Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Italske letectvo 1939-45
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Piaggio P.108

Odeslat odpověď
Příspěvků: 44 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Piaggio P.108

Příspěvekod Mirek glock Říha » 19 kvě 2011, 19:56

Ahoj,

v rozestavěno je téma od ujika na Piaggio P.108 viz viewtopic.php?f=57&t=55872.
Brzo také vyjde článěk na modelwebu. Možná se někdo podiví, že i italové měli něco jako B-17 a to mne vede k napsání několika slov.

Zmínka o B-17 nebyla samoúčelná. P.108 byla americkým strojem ovlivněna jako Re-2000 byl ovlivněn P-35. Inženýr Giovanni Casiraghi se vrátil na konci 30-tých let ze "zkušené" v USA a navázal na projekt P.50. P.50 i P.108 byla soukromá aktivita Piaggia. P.108B vznikl ještě před tím, než vedení Regia Aerounatica vyhlásilo soutěž na letoun této kategorie (bombardér a průzkumník velkého doletu) . Soutěž v roce 1939 sice vyhrály jiné projekty, ale protože realizace se předpokládla až na roky 42/43 stal se vítězem typ P.108B. Prototyp byl vlastně prvním seriovým stroje (MM.22001) a zalétávaní započlo v listopadu 1939. Bohužel letoun této kategorie byl pro italský průmysl, vývojáře, piloty, ale nakonec i vedení letectva skutečný oříšek, nebo problém chcete-li. Za rok a půl (v létě 1941) byl typ připraven k předání první jednotce a to 274 Sq BGR.

Během vývoje vedení RA naplánovalo vytvořit jednu! skupinu a dvou letkách (tedy 12-16) strojů a proto zadala výrobu 24 kusů P.108B. I záměry/operační úkoly se plánovaly za pochodu. Někteří z budoucích pilotů a členů posádek byli na stáži u KG.40 v Bordeaux, včetně syna duceho - Bruna Mussoliniho. Především on byl zastáncem nasazení P.108 po vzoru kolegů u KG.40. Skutečnost byla však jiná. Nakonec byla ustavena pouze jedna letka - 274Sq s Brunem jako velitelem. První P.108B jednotka obdržela 19.7.1941. Bohužel již 8.8.1941 došlo k nehodě stroje MM.22003. Zahynuli 3 členové posádky včetně Bruna a stroj byl odepsán. Přeškolování a výcvik se protáhl na další rok (i díky pomalým dodávkám strojů z výroby a neujasněnosti v koncepci - plánovalo se nasazení jako torpedového nosiče) a tak první akce proběhla až 28.6.1942. Akce (noční bombardování) pokračovaly další rok a čtvrt a existenci jednotky ukončila kapitulace Itálie v září 1943. Ze 24 vyrobených P.108B se údajně "dožilo" kapitulace 8 nebo 9 strojů. Ze všech mě dostupných zdrojů jsem však schopen potvrdit 4(5) přeživších čtyřmotoráků.


A teďněco modelářského.
Ve skvrnité kamo byly vyrobeny pouze první 4 stroje (22001-22004). Od 5 dodaného kusu byla kamufláž Verde Oliva Scuro2 pro horní a Grigio Azzuro Chiaro 1 pro spodní plochy (ta byla časem zamalována černou barvou). První dva stroje byly vybaveny slabším motorem Piaagio P.XI místo standardních P.XII. U druhé série byla vypuštěna přední střelecká věž, přemístěny a změněny výfuky (na ježatý typ) a na tento standard byly upraveny všechny přeživší stroje z první série.

