Stránka 1 z 2

Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 24 čer 2008, 19:24
od Raptor
Tak si s dovolením založím také vlastní chlíveček.

Historie letounu je zde:

V roce 2015 se stav letectva AČR pohroužil do nových hloubek beznaděje.

Poté co v roce 2010 plameny autogenu naporcovaly neprodejné, nadbytečné letouny L-159 do hutí a v roce 2012 se poslední létající L-39ZA přesunuly z části do muzeí a z části do šrotu se letectvo AČR dostalo do bezvýchodné situace.Veřejnou sbírkou z pronájmu vykoupené letouny Jas-39 doplněné 15 letouny L-159 sice v roce 2010 vytvořily vzácně početně vyrovnaný stav avšak poté co k překvapení celé naší politické scény Ruská federace přešla od varování k činům a jediným chirurgickým leteckým úderem 18.4.2012 smetla špionážní radarovou stanici USA v Brdech postavenou v roce 2011 i se čtyřmi stíhači Jas-39 z ostré hotovosti, které se pokusily útočníky zastavit (hotovost NATO se na místo boje dostavila již za tři hodiny po vydání rozkazu ke startu) a devět letounů L-159 bylo ztraceno při agresi USA a OSN proti Iránu kamžto byly v roce 2014 vyslány na pomoc decimovanému koaličnímu letectvu, stala se situace letectva AČR zoufalou.

Protože finanční situace na minimum sníženého rozpočtu AČR neumožňovala nákup nových letounů, zrodil se projekt jednoho z nejkurióznějších bojových letounů, které kdy spatřily světlo světa.

Konstrukční tým továrny Let Kunovice ve složení ing.Jiří Kopal, ing.Jiří Fuksa, ing.Roman Doušek a ing.Hubert Novák pracoval od roku 2009 na projektu nouzové militarizace civilních letounů přičemž šlo povětšinou o v aeroklubech hojně sloužící letouny L-13, L-23, L-200 a Z-142.Tyto projekty byly v roce 2015 předloženy výběrové komisi MO, která pro největší ekonomičnost zvolila k realizaci projekt L-13FB.

Projekt L-13FB vzniknul v roce 2010 kdy byl v továrně Let Kunovice zkonstruován prototyp dvoumotorové proudové modifikace osvědčeného větroně L-13, která vycházela z rozšíření pohonu již vyzkoušené konstrukce L-13TJ což byl v roce 2006 modifikovaný letoun L-13 nad jehož horní část trupu byl na pylon osazen proudový motor PBS TJ-100C.Konstrukční tým se rozhodl použít modernější motor PBS TJ-150B, který měl být na letoun osazen ve dvou kusech.Protože však počáteční pokusy montáže zdvojené pohonné jednotky na nadtrupový pylon prokázaly nevhodnost této konfigurace, bylo rozhodnuto namontovat motory pod křídla na lomené spojovací pylony mezi trupem a křídlem.Z trupu byly proto vytaženy dva vodorovné, aerodynamicky tvarované pylony o délce 0,6m na jejichž konce byly namontovány hladce kapotované motory PBS TJ-150B.Vertikální upevnění a stabilizaci motorů následně zajišťovaly dva pylony, které v úhlu 70° spojovaly motory a křídlo.Stabilizaci letounu ve vodorovné poloze měly zajistit dvě pomocné sklopné podvozkové nohy v koncových vřetenech křídla.

První vzlet s prototypem XL-13F provedl 3.9.2010 tovární pilot Gustav Kubeš, který shledal že prototyp má velmi dobré letové vlastnosti avšak při letu vyšší rychlostí dochází k silnému třepání pružných křídel.Před dalšími lety byly proto křídla vyztuženy montáží dvojice pomocných nosníků a ocasní plochy navíc dostaly kovový potah jako prevenci protržení původního plátěného vlivem aerodynamických sil při řízení.Letoun následně vykazoval vskutku rekordní vlastnosti a 21.11.2010 s ním pilot Kubeš dosáhl rychlosti 320,43 km/h čímž zároveň pokořil světový rychlostní rekord v kategorii motorizovaných větroňů.Pokusy s letounem byly konány až do června 2010 avšak poté co se pro letoun nenašel vhodný kupec, byl prototyp demontován a uskladněn v továrním skladu.

