počkal až zaschne. Potom jsem z rubové strany zkrátil přečnívající drátky na minimum a rubovou stranu zabrousil do roviny. Na závěr jsem čtvereček s dráty přilepil k boku zadní krabičky. Ačkoliv to podle fotky nevypadá, vyvrtat 8 otvorů do pidi destičky menší než hlavička zápalky a nacpat do nich 12 drátků byla docela piplačka. Bavil jsem se tím dvě hodiny. Pak už mi z toho šly oči šejdrem , tak jsem toho raději nechal. Zítra mě čeká dát tomu drátěnému koštěti správný tvar, podle fotek protáhnout drátky mezi krabičkami a vše nabarvit . Tak se na to jdu vyspat.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Určitě nezpochybňuji kvalitativní rozdíl mezi modelem Kitty Hawk a Italeri. Ale i ta pořizovací cena pro mě není nezanedbatelná. Jak jsem pořídil, tak jsem pořídil a nechám se inspirovat Tvojí stavbou, abych, až se do toho pustím, z ní převzal pro sebe to užitečné.
Ahoj, všechno jde, když se chce. Ale, poradit Ti nemohu. Nevím, jak moc to bude pasovat ani kolik práce by daly případné úpravy. Mám sice i "Céčko" od Kitty Hawka, ale nezkoušel jsem to. Vystačil jsem si fotolepty doplněnými drobnostmi značky "udělej si sám" (stejně jak to nyní dělám u Italerky).
Z vlastní zkušenosti s jinými modely vím, že i sady určené pro konkrétního výrobce stavebnice jdou v mnoha případech napasovat do stavebnice, pro kterou nebyly určené, ale někdy to dá zabrat. Mohu Ti jenom potvrdit, že interiér od Airesu vypadá daleko lépe, než ten od CMK.
Za sebe mohu říct, že kdybych měl vybírat já, určitě bych sáhl po Airesu. Dokázal bych to napasovat (i za cenu úprav). Ale nevím, co zvládneš Ty. Takže rozhodnout se budeš muset sám.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Trčící dráty jsem postupně natvaroval, zkrátil, nabarvil a přilepil na místo. Vzhledem k tomu, že základ již byl připravený, tak to šlo celkem rychle. Shoda se skutečností není stoprocentní, ale do poličky je to vyhovující.
Doplnil jsem sklíčko zaměřovače a přilepil přední díl překrytu kabiny. Teď mám jistotu, že sklíčko zaměřovače při nejbližší příležitosti neurazím.
Na hřbet trupu jsem doplnil lichoběžníkové plošky a na boky trupu světla pro let ve skupině. Na oboje jsem použil díly ze sady fotoleptů.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Jouza píše:Velice inspirující vlákno. Líbí se mi styl práce"co není, vyrobím si"
Děkuji za kompliment! Styl práce "co není, vyrobím si" praktikuji již od dob, kdy to jinak nešlo. A za tu dobu jsem si na to zvykl a začalo mě to bavit. Samozřejmě si také kupuji různé doplňkové sady, ale hlavně takové, které obsahují díly, kterých výroba by pro mě byla časově velmi náročná a nebo bych je ani vyrobit nezvládl.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Céčkového Gripena jsem začal připravovat na nástřik kamuflážního nátěru.
Na základní nátěr jsem nastříkal předstínování a potom hřbet a celou směrovku na bílo.
Bílou barvu také dostaly horní plochy kanard a oba baky.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
V tuto chvíli je to téměř standardní schéma pro Gripeny. Zespodu světle šedá, na horních plocháchtmavě šedá. A k tomu horní plochy kanard, hřbet a svislá ocasní plocha v bílé barvě. Ta poslouží jako podklad pro barevné obtisky.
Na nástřik obou šedých odstínů jsem zvolil lihovky od Agamy, šedé odstíny určené přímo pro Gripeny - na horní plochy C37P tmavá šedá RAL 7000 a na spodní plochy C38P světlá šedá RAL 7040. Již vícekrát jsem zaslechl, že lihové barvy Agama jsou dobré a dají se bez problému stříkat. Tak jsem se rozhodl, že to s nimi zkusím. Koupil jsem si oba výše uvedené odstíny a k nim originál ředidlo a byl jsem mile překvapen. Na rozdíl od vodou ředitelných akrylovek stejné značky, lihovky v pistoli nezasychají, jdou bez problémů stříkat, dobře kryjí a navíc téměř NESMRDÍ. Na povrchu drží dobře, maskovací páska je nestrhává. Pro ty, kdož jsou zaměřeni na československé a české letectvo je příjemné zjištění, že nabízené odstíny z československé řady barev pokrývají období od první republiky až do současnosti.
Naposledy upravil KLuK dne 20 úno 2024, 00:34, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Tak to mám radost, že jsem Ti poskytl inspiraci. V dvaasedmdesátině to musela být pěkná piplačka.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Na tuhle proměnu, kdy se model nabarví a nanesou se obtisky se vždycky těším.
Obtisky pro výroční verzi 100 let československého a českého letectva jsou od JBR decals. Pracuje se s nimi docela dobře, ale mají svoje specifika. Barevné kusy na horní strany kanarad a na směrovku jsou tištěné laserovou tiskárnou na aršík s lakem po celé ploše. Proto je důležité nejdříve obtisk obstřihnout podle okrajů. Při nanášení obtisků je potřeba obtisk co nejpřesněji umístit na místo. Při případném posouvání obtisku je dobré postupovat opatrně. Obtisky mají sice pevný, ale velmi pružný lak a snadno se shrunují. Barevné obtisky mají ještě jednu záludnost. Modrá barva (alespoň na mé obtiskové sadě) lze za mokra snadno stetřít, což se mi trochu povedlo na levé kanardě. Proto je dobré vyvarovat se po nanesení obtisku vyhlazování obtisku přejížděním po jeho povrchu, ale obtisk vyhladit jen jeho postupným přitlačováním. Po zvládnutí všech nástrah spojených s aplikací obtisků mohu říct, že se ta práce vyplatila. Obtisky na modelu vypadají fakt dobře. Z ošklivého káčátka se rodí krásná labuť.
S obtiskováním není zdaleka konec. Ještě chybí trupová čísla, státní znaky a mraky drobných nápisů a popisek. Ale to si nechám zase na příště.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Pokud s tím nemáš problém, budu rád. Stačí mi jen ta levá (modro červená). Tu jsem lepil jako první, tak to trochu odnesla. Vyhlazoval jsem ji odličovacím vatovým tampónen. Přejížděl jsem jen jemně po obtisku. Tyto tampony používám dlouhodobě a nikdy mi nic takového neudělaly. U dalších barevných obtisků jsem si už dal pozor a jen jsem je přitlačoval.
Pravděpobně jsem měl smůlu na chybu tisku. Ale jinak jsou Tvé obtisky parádní a na modelu vypadají skvěle. Ta trocha přesnější a jemnější práce se vyplatí. Ono s velkými obtisky je vždycky trochu horší práce.
P.S. Poslal jsem Ti SZ
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily