Stránka 1 z 3

Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 03 čer 2017, 10:01
od Mirek glock Říha
Blíží se vydání stavebnice G.55 od Swordu a začínají se mi množit dotazy na použité kamufláže.

U G-55 se používala dvě standardní schémata, jedna experimentální kamufláž a jedna kamufláž dle předpisu RLM.

Začneme RLM kamufláží. Jednalo se o sjednocující předpis pro stíhací letouny ANR (týkal se tedy i C.205). U II Gruppo Caccia došlo k jejímu zavedení na začátku května 1944 na letišti Cascina Vaga. Jednalo se o německé barvy RLM 74/75/76. Fotograficky je tato kamufláž doložena na Fiatech všech tří letek, ale nejvíce u 2 letky (žlutá čísla). Při přebarvení došlo k vymaskování znaků na spodním křídle, takže zůstaly s bílým pozadím. Vrchní znaky byly stříkány jako "průhledná varianta".

Navíc se v průběhu času měnilo i provedení fasces a tak doporučuji použít literaturu. Vím minimálně o třech variantách.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 03 čer 2017, 10:17
od Mirek glock Říha
Teď se vrátíme na začátek výroby G.55. K té došlo těsně před kapitulací v září 1943. Dle předpisu dostávaly Fiaty metropolitní kamufláž složenou ze zelené Verde Oliva Scuro 2 na horních plochách a Griggio Azzuro Chiaro 1 na spodních. Před kapitulací se Fiaty dostaly pouze k jedné letce - 353 Sq a bylo to v době po pádu Benita M. čili jediné výsostné označení byl bílý kříž na SOP. Křídelní znaky, ani barevné fascio pod kabinou již nebylo aplikováno.

Stejnou kamufláž měly Fiaty začínající službu u II Gr. ANR. Znaky na trupu a SOP byly typu "známka", na křídlech byly čtvercová fáscia s bílým pozadím a to i na horních plochách křídel - většinou. Je třeba pro konkrétní G.55 najít fotky, protože k aplikaci znaků docházelo jak v továrně, tak u útvarů a styl a způsob aplikace nebyl shodný. Navíc Fiaty byla vyzbrojena i stíhací letka Montefusco-Bonet.

Takže například velká žlutá kulatá 5 od 2 Sq II Gr. měla i na horních plochách znaky s bílým pozadím a "zobáček" u fasces který míří dopředu měla u znaků na horním křídle vlevo (při pohledu zezadu) a na dolním křídle vlevo (při pohledu zepředu).

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 03 čer 2017, 13:08
od Mirek glock Říha
Druhá tovární kamufláž, byla tzv. "vlnovka". Metropolitní kamufláž byla doplněna na horních plochách o vlnové pásy hnědé Nocciola Chiaro 4, tak že i zelená byla jakoby ve vlnách. Tato "zebra" je od bojové jednotka známa pouze na trupu modré 21 (jedná se o vrak), pak z fotek Fiatů poškozených na továrním letišti po bombardování spojenci a z fotek Fiatu, se kterým tovární pilot přeletěl ke spojencům. Znaky byly klasické tovární, čili bílé pozadí nahoře i dole a zobáček nikoli zrcadlově, ale jako u letadel s metropolitní kamufláží.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 03 čer 2017, 13:36
od Mirek glock Říha
A poslední válečná kamufláž byla experimentální "střepinová". Na spodních plochách je obvyklá GAC1, přesné odstíny na horních nejsou známé. Je to zelená, písková a hnědá. Je možné, že byly použity barvy ze sady platné do poloviny roku 1941. Otázka je jaké. Hnědé zelené i pískové byly minimálně 4. Co letadlo to originální kamufláž. Jsou známy Fiaty s taktickými čísly v černé (vysoké), modré a žluté barvě (nízké). Zřejmě se jednalo o přestříkané Fiaty v původně metropolitní kamufláži, což by naznačovaly znaky s bílým podkladem a v rozmístění typickém pro tovární provedení a také například podklad v VOS2 pod znakem letky Diavoli Rossi.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 03 čer 2017, 13:47
od Mirek glock Říha
Malé postcriptum.

Z doby nasazení Fiatů u ANR jsou v jednotlivých kamuflážích známé fotky na Fiaty těchto taktických čísel.

Metropolitní - velká oblá žlutá 1, 3, 5, 6, 8, 10, 12 (2 Sq, II Gr,) malá hranatá žlutá 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12,13 (Montefusco Bonet). velká modrá 2 (asi I Gr.)

Také existují dvě fotky Fiatů v metropolitní kamo od 6 Sq. (bílá čísla) Na jedné je fotka Faitu s velkou světlou 2 (docela v dálce) Může to být žlutá i bílá, já bych se klonil k bílé a pak barevná fotka kde je jasně patrné bílá 6. Podle popisku se jedná o jinou letku, ale číslo má stejnou barvu jako bílá na známkovém znaku.

Experimentální střepinová velká černá 8, 7, 5, malá žlutá 8, malá modrá 11 a 5

RLM - velká černá 6, velká žlutá 5 a 7, myslím že 12-1 (po transferu fiatů k I. Gr.)
vlnovka - modrá 21 (velká)

Ještě jsem našel bokorysy na žlutou 9 a bílou 2 v RLM kamo a pak je tu druhá žlutá 7 která má RLM barvy ale trupová kamo vypadá jakoby takové klubko drátků.

DOPLNĚŇÍ Nelze říct, že došlo k aplikaci nových kamufláží v jeden okamžik, je dost možné že Fiaty působily s mixem zbarvení. Ty co byly předány k I Gruppo však měly RLM, nebo zřejmě tovární kamufláž - vlnovku.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 03 čer 2017, 13:49
od Mirek glock Říha
Po válce dostaly Fiaty kamufláž jednolitým nátěrem stříbrnou barvou (jako všechny letouny AMI). To bylo schéma které italské letectvo používalo do roku 1936.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 03 čer 2017, 15:40
od Mirek glock Říha
Pár větších obrázků na výše uvedené kamufláže.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 03 čer 2017, 16:42
od Martin Glogar
Je to krásné letadlo a ta RLM kamufláž mu fakt sluší. Snad jednou si ještě dalšího Fiata postavím (:)

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 03 čer 2017, 18:43
od Mirek glock Říha
Ještě jedna poznámka a to spíše modelářská. Při stavbě dávejte pozor jakou SOP použijete, existují dvě provedení (rozdíl je ve tvaru hmotového vyvážení). Navíc se nedá říct že od této kamufláže použijte toto, jen u vlnové kamufláže nejsou doložené jiné než novější SOP.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 08 čer 2017, 10:52
od Libor Jekl
čau Míro, prosím tě jseš ji jistý tím bílým podkladem znaků na horním křídle u žluté 5 (II.Gr.)? Čumím na fotku v knize o ANR (str.106) a nejsem si jistý, že je to bílá? Je ještě jiná fotka, která by byla průkazná? Díky.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 08 čer 2017, 11:06
od Mirek glock Říha
Ahoj Libore a ve které kamo myslíš, metropolitní nebo RLM? Já myslel metropolitní (je to v tom postu věnovaném této kamufláži). Fotky na to mám a doma je ozdrojuju.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 08 čer 2017, 11:12
od Libor Jekl
Ok, myslel jsem RLM. Pak by to mělo být jasné, díky.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 08 čer 2017, 13:04
od Pully
.

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 08 čer 2017, 15:07
od allex
Dělám nakonec tuhle kamo. Ten vrtulový kužel z poloviny bílý je jistý? A ta žlutá pod motorem taky? na fotce to ani moc nevypadá . Co takhle rozmístění kmuflážních polí na křídlech a výškovce? Dá se nějak kloudně doložit?

Re: Fiat G-55 kamuflážní schémata a používané znaky

PříspěvekNapsal: 08 čer 2017, 17:36
od Mirek glock Říha
Ahoj Allexi, no podle Italů, byl vzor polí barev RLM jednotný. Je to dost možný, ale jestli je to případ i tohoto Fiata nevím. Minimálně ta část pravého křídla co je vidět na fotce tomu odpovídá. Třeba návod pro Fiata od PCM toto reflektuje ale jak je na tom Sword to nevím, chtělo by to scan schématu. Ale viděl jsem i jiné interpretace rozložení polí na vrchu křídla.

Ještě doplním tu žlutou. Podle předpisu tam má být a některé Fiaty v RLM kamo jí tam viditelnou mají