A připojuji nějaké fotografie
Přílohy
p108b_prot_mm22001_guidonia_ott40.jpg
p108b_mm22003_bruno_mussolini.jpg
havárie 22003
p108_crew.jpg
piaggio_p108_03.jpg
P108cockpitf.jpg
Naposledy upravil Mirek glock Říha dne 25 kvě 2017, 11:54, celkově upraveno 1
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17887
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod Mirek glock Říha » 19 kvě 2011, 19:58

a ještě nějaká fota
Přílohy
p108b_night.jpg
p108_night.jpg
piaggio_p108_b.jpg
piaggio_p108_gibilterra.jpg
piaggio_p108_grottaglie.jpg
poslední P.108B
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17887
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod Mirek glock Říha » 19 kvě 2011, 20:00

a jako poslední dávám tabulku ztrát ale nejen jich 8-)
Přílohy
P108.xls
(20.5 KiB) 52 krát
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17887
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod KLERENC » 20 kvě 2011, 23:01

Mirek glock Říha: nemohl bys přidat něco na transportní verze, na tu jsem neviděl ani článek v časopise, natož monografii. Viděl jsem nějaký fotky z luftwaffe, ale neznám ani jednotku, ani místo, kde působily.
Uživatelský avatar
KLERENC
 
Příspěvky: 111
Registrován: 11 říj 2010, 16:28
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod Discus pilot » 21 kvě 2011, 06:33

P-108 mix
Přílohy
P108_in_volo_3.JPG
P108_in_volo_3.JPG (8.55 KiB) Zobrazeno 16187 krát
P108_10f.jpg
P108_9f.jpg
P108_4f.jpg
P108_3f.jpg
P108_2f.jpg
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Discus pilot
 
Příspěvky: 2849
Registrován: 22 kvě 2010, 16:48
Bydliště: Slovensko bez AmeKu
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod Discus pilot » 21 kvě 2011, 06:36

+
Přílohy
P108-B0-1.jpg
P108A-16f.jpg
P108-9f.jpg
P108-8f.jpg
P108-005.jpg
P108-005.jpg (7.49 KiB) Zobrazeno 16193 krát
P108-004f+.jpg
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Discus pilot
 
Příspěvky: 2849
Registrován: 22 kvě 2010, 16:48
Bydliště: Slovensko bez AmeKu
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod Discus pilot » 21 kvě 2011, 06:40

+
Přílohy
P108T-261f.jpg
P108CHHwithcarf.jpg
P108cf.jpg
P108cargoholdf.jpg
P108Bc-USf.jpg
P108b2f.jpg
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Discus pilot
 
Příspěvky: 2849
Registrován: 22 kvě 2010, 16:48
Bydliště: Slovensko bez AmeKu
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod Discus pilot » 21 kvě 2011, 06:44

+
Přílohy
P108T-211f.jpg
P108T-161f.jpg
P108T-126f.jpg
P108T-3f.jpg
P108T-2f.jpg
P108T-1f.jpg
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Discus pilot
 
Příspěvky: 2849
Registrován: 22 kvě 2010, 16:48
Bydliště: Slovensko bez AmeKu
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod Discus pilot » 21 kvě 2011, 06:46

+
Přílohy
PiaggioP108Cs.jpg
PiaggioP108Cs.jpg (10.77 KiB) Zobrazeno 16162 krát
P108T-216f.jpg
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Discus pilot
 
Příspěvky: 2849
Registrován: 22 kvě 2010, 16:48
Bydliště: Slovensko bez AmeKu
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod Mirek glock Říha » 21 kvě 2011, 07:03

To KLERENC

Něco málo sem našel.

Tranpostní verze byli dvě P.108C a P.108T. Obě vznikli na požadavek(1940) civilních orgánů (C jako přetlakovaná verze pro 32 a T jako "normální" pro 70 pasažérů).

Nakonec P.108C nesla 56 vojáků. RA obdržela před kapitulací pouze jeden letoun MM.24676 (vlastně prototyp MM.496).
Němci ukořostili stroje MM.24676, 24677, 24678 a nechali dokončit 24679 a 24680. 24681 asi dokončen nikdy nebyl.

P.108 T poprvé vzlétl 7.9.1942 (MM.24673). Němce stroj zaujal a přelétli ho k testům do Rechlinu. I T-čko bylo do kapitulace dodáno RA pouze jedno a to do 248 Sq (MM.24668). Výroba dala ještě stroje 24669, 246670, 24671 a 24672. Stroje čísel 24667, 24974 a 24675 se zřejmě již nepodařilo dokončit.