Na světlo byl opět vytažen až v roce 2015 kdy byl předveden komisi MO a po vítězství v soutěži byl převezen zpět do dílen kde na něm byla podle požadavek MO zahájena přestavba letounu pro vojenské použití tak aby bylo možné využít stále ještě skladovanou munici a zbraňové systémy pro letouny sovětsko-ruského původu.

Trup byl kompletně odstrojen a znovu vybaven přičemž hlavní nosný systém byl vyztužen titanovou slitinou jejíž výrobní postup byl zakoupen ve Francii.Původní aerodynamický příďový klobouk byl sejmut a nahrazen dielektrickým krytem pod nějž byl namontován radarový dálkoměr RDPC-13, firmou Meopta vyvinutý laserový značkovač pozemních cílů LZP-3D a přijímač přistávacího navigačního systému ILS VIR-42.Původní palubní deska předního pilotního prostoru byla demontována a nahrazena palubní deskou s dvojicí LCD display informujících na levém display o stavu motorů a palivové soustavy a na pravém displayi o zbraňových systémech a navigačních údajích.Mezi palubní desku a čelní štítek kabiny byl namontován head-up display DSPC-19 s možností zaměřování řízených i neřízených zbraní proti pozemním cílům a zaměřování řízených a neřízených zbraní proti vzdušným cílům.Na display bylo rovněž možné promítnout kříž přistávacího navigačního systému ILS.Na pravou stranu vedle displaye byla dále umístěna zobrazovací část navigačního systému GPS/NAVSTAR Trimble 2101 Plus.

Ovládací prvky obou motorů byly umístěny na konzoli na levé straně předního pilotního prostoru.Pravou stranu zabraly ovladače palubní radiostanice LUN-3520, zbraňových systémů a vestavěných elektronických systémů.

Zadní pilotní prostor byl rovněž vyklizen avšak namísto pilotního a elektronického vybavení byl opatřen jednoduchou sedačkou orientovanou proti směru letu s jedním poutacím popruhem.Na horní část trupu byla umístěna kloubová lafeta se vzad mířícím kulometem UK-59 zásobovaným pásovou municí ze schránky na zadní přehradě pilotní kabiny přičemž k dispozici byla zásoba 1000 nábojů.Zadní přehrada pilotního prostoru byla rovněž opatřena duralovým pancéřováním o tloušťce 15mm.Celý pilotní prostor byl překryt čtyřdílným překrytem z organického skla se stávajícím se z pevného čelního štítku, vpravo odklápěného překrytu pilotní kabiny a vzhůru odklápěného překrytu prostoru střelce s jehož horní části byl na pantu upevněn výklopný aerodynamický štít, který se vyklápěl při střelbě a chránil tak hlavu a ramena střelce před náporem proudu vzduchu.

Bloky zmíněného elektronického vybavení byly umístěny do prostoru nad podvozkovou šachtou do níž se nyní zatahuje na dvojnásobnou světlost zvýšená hlavní podvozková noha (na stejnou výšku se zvýšila i rovněž zatahovací ostruha) se zdvojeným kolem a tuto sekci uzavírala přední přehrada trupové pumovnice.Ta umožnila podélné zavěšení jedné pumy ráže 500kg nebo častěji dvě pumy ráže 250kg, které mohou být jak klasického provedení tak i vybaveny laserovým navigačním zaměřováním (při vojskových zkouškách byl letoun testován pro pumy KAB-500 a KAB-250, kterých byl ve skladech velký přebytek z lepších časů).Příklop pumovnice je dvoudílný a elektricky vyklápěný s dělící osou v ose trupu.Koncové vřeteno trupu bylo vyplněnou vakovou palivovou nádrží s možností nouzového tlakování inertním argonem z dvojice tlakových lahví zavěšených na zadní přehradě pumovnice.Na boční straně trupu je rovněž umístěno kování pro dva přídavné startovací raketové motory SPRD použitelné při startu z krátkých ploch a v případě že letoun byl přetížen.Na spojovací část mezi vodorovnou a svislou ocasní plochu jsou dále namontovány dvě kazety s výletnicemi IR klamných cílů ASO-2V

Původní motorové jednotky byly sejmuty a nahrazeny výkonnějšími motory PBS TJ-200F, které byly vybaveny každý jedním forsážním prstencem pro krátkodobé zvýšení výkonu motoru.Vodorovné nosníky jsou zesíleny na nosnost 500kg a vybaveny každý dvěma závěsníky BD3-57MT na které bylo možné zavěsit jak pumy do hmotnosti 250kg tak častěji neřízené střely S-24 a bloky neřízených střel UB-16 a UB-32.Vnitřní závěsníky je rovněž možné osadit kanonovými a kulometnými kontejnery SPPU-22-01, UPK-23-250 a 9-A-669, které je však možné využít pouze pro pevnou střelbu vpřed.Ve vzdálenosti 30cm od spoje šikmého pylonu a křídla jsou jako poslední instalovány dva závěsníky PD-82-8 (na každé polovině křídla jeden), které spolu s adaptéry APU-60 umožňují zavěšení dvojice pasivních IR PLŘS R-60 určených pro vlastní obranu letounu.

První přestavěný letoun byl zalétán 18.2.2016 přičemž se ukázalo že i přes mohutné úpravy a značné zvýšení hmotnosti byl nadále schopen velice slušné klouzavosti a dokonce termického létání s vypnutými motory.MO proto po vojskových zkouškách podepisuje 1.5.2016 objednávku na třicet letounů, které mají být upraveny z letounů vyřazených aerokluby.Dodávky nových letounů začínají 4.11.2016 kdy na beton VPD 22.zl v Náměšti nad Oslavou přistávají první tři letouny, které zbylých sedmadvacet doplňuje do 19.10.2017.Zde jsou z nich postupně vytvořeny tři letky a letouny jsou k 1.1.2016 zařazeny do operační služby přičemž 22.ztl (1.1.2016 přejmenována z 22.zl) je uvedena do plné operační schopnosti k 1.1.2018.

Letouny prošly bojovým křestem nad Iránem kam byly krátce před koncem konfliktu, který skončil porážkou koalice, dopraveny tři letouny, které byly využívány zejména k rušivému bombardování Iránských vojenských cílů a zaznamenaly velké úspěchy zejména pro velmi obtížnou zjistitelnost vojskovou PVO vyzbrojenou převážně PLŘS s IR naváděcími hlavicemi.Tato rezistivita byla získána jednoduchým vypnutím motorů před útokem a útoky v klouzavém letu.Zpět do ČR se letouny vrátily 3.2.2018 a od té doby neprošly dalším bojovým nasazením.

Seznam letounů L-13FB ve výzbroji letectva AČR:

0100 – 22.ztl, 1.lt, přestavěno z OK-6813, nasazen v bojích nad Iránem
0101 – 22.ztl, 1.lt, přestavěno z OK-9717
0102 – 22.ztl, 1.lt, přestavěno z OK-0920, nasazen v bojích nad Iránem
0103 – 22.ztl, 1.lt, přestavěno z OK-3702, nasazen v bojích nad Iránem
0104 – 22.ztl, 1.lt, přestavěno z OK-1807
0105 – 22.ztl, 1.lt, přestavěno z OK-1827
0106 – 22.ztl, 1.lt, přestavěno z OK-1820
0107 – 22.ztl, 1.lt, přestavěno z OK-4813
0108 – 22.ztl, 1.lt, přestavěno z OK-0302
0109 – 22.ztl, 1.lt, přestavěno z OK-4706
0110 – 22.ztl, 2.lt, přestavěno z OK-8802
0111 – 22.ztl, 2.lt, přestavěno z OK-6805
0112 – 22.ztl, 2.lt, přestavěno z OK-3801, poškozen při přistání 19.5.2017, opraven
0113 – 22.ztl, 2.lt, přestavěno z OK-3802
0114 – 22.ztl, 2.lt, přestavěno z OK-2728
0115 – 22.ztl, 2.lt, přestavěno z OK-2811
0116 – 22.ztl, 2.lt, přestavěno z OK-9847
0117 – 22.ztl, 2.lt, přestavěno z OK-1823
0118 – 22.ztl, 2.lt, přestavěno z OK-0931
0119 – 22.ztl, 2.lt, přestavěno z OK-9829
0120 – 22.ztl, 3.lt, přestavěno z OK-1827
0121 – 22.ztl, 3.lt, přestavěno z OK-6304
0122 – 22.ztl, 3.lt, přestavěno z OK-6838
0123 – 22.ztl, 3.lt, přestavěno z OK-0910
0124 – 22.ztl, 3.lt, přestavěno z OK-2817
0125 – 22.ztl, 3.lt, přestavěno z OK-0788
0126 – 22.ztl, 3.lt, přestavěno z OK-6840
0127 – 22.ztl, 3.lt, přestavěno z OK-4822
0128 – 22.ztl, 3.lt, přestavěno z OK-4720
0129 – 22.ztl, 3.lt, přestavěno z OK-9705

Kamufláž letounů:

Letouny nesly standardní šedo-šedou kamufláž NATO obdobného provedení jako na letounech Jas-39 a L-159.Kruhové výsostné znaky byly umístěny na obou stranách křídla a na pohyblivé části svislé ocasní plochy.Trupové číslo bylo provedeno černě na střední části trupu.Dielektrický kryt na přídi byl opatřen zeleným dielektrickým nátěrem.Letouny byly v rámci letek rozlišeny rozdílným zbarvením koncových vřeten křídel podle tohoto klíče:

22.ztl, 1.lt – červená
22.ztl, 2.lt - modrá
22.ztl, 3.lt – zelená

Znak 22.ztl byl v nestandardní původní barevné podobě na pevné části svislé ocasní plochy.Znaky letek byly umístěny pod pevnou částí překrytu kabiny.




Základem bude Blaník od Modely, množství plastových destiček a kýble potu.První fotky budou +- zítra podle toho jak se dostanu domů a k foťáku.Co se kamo týče tak zřejmě se podržím výše uvedeného popisu ale zvažuji i kamo z Iránu (případné návrhy jsou vítány)

Na závěr důležité upozornění

JDE O RECESI, NE O VÝSMĚCH

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 24 čer 2008, 19:26
od ujík
Tak to se těším :D =D> =D>

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 24 čer 2008, 23:07
od Randalf
Vzhledem k tomu, co se (nejen) v armádě děje, se to může stát realitou...
Ale jinak dost husté :grin: :grin: :grin:

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 25 čer 2008, 17:31
od PantherG
sakryš..to abych zapracoval na předchůdci "Morany"....mám nedodělanou "bezmotorovou stíhačku"..... #-o

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 25 čer 2008, 23:17
od Raptor
Nekamenujte mě ale lepší foťák po ruce nemám.Takže snad unikátnost bude vyvážena (ne)kvalitou snímku.Momentálně je Morana v tomto stavu

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 26 čer 2008, 07:47
od karlik
no i Raptor už se chytil :lol: tak stav, stav :lol:

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 27 čer 2008, 16:46
od marek319th
No tak pokial stav CZAF k tomuto smeruje tak u nasej Slovenskej "SLAF" by uz mali prve kusy sluzit v hotovostnom systeme protivzdusnej obrany :grin:
inak Raptor: opat skvely a vtipny clanok, z toho miesta strelca v zadnej casti kokpitu som fakt nemohol... :shock: :grin:

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 27 čer 2008, 17:13
od Raptor
Tak já tiše doufám že se jak naše tak i slovenské zodpovědné orgány včas vzpamatují a současnou krizi začnou řešit tak aby obě letectva zůstala provozuschopná a k podobnému scénáři nakonec nedojde.

Bohužel však současný vývoj tomuto příliš nepřeje a krize bezkoncepčnosti se evidentně spíše prohlubuje.

