Stránka 1 z 1

Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 19 črc 2008, 19:19
od Mirek glock Říha
Fiat G55 byl nasazen od poloviny roku 1943. Standard pro stíhače v Evropě bylo metropolitní schéma, což je na horních plochách VOS2 (Verde Oliva Scuro 2) a spodek v GAC1 (Grigio Azzurro Chiaro 1). Viz obrázek 1. Takto byla dodána většina fiatů pro RA a ANR. Od roku 1944 byly na horní plochy doplněny "vlnovky" barvy Nocciola Chiaro 4 (oříšková) - obrázek 2. Toto schéma vydrželo souběžně s dalším až do konce nasazení Fiatů v srpnu 1944.

Další použité schéma je "střepinovka". Zřejmě asi nejhezčí.
Jedná se o experimentální tříbarevnou kamufláž, možná inspirovanou německým předválečnám vzorem možná však i vzorem italským uživaným taktéž před válkou. Horní plochy byly pokryty poly zelené, hnědé a pískové barvy, spodní zůstaly v GAC1. Co se týká použitých odstínů, nenalezl jsem žádný zdroj který by je jednoznačne určil. Jako nejvíce pravděpodobné se jeví použití barev z kamuflážních schémat platných do roku 41. Takto bylo toto schéma prezentováno i ve stavebnicích Clasic Airframes a Special Hoby i v obtiscíh z itálie. Zelená se jeví hodně světle. Všichni výrobci uvádějí Verde Mimetico 1. Je otázka zda je to FS34258 (uvádí IMPS Stockholm, SH i CA) nebo FS34151 (italské zdroje na používané kamufláže). "Italská" je více zelenější. U pískové SH a italové uvádějí Giallo Mimetico 3 - FS 33434. Z mého pohledu se ale žlutá jeví stejně světlá či světlější než zelená a já osobně bych se klonil ke Giallo Mimetico 1 FS 33594 (takto to uváděli ve svém modelu CA). A hnědá? Nejpravděpoodbnější se jeví Marone Mimetico 1 FS 30118, Marone Mimetico 2 je moc jásavá a Brunno Mimetico je moc světlá. V hnědé se žádný ze zdrojů které mám neshoduje :-)))). Důležité je také to, že minimálně jeden stroj měl části po opravě přetřeny VOS2 (malá žlutá 8) a také to že i pod označením jednotky či informační tabulkou byla VOS2 (při nástřiku byli tyto partie vymaskovány). Oprvadu zajimavá camo což? Co ještě stojí za uváženou jsou přechody polí. Některé se jeví jako ostré a "podle pravítka" (žlutá 8), u dalších strojů spíše měkčí a ne "podle pravítka" (malá modrá 5). Z taohoto doporučuji studium fotek a udělat si názor :D . Tato kamufláž byla aplikována na různých místech a proto neexistuje jeden vzor a "dílenské" provedení. Viz obrázek 3.

Poslední schéme je "něměcké". Stejně jako u Mc 205 došlo u G55 k unifikaci schéma na přelomu jara/léta 1944. Byla aplikována kamufláž RLM 74/75/76. I zde byla některé znaky zamaskovány při nástřiku a proto je jako podklad původní VOS2 viz obrázek 4.


Existuje ještě jedno schéma určené však pro Fiat G55 S (torpédová varianta). Spodek je s největší pravděpodobností (šlo o stroj stažený od bojové jednotky) v GAC1, vrchní plochy pokrývá "pavučina" VOS2. U podkladu pavučiny lze předpokládat buď NC4 nebo jinou -tmavší šedivou. Další možností je i použtí něměckých RLM 76 a 75 možná i 74. Pro první variantu hovoří stejných použití barev u "vlnového schémat", pro druhou že "námořní" letadla používala různé šedé pro vrchní plochy. I německá stopa "není mimo hru". Zde bych řekl "dle vkusu každého soudruha"... Můj názor je, že z fotek je patrný rozdíl v barvě přechodu spodku a vršku. Co se týka jiné tmavší barvy mohl bych hádat že to je GAC2 FS36307 nebo Grigio Azzurro Scuro 1 či 2 (FS 36076 FS36118). Viz obrázek 5. Já bych se klonil k italské variantě bez hnědé NC4...

Prosím neberte toto jako dogma je to pouze shrnutí toho co mne během posledních cca 6-7 let zajímá, jistě jsem neviděl a nečetl vše co na dané téma existuje...

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 11 říj 2008, 08:54
od Mirek glock Říha
Přidávám jedno malé PS.

Martrin Glogar staví model G55 u ANR a tak jsme trochu pátral a mám něco ke střepinové camo a také jak to bylo se střídáním camo...

