Chlapi, tu knihu (Zákon cti) jsem teď dočetl a musím zareagovat na Vaše negativa
-) ohledně kamufláže bílé 3 - na straně 222 autor říká cituji "Franz sledoval, jak lidé z pozemního personálu natírají jeho stíhačku nepravidelnými skvrnami zelené barvy a na boky malují bílou číslici 3" konec citace - z toho plyne, že bílá trojka s trojkou na trupu nikdy bez kamufláže do boje neletěla! (pokud tento stroj letěl bez kamufláže, tak neměl ani žádný další markant na trupu). Pokud ANO, tak to autor popletl.
-) ohledně připisování sestřelů píše na straně 70, že on sám šel za nadřízenými a upozorňuje na toto, aby s tím něco udělali - jak dalece je to pravda, že šel on a ne někdo jiný je otázkou,, každopádně výsledek byl ten, že byl převelen do Itálie ... (sám upozorňuje na ostudu, která by tím upadla na celou JG 27)
-) o tom, že byl přidělen k technikům se ani nedivím, jelikož něco, jak sám píše, o principu proudového motoru něco věděl a jednotka potřebovala někoho, kdo bude tyto cenné informace vtloukat novým uživatelům 262ojky do hlavy, jelikož na konci války jakákoli hloupá chyba stála nejen pilota život, ale jednotka přišla o stroj, který smrtelně potřebovala. A on se tomu nijak nebránil. Několikrát zmiňuje, že si již sestřely v tomto období nepřipisoval. Jaký byl pilot bych určitě nehodnotil, protože i jiné esa byla často na "padáku"
taková je válka v defenzívě...
-) o tom že sháněli stroje, motory, náhradní díly jak se dalo bych tomu věřil, jelikož na konci války (leden - květen 45) si myslím, již byl taký bordel a hlavně nechuť k válčení, že někteří byli rádi jak se zbavili něčeho ještě fungujícího pro dobrou věc ( to jest, někdo strčil palivo, protože stejně to neměl do čeho nalít, nekdo dal zbytky použitých náhradních dílů, protože oni by již stejně nic létajícího z toho neposkládali apod. Nezapomeňme, že oni lítat chtěli.
-) o tom že lítal jen na 262 ano, protože na Fw-190 nebyl nikdy vyškolen, válku začal a skončil na Messerschmittu. Nic dalšího, krom dopraváku nelétal. (nepočítam kurýrní stroje), K jeho morálce sám uvádí, že nikdy do války nechtěl, měl k ní odpor, což změnila smrt jeho bratra, kterou chtěl pomstít, jelikož jak sám říká v roce 1940 vinil všechny mimo Němce za smrt jeho bratra. Na konci knihy hodně popisuje jeho nechuť k létání, jelikož věděl, že každý let se rovnal sebevraždě a KONEC války každý v duchu čekal co nejdřív, avšak ono ten konec nechtěl tak rychle, jak by si přáli, přijít.
-) K jeho sepsání vzpomínek, aby se dostal do podvědomí historiků bych řekl je to, že se o něj začali média zajímat, až když se po 40 létech setkal s tím americkým pilotem B-17. A moc dobře si umím předsatvit jak se jej zeptali jak vypadalo jeho letadlo a on jej přesně do flíčku popsal
Myslím, že v té knize popisuje hlavní vzpomínky, které se jej nějak dotkly, ty si zapamatoval, zbytek je autorova domněnka, bádání apod. Tím autora neshazuji a děkuji mu za pěkně čtivou knihu, která až tak neheroizuje hlavní postavu Franze. Je v ní vycítit, že byl pouze člověkem, a také to, že se bál o svůj život. Toužil po vyznamenání, které následně přešlo ve lhostejnost. Tak to aspoň chápu já.