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 27 čer 2008, 18:47
od novakow
příběh jako vždy super! =D> =D> =D>
a na stavbu setěším... :P

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 28 čer 2008, 19:14
od marek319th
Raptor:
Ono je za sucasnej situacie tazke zodpovedne organy k takemu niecomu motivovat...ak to trochu prezeniem tak jak pre nas Slovakov tak aj vas Cechov su dnes moderne viacucelove bojove stroje zbytocne, nakolko ani jeden z nas nevlastni ropu ani zlato ani ine podobne zalezitosti, pre ktore by sa nejakemu salencovy oplatilo nas napadnut a tak sa pouzitie tychto strojov obmedzuje iba na "usmernenie" zabludenych liedadiel v zakazanych priestorch niekde nad Mochovcami alebo Temelinom :grin:
uznavam, u vas je teraz dost velke halo ohladom radaru v Brdoch a jeho naslednej ochrany, ale pred utokom balistickymi raketami su aj Gripeny bezmocne a povedzme si uprimne ze o moc lepsie natom nebude ani system Patriot...inak ked sme uz pritom, aky je vas nazor na radar v Brdoch? Ano alebo nie? rad by som bol keby ste svoju odpoved aj zdovodnili(myslim ze ti, co povedia "NE" budu mat omnoho jednoduchsiu poziciu :grin: ), lebo dost sa o tom pise v odbornych casopisoch pripadne na nete, ale chyba mi nazor ludu.
Zpet k tomu letectvu: moj nazor je taky, ze nase staty by sa mali skor orientovat na dopravne stroje, jak lietadla tak vrtulniky...nase jednotky posobia v zahranicnych misiach a vzdy si zo sebou potrebuju zobrat aj nejake to vybavenicko, pricom vybavenickom nemyslim zrovna nejaku jednu-dve palety "cohosi", ale napriklad nakladne automobily apod. a tomu by maly odpovedat aj parametre tychto dopravnych lietadiel...najtazsiu techniku by nam mali prepravit C-17 z pripravovanej letky NATO, ostatne uz bude pravdepodobne na kazdom zvlast...vrtulniky su potrebne hlavne doma a to nielen pri tych, uz pomaly kazdorocnych zaplavach a poziaroch...

Ospravedlnujem sa, ze som trochu odbocil od temy, ale prave clanok o L-13FB mi celu situaciu okolo naseho letectva tak nejak pripomenul a nikde inde sa moc o tomto hovorit neda.

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 28 čer 2008, 20:58
od Raptor
Abychom předešli výbuchům vášní jako třeba na Nymburku, navrhuji debatu na toto téma přesunout do roviny soukromých zpráv každopádně v zájmu zachování kontinuity diskuse odpovím sem a dále budu pokračovat již jen přes SZ:

Co se našeho letectva týče tak s tím že by pro nás byly bojové letouny zbytečné bych rozhodně nesouhlasil.Sice ani ČR ani SR nevlastní zlato či ropu avšak jak se již mnohokrát ukázalo, naše poloha je v Evropě velmi strategická takže minimálně jeden důvod pro naše napadení v budoucnu by tu byl.Navíc sice teď Evropa prožívá období klidu v dějinách nepoznané avšak i přesto by bylo bláznovstvím očekávat že tento stav potrvá navěky (stejně jako "věčná" spojenectví, které se československu ve 20.století svým rozpadem nevyplatily minimálně čtyřikrát)a vzhledem k tomu že dnes se už délka stavby letadel neměří na dny ale na měsíce a roky (v ATM kdysi proběhl údaj že stavba Gripenu trvá necelé dva roky!) tak je potřeba se na potíže připravit raději dříve než potom plakat.Osobně se držím zásady že je lepší ptát se "K čemu mi to je?" než se ptát "Proč to nemám?".
Samozřejmě lze jen velmi těžko předpokládat že bychom si mohli dovolit luxus stovkových flotil stíhaček a bitevníků avšak myslím si že pokud by se seškrtaly výdaje na zbytečné a luxusní věci (například pro nás bezvýznamné zahraniční mise) tak bychom v ČR mohli uživit podstatně více než jen čtrnáct stíhaček (kde jsou doby kdy v roce 1993 byl tabulkový stav našeho letectva 227 letounů).Bohužel tyto potíže jdou ruku v ruce s faktem že rozpočet na obranu u nás neustále klesá (v rámci Evropy je v tomto ČR a SR unikát-ostatně porovnejte současný) protože je seškrtáván tak aby se z něj mohly látat díry, které se objevily v jiných státních resortech takže nakonec peníze nezbývají.Pokud se s tímto nezačne něco dělat, nakonec klesne na takové minimum že naše již tak nepříliš velká armáda bude muset být z finančních důvodů rozpuštěna.
Co se výlučné orientace na vrtulníky a dopravní letouny týče tak tam jsem v zásadě proti protože letectvo by mělo být schopno zvládnout co nejširší škálu úkolů a to stíháním počínaje a zásobováním vlastních jednotek konče.Proto si myslím že stíhací a bitevní útvary vybavené adekvátně silnou výzbrojí, která nám umožní efektivní obranu bez závislosti na spojencích bychom měli mít bezpodmínečně

Co se radaru týče tak jsem jednoznačně proti.Moje důvody:

a)Radar ani systém protiraketové obrany nás chránit nebude-není pro to stavěn a vhodně rozmístěn (pro naši obranu by tyto základny musely být v Turecku)

b)Jde o cizí základnu na našem území-ano, je to základna našeho spojence avšak jak už jsem psal, žádné spojenectví není věčné a nikdo není schopen zaručit že současné spojenecké svazky přežijí v příštích letech výměny politiků, názorů a politických stran jak u nás tak i v USA i v rámci NATO.Proto si myslím že o tom zda tu má být umístěna by mělo rozhodnout referendum.Ne však s otázkou "Chcete radar?" na což objektivně odpoví jen minimum lidí a to i mezi politiky ale s otázkou "Chcete tu cizí vojáky?" na což může objektivně odpovědět každý a doufám že zkušenosti se dvěma okupacemi ve 20.století nám dají dostatečné argumenty proto abychom podobnou záležitost pohřbili hned v zárodku.

c)Pochybuji o možnosti provedení útoku ICBM tak jak je v současnosti prezentována zastánci radaru (naše vláda, USA, proradaroví aktivisté)-ať se nám to líbí nebo ne tak ICBM jsou dnes spíše pózou nez prakticky použitelnou zbraní a nikdo jen trochu rozumný se je neodváží použít.Nejen že by se tím sám označil za nepřítele no.1 ale mezinárodně platné dohody by zbylé státy podobnou technologií donutily použít proti agresorovi (a myslím že si lze dostatečně dobře představit jak by agresor po spojeném útoku USA, Ruska, Číny a dalších států vypadal-čisté radioaktivní sklo.Osobně si myslím že pokud se někdo pokusí nás nebo kohokoli jiného napadnout jadernou zbraní tak ji nenaloží na ICBM ale třeba na náklaďák.

d)Existují jiné a podstatně levnější způsoby jak problém, který má řešit radar vyřešit s definitivní platností-Asi se shodneme na tom že zkonstruovat, vyrobit, otestovat a zavést do výzbroje ICBM není záležitostí na pár dní, kterou by byl schopen provést kdokoli.Tím se nejen podstatně zmenšuje počet možných agresorů ale zároveň i zjednodušuje obrana proti nim protože stačí po odhalení příprav prostě tyto výzkumné a výrobní zařízení zlikvidovat (třeba a la Osirak) a problém se vyřeší sám.Osobně mě překvapuje že když jsou tyto zbraně v Iránu a KLDR takovým obrovským problémem proč s nimi už někdo nezametl.O tom že mezinárodní schválení k tomu není nutné ukázala už agrese v Iráku (argument že USA mají v obraně světa právo na chybu je minimálně zcestný)