Našel jsem zatím 6 fotek letadel s touto camo (na různých aršících obtisků jsem viděl více ale toto není "berná mince". Jde o velkou černou (bíle lemovanou) 5, 7 a 8, malou modrou (azzuro 11) 5 a 11 a malou žlutou 8. Z toho by jsem usuzoval že se jedná o letouny třech sqadriglii - ale ne. Jsou to pouze stroje 1 sq II Gruppo (Gigi trei osei). Ty různé barvy čísel jsou zajímavé, s něčím takovým jsem se v rámci Sq nesetkal...Napadá mne hypotéza, že se jedná o zbarvení rojů v rámci Sq (což bylo 10-12 letadel) čili 3 roje po 3-4 letadlech. Nemám to však jak dokázat (standardní barva pro čsl 1 Sq je černá). Camo se mi nepodařilo prokázat ani u 2 Sq (Diavoli Rossi) ) ani u 3 Sq (Gamba di fero). Na G55 se objevila ve druhé polovině dubna a podle nových nařízení měla být zamalována ve druhé polovině května. To zužuje dobu aplikace na cca 4-7 týdnů - čili těžko mohlo dojít k nějakému většímu opotřebení. Dále je zajimavé, že nova camo (RLM 74/75/76) je u 1 Sq fotograficky doložena pouze na stroji "černá 6" (že by chybějící stroj z "černého roje"?).
Co se týká 2 Sq tam jsou doloženy G55 v "metropolitní" a "RLM" camo. U 3 Sq se mi podařilo prokazetelně identifikovat pouze jeden stroj (podle znaku na motoru, čislo není viditelné) - je v "RLM" camo.

Konec operačního nasazení Fiatů G55 u II Gr nastal 29/30 května, kdy byly všechny letuschopné stroje předány I Gr (jako náhrada za ztráty Mc 205) a II Gr byla přezbrojena na Bf 109. Cca do poloviny června měla ve stavu nějaké G55, ale tyto nebyly letuschopné a předpokládám, že poté byly předány I Gr.

U I Gr sloužily G55 ve 3 různých camo - metrolitní, RLM a "vlnovka" (nově dodané stroje). Metropolitní schéma lze doložit u strojů převelených od samostatné Sq Montefusco-Bonet a také u stroje z "Nucleo comando II Gr" (štábní roj), RLM ze strojů po II Gr a "vlnovku" u nových strojů. I Gr byly G55 přiděleny 1 a 3 Sq (2 Sq si ponechal zbývající Mc 205). Fiaty u I Gr sloužily do srpna 1944, kdy došlo k dvouměsíčnímu "uzemnění" ANR ze strany němců (operace Fénix) pro neshody mezi velením ANR a LW...A to byl konec G55 (ale i Mc 205) u ANR, zbylé letuschopné stroje němci zničili...

Mirek

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 28 led 2009, 10:13
od Mirek glock Říha
Ahoj a sem tu zase :D

Mám ještě druhé malé PS které přináší však více otázek než odpovědí. Právě satvím G55 v 1:32 od PCM. Na Modelwebu jsem dal malý článečk (náhled do krabice). Psal jsem, že camo jsou v pohodě. Né že bych se pletl ale jak jsem tak vybíral kterou vybrat narazil jsem na několik věcí kterých jsem si dříve nevšiml. Vlastně mne k tomu přivedl i Robi se svým Saimanem. Jednalo se mi o fasces na křídlech a to hlavně o podobu.
Narozdíl o RA měla ANR ve znaky pouuze dvě fasces. Prezentovaly vlast a boha (třetí u RA ještě krále). Otazníky vzbuzují dvě otázky. Kdy bylo aplikováno pod černý znak bílé pole a jak jsou rozmístěna fasce na křídlech. Otázku zda je "rámovací čtverec přerušovaný či nikoliv a také tvar fasces nyní pominu. Bílé pozadí bylo standardně aplikováno v továrně na spodních plochách u základní (metropolitní) kamufláže, objevil sem ho však i na strojcíh s pozdním továrním schématem (vlnovkou) avšak i u experimentální a RLM camo. Stejne tak jsem viděl i stroje jen s průhlednou variantou. Ta by dávala smysl hlavně u RLM kamufláže (došlo ke kompletnímu přestříkání stroje). Zde bych se tedy řídil fotografií. U horních ploch je to obdobné.
Druhý aspekt je ještě zajímavější. Podle standardu by vnější fasces mělo vždy ukazovat "zobáčkem" dopředu po směru letu. Po čase historici připustili že první Fiaty vyráběné pro ANR byly "vybaveny" na horních plochách levou variantou znaku a na spodních pravou. Ale i u dalších variant zbarvení se mi toto podařilo prokázat. Co se týká experimentální camo je jistý stroj "modrá 5" a ještě jeden neidentifikovaný letoun (není vidět číslo na boku). U RLM zbarvení jsme toto spatřil na 2 strojích. A jako největší překvapení se jeví pozdní tovární zbarvení Fiatu (vlnovka). Ze série fotek z G-55 na továrním letišti, poškozených při náletu spojenců na továrnu (po kterém již nebyly nové letouny dodávány) je jisté na 90%, že "levé" schéma bylo aplikováno továrnou do konce výroby. Zda se na poslední schéma aplikovalo dle standardu uvedeného výše se mi nepodařilo prokázat, protože existuje (je mi známo) poměrně omezené množství fotografií G55 s "vlnovou" kamufláží. Jako třešinka na dortu se pak jeví možnost, že G55 s levou variantou znaků a experimetálním zbarvením měly kolem fasces tenkou linku původní tmavě olivové zelené (na na některých G55 se okraj znaku jeví různě široký což by mohlo být způsobeno aplikací "širší vykrývací šablonou". Rozhodně tedy případným "stavitelům" doporučuju studovat fotky a nejen návody a také všechny žádám pokud mají nějakou fotku která by mohla přispět do této dikuze, ať mi pošlou SZ (pokud to není fotka volně dostupná na netu). Jen chci napsat že AliDitalia na Fiata mám, stejně tak knihu od IBN (libri), velkou knihu na camo ANR (Clasic Publications) a také sešit od Sqadronu (oba díly) .