Všech jedenáct P.108 C i T sloužilo u Luftwaffe, která je využívala dost aktivně díky přepravní kapacitě, která byla nesrovantelně větší než u jiných strojů. Dokonce Luftwaffe údajně používala jeden stroj P.108B, ale jak a jaké MM to bylo netuším (mohl to být stroj MM.22603 který byl po kapitulaci opravován v továrně a ještě 13.12.1943 je záznam o přeletu). P.108 sloužily u TransportStaffel5 a následně u TransportGruppe4. Známe jsou kódy jednotky TS5 a to J4+AH, J4+BH, J4+EH, J4+FH, J4+GH, J4+HH, J4+KH, J4+OH, J4+PH a J4+QH). Od TG4 je znám stroj G6+FY. V době evakuace z Krymu P.108 nosily i 100 raněněých vojáků na palubě. Na konci války byli 4 stroje na letišti Mnichov.
Přílohy
P_108_T_u_LW.jpg
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17887
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod Mirek glock Říha » 21 kvě 2011, 10:35

a mala modelářská douška ke transportním P.108 nakonec..existuje konverze určená pro model SH od firmy Cunarmodel
Přílohy
P108Tprofili.jpg
P108Tprofili.jpg (9.3 KiB) Zobrazeno 16149 krát
P108Tdecals.jpg
P108Tdecals.jpg (4.38 KiB) Zobrazeno 16154 krát
ikp108t.jpg
ikp108t.jpg (9.79 KiB) Zobrazeno 16152 krát
p108t6.jpg
p108t6.jpg (17.57 KiB) Zobrazeno 16152 krát
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17887
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod KLERENC » 22 kvě 2011, 23:38

díky moc, já sem měl jen čtyřmotorová letadla od Němečka a tam je toho žalostně málo. O konverzní sadě na model jsem nevěděl, ale radši si počkám na hotovej model, zatím mám co stavět.
To, co mám nejčastěji na fotkách, je asi verze T se silnějším trupem, ale nevím, možná byly stejně silný. Výkresy nemám, jenom tuším, že křídlo je asi stejný. Transportní verze určitě nemá kulomety na křídle, ale to nepostihuje ani ta sada.
Uživatelský avatar
KLERENC
 
Příspěvky: 111
Registrován: 11 říj 2010, 16:28
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod Mirek glock Říha » 23 kvě 2011, 12:41

na P.108 doporucuju wiki ...(italska, anglicka)
tady to je celkem slusne zpracovani (i kdyz ne bez chyb..)

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=235 ... 5e2780dec8

a dobrej podklad je sesit Ali D Italia tusim ze cislo 15...pak vyslo neco tak ruzne po casopisech ale Ali je asi nejucelenejsi...
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17887
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod milan petr » 24 kvě 2011, 07:57

p1082kz.jpg

Nic proti Bohu, ale do pekla to mám blíž.....
Uživatelský avatar
milan petr
 
Příspěvky: 1542
Registrován: 26 bře 2005, 04:01
Bydliště: Velmez
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Piaggio P.108

Příspěvekod milan petr » 18 črc 2013, 12:31

Zdroj: e-bay

Piaggio P.108 prototype.jpg
Piaggio P.108 prototype


PIAGGIO P.108 ITALY.jpg
PIAGGIO P.108 ITALY


1941 Pisa aero Piaggio P.108 morte Bruno MUSSOLINI foto.jpg
1941 Pisa aero Piaggio P.108 morte Bruno MUSSOLINI


1939 WWII aero bombardiere Piaggio P.108, pezzi Vespa.jpg
1939 WWII aero bombardiere Piaggio P.108, pezzi Vespa?

Nic proti Bohu, ale do pekla to mám blíž.....
Uživatelský avatar
milan petr
 
Příspěvky: 1542
Registrován: 26 bře 2005, 04:01
Bydliště: Velmez
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 44 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Italske letectvo 1939-45

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY