Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Luftwaffe 1939-45
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Walter Nowotny

Odeslat odpověď
Příspěvků: 21 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Walter Nowotny

Příspěvekod slavek1 » 07 led 2009, 15:47

Jsem to nový, a moc zatím nepíšu, mám dost práce. Občas se dostanu k modelařině a když stavím model nějakého stroje, tak se zajimám taky o pilota. Mám už asi dva roky rozestavěný model FW-190A5 od hasegavy a chtěl bych ho dokončit v barvách buďto Prilera nebo Nowotnyho. K oběma mi chybí něco, na Prilera podklady věrohodné kamufláže, a o Nowotnym toho zase moc nevím. Může mi někdo poradit, kde hledat o jeho sestřelení na ME-262 a kdo ho sestřelil?
Uživatelský avatar
slavek1
 
Příspěvky: 10
Registrován: 05 čer 2008, 13:33
Bydliště: Prostějov
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod Dave sen » 08 led 2009, 21:28

Ahojky,osobně jsem zde zcela nový ale s tímto Ti snad dokážu trochu pomoci.Walter Nowotný padl 8.listopadu 1944,měsíc před svými 24.narozeninami po dosažení svého 258 leteckého vítězství.Stroj který pilotoval byl Messerschmitt Me 262 A-1a v.č.110 400,který patřil do stavu "Komando Nowotny" a odstartoval z letiště Achmer.Kdo ho přesně sestřelil,to se nikde neuvádí,ale podle očitých svědků zautočil na formaci B-17,přeletávající poblíž letiště a do rádia pouze nahlásil poruchu turbín a pak v následném piké se na něj vrhly Mustangy.Toto doložil poručík Karl Schornerr,který v té době dělal Nowotnému pobočníka
Dokonce i generálové mají občas mokro v trenkách."Britský štáb.důstojník 1942"
Dave sen
 
Příspěvky: 29
Registrován: 08 led 2009, 01:40
Bydliště: Dvůr Králové n/L.
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod Frogfoot » 08 led 2009, 21:53

Sežeň si knihu TYGR Z VOLCHOVSTROJE. Napsal ji jeho bratr Rudolf Nowotny. Je v ní dost podrobně vylíčen Nowotnyho život od dětství, až do jeho osudného posledního letu. Autor čerpal z vlasních vzpomínek, tak ze vzpomínek jeho spolubojovníků, zvláště pak již zde zmíněného "Quaxe" Schnorrera. (psáno s přehlasovaným "o" ) a cituje též jeho dopisů které posílal domů rodičům. Jsou tam fotky a nějaké barevné bokorysy.
Knihu vydalo nakladelství Mustang, edice pilot, v roce 1994. ISBN 80-85831-31-7. Občas je k mání v internetových antikvariátech, nebo na Aukru.
Frogfoot
 
Příspěvky: 49
Registrován: 11 bře 2007, 16:19
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod alf » 09 led 2009, 16:48

Kniha je fajn, ale pokud si hodíš jeho jméno do gůglu, všechno podstatné se dozvíš taky. Jinak v knize je sice pár fotek, ale žádná pořádná některého z jeho strojů. Jen informativně jsou tam čtyři bokorysy (1x Bf-109, 2x Fw-190 a 1x Me-262) jeho mašin.
Nejlepší na právě dokončeném modelu je to, že můžete s klidným svědomím vtrhnout do kitníku a vybrat si další.
Uživatelský avatar
alf
 
Příspěvky: 5064
Registrován: 24 říj 2005, 18:59
Bydliště: Trojanovice
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod Fighter » 10 led 2009, 22:01

Zdravím, mám jenom pár poznámek k sestřelu Waltera Nowotnyho (a hned taky jednu prosbu:)). Navázal bych na to, co již napsal Dave sen. Nowotny toho 8. listopadu vůbec neměl letět. Když ale viděl, že dva Me 262 Kommanda Nowotny, které byly vyslány proti blízko Achmeru prolétávájícímu bombardovacímu svazu byly sestřeleny, rozzuřil se prý k nepříčetnosti a rozhodl se jít do boje. Podle legendy, která se k tomu váže, mu v tom chtěli důstojníci jeho jednotky fyzicky zabránit (svaz byl očividně chráněn přesilou Mustangů) a varovali ho před jasnou sebevraždou. Podle některých verzí snad dokonce Nowotny při útoku jeden borbardér sestřelil, pak jak již bylo uvedeno zakřičel do rádia, že je to v pr... protože mu hoří motor a vývrkou šel k zemi. Již na hořící a padající letadlo se pak vrhly Mustangy z 20. a 357. FG. Nowotny se prý ještě pokusil vyskočit, snad se mu podařilo otevřít kryt kabiny, ale vyskočit už nedokázal. Na jeho sestřel si pak dělali nárok všichni zúčastnění (palubní střelci z bombardérů i piloti Mustangů). Situace značně připomínající sestřelení Manfreda Richthofena. Pravdou asi bude, že mu ten motor chytil nejspíš po zásahu některého střelce z bombardéru a vyskočit se mu možná nepodařilo proto, že ho některý z pilotů Mustangu zasáhl do kabiny a tak ho dorazil. Oficiálně ale byl jeho sestřel připsán 50:50 por. Eduardu Haydonovi z 357. FG a kap. Ernestu Fiebelkornovi z 20. FG. Především ten druhý s tím udělal docela slávu. Po smrti Nowotnyho bylo Kommando Nowotny zrušeno a jeho piloti se stali základem III./JG 7. A těď můj dotaz. Viděl někdo z přítomných někdy fotografii Nowotnyho bíle 8 (nebo alespoň částečný pohled na tento stroj). Podle mě je podoba tohoto stroje čistou fikcí, vytvořenou na základě známých fotografií ostatních strojů KN (především bílé 4 a bílé 19) a té skutečnosti , že bílá 8 pocházela ze třetí výrobní série Me 262 (výr. čísla začínající 110), která byla produkována po červnu 1944, kdy se změnily famuflážní standardy Luftwaffe - přechod z šedých odstínů na zelené a fialové. Problém ale je, že některé pozdější stroje této série byly již v mírně odlišném provedení - nikoliv souvislé pole RLM 81 a 82 na trupu, ale trup byl opět pokryt skvrnami těchto dvou barev (např. bílá 7). Druhá část dotazu se týká tak často zobrazovaných žlutých předních krytů motorů jeho bíle 8. Podle mě se jedná o omyl. Část strojů EKdo 262 měla kovové přední kryty motorů (např. Bellova bílá 10), ale jíné zase ne (třeba bílá 11). Ona bílá 4 z KN má (ale pouze lévý) kryt motoru na některých fotografiích jakoby natřený světlou barvou. Jenže u fotek s lepším rozlišením je patrné, že ten kryt je pouze kovový. Možná takhle vznikl ten omyl s Nowotnyho žlutými kryty motorů. Myslím, že Me 262 vycházely z fabriky s normálně kamuflovanými celými motory, ty kryty bez kamufláže byly prostě jenom důsledek provozu (původní kryty se nějak poškozovaly buď provozem, nebo při stálých demontážích a proto byly mechaniky nahrazovány kryty bez kamufláže). Je tedy klidně možné, že Nowotnyho bíla 8 nemusela mít kryty ani žluté, ani kovové, ale úlně normálně kamuflované. Ale je taky možné, že zobrazovaná kamufláž je naprosto správná, protože jí tak popsal některý bývalý příslušník jeho komanda. Co si o tomhle problému myslíte? Předem díky za odpověď. Fighter
Přílohy
fiebelkorn-2.jpg
Capt. Ernest Fiebelkorn - oficiální pokořitel Nowotnyho
kommando_nowotny.jpg
Bílá 4 a Bílá 19 Kommando Nowotny
me262_KN_4.jpg
Me 262 bílá 4 - podle podoby tohoto stroje byla podle mě rekonstruována podoba Nowotnyho bílé 8
p51d_june_nite.jpg
Na tomto P-51D "June Nite" se měl E. Fiebelkorn z 20. FG podílet na sestřelení Waltera Nowotnyho
Naposledy upravil Fighter dne 11 led 2009, 11:29, celkově upraveno 9
Uživatelský avatar
Fighter
 
Příspěvky: 229
Registrován: 12 lis 2008, 23:56
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod slavek1 » 10 led 2009, 23:22

Dekuju za pomoc v otázce k Nowotny, knižku Tygr z Volchovstroje už mám doma, k tomu i oba díly JG 54 vydané Mustangem.
Nebudu se pokoušet o zbarvení jemo mašiny na svém , už tolikrát odbarveném modelu :D .
Má tady někdo podklady na kamufláž Prilerovi FW-190 A5? Ta co je ve stavebnici od Hasegavy je hrozná.
Uživatelský avatar
slavek1
 
Příspěvky: 10
Registrován: 05 čer 2008, 13:33
Bydliště: Prostějov
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod Fighter » 11 led 2009, 21:43

Myslím, že z hlediska kamufláže Hasegawa Prillerovu A5 docela trefila (tedy alespoň na tom obrázku na krabici:)). Tedy nevím, jakou máš přesně stavebnici, jenom upozorňuju, že ze staré dvaatřicetiny, která by měla obsahovat verzi A5 i A8 a kde je taky kamufláž Nowotnyho a Prillera nejde reálně verze A5 bez poměrně značných úprav postavit, protože ve stavebnici není tvar podvozkových šachet pro verzi A5. Z hlediska kamufláže jisté rozpory panují ohledně použití typu křížů na horních plochách (myslím, že je žádná známá fotografie jeho stroje nezobrazuje). Příložil jsem tedy obě varianty (tady bych se ale podle obrázku Hasegawy neřídil a použil spíše tu druhou variantu, ostatně tak to je i v návodu na tu starou dvaatřicetinu) + jsem přiložil jeho Bavorák typ 327/55 Sport - Cabriolet. Prej byl jasně červenej. Francouzky musely z Pipse šílet (ale asi z jinýho důvodu, než z něj šíleli Angličani:)).
Přílohy
FW190a5_priller.jpg
Prillerova A5 výr. číslo 7298 + Prillerův BMW 327/55 Sport - Cabriolet
Fw190_A_F_G.jpg
Kresba Prillerovy A5 výr. číslo 7298
hsgw_priller_32.jpg
Hasegawa 1/32 Priller Fw 190 A-5 výr. číslo 5120
Naposledy upravil Fighter dne 12 led 2009, 22:42, celkově upraveno 4
Uživatelský avatar
Fighter
 
Příspěvky: 229
Registrován: 12 lis 2008, 23:56
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod Mirek glock Říha » 12 led 2009, 10:05

Prilerovu A5 i s baworakem vydala hawa. Je treba dat pozor na to ze ta A5 co ji na fotce nemela vnejsi kanony cili ani boule na spodku kridla. To je i pripad Nowotnyho A5 (soudim tak dle fotky v JagdWaffe)
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17889
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod Fighter » 12 led 2009, 22:15

Je to přesně tak, jak píše Glock, Prillerova ani Nowotnyho A-5 vnější kanony MG FF neměla. To je nesprávně zobrazeno na druhém obrazku (titulní strany monografie FW 190 od A.J.- PRESSu). Když se tak na ten obrázek koukám, tak mi připadá, že tahle A5 má nějaký velmi krátký čumák a vypadá spíš jako A4. Tedy kamufláž celkem věrná, akorát úplně jiné letadlo:).
Co jsem ale zapomněl zdůraznit, že Priller používal dvě A5 "černá 13" a to výrobního čísla 5120 a 7298. Udělal jsem v tom u obrázků předchozího příspěvku ještě trochu pořádek a tady bych to dokončil. Identifikovalné jsou celkem snadno podle označení. 5120 nese označení 13-+- (první čárka výrazně kratší, je to vlastně asi jenom zbytek původní čárky), 7298 pak pouze 13+- a potom podle velikosti černé ohraničené plochy za výfuky. U 7298 je výrazně delší a sáhá téměř až ke konci křídla. Tohle například ta stará stavebnice od Hasegawy Fw 190 A5/A8 ve dvaatřicenině, kterou znám já zobrazuje úplně špatně. Ta z obou strojů dělá takový zvlášní průnik. Mělo by se jednat o výrobní číslo 7298 (Hasegawa sice uvádí 7289 ale dejme tomu), stroj má i krátší čárku za třináctkou (teda on má vlastně tečku) a černá plocha za výfuky celkem odovídá výrobnímu číslu 7298. Návod by tedy asi měl zobrazovat výr. číslo 7298. Ten omyl s tou tečkou u této mašiny je patrně způsoben špatnou identifikací toho kroužku mezi 13 a křížem, patrného na fotce s BMW. To ale není čárka, ale bílé kolečko s červeným křížkem, tedy označení krytu lékárničky.
Přílohy
Priller_A5_5120.jpg
Prillerova A5 výr. číslo 5120
Priller_A5_7298.jpg
Prillerova A5 výr. číslo 7298
Priller_A2_A5_A5.jpg
Obě A5 Josefa Prillera
Naposledy upravil Fighter dne 16 led 2009, 10:23, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Fighter
 
Příspěvky: 229
Registrován: 12 lis 2008, 23:56
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod slavek1 » 12 led 2009, 23:20

Ještě jednou děkuju, udělali jste mi v tom pořádek, teď už to jenom aplikovat na léta rozestavěný model 1/72 Hasegawa (AP7).
Původně jsem zkoušel zbarvení II/JG54 "dvojtý klín", publikovaný v Novinkách, ale protože jsem věčný začátečník se stříkací pistolí,tak se mi to nepovedlo, odstíny barev, o kterých nikdo nic neví neřeším. Zkusil jsem to v tomto zeleno zeleném kabátě 2x, a potom jsem ho na dlouho odložil, tak možná přišla jeho chvíle.
Uživatelský avatar
slavek1
 
Příspěvky: 10
Registrován: 05 čer 2008, 13:33
Bydliště: Prostějov
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod Fighter » 15 led 2009, 15:24

Jenom pro zajímavost fotka Prillerova Bavoráku v pozdější maskovací úpravě.
Přílohy
BMW_327_55.jpg
Prillerův BMW 327/55 v provedení Luftwaffe Sport Cabriolet
Uživatelský avatar
Fighter
 
Příspěvky: 229
Registrován: 12 lis 2008, 23:56
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod FiSe » 15 led 2009, 16:16

BMW LW Kustom :-D

Mimochodem, ten profil Fiebelkornova Mustangu, je to to stejny ero jako na ty jeho fotce nahore, v pozdejsim provedeni, nebo je to jiny? Jen tak pro zajimavost. Na ty fotce neni jeste jmeno a ten prvni bily pruh je protazenej az za tu cernou linku.

A nebo se blbe ptam? :roll:
Hoch Habsburg
Uživatelský avatar
FiSe
 
Příspěvky: 2887
Registrován: 08 črc 2008, 13:39
Bydliště: za vodou
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod Fighter » 15 led 2009, 21:14

Je to stejný letadlo, tuhle mašinu (v Dallasu vyrobenýho Mustaga P-51D-5-NT 44-11161) používal Fiebelkorn od října 1944 (v říjnu dostala 20. FG nový mašiny). Předtím lítal dva "vypůjčované" (nebyly to jeho osobní mašiny, pro nedostatek letadel se o některý střídalo několik pilotů) Mustangy s kódy LC-U "Van´s Can" a LC-G "Smoky". June Nite byl jeho první osobní Mustang. Získal na něm v průběhu listopadu 1944 svoje poslední tři a půl vítězství. Půlka Nowotnyho bylo jeho poslení vítězství. Ta jeho fotografie u motoru June Nite je pořízená někdy po druhém listopadu 1944, kdy 20. FG zaznamenala v okolí Lipska velký úspěch (2.11. i Fiebelkorn sestřelil tři Bf 109), což náležitě oslavovali a rozhodli se vylepšit označení letadel. Původní označení předku Mustangů byl bílo - černo - bílý kužel. Potom, myslím v září si přidali to známé černo - bílé piáno. Piáno bylo ale původně namalováno pouze ve tvaru obdelníku od výfuků nahoru (první bílá klávesa piána směrem od předku letadla byl přitom právě ten poslední slabší bilý pruh). A právě někdy 3.11. se rozhodli, že předky Mustangů vylepší a protáhnou piáno dolů pod výfuky, vpředu až na úroveň prostředního černého silného pruhu na vrtulovém kuželu a zespoda ho černě orámují. Tím jim ale logicky původní poslední slabý bílý pruh kousek přečuhoval, což později postupně v průběhu listopadu vyřešily jeho umazáním (jsou ale známy fotky Mustangů 20. FG, který tam ten bílý zbytek mají pořád, takže kdo ví). Fiebelkorn si prý vlastnoručně piáno domaloval sám, na což byl prý patřičně hrdý. Ta fotka má vlastně ukazovat jeho veledílo, čerstvý kompletní piáno ještě před tím, než na něj doplnili označení June Nite. Barevný bokorys pak znázorňuje konečnou podobu stroje na konci listopadu 1944. Prý existuje černobílá fotka, která právě tuto podobu stroje z konce listopadu zachycuje. Já jí však nikdy neviděl. Pokud by jí někdo měl, nebo jí někde na netu našel a dal jí sem, budu šťastnej. Fielbelkorn ještě používal jeden Mustang s označením LC-F a jménem Miss Miami, ale na týhle mašině už žádnýho sestřelu nedosáhl. V prosinci 1944 se vrátil do USA a další tůru v Evropě už neabsolvoval. Zůstal sice v letectvu, ale na základnách v USA. Feeb byl s devítí sestřely (8 inviduálních, 2x po 1/2) a dvěma zničenými letadly na zemi největším stíhacím esem 20. FG (a největší byl doslova - měřil přes dva metry a vážil přes 110 kilo - prostě optimální pilot stíhačky, on taky prý na kokpit Mustanga šileně nadával, že je to tam jak pro trpaslíky). Zahynul v Koreji, kde lítal na Twin Mustangu 6. července 1950, kdy byl při průzkumném letu patrně sestřelen protiletadlovu palbou. Byl jedním z prvních padlých amerických pilotů v Koreji. R.I.P. Zajímavý je, že Fiebelkorn byl vlastně původem Němec (oba jeho rodiče pocházeli z Německa a do USA tuším odešli až po 1.sv, on už se jim ale narodil až v Americe, v roce 1922).
Přílohy
P-51D_Miss_Miami.jpg
Fiebelkornův poslední Mustang, pojmenovaný Miss Miami (sestřely na krytu kabiny nejsou však Fiebelkorna, ale Cap. Jonese, který tuto P-51D po Fiebelkornovi zdědil a sám na ní dosáhl tři sestřely a čtyři letadla zničil na zemi).
feb_11_9_1944_franticVI.jpg
Ukázka původního označení kuželu a předku u 20. FG (bílá špička, silný černý pruh, slabší bílý) - Fiebelkorn (úplně vpravo) se svými mechaniky před misí Frantic VI (doprovod bombardérů do SSSR) 11.9.1944 u svého tehdejšího stroje Smoky (všimněte se jeho figury, tomu bych se nechtěl dostat do rukou, chudák Walter)
Naposledy upravil Fighter dne 18 led 2009, 02:13, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
Fighter
 
Příspěvky: 229
Registrován: 12 lis 2008, 23:56
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod Fighter » 17 led 2009, 00:41

Pokud by měl někdo zájem, tady je rozhovor s Edwardem Haydonem, kde poměrně detailně popisuje sestřelení Nowotnyho. V zásadě v těch intencích, v kterých už to tady bylo uvedeno. Samozřejmě tvrdí, že Nowotny normálně letěl, nikoliv padal, nicméně popisuje to tak, že Nowotny viditelně zpomalil, patrně pro poruchu motoru a chtěl se nejspíš vrátit na letiště Achmer. Lehce naznačuje, že větší zásluhu na jeho sestřelení má on. Fiebelkorn měl střílet jako první, on ho potom dorazil. Pak se ale musel držet zpátky, protože flaky letiště spustily palbu (existuje i teorie, že Nowotnyho sestřelil vlastní flak). Jinak Haydon letěl na mašině výr. čísla 44-11165 s označením C5-J a pojmenované "Lady Nelda". Fotku, ani bokorys tohoto stroje jsem nikdy neviděl. Haydon byl na tomto stroji 20.1.1945 sestřelen a zbytek války strávil v zajateckém táboře.

http://www.hotlinecy.com/haydon.htm
Uživatelský avatar
Fighter
 
Příspěvky: 229
Registrován: 12 lis 2008, 23:56
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Walter Nowotny

Příspěvekod Discus pilot » 13 bře 2011, 03:55

Som tu ešte nevidel
Přílohy
nowotnyDora.jpg
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Discus pilot
 
Příspěvky: 2849
Registrován: 22 kvě 2010, 16:48
Bydliště: Slovensko bez AmeKu
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 21 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Luftwaffe 1939-45

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY