Stránka 4 z 6

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 21 bře 2018, 12:29
od Mirek glock Říha
ahoj Radku, mám 3 nejzásadnější knihy na italské 109 a jiná tam není. Jak na tohle Vince přišel nevím. Jde o to , že I Gruppo používala na horní ploše fasces až do konce války ale II Gruppo od listopadau 1944 ne. Takže to nedává smysl a dost fotek ukazuje kříže na horní ploše křídla u 109 z toho období. Ono to bylo tak pokud to mám rozepsat, že do srpna 1944 byly fasces nahoře i dole (109 mělo jen II Gruppo). Pak italové dva měsíce nelítali vůbec. Nejdřív šlo do operací II Gruppo a tam byly fasces na horním křídle ale jen asi měsíc. Takže podle mě to Vinc nevychytal. Mělo to jeden prostý důvod, kvůli rozpozávání letadel. Jsou záběry, kdy italové mají full LW marking včetně HK na SOP a jen jejich taktická čísla. Mrkni na odkazy v tématu kde jsoiu fotky a videa 109 od II Gruppo.

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 21 bře 2018, 13:02
od Radek Šmikmátor
Aha, díky za vysvětlení. Ty fotky II.Gruppo na Flickru už studuji....

Ještě tam autor píše,že neměla vstřikování MW-50 -to by mě zajímalo odkud to vzal.Plnění bylo na pravé straně a foto je jen zleva.

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 21 bře 2018, 13:11
od Mirek glock Říha
Nevim podle čeho by poznal tu MW-50, jestli to ne bylo někde napsané v nějakých dokumentrech od italů tak netuším. Nebo jestli nějaké G-14 tohle neměly...fakt netuším. Rozhodně projdi ty fotky a video .-)

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 22 bře 2018, 07:47
od Mirek glock Říha
ahoj, tak sem dnes ráno na chvíli nakoukl do chytrých knih a co z nich vyšlo.

Fotka na žlutou 1 je z března 1945. Existují fotky na G-14 od stejné letky z února 1945 (žlutá 16 , 3) kde je jasně patrný bílý kříž na horní ploše křídla.
Jako podpůrný fakt beru to, že bílá 20 (G-12) a černá 7 (G-10) focené ve stejné době mají na horní ploše také bílý kříž a nikoli hranaté fasces.
Takže myslím že bílý kříž na horní ploše je OK. Abych byl objektivní, existují fotky G-6 z konce podzimu 44 a přelomu let 44/45 (asi i z února 45), které mají na horní ploše křídla fasces. To tam zřejmě zůstalo i v pozdější době, nikdo to nezamaloval. Proč taky. Ale nově dodané 109 už tento znak nedostaly.

Co se týká MW.50 našel sem přílohu se seznamem 109 od 5 letky kde jsou vyznačeny 109 s MW-50 a tahle to u wnr. napsané nemá...To je možný zdroj této informace.

Letadlo bylo v půlce března převedeno do rezervy (po příchodu nových G-14/AS) a pravděpodobně předáno 6 letce (bílá taktická čísla).

Až bude víc času uvidím jestli náhodu nenajdu fotku po převedení do "rezervy", respektive od 6 letky.

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 23 bře 2018, 07:36
od Mirek glock Říha
ahoj Radku, tak jsme pročetl co šlo a tahle žlutá 1 se dožila konce války (italové ji teda zničili) jako bílá 11 u 6 letky. Existuje fotka co pořídili spojenci kde je údajně její vrak. Jenže jediné co zkusím porovnat je vrtulový kužel, protože, zadní část trupu na fotce není (vrak končí z kabinou) a chybí i kryt motoru (6 letka na něj umisťovala malé taktické číslo místo znaku letky). Spojenci si dali do poznámky že se jednalo o G-6 ale to bude nejspíš omyl.

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 23 bře 2018, 13:51
od Mirek glock Říha
Nějaké fotky k tématu uopravil jsme p opiske na první fotku ....podle Marc-André Haldimanna

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 26 bře 2018, 11:01
od Radek Šmikmátor
Ta první fotka s pilotem v kabině není žlutá 1 -má hranatou kabinu.
nejblíž by snad mohla být žlutá 3 W.Nr. 464430, ale foto je dost nekvalitní
Čím víc se na ty fotky dívám, tím víc jsem si nejistější... už začínám mít i pocit, že spodní kryt motoru by mohl být přece jen žlutý...

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 26 bře 2018, 11:20
od Mirek glock Říha
Radek Šmikmátor píše:Ta první fotka s pilotem v kabině není žlutá 1 -má hranatou kabinu.
nejblíž by snad mohla být žlutá 3 W.Nr. 464430, ale foto je dost nekvalitní
Čím víc se na ty fotky dívám, tím víc jsem si nejistější... už začínám mít i pocit, že spodní kryt motoru by mohl být přece jen žlutý...



