Stránka 4 z 6

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 08 dub 2016, 12:29
od kuky76
Spousta zajímavých informací, díky. Z které literatury jsi, prosím, čerpal rozložení kamuflážní polí podle výrobce? Ani jedna z návodu od Eduardu se s nimi neshoduje. Takže do skvrn na bocích trupu přidat i RLM02?

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 08 dub 2016, 13:16
od reserve_22
Kuky to rozlozenie je z tejto stranky http://theprofilepaintshop.blogspot.sk/ ... ults=7&m=1
A k tej Rlm02 ak mas nato fotky tak ju tam mozes dat :D Co sa tyka toho kuzela ako pisal kolega tak to na fotkach standardne je ale osobne to na ciernu farbu nevidim mne pride kuzel svetlejsi podla tych strojov ktore na vrakaci su-mozno len klam-svetlo atd.

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 08 dub 2016, 13:18
od Mikš
Ohledně těch skvrn na bocích přes RLM76, RLM02 bezpodmínečně používat nemusíš, ale mašiny G6 z produkce ERLA je prokazatelně měly (plus vlnovky na okrajích kamuflážních polí na křídlech a VOP). Na dobových fotkách jsou krásně vidět. Výrobce konkrétní mašiny poznáš na 100% jen podle WNr. Ale ty charakteristické fleky jsou velmi dobré vodítko a u mašin z jednoho výrobního bloku a výrobce se shodují. (Předpis určoval jen rozložení kamuflážních polí a barvy, skvrny na bocích přes RLM76 - tvar a rozmístění si dělal každý výrobce jak chtěl.)

Nejsou to žádná kouzla, koukni někde na webu na fotky z výroby/kompletace WNF/ERLA/Messerschmitt Regensburg a přesně tohle uvidíš.

Jinak boky trupu v prostoru od kabiny po SOP (krom kříže) se u jednotek přestříkávaly a často nebyl dodržen "tovární styl" skvrn. Důvodem byly (až do jejich zrušení) tzv. stammkennzeichen, čtyřmístný písemný kód, který letouny u výrobce dostávaly (byl na bocích trupu a spodních plochách křídel). Ten byl zastříkán a na jeho místo přišlo číslo nebo štábní označení, za křížem pak barevný pruh rychlé identifikace, pokud byl použit (žlutý, středomoří bílý), později barevné pruhy ozačující jednotlivé eskadry v rámci Obrany říše atd. U mašin po havárkách nebo repasech nebylo co se skvrn, týče snad dodrženo asi vůbec nic. Pokud byl vyměněn motor i s kapotáží, popřípadě v nouzi odněkud kanibalizován, tak vůbec.

Předpokládám, že Eduardi vycházejí z fotek a pokud není známo WNr. tak výrobce mašiny neuvádí.

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 08 dub 2016, 13:51
od reserve_22
Tu je od Jozeffa66 priklad kde kuzel nieje cierny a ma spiralu.
Stroj spoznas aj podla popisiek a krytiek ktore boli odlisne ale tu sa o tom bavit neda :(

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 08 dub 2016, 14:18
od Mikš
Máš pravdu, ten kužel na Tvé fotce opravdu není černý. Na té kratší části mezi vrtulí a kapotou motoru je vidět původní nátěr RLM 70 a zbytek bílé výseče.

Není důvod proč by nemohl být kužel se spirálou jiný než černý. Existuje spousta vyjímek. U Bf-109G, krom mašin které nesly bílý kužel s černou spirálou (v určitém období to mělo být označení mašin bojujících na východní frontě), např. mašiny JG3 nosily různě barevné kužely a mám někde i fotky na pár průzkumných mašin s barevnými výsečemi na vrtulovém kuželu atd.

Já se ptal, zda barva vrtulového kužele neměla vztah k zařazení mašiny ke štábu, nebo Staffel, bo některé Fw-190 od JG5 takové barevné doplňky nosily. Protože jsem se zatím nedopátral, zda na to měla JG5 nějaké pravidlo, nebo ne. Tak jsem usoudil, že by kužel mohl být standardně černý. Neříkám že to tak bylo, ale z logiky věci, pokud se nám nepodaří zjistit, že to bylo jinak, je to spekulace nejblíže podobná realitě.

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 09 dub 2016, 10:43
od pufo
Podla Luftwaffe im focus special no2 str.29 je to WNr.411960. Emblem len na lavej strane.

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 09 dub 2016, 11:32
od reserve_22
Tomas ako prosim ta vidis ten kuzel?Nemyslim Döra tam je vidit pi... nic ale ostatne stroje na vrakaci?Ja sa nemozem zbavit dojmu ze to proste cierna ani Rlm70 nieje :-k

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 09 dub 2016, 12:13
od Karel Pilát
pufo píše:Podla Luftwaffe im focus special no2 str.29 je to WNr.411960. Emblem len na lavej strane.

Podle Andrease Brekkena (LW Fighters and Fighter-Bombers over the Far North) taky. Emblém je pouze na levé straně prakticky vždy, nějakou výjimku si teď ani nevybavuju, ale jak už někdo tady nedávno psal, u Luftwaffe je možné všechno.
:-D

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 09 dub 2016, 12:38
od kuky76
Díky chlapi. Tak znak bych považoval za vyřešený. U ostatních otázek mi stále visí otazník, ale odpovědi se asi nikdy nedopátráme.

Shrnutí:

- pokud byl stroj vyroben firmou Erla Leipzig, pak dělení kamuflážních polí by mělo být "vlnité", vč. náběžné hrany křídel.
- rám kabiny v kamuflážní barvě, nebo RLM66? Díval jsem se do toho Revi 15 a 16 a nikde jsem tam o tom zmínku nenašel. Na jedné fotce z vrakoviště to vypadá na stejnou barvu, jako kamuflážní. Na druhé to vypadá tmavší. Ještě zvážím.
- vrtulový kužel - na fotkách z vrakoviště není Dorrova mašina moc vidět. Na některých fotkách ostatních strojů to vypadá na stejnou barvu, jako vrtulové listy, nebo světlejší. Asi přece jenom zvolím RLM70.

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 09 dub 2016, 14:56
od Mikš
Paráda, díky moc za rady a odkazy na zdroj. Hned jsem nedočkavě prolistoval zmíněný "Lufwaffe im Fokus Special no.2" a na té fotce je krásně čitelné WNr. Což je paráda, bo se na webu objevily četné spekulace, že by se mohlo jednat i o Bf-109 G-14. Ale WNr. 411960 opravdu patří Bf-109G6 z produkce Erly.

K barvě kuželu s bílou spirálou - u některých mašin III/JG5 opravdu vypadají světlejší. Možnost, že to přestříkli RLM70 nebo zelenou obdobné sytosti určitě nelze vyloučit. Kdyžtak koukni na zbylá fota z vrakáče v Gossen/Aukra. link na JG5 tu: http://www.flickriver.com/photos/280920 ... 110786286/

K té kabině - na tom výřezu fotky z vrakáče, kde je vidět z pravé strany, mi přijde, že by to mohl být jen stín, protože odklopná část působí lehce pootevřená. Na ploše se navíc pohybují civilové a vojáci a prohlíží mašiny. Asi loví suvenýry :lol:

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 09 dub 2016, 15:24
od kuky76
Díky za link. Prohlédl jsem si spoustu fotek, nejenom mašin od JG5, takže je čím se inspirovat. Co se týká kamufláže, na svém modelu budu tak trochu vycházet z této fotky, která tu už byla zveřejněná a stroj je taky ze závodu Erla.

Me109-320af+s.jpg


S tou kabinou máš nejspíš pravdu, protože na ostatních strojích je kabina v barvě kamo. Nebudu to nějak řešit a budu se držet návodu. Otázka je, kdy se do toho pustím. Snad zítra.

Ještě přemýšlím, jaký typ zaměřovače tam dát, jeslti Revi12c, nebo Revi16b.

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 09 dub 2016, 16:05
od Mikš
Tak ještě k těm nešťastným vrtulovým kuželům. Opravdu mají být tmavě zelené s bílou spirálou (platí i pro diskutovanou Dörrovu velitelskou mašinu) !

Ještě jednou jsem důkladně pročetl zmíněný "Luftwaffe im Fokus Spezial no.2" a tam se píše, že mašiny III/JG5 včetně štábu (krom těch majících bílý kužel s černou spirálou), měly kužely tmavě zelené s bílou spirálou. Konkrétní odstín ani důvod proč tomu tak bylo ale neuvádí.
Všem které jsem svými spekulacemi neúmyslně mystifikoval se tímto hluboce omlouvám ](*,)

To: Kuky76
Ta G14 od ERLy na Tvé fotce v pozadí, není pro inspiraci úplně nejlepší. Když se na ni pořádně podíváš, jsou přes původní kamu vidět nastříkané hady nějaké světlé barvy asi RLM76? které rozbíjí vzhled kamo. Jak vidno mechanici JG5 se s barvami asi rádi pořádně vyřádili :arrow:

Ohledně použitého zaměřovače Revi12c versus novější Revi16b, těžko říct. Na varintě G6 se během výroby postupně uplatňovaly různé modernizační prvky (zaměřovač Revi16b, nový překryt kabiny, MW50, vysoká směrovka, motory atd.) a mašiny pozdních sérií už by Revi16b mít měly.

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 09 dub 2016, 16:14
od pufo
To reserve_22 - farba kuzelov je pre mna tmavozelena - dost sa odtienovo podoba vrtulovym listom, samozrejme, trochu svetlejsia koli hre svetla na oblom povrchu... O RLM25 som sa ja nikde nedocital, neviem preco ju tak interpretoval Herbert Kruse v LiF special no2.
To Mikš - netreba sa ospravedlnovat, kazdy nazor sa pocita, stale je to len vestnie z CB fotiek... mylia sa aj autori knih, casopisov... takze netreba to prezivat. Dneska je nieco tak a zajtra sa najde nejaky novy dokument, farebna fotka... a uz je zase vsetko inak (:)

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 09 dub 2016, 16:40
od reserve_22
Tomas,Mikš dik za nazor ;-I

Re: Bf 109 G-6 Franz Dörr

PříspěvekNapsal: 09 dub 2016, 17:43
od messer
Kardinální je dle mého datace toho snímku se 122 zářezy ma směrovce. Uvadí se listopad 1944, protože Dörr měl dle dřívějších poznatků vítězství 128, ale dle jeho Leistungbuchu jich měl 122, takže snímek zachycuje pouze finální skóre. Z toho mylného předpokladu ovšem plynulo, že to musí být verze G-6, protože podle souhrných hlášení (Flugzeugbestand und Bewegungsmeldungen) měla mít III./JG 5 do konce roku 44 pouze G-6. Podle všecho je ale snímek z jara 1945.
Podle stylu kamufláže, a hlavně trupového kříže, se jedná totiž o mašinu z pozdní produkce Erly, odhadem od listopadu-prosince 44. Pokud se dále podívame na soupis výrobních čísel stodevítek v Gossenu viz. http://www.luftwaffe.no/SIG/1945/werk.html, tak přicházejí v úvahu G-6 W.Nr. 464847 a G-14 W.Nr.464907,465248,465285,465379,465387,465399,465437, vše mašiny spíše z prosincovo-lednové produkce. W.Nr. 411960 já na snímku ve Focusu(mám pouze v elektronické podobě ) bohužel nevidím a hodně nesměle ma zřejmě toto W.Nr. na svém bokorysu i pan Kruse-mimochodem se všemi průvodními znaky G-14 z pozdní produkce Erly, G-6 z bloku 411xxx mají trupové kříže odlišné, nehledě na starší typ překrytu kabiny a nízkou směrovku. Vyjímku tvoří mašiny přestavěné na G-6/AS v létě 1944, ale zde nesedí zase trupový kříž, typický pro blok 463-465xxx.
Na snímku v příloze(bohužel jsem nikde nenašel v lepším rozlišení)totiž já osobně vidím u Dörrovi mašiny AS motorové lože, ale myslím, že by to mohla být spíše jedna z nemnoha G-14/AS vyrobených v Erle v pozdním bloku-známé jsou např. W.Nr. 464642 nebo 465381.