Dvě fotky druhého prototypu kanonové Me 262A-1/U4, W.Nr. 170 083. Škoda, že byla zničena při přeletu 18.6. 1945 (pilot Ludwig Hofmann - bližší podrobnosti viz knížka Messerschmitt Me 262 od Mano Zieglera). Jeho let byl pravděpodobně posledním letem německého pilota na Me 262 v Evropě.
Jen pro pořádek - první prototyp W.Nr.111 889 byl zničen v Salzburgu 4.5. 1945 (předtím putoval od zkušební jednotky k JV 44). Podle některých zdrojů na něm bylo dosaženo jednoho sestřelu (B-26).
Škoda, že ta fotka Me 262 z KG 51 je neostrá. Má to být stroj z II./KG 51, za křížem to vypadá na písmeno "I". II./KG 51 měla dva letouny (resp. jsou známy) s codem "I": stroj od 4./KG 51, code 9K + IM, výrobní číslo 500 009, byl zničen (sestřelen) 9.12. 1944, druhý stroj byl rovněž letoun od 4./KG 51, rovněž s codem 9K + IM (pravděpodobně nahradil předchozí zničený stroj), výrobní číslo 170 004 (poškozen z 30% dne 21.2. 1945).
Pokud bych si měl tipovat, tak bych tipoval, že na fotce (pokud je to cod skutečně 9K + IM) je první letoun (odhaduj to proto, že si někdo dal práci s barevnými doplňky - viz výstřelné kanály - s koncem války už čas na tyto barevné doplňky moc nebyl).
Ještě jedna drobnost – tato fotka a podobná čelní fotka Me 262 od II./KG 51 – cca o pět odkazů výše (čelní pohled s jednou bombou) je ze stejného zdroje (viz rukopis na zadní straně obou fotek – je stejný). Možná se jedná o ten samý stroj.
Navíc na zadní straně u obou fotek je křížek a číslo „66“. Podle mě to znamená toto – jedná se o špatné fotky (obě jsou rozmazané), které dělala pověřený armádní fotograf pro příslušníky KG 51 (vysvětlím – naše představa, že by letištích volně běhal pilot / mechanik a fotil kde co, je trochu laický pohled – armáda a Luftwaffe měli pověřené fotografy a ti fotili OFICIÁLNĚ fotky a z nich vyvolávali sady fotek, které se pak rozdávali příslušníkům dané jednotky (v balíčku) – tohle mohl být tento případ – pověřený fotograf pro příslušníky KG 51 tyto udělal fotky (možné číslo 66 sad fotek není zase tak velké, KG 51 měla určitě víc příslušníků) a ty dvě fotky pak označil jako špatné (viz křížek).
Tato domněnka mě zase vede k tomu, že na fotce bude letoun 500 009, na tyto věci (focení) by ještě v roce 1944 čas.
A ještě maličkost - jelikož vznikaly sady stejných fotek, tak to je důvod - proč se občas na e-bay vyskytují stejné staré původní fotky (samozřejmě neberu v potaz současné fotky vyrobené z těch starých (vyrobené chytráky), které se snaží tvářit, že jsou historické a původní)
Spredu na dvierkach predného podvozku slabo vidno "I".Farba asi žltá ako aj špička trupu a lem okolo výstrelných otvorov kanonov. No na fotke zboku je "I" čerstvo biele,svetlejšie ako biely trupový kríž,takže to asi nebude rovnaká mašina. 4.Staffel/KG 51 mala žltú farbu ? http://forum.12oclockhigh.net/showpost.php?p=284626&postcount=1546
Trochu jsem se podrobněji podíval na známé Me 262 u KG 51, které měli v codu „I“. Je to trochu složité:
U 3./KG 51 to byl stroj W.Nr. 170 004, cod 9K + IL – poškozen 2.10. 1944 (pouze z 18%), který pak doputoval později k 4./KG 51, kde obdržel cod 9K +IM (pravděpodobně za letoun zachycený na bočním fotu kterým je asi W.Nr. 500 009), aby byl znovu 21.2. 1945 nahlášen jako poškozený
U 2./KG 51 to byl stroj W.Nr. 110 770, cod 9K + IK – poškozen 10.1. 1945 (z 80%) U 2./KG 51 byl 14.2. 1945 sestřelen W.Nr. stroj 110 811, cod 9K + IK (měl stejný co jak předchozí stroj, KG 51 používala cody za předchozí zničené a vyřazené stroje znovu)
U těchto dvou případů je vidno, jak je někdy složité určit (i když známe boční code) o jaký letoun se jedná, tak to zkusím znovu popsat:
KG 51 dostala v roce 1944 stroj W.Nr. 500 009, dala mu code 9K + IM (což je asi letoun na bočním foto). Pak o něj přišla 9.12. 1944 a stejný cod 9K + IM přidělila stroji W.Nr. 170 004, který měl před tím cod 9K + IL (stroj tedy putoval od I./KG 51 k II./KG 51)
Druhý případ popsaný případ je podobný, 2./KG 51 měla stroj W.Nr. 110 770, cod 9K + IK, byl poškozen 10.1. 1945, místo něho dostala náhradu W.Nr. 110 811, kterému dává sejný cod cod 9K + IK (mimochodem na tomto letounu létal od 2.2. do 22.3. 1945 Heindrich Haeffner, který se z Ruzyně aktivně zapojil do posledních leteckých akcí v květnu 1945)
Spectr má pravdu v tom, že na té čelní fotce špice stroje vypadá jako „žlutá“, což by nahrávalo myšlence, že letoun je z 3.Staffel (a na bočním pohledu druhé fotky je „I“ čistě bílé - což svědčí pro 4./KG 51) – mimochodem tento letoun vyfocený z bočního pohledu asi nemá barevně značenou horní část směrovky, což u strojů KG 51 byla běžná praxe.
S ohledem na fakt, že KG 51 poměrně velmi pečlivě prováděla značení strojů by se tedy nabízí možnost, že čelní stroj by mohl být letoun W.Nr. 170 004, cod 9K + IL