Nj máš pravdu blbá fotka. A já popisek sežral i s chlupama. Dřívější doba. Ona je ta fotka v knize podobná :evil: zkusím najít a zavěsit

Žlutá 3 je G-14 taky s novou kabinou je známa fotka kde je je vidět že to je jak u žluté 1 - v otevřené poloze

žlutej spodek, podle mě se to dobře pozná přechodu před výfukama směrem k vrtuli...ale nechám na Tobě...

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 26 bře 2018, 12:51
od Radek Šmikmátor
Mirku , podobná G-14 W.Nr.464444 je ě s velitelským Doppel-Winkel
Koukám na spodní kapotu stroje žlutá O (viz foto) a tam bych tu žlutou barvu snad i viděl.
Otázkou je, jak vypadala žlutá 1.

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 26 bře 2018, 13:53
od Mirek glock Říha
Radek Šmikmátor píše:Mirku , podobná G-14 W.Nr.464444 je ě s velitelským Doppel-Winkel
Koukám na spodní kapotu stroje žlutá O (viz foto) a tam bych tu žlutou barvu snad i viděl.
Otázkou je, jak vypadala žlutá 1.



ahoj ano to je G-6 (ta žlutá 0) dodaná úplně jindy než žlutá 1 - tam je žlutý spodek skoro jistý, stejně tak zřejmě fasces na horní straně křídla.

Musí se koukat na G-14, G-14/AS a G-10 dodávané ve stejné době (těch asi 6 ks K-4 nemá cenu zmiňovat - nejsou fota) čili v lednu 1945 a později...tam bych já žlutou nehledal (G-10 a G-14/AS určitě ne)

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 26 bře 2018, 14:07
od Radek Šmikmátor
OK, vím,že je to z podzimu 44. ale je to jedna z mála kvalitních fotek.
Škoda,že nejsou takové všechny...
Každopádne díky za rady!

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 27 bře 2018, 08:47
od Mirek glock Říha
Ahoj, tak jsme včera trochu četl a

- první G-14 se u ANR objevily koncem listopadu 1944
- v reportech jsou do února 1945 jsou G-14 vedené jako G-6
- řada dodaných letadel už za sebou měla službu u LW čili nešlo o nová letadla - některá z nich měla před sop žlutý pruh - pozůstatek od LW - některá prošla repasem před dodáním (týká se hlavně G-6)
- u 6 letky se dokonce v posledních týdnech nestříkalo žádné označení ANR (zjištěno spojenci - soupisy nalezených vraků ale i letuschopných letadel)
- kříže na vrchní straně křídel se dají dlouhodobě doložit od ledna/února 1945 (pouze u II Gruppo)

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 13 dub 2018, 08:33
od Mirek glock Říha
:arrow:

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 09 črc 2018, 11:47
od Mirek glock Říha
Eduard už vydal pěknou řádku 109 které se dají postavit v italském markingu (F-4, G-2, G-4, G-6 a G-14). Momentálně bude vydávat Bf.109G-10 vyráběné v továrně v Regensburgu. Většina G-10 u ANR byla z výrobních bloků 490 a 491 což je továrna Erla.

Přesto v italských záznamech existuje i Wnr. 130370, což ukazuje na G-10 která by se dala postavit z připravované stavebnice. Je známo, že v únoru 1945 byl tento letoun přidělen 6 letce II Gruppo. Měl taktické označení bílá 0. Po válce byl nalezen na jednom z italských letišť v dobrém stavu. Podle hlášení od spojenců neměla tato 109 žádné italské označení. Tato praxe z posledních válečných měsíců je pro 109 od 6 letky docela běžná.

I tak si počkám na Erla G-10, tam existuje několik dobře (víc než 2 fotky) fotograficky doložených strojů.

O G-10 z továrny WNF se v souvislosti s ANR nedá říct zhola nic.

Ale kdo ví. Archivy jsou plné neznámých fotek :)

Re: Italské "stodevítky"

PříspěvekNapsal: 13 črc 2018, 12:24
od milan petr
Původně jsem se chtěl zeptat, jestli ta Erla je jistá, protože jsem měl dojem, že se do ní p.Šulcovi moc nechtělo a že se uvidí až podle prodejů ostatních G-10. Ale tohle jsem odchytil na edím FB:

Roberto Cavallini: Do you plan a G-10 ERLA production, maybe with ANR camouflage and insignia?
Eduard Model Accessories: Yes, we do.

Takže bude, a asi i s těma správnejma znakama :-D ( ne, že bych jich neměl dost nasyslenejch)