Díky.

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 15 dub 2009, 17:26
od inspektorJ.Clouseau
Glocku, asi Valleja nepoužíváš tak jen plácnu do vody: VOS2 (Verde Oliva Scuro 2) - na 1:72, jaký bys použil odstín Vallejo? Jestli je nepoužíváš tak je to irelevantní, zkusím to porovnat od oka. Díky.

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 15 dub 2009, 20:16
od Mirek glock Říha
inspektorJ.Clouseau píše:Glocku, asi Valleja nepoužíváš tak jen plácnu do vody: VOS2 (Verde Oliva Scuro 2) - na 1:72, jaký bys použil odstín Vallejo? Jestli je nepoužíváš tak je to irelevantní, zkusím to porovnat od oka. Díky.


Pokud vim maj Valleja autenticke odstiny a jednou sem je pouzil na Cr-25 ale ted uz nevim moc mi nebrali a presel sem na Gunze....

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 16 dub 2009, 21:18
od inspektorJ.Clouseau
Díky. Já tam asi stejně nakonec plácnu něco od oka, cca o půl tónu světlejšího. Jednak italské sluníčko je svině a jednak světlejší odstín na menších modelech působí líp (aspoň si to myslím).

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 17 dub 2009, 07:34
od Mirek glock Říha
inspektorJ.Clouseau píše:Díky. Já tam asi stejně nakonec plácnu něco od oka, cca o půl tónu světlejšího. Jednak italské sluníčko je svině a jednak světlejší odstín na menších modelech působí líp (aspoň si to myslím).



Hele mrkni na fotky co mel Martin Glogar ve stavbe te sve G55 ta barva (tmave olivove-zelena) byla dost tmava skoro jak nemecka cernozelena...a de o to ze toho slunicka si tyhle ptaci moc neuzili viz to co pisu v tomhle tematu vyse...

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 17 dub 2009, 10:15
od inspektorJ.Clouseau
Díky za tip. Já ten maličko světlejší odstín dávám taky proto, že štětečkuji, a tak si třeba shading kolem spár domalovávám křídama, no a ty ten povrch cosi ztmaví - tak abych z toho neměl nočního stíhače.

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 26 čer 2009, 18:23
od SV
Zdravím, neposkytl by mi někdo fotku "modré 11" ze stavebnice SH Fiat G.55 (1/48)? Podle výrobce by to měla být kulometná verze, ale bez fotky jim nevěřím :)

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 26 čer 2009, 20:35
od Mirek glock Říha
SV píše:Zdravím, neposkytl by mi někdo fotku "modré 11" ze stavebnice SH Fiat G.55 (1/48)? Podle výrobce by to měla být kulometná verze, ale bez fotky jim nevěřím :)


Fotku ti dat nemuzu bo ji mam v knize a tu do scaneru nedam. Je to kniha o camo u ANR od D Amica a Valentiniho (Classic Publication). Je videt ze G55 nema kanony ma starsi provedeni SOP (foceno z levo/zada) Znam jen dve G55 ranneho provedeni v experimentalni tritonovce a tohle je jedna nich....

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 27 čer 2009, 07:11
od SV
Díky, informace, že tato mašina v tomto provedení existovala, mi stačí.

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 27 čer 2009, 07:22
od Mirek glock Říha
SV píše:Díky, informace, že tato mašina v tomto provedení existovala, mi stačí.



mrkni se do mailu...

Re: Kamufláže použité u Fiatu G55

PříspěvekNapsal: 21 led 2010, 14:00
od Mirek glock Říha
:arrow: jeste jsme nasle neco k tomuto tematu a to malou fotecku Fiata G-55 v povalecne camo (zrejme stribrny) a to pred tim nez byl predelan zpet na standard