Stránka 1 z 1

Bf 109V14 a E-0 - rozdíly

PříspěvekNapsal: 22 led 2024, 17:24
od hans dlouhán
Zatímco V14 byl závodní speciál, vycházející z draku verze B-1, verze E-0 byla předsériovým letounem konstruovaným už jako verze "E" s několika rozdíly
oproti svým nástupcům E-1, E-3 atd.

TRUP:

Odvětrávací otvory za motorem:
V14 měla pouze jeden, E-0 dva.

D-ISLU a.jpg
D-ISLU a.jpg
bf109E-0 grüne 27,2.EJG3 a1.jpg


Chladič oleje pod motorem:
V14 hlubší, speciálně upravený pouze pro závodění. E-0 standardní jako pozdější verze "E".

D-ISLU d.jpg
bf109E-0 a.jpg


Vstup vzduchu ke kompresoru na levé straně motoru:
U V14 se směrem vzad mírně zužoval do kónusu a měnil tvar z polokruhového do ploššího. E-0 stejný průřez po celé délce.

D-ISLU a.jpg
D-ISLU a.jpg
bf109E-0 a.jpg


Nahoře na motorovém krytu uprostřed byly u E-0 jakési 4 výstupky (bouličky), jejichž účel zatím neznám. V14 měla v téhle oblasti kryt hladký.

bf109E-0 weiße 19,wnr.1787,JFS1,Werneuchen,Propagandafoto a1.jpg
D-ISLU c.jpg


Anténní sloupek na kabině neměla ani jedna verze. E-0 měla stejně jako následující "Éčka" připravené uchycení anténního lanka nahoře na kýlovce.

2017-10-11_014459.jpg
bf109E-0 wnr.1784,weiße 18 a1 color.jpg

Re: Bf 109V14 a E-0 - rozdíly

PříspěvekNapsal: 22 led 2024, 17:33
od hans dlouhán
KŘÍDLO.

V14 stejně jako B-1. E-0 stejně jako pozdější "E".
Chladiče po křídlem:

V14 výrazně hlubší, opět speciálně upravené pro závod. E-0 standardně hluboké jako pozdější "E". Oba stroje měly v čelech chladičů výztuhy ve tvaru písmene "T".
Podvozkové šachty u V14 kulaté a u E-0 hranaté, stejně jako pozdější verze "E".

3ecd57de-447a-48a8-bced-779ca744927a.jpg
V14 a.jpg
bf109E-0 b.jpg

Re: Bf 109V14 a E-0 - rozdíly

PříspěvekNapsal: 22 led 2024, 17:40
od hans dlouhán
Ještě jsem zapomněl, že krytka hrdla palivové nádrže je na E-0 stejně jako u pozdějších "E" nahoře za kabinou. U V14 je stejně jako na B-1 pod kabinou.

bf109E-0 wnr.1784,weiße 18 a1 color.jpg
2017-10-11_014610.jpg

Re: Bf 109V14 a E-0 - rozdíly

PříspěvekNapsal: 22 led 2024, 17:42
od hans dlouhán
Určitě to není vše do detailů, ale hlavní rozdíly jsem popsal...

Ještě něco o závodním speciálu V14 z knihy Haralda Vogta:

Ve vývojovém programu z 1.4.1937 byl V14 ještě plánován s výzbrojí a měl být použit pro zkoušky Bf 109E. Od toho však bylo upuštěno. Na V14 byl proto přestavěn drak verze B-1
(W. Nr. 1029). Přestože byla přestavba součástí plánování nové konstrukční řady "E", nejednalo se o přípravné práce jako takové. Jediným účelem této přestavby bylo reprezentovat
firmu BFW a Německo na IV. mezinárodní letecké výstavě v Curychu. Trup verze B-1 byl upraven tak, aby se do něj mohl instalovat závodní motor DB 601 (DB 601/11)
s výrobním číslem 161. Kromě nově navrženého horního a spodního krytu motoru, motorového lože a dalších upevňovacích prvků si instalace vyžádala také zesílení plechů směrem k trupu.

Další úpravy byly nutné pro zlepšení chlazení motoru. Tyto změny se rozšířily i na křídlo, kde byl na levé a pravé straně umístěn velký chladič s regulačními klapkami. Výřezy
pro kola hl. podvozku byly stejně jako u V7, V9 a V13 zaobleny a kapotáž podvozku byla prodloužena. V14 neměl žádnou výzbroj a proto byly všechny otvory kvůli aerodynamice uzavřeny.

Dokončená přestavba V14 byla zalétána 22.4.1937 a za řízením byl až do leteckého setkání ve Švýcarsku výhradně Dr. Wurster. V14 nebyl natřen obvyklou světle šedou barvou,
kterou BFW používaly pro zkušební letouny na začátku. Byl na všech plochách zbarven vínově červenou (pravděpodobně něco mezi RAL 3000 a RAL 3002). Kromě toho byly před lakováním
vytmeleny a sbroušeny všechny spáry a hrany. Barva byla následně dodatečně vyleštěna do vysokého lesku.

- žádné zbraně
- žádný zaměřovač
- knipl KG 12B (stejně jako verze E)
- nosné plochy a trup jako B-1
- olejový chladič na spodku motoru hlubší než pozdější verze E
- chladiče pod křídlem rovněž hlubší, vybaveny výztuhami ve tvaru písmene "T"
- ovládací plochy vybaveny trimmy
- vestavěna poziční světla

Re: Bf 109V14 a E-0 - rozdíly

PříspěvekNapsal: 22 led 2024, 19:43
od Tom.Vrabec
Pěkná rešerše Hansi =D>

Re: Bf 109V14 a E-0 - rozdíly

PříspěvekNapsal: 22 led 2024, 21:23
od RED HONZA
[-o< super! Díky

Re: Bf 109V14 a E-0 - rozdíly

PříspěvekNapsal: 22 led 2024, 21:59
od Jan_K
hans dlouhán píše: Byl na všech plochách zbarven vínově červenou (pravděpodobně něco mezi RAL 3000 a RAL 3002).

Jestli to byl stejný odstín, jako používal Rudý baron a nebo Udet za první světové války na některých strojích, tak ta barva byl kraplak.
https://www.krustashop.cz/Cerven-Krapla ... -d1125.htm

Re: Bf 109V14 a E-0 - rozdíly

PříspěvekNapsal: 22 led 2024, 22:33
od dmoravan
:-k , presne pre takéto príspevky sa oplatí čítať Modelforum! Palec hore a veľká pochvala.