Na pravé hraně fotografie je vidět kousíček trupového kříže, takto se mi zdá, že barva kříže je tmavší než štábní označení a nepřijde mi, že je v ose kříže.
Naposledy upravil zabra dne 13 led 2022, 23:05, celkově upraveno 3
Dovoluji si připojit zvětšeninu, kde je patrný typický rozptyl nástřiku pistolí světlé barvy přes tmavší, nejspíš dvou nebo vícebarevný podklad. Fotka není příliš kvalitní. Přesto jsem jí prohnal umělou inteligencí, ať naznačí barvy. Ta světlá se domnívám, není bílá zimní, ale RLM 65 v její světlejší formě tak, jak je známá z některých 109E. Pokud jde o štábní označení, je skutečně poněkud nepřirozeně ostré vzhledem ke kvalitě fotografie a nekopíruje tvar trupu. Na mne působí jako Photoshop...
Naposledy upravil Seeadler290 dne 20 říj 2021, 07:36, celkově upraveno 1
Připojuji ještě dvě fotky pro názornost. První zachycuje, jak přibližně si představuji, jak asi mohl vypadat trup diskutovaného stroje před nástřikem světlé barvy.... A druhý snímek je stroj s odstínem zřejmě RLM 65 v podobě, která připomíná odstín na "naší" fotce. Na žádném z těchto snímků jsem nic dodatečně neupravoval.
Koukám na to, ale o stírané kamufláži nemůže být ani řeči. Mimochodem každá jednotka měla své opravárenské parky, kde byli i lakýři. Tohle nevidím jako problém udělat zručným lakýrem. Rozhodně se ztotožňuji s názorem koegy Seeadlera290
Řekl bych, že to není ani stříkané, ani stírané. Vypadá to jako otisky houby namočené, a posléze vyždímané, do barvy. Může to kažý vyzkoušet i s malým molitanem. Je to jednoduchá a často používaná aplikace barvy, zejména u malířů pokojů.
Musím se omluvit, ale tzv. tupováním ať houbou, nebo štětcem, opravdu stříkaný přechod nevznikne. Za komoušů když nebyly stříkací pistole jsem touto metodou sice německé kamufláže napodoboval, ale nikdy to nedopadlo tak, jako na zmíněném stroji. Ještě by se daly zkusit třeba nějaké bylinky nebo zaklínadla...
As the aerial battles developed above the southeastern coast of Britain and the English Channel in the mid-summer of 1940, it soon became clear that again, more changes would be necessary to the camouflage worn by Bf 109s. Whereas the 02/71/65 scheme had worked sufficiently well over France and the Low Countries, it was found that this was not the case in the air war against England. The high demarcation level of Blue 65 on fuselage sides and tails made the aircraft stand out conspicuously against the waters of the Channel and the colours of the English summer countryside. To overcome this, several methods were employed to tone the blue down, the most common being an application of mottling to fuselage sides in 02 and/or one or both - on 70/71 finishes - of the upper surface colours. One of the earliest reports of this occurred in mid-July when Bf 109s of JG 51 were reported as having a fine, pale grey overspray applied to their fuselage sides; an indication perhaps of one of the first uses of 02 in this manner. Taking into account the requirement to tone these areas down, it is entirely feasible that an order was originated, either at RLM level or from local area command with RLM approval, allowing individual units, notably JG's 2, 53 and 54, to determine the extent and style of application as was dictated by their operational requirements.
As the variations in mottling are far too extensive to describe in detail, it must be realised that while little similarity existed between individual units, a general uniformity of style and pattern was usually found amongst aircraft of the same unit. Believed for the most part to have originally been 02, it was usually sprayed along the sides of the fuselage and fin in varying degrees of density and pattern. On some aircraft it was occasionally intensified, usually where a colour transition was made such as at the roots of the wings or tailplane, by the random inclusion of one or both if 70/71 - of the upper colours.
In contrast to this the mottle used by some units was applied in a much coarser form, suggesting the use of a brush or sponge, frequently applied so densely that it took on the appearance of an almost solid colour [6]. Noticeably, many aircraft wearing the coarse, stippled style of mottle[7] also displayed a modified fuselage cross that saw the proportions of the white segments reduced in area to decrease their visibility.
An Overview of Bf 109E Camouflage and Markings, 1939 - 1940
Na tohle tema v osmdesatych letech vychazely rubriky Colour Spot od Iana Huntleye. Bohuzel mi ted vypadl nazev casopisu... Skvele popisoval tzv tmave a svetle faze kamuflazi u Luftwaffe, co a jak hledat na fotkach i tema pouziti RLM 02 jako kamuflazniho odstinu. Samozrejme nemohl obsahnout vsechno a leccos se objevilo az po vydani clanku, ale dle meho to byla Bible o nemeckych kamuflazich. Ted mame internet, pocitace... Je skvele, ze se objevuji porad nove veci, jinak bych u toho konicku asi tak dlouho nevydrzel.
tu je fotka ze aj stieranim sa robili kamuflaze - samozrejme na tom Hs126 su robene tie flaky viac ostre ale nebol by problem urobit aj to co je na tom 109. Seadler290 - teoria s modrou farbou v zime mi pride dost uletena, ale v pohode je to tvoj pohlad, len logiku mi to nedava k comu by to bolo dobre
no a ked bol zakalad kamuflaze napr. ako na prilozenej foto, cez to strieknem bielu zmyvatelnu farbu, a zotriem nahodne nejakou handrou, houbou alebo hocicim inym tak moze vzniknut takato kamo ako na diskutovanej fotke - moj nazor.
zdroj: JFV 6/II J. Prien , str. 173/267
Je to F-ko, cize zaciatok tazenia v Rusku, masiny boli dodatocne stmavovane aby sa kamuflaz prisposobila podmienkam, prisla zima, rychlo nater bielou a aby sa umocnil dojem kamuflaze kedy este bud nebolo vsetko pod snehom alebo uz sa zacal topit sneh tak sa to takto narychlo pozotieralo - rychle, efektivne... pride mi to skor pravdepodobnejsie ako keby tam mali mechanici robit taketo umelecke vytvory s dmoma farbami a pracne vyfarbovat taketo flaky - lebo povedzme si uprimne, taketo flaky su dost pracne na vytvorenie a pride mi pravdepodobnejsia moja uvaha - tak asi tolko k mojmu myslienkovemu konstruktu
Sorry Tomas ale mna toto nepresvedcilo.Na inkriminovanej fotke su okraje az prilis difuzne aby to takto vyzeralo na vsetkych flekoch rovnako a bez obcasneho ostreho okraja.A existuje priklad ztmavovania biele zimnej tmavozelenou(?)alebo kombinacia bielej a tmavej farby.Pozri masiny z JG5 Ehrler,Dobrich,Muller a pod.
tak mna zatial nijak nepresvedcili vase argumenty, takze pohoda, uz som si zvykol ze sa somnou nesuhlasi - napr. ako u K-cka biela 5 kde si sa ma snazil presvedcit ze kamuflaz ako bola prezentovana v JaPo ze masina bola nastriekana RLM76 a na nu flaky zelenej a ja som tvrdil ze nie, ze to su flaky spodnej kamuflaze a cez ktoru bola RLM76 strieknuta - a potom sa objavila fotka na kridlo kde sa ukazalo ze mam pravdu, to iste napr. bodkovane cumaky na 109 od JG52 kde kazdy to daval RLM76, 02... a ked som tvrdil ze mozu byt zlte ta som bol za debila a potom bum, Barbas sa vytasi s fotkou kde su zlte bodky...