Jirko, jestli je to Gripen 9234 s výročním zbarvením ke 20. rokům Gripenů v českém letectvu, představený na letošním dni otevřených dveří v Čáslavi, ten čáslavským moc povedl. Pokud ty obtisky budou 1:48, počítej s jednou sadou pro mě. Hned si jdu objednat stavebnici dalšího Gripena, dokud jsou.
Naposledy upravil KLuK dne 19 čer 2025, 13:46, celkově upraveno 2
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Oprava baků dokončena. A tím je dokončen výroční Gripen.
V dohledné době nafotím Gripena do galerie. Ale než ho stihnu nafotit, tak alespoň malá ukázka kompletně navěšeného stroje.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Galerie s fotografiemi hotového výročního Gripena 9234 už je hotová a je TADY.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Výroční Gripen ze stavebnice Italeri je hotový, mohu se věnovat dokončení druhého výročního - dvoumístného - stroje. Moc velké tempo nečekejte. Podle situace budu ještě přebíhat k rozdělané filmařské MI-1. Momentálně u Mila čekám na doručení objednaných drobností, tak Gripen má teď přednost.
Dnes jsem zkontroloval stav po přestávce ve stavbě, dobrousil sestavený trup a pokud to zítra vyjde, přijde na řadu surf.
Naposledy upravil KLuK dne 29 čer 2025, 20:27, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Nakonec na surf nedošlo. Úplně jsem zapomněl na evelony. Přesněji řečeno, na jejich úpravu před nalepením na model. Stavebnice má přece elevony řešené jako samostatné díly. Takže pohoda, nebo ne? Vnější elevony lze opravdu přilepit jak v neutrální poloze, tak s kladnou či zápornou výchylkou bez problémů.
Ale neradujte se, díly vnějších elevonů jsou krátké a je potřeba je prodloužit. V mém případě stačilo na bok přilepit 0,5 mm destičku.
Vnitřní elevony jsou už jiná liga. Výrobce nevzal v úvahu tvar křídla v místě jeho připojení na trup, při jejich přilepení ve sklopené poloze, vznikne na horní straně mezi elevonem a křídlem mezera, která tam nemá co dělat. Bohužel, bez úprav lze vnitřní elevony přilepit jen v neutrální poloze. Jenže ... u Gripena v klidu (s vypnutým motorem) se vnitřní elevony vlastní vahou sklopí. A protože můj model bude představovat stroj na stojánce s vypnutým motorem, musel jsem tvar vnitřních elevonů a zadní hranu křídla upravit.
Takhle to vypadá na skutečném letadle. Při pohledu na hranu křídla se sklopeným vnitřním elevonem (označenou červenými šipkami) je jasné, proč tvarové řešení dílu ze stavebnice nebude v této poloze fungovat.
Začal jsem úpravou zadní hrany křídla. V místech označených šipkami je potřeba srazit hranu na co netenčí tak, aby plynule navazovala na část od zlomu dále od trupu.
Nejdříve jsem hrany odfrézoval modelářskou bruskou a potom dotáhl do tvaru jehlovými pilníky. Samozřejmě jsem to samé udělal i s druhým křídlem.
Nyní přisly na řadu vnitřní elevony. V místě jejich rozšíření jsem přilepil kousky plastu pro rozšíření a budoucí úpravu tvaru.
Po zaschnutí lepidla jsem elevony vybrousil do nového tvaru.
Nakonec jsem přilepil upravené elevony ke křídlu.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily