Jakub Vilingr píše:Moc se mi to líbí! Mám rád takovouhle čistou práci. Jestli chceš mermo mocí něco zkritizovat, tak na jednej polovině ti jde bílá z trámového kříže trochu do zelena

, ale to je zbytečný hnidopišství. Mylím, že jsi moc dobře zvládnul ty fleky na trupu. Jinak ta mašina by jestli se nepletu měla bejt od nás z Plzně z letiště Plzeň-Bory. Fotky na ní jsou v Luftwaffe over Czech Territory od JaPo.
V Luftwaffe over Czech Territory sú 2 fotky.
Ja som mal fotografiu z knihy "Luftwaffe Camouflage & Markings 1935 – 45, Vol. 3, J. R. Smith & J. D. Gallaspy, Kookabura Technical Publications PTY LTD., 1977, Australia“.
Popis originálnej fotografie v knihe uvádza, „že ide o Bf 109G-6/U2, ktorý má veľmi neobyčajnú kamufláž, ale vzhľadom k indiferentnej kvalite fotografie je ťažké jej presné určenie. (Poznámka: autori v uvedenej knihe označujú farbu RLM 82 ako tmavozelenú – Dunkelgrün, v skutočnosti je RLM 82 svetlozelená – Hellgrün). Farebné číslo 29 a pruh druhej Gruppe (vodorovný pruh - poznámka) namaľované na trupe, sú pravdepodobne červené alebo modré. Žltý pruh na trupe poukazuje, že sa jedná o stroj II./JG 11, táto jednotka bola vybavená týmto typom lietadiel na konci vojny“. – Toľko k originálnemu textu v knihe.
Fotografia bola urobená za jasného dňa, lietadlo stojí na trávnatom povrchu, pozadie fotografie je pomerne tmavé, pretože je tvorené hustým lesom. Na jednom kmeni stromu ktorý je tesne za lietadlom, je umiestnený biely štítok, na ktorom je tenký (pravdepodobne) červený kruh a v ňom čierne písmeno F. Tieň pod lietadlom je posunutý doľava, preto svetlo dopadá z pravej strany, takmer kolmo na pozdĺžnu os lietadla. Vzhľadom k charakteru tieňa je možné sa domnievať, že fotografia bola urobená okolo poludnia (medzi 12. – 13. hodinou). Na bočných plochách trupu a smerovke sú natriekané výrazné škvrny svetlej farby – RLM-76. Okrem tejto farby sú rozoznateľné ešte dve ďalšie farby – jedna z nich je tmavá a druhá svetlejšia. Trámový kríž (Balkenkreuz) na trupe nie je znečistený, vnútro kríža je vo farbe podkladu – kríž bol už nastriekaný na škvrnitý trup, medzi uholníkmi kríža sú jasne viditeľné menšie škvrny vo farbe RLM-76. Na ľavom dolnom uholníku kríža (na jeho vodorovnom ramene) je viditeľná stopa po oprave výrazne tmavou farbou (RLM 66 ?) a jeho zvislé rameno je súčasne čiastočne prestriekané svetlejšou kamuflážnou farbou (RLM-82 ?). Boky trupu nesú výrazné stopy po znečistení spalinami z motora. Toto znečistenie je výrazne viditeľné na jednotlivých škvrnách farby RLM-76 (pod kabínou), zasahuje takmer až po trámový kríž a čiastočne pokrýva aj spodnú časť číslice „29“. Rekonštrukcia sfarbenia podľa čiernobielej fotografie je veľmi ťažká a zákonite so sebou nesie aj možnosť omylu a nepresností.
Ak by toto lietadlo skutočne lietalo u II./JG-11, potom by pruh na trupe bol žltý (tak, ako ho označuje popis k fotografii). Problémom je ale kontrast (resp. jeho neprítomnosť) medzi farbou trupového kríža (biela) a farbou pruhu (ak je žltá), pretože na fotografii medzi nimi nie je žiadny !!! Obe farby sa javia ako biele. Kontrast medzi žltou (RLM 04) a bielou je aj na čiernobielej fotografii jasne zreteľný. A to už ani nehovorím o porovnaní kontrastu s už zmieneným bielym štítkom s písmenom F, ktorý je na strome v pozadí.
Fotografia nám ale odhaľuje ešte jednu zaujímavú a veľmi netypickú vec. Spodná časť motorového krytu lietadla (kryt je na ľavej strane uvoľnený a preto je sklopený dole) je kamuflovaná !!!
Aby bola celá situácia okolo kamufláže ešte komplikovanejšia, na prelome rokov 2001 a 2002 vydala americká Meteorproductions Inc. pod značkou Cutting Edge obtlačkový aršík s číslom CED 48167 „Luftwaffe Over Czech Territory # 4, kde jedným zo štyroch strojov je aj Bf 109G-6, s označením „Čierna 29“, patriaca do stavu KG(J) 54. Aj tento stroj má veľmi podobnú škvrnitú kamufláž vo farbách (farby na trupe – poznámka) RLM-75, RLM-76, RLM-82, RLM-83, pričom samotné škvrny sú v tomto prípade v púštnej farbe RLM-79 !!! Pruh na trupe je v tomto prípade biely a aj o niečo užší. Netreba veľa námahy aby sme uhádli, že inšpiráciou pre autorov tohoto aršíka bola skvelá kniha „Luftwaffe Over Czech Territory 39 – 45“, vydaná českým vydavateľstvom JaPo, kde sú publikované dve fotografie na takto sfarbený stroj.
No a nakoniec, aby to už vôbec nebolo také jednoduché, tak v publikácii ModelArt „Augsburg Eagles“ na strane 177 je ďalšia fotografia Bf 109G-6 „Čierna 29“, ktorá má veľmi podobnú škvrnitú kamufláž, ale na trupe nemá farebný pruh a jednotlivé škvrny na trupe sú rozmiestnené inak ako na fotografii z Kookabury.
Takže celkom pekný „chaos“.
P.S. Ten Balkenkreuz na jednom krídle je fakt trochu do zelena, ale túto farbu chytil pri patinovaní a prestriekavaní. Z dekálu som to už nemohol zmyť bez poškodenia.