Aj mna ten konar pri prvom pozreti poplietol, aj to, ze tie masiny su skoro identicke, ale nebude to jedna, ale "sestry": 113368 a 113369. A ten kryt motora je otvoreny na opacnej strane
Chlapci, musím uznat, že máte přesvědčivé argumenty, skutečně se bude jednat o dvě "sesterské mašiny" a na té fotce "pod dráty" bude W.Nr.113 368.
Když jsem u těch drátů, tak mám tuto fotku, je na ní vidět jak nízko dráty vedli, což je zajímavé, jelikož nejsou prakticky na žádných fotkách zachyceny (resp. nejsou skoro na žádných fotkách)
V návaznosti na předchozí diskuzi jsem s za pomoci kolegy Mata Vice (vřelý, ale opravdu vřelý hluboký dík ) aktualizoval můj seznam letounů, které byly z Mnichova postupně přelétnuty do Innsbrucku-Höttingu. Tento nový seznam byl zpracován na základě nových podkladů, které se objevili za poslední čtyři roky. Pokud by ho někdo dokázal upřesnit, doplnit budu jen rád.
Vysvětlivky: zmíněný seznam z 26.4. 1945 je seznam všech letounů Me 262 na letišti Mnichov, které vedení Luftwaffe nařídilo JV 44 vypracovat a zaslat. Tento seznam obsahuje 43 výrobních čísel Me 262, které jako kmenové vedla jednotka JV 44 a 50 letounů Me 262, které byly na dílenské úpravy v dílnách na letišti Mnichov (podrobnosti viz publikace Japo). Seznam byl vypracován asi narychlo, navíc ve zmatku, po zranění Adolfa Gallanda, který ten den (26.4. 1945) byl zraněn při bojovém letu a vedení JV 44 musel převzít H. Bär. Ten se ocitli ve trojím problému – Galland chtěl celou JV 44 převést k Američanům (a tudíž se nesměla hnout z Mnichova), v Mnichově vypuklo protiněmecké povstání (28.4. 1945) a vedení Luftwaffe chtělo JV 44 dostat za každou cenu do Prahy. O tom ale někdy příště, každopádně tento seznam obsahuje řadu nepřesností, některá W.Nr. jsou chybná a některá duplicitní. Ale o tom někdy jindy.
Seznam letounů Me 262 na letišti Innsbruck-Hötting:
„bez trupového označení“ – W.Nr. 111 712 (zaměřovač EZ 42) – doložen fotograficky a filmem, včetně fota W.Nr. Rozlišovací znak - barva kovu, stroj má pumové závěsníky s W.Nr. Jednotka: dílny Mnichov (v seznamu k 26.4. 1945) --------------------------- „bez trupového označení“ - W.Nr. 500 490 – doložen fotograficky (existuje i barevné foto), včetně fota W.Nr. Rozlišovací znak – pravý prstenec motoru v barvě kovu, letoun u hangáru (často focen - se sudem) Jednotka: dílny Mnichov (v seznamu k 26.4. 1945) --------------------------- „bez trupového označení“ – W.Nr. 111 857 (původní „bílá 5“ ) - doložen fotograficky, včetně fota na W.Nr. Rozlišovací znak – bílé výrobní číslo, focen u hangáru Jednotka: JV 44 - stroj podle záznamů létán i H.Bärem – (v seznamu k 26.4. 1945) --------------------------- „bez trupového označení“ – W.Nr. 111 751 - doložen fotograficky (včetně barevného fota), včetně fota W.Nr. Rozlišovací znak : bez trupového označení, otevřený kryt kanonů, hákový kříž bíle lemovaný Jednotka: JV 44 (v seznamu k 26.4. 1945) --------------------------- „bez trupového označení“ – W.Nr. 500 524, Rozlišovací znak: flekatý trup, hákový kříž bez lemování, výrobní číslo Jednotka: dílny Mnichov (v seznamu k 26.4. 1945) --------------------------- „bez trupového označení“ – W.Nr. 112 360 – fotku jsem nenašel, ale podle literatury existuje Rozlišovací znak ?: Jednotka : ?? (v seznamu k 26.4. 1945 není uveden) --------------------------- „bez trupového označení“ – W.Nr. 113 368 - doložen fotograficky Rozlišovací znak : výrobní číslo (letoun „pod dráty“) Jednotka: pravděpodobně dílny Mnichov (není ale v seznamu z 26.4. 1945 – možná záměna s W.Nr. 113.337 nebo 113.357 – ty jsou tam 2x) -------------------------- „bez trupového označení“ – W.Nr. 113 369 - doložen fotograficky, , včetně fota W.Nr. Rozlišovací znak : výrobní číslo, stroj má pumové závěsníky s W.Nr. Jednotka: dílny Mnichov (v seznamu k 26.4. 1945) --------------------------- „bez trupového označení“ – W.Nr. 113 357 - doložen fotograficky (film) Rozlišovací znak : výrobní číslo Jednotka: dílny Mnichov nebo JV 44 (v seznamu z 26.4. 1945 je totiž uveden omylem 2x jednou jako u JV 44, jednou jakou u dílen Mnichov) ------------------------------------------------------------------------------- bílá 1s“ - W.Nr. 170 047 - doložen fotograficky Rozlišovací znak: trupové označení Jednotka : III./EJG 2 (není ale v seznamu z 26.4. 1945) --------------------------- „bílá 8s“ – W.Nr. 500 492 - doložen fotograficky, , včetně fota W.Nr. Rozlišovací znak: trupové označení, výrobní číslo Jednotka : asi III./EJG 2 (není ale v seznamu z 26.4. 1945) – přelétnut Ofw. Albert Brück z 2.Fl.U.G. 1, --------------------------- „bílá 4“ – W.Nr. 170 061 (??) – doložen fotograficky, ale není vidět W.Nr. Rozlišovací znak : trupové číslo (neznám fotku, kde je vidět výrobní číslo) Jednotka: JV 44 (původně stroj III./EJG 2) – kamufláž neodpovídá ale strojům III./EJG 2 (přestřiknuto u JV 44 ??) - (v seznamu k 26.4. 1945) --------------------------- „bílá 12“ – W.Nr. ??? ??? - doložen fotograficky Rozlišovací znak : trupové číslo (není fotka, kde je vidět výrobní číslo) Jednotka JV 44 (podle kamufláže) Poznámka: "bílá 12" byla u silnice "u topolů", asi později přetažena k W.Nr. 111 751 (existuje společné foto) --------------------------- „červená 1“ - W.Nr.110 766 (letoun z KG 51) - doložen fotograficky Rozlišovací znak: trupové červené číslo, výrobní číslo Jednotka: KG 51 (červená čísla doložena), (v seznamu k 26.4. 1945) --------------------------- Neznám foto Podle záznamů: stroj W.Nr.113 371 – asi bez trupového označení Asi je to letoun s vlnovkami nátěru na motorech – viz foto „Mato Vlca“ Jednotka: dílny Mnichov (v seznamu k 26.4. 1945)
Na http://forum.12oclockhigh.net běží diskuze o tom, že na letišti Innsbruck-Hötting byl ještě další letoun Me 262 a to „bílá 13“, podle Davida E. Browna by to mohl být stroj z JV 44 a to letoun, který byl náhradou za zničenou Steinfoffovu „bílou 6“, W.Nr. 111.740 (poškozena, resp. zničena požárem při nepodařeném startu 18.4. 1945)
Omyly: „bílá 8s“ – nebyl W.Nr. 111 974, ale W.Nr. 500 492 „bílá 11“ - doložen fotograficky – W.Nr. ??? ??? – stroj byl přelétnut 27.4. 1945 do Prahy „velitelská Gallandova bílá <<“ zničen v Salzburgu kam byl přelétnut 29.4. 1945 - – W.Nr. ??? ??? - doložen fotograficky
Ano Mato, máš pravdu, já jsem si tu tehdy W.Nr.113 371 neuložil (je to už delší čas ) - pak by ta W.Nr. 112 360 mohla být letoun s vlnovkami nátěru na motorech
Mohla, ale bohuzial, na 112360 som zatial nenasiel fotku, kde by bolo vidiet W.Nr. Tak neviem. Na tych fotkach Svalbiny (su vyssie) s vlnovkami na motore je vidiet ciastocne W.Nr., ale neviem ho "prelustit".
Este som zabudol malu opravu: Svalbiny W.Nr.170047, Biela 1+S a W.Nr.500492, Biela 8+S pristali omylom v Innsbruck-Reichenau, kde aj skoncili, kedze 500492 bola po nepodarenom pristati poskodena a 170047 uz nemohla odstartovat, pretoze draha v Reichenau bola pre vzlet Me 262 kratka. Vsetky ostatne Svalbiny pristali v Höttingu (aj so zatial neurcenym W.Nr. alebo taktickym cislom). Aby, to bolo komplet
Pravda, podla tej ciernej svastiky bez lemu a viac-menej jednoliatej kamuflaze (aj ked to vypada, ze su tam sem-tam flaky) to bude najskor niektora masina z patstovkovej rady, ale ktora? V tom zozname z Mnichova je ich dost a to neberiem do uvahy to, ze mohla preletiet z Mnichova aj niektora ina, ktora v tom zozname nie je
Ale najskor 500xxx, lebo rada 501xxx uz zacina mat svastiku s bielym lemom
Napadla mě jedna věc, kterou jsem ještě nikde nezaznamenal:
Stroje W.Nr. 170.047 („bílá 1s) a W.Nr. 500.492 (bílá 8s) nebudou pravděpodobně vůbec souviset s přesun letounů JV 44 z Mnichova a v souvislosti s JV 44 jsou tyto dvě Me 262 uváděny omylem.
Zdůvodnění tohoto tvrzení:
Oba stroje se přesunuli z Brunnthallu už 29.4. 1945, ale Heinz Bär začal odsun (odlet) z Mnichova až mezi 30.4. až 2.5. (po skupinách) a na letiště Innsbruck-Hötting první skupina strojů od JV 44 měla přiletět až 1.5. 1945 (stroje JV 44 se z Mnichova nejdříve evakuovali do Salzburgu, jelikož v Innsbruck-Hötting bylo nutné prodloužit letištní plochu)
Ani jeden z těchto dvou strojů není veden v seznamu letounů JV 44 k 26.4. 1945
Známe piloty co je přelétli - Ofw. Albert Brück z 2.Fl.U.G. 1, a jeho velitel Rothert (?) – ani jeden z těchto pilotů není veden v seznamu letců JV 44 k 27.4. 1945
Z toho podle mě plyne, že tento přelet nebyl akcí JV 44 a stroje ani jejich piloti nepatří do této jednotky.
To by vysvětlilo i to, že se stále mluví cca o 15 letounech od JV 44 Na letišti Innsbruck. Jenže je nutné vzít na vědomí, že se mluví ale o letišti Innsbruck-Hötting.
Pak to souhlasí - identifikovaných letounů je 13 (+ 2 dosud neidentifikované)
(všechny stroje jsou v seznamu letounů JV 44 mimo dvou: W.Nr. 113 368 (což je podle mě pouze překlep zpracovatele seznamu - viz výše) a W.Nr. 112 360, který je pro mě záhadný a nedokáži říci, jak se ke zbylým strojům z JV 44 dostal)
Dosud neznámé stroje: „bez trupového označení“ - W.Nr. ??? ??? (stroj s „vlnovkami na motorech) - ano, vypadá to na letoun výrobní série 500.xxx nebo 501.xxx A snad ona nová „Bílá 13“ (W.Nr. ??? ???) – která má být za W.Nr. 113 368