e)Otázka radaru je stavěna politicky nevýhodně-toto je myslím si největší problém.Samozřejmě v případě že odmítneme nebo přijmeme vždy bude někdo ublížený avšak už proto si myslím že by bylo krajně neopatrné si znepřátelit Rusko.Pokud USA odmítneme zas tak moc se nestane.Pokud však naším přijetím nakrkneme Rusko, to nám jen po ekonomické stránce může uškodit pořádně.Stačí aby zavřeli kohoutky na ropovodu nebo plynovodu a veselo nám nebude.Na druhou stranu zablokování dovozu směsi na hamburgery k McDonaldovi nám zas tak moc neublíží.Fakt že dnes se naše přijetí staví jako povinnost ke spojenci je velmi prostě vyvratitelný-dovolily by nám či jinému svému spojenci USA postavit podobnou základnu na svém území?Pochybuju.Pro ně ale zřejmě spojenecké závazky neplatí.

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 28 čer 2008, 21:09
od zdesko
..nevím,jestli se někdo Tvé otázky chytne,ale já bych zkusil jen krátkou noticku..: Takže..: Chci radar v Brdech..? Odpověď..: Ač jsem Pražák,tak jednoznačně NE..! Proč..? Tak za prvé..stejně jako naši geniální politici vůbec nevím jaký ten radar to vlastně bude.. :-k ..jsou dvě protichůdná povídání o jeho typu.. Ale to není tak důležité.. Zatím jsem pochopil,že by to měl být radar který navádí rakety na rakety,které tu nemají co dělat.. :wink: No,kdyby to fungovalo..tak ať si tu je..ale ono to vůbec nefunguje..! Přes všechna pozitivní hlášení samotnému Buschovi..bylo nezávislou studií profesora...(tak a teď budu za blbce,protože si nevzpomenu na jeho jméno..)..dokázáno na 100% ,že prostě ještě nikdy nic nesestřelil..!! Je to na dlouhé povídání,ale jen shodou náhod v poruchách útočících raket došlo k tomu,že radar je prezentován jako úspěšný.. Když onen profesor své závěry prezentoval,tak v jednom případě armáda argumentovala zastaralým softvérem,zrovinka nekontabilním s radarem,který "vedená" raketa měla..jindy zase dokazavola armáda svůj sestřel střepinou ze "sestřelené" rakety...profesor zjistil,že onen úlomek kovu pochází z kdovíčeho..jen z rakety ne..! No a vrchol všeho byl,když raketa,která měla být sestřelená přistála přímo do ubytovny amerických vojáků a tam co..? Tam bouchla..! No a jestli je to JEN radar včasné výstrahy..? No,tak ten ať si taky nechaj..platí pro něj to okřídlené..: "To nemusíte hlásit..! To vidím..!" Protože tu přilétající raketu by stejně nic nezastavilo.. :-k No a když tu ten radar tedy nebude..tak proč by se k nám tedy štrachala...? Kvůli Temelínu..? Můj názor je když ty "beduíny" necháme svému osudu a na pokoji,tak jim bude náš Temelín šumafuk.. A argumenty Saši Vondry..že jako musíme taky něco pro NATO udělat..? No to je kravina,jak má vypadat..!! Jednak naši vojáci lítají po světě jak utržený vagony a snaží se seč můžou..a druhak..mluví s náma lidma jak s idiotama..! Tolik tedy jeden..a to konkrétně můj názor,který nikomu nevnucuju.. :wink:

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 28 čer 2008, 21:11
od novakow
NIC VE ZLÝM PROTI KOMUKOLIV ALE ZAČÍNÁ PŘESNĚ TO CO RAPTOR NECHTĚL ABY ZAČALO!!! :roll:

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 28 čer 2008, 21:21
od zdesko
novakow píše:NIC VE ZLÝM PROTI KOMUKOLIV ALE ZAČÍNÁ PŘESNĚ TO CO RAPTOR NECHTĚL ABY ZAČALO!!! :roll:


..třeba né.. :-D ..shodou okolností jsem to svoje povídání přicvak současně s Raptorem... #-o A tímto se k jeho názoru o tom,ať to necháme být,přikláním... :-k

Re: Let L-13FB Morana - Naděje AČR pro rok 2016 a dál

PříspěvekNapsal: 28 čer 2008, 21:26
od novakow
zdesko píše:..třeba né.. :-D

to